• Norbert78
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-08-2022
Ik zit met een probleempje

2 weken terug heb ik een macbook pro 16 inch met M1 chip gekocht, maar ik krijg deze niet goed gekoppeld aan mijn externe schermen.

Op dit moment maak ik gebruik van 2 Philips 275E1S schermen. Deze hebben een resolutie van 2560 x 1440 px. Nu loop ik er alleen tegenaan dat alles super klein wordt wanneer ik de settings van de macbook ook op deze resolutie zet.

Hiervoor had ik een Dell XPS 15 en daar was alles een stuk groter en scherper.

Hebben jullie enig idee hoe dit kan en hoe ik dan kan verhelpen?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?

Zoek eens op Windows vs MacOS schaling.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Norbert78
Ik heb zelf al aardig wat gevonden, maar tot op heden lijkt niks te werken. Wanneer ik de resolutie van het scherm aanpas wordt alles super klein. Na op een topic van Reddit gekeken te hebben bleken meer mensen hier last van te hebben, maar een echte oplossing kon ik hier niet vinden.

• Greatsword
  • Niet online

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom zit je überhaupt aan de schaling?

Laat je MacBook scherm lekker op standaard staan en je twee externe schermen ook. 2560x1440 op 27” is echt niet klein en prima te doen op 100% schaling. Of je moet er 3 meter vanaf zitten natuurlijk.

I reject your reality and substitute my own

• Norbert78
Naast dat alles zo klein is is het ook super onscherp. Naast deze 16 inch M1 heb ik ook een Macbook Pro 2017 met een intel chip en daar heb ik niet probleem niet mee. Het lijkt echt in die M1 chip te zitten

• Greatsword
  • Niet online
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:57:
Naast dat alles zo klein is is het ook super onscherp. Naast deze 16 inch M1 heb ik ook een Macbook Pro 2017 met een intel chip en daar heb ik niet probleem niet mee. Het lijkt echt in die M1 chip te zitten
Hoe heb je die monitoren trouwens aangesloten? Ook al andere kabels getest?

Maak eens wat foto's en screenshots.

[Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2022 17:17]

• Norbert78
Ik heb de monitoren met HDMI aangesloten via een satechi USB C hub

Deze heeft een dubbele USB poort in gebruik en zal 2 monitoren moeten kunnen aansturen.

[Voor 45% gewijzigd door Norbert78 op 20-07-2022 19:12]

• Greatsword
  • Niet online
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:07:
Ik heb de monitoren via HDMI aangesloten aan een satechi USB C hub
Die dingen zijn vaak niet sterk genoeg om zoveel bandbreedte door te sturen of alleen bij lagere resoluties.

Daardoor kom je al snel uit op de wat duurdere Thunderbolt docks om dit goed werkend te krijgen.

[Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2022 19:13]

• Norbert78
Heb je in dit geval aanraders?

• Greatsword
  • Niet online
Grote namen zijn o.a. Caldigit, OWC, Dell

Zie ook: USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

[Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2022 19:14]

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 21:04
Mocht je alsnog willen scalen (wat ik dus wel fijn vind, bovendien heeft 1440p/27" dan ook fijnere fonts) dan gebruik ik daar BetterDummy/BetterDisplay voor

• Norbert78
PatrickH89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:16:
[...]

Mocht je alsnog willen scalen (wat ik dus wel fijn vind, bovendien heeft 1440p/27" dan ook fijnere fonts) dan gebruik ik daar BetterDummy/BetterDisplay voor
Ik kwam hier inderdaad ook een artikel over tegen, maar ik krijg het dan ook niet helemaal naar wens. In ieder geval niet zoals mijn windows laptop dit automatisch deed. Hier was alles net wat groter en een stuk scherper.

• PatrickH89
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Ik kwam hier inderdaad ook een artikel over tegen, maar ik krijg het dan ook niet helemaal naar wens. In ieder geval niet zoals mijn windows laptop dit automatisch deed. Hier was alles net wat groter en een stuk scherper.
Het is met meerdere schermen wel even klooien: met mijn 1440p ultrawide werkt het netjes, met 2 QHD schermen wilde het maar niet lukken. Nu gebruik ik daar 2 UHD schermen voor in de plaats en macOS vindt dan dat de schermen altijd als '1080p Retina' weergegeven moeten worden. Dat is wel jammer, maar het is in ieder geval scherper, nu verklein ik de fonts gewoon wat in mijn IDE.

• Norbert78
PatrickH89 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Het is met meerdere schermen wel even klooien: met mijn 1440p ultrawide werkt het netjes, met 2 QHD schermen wilde het maar niet lukken. Nu gebruik ik daar 2 UHD schermen voor in de plaats en macOS vindt dan dat de schermen altijd als '1080p Retina' weergegeven moeten worden. Dat is wel jammer, maar het is in ieder geval scherper, nu verklein ik de fonts gewoon wat in mijn IDE.
In ieder geval fijn om te weten dat ik niet de enige ben die hier last van heeft gehad. Voor nu heb ik het redelijk opgelost, maar in vergelijking met mijn eerder windows laptop doet de macbook het tot nu toe nog wel echt minder.

• Norbert78
@PatrickH89 Het valt mij nu op dat ik alles opnieuw moet instellen wanneer de laptop opnieuw opstart. Is dat altijd zo? Of kan ik daar wat tegen doen?

• PatrickH89
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:08:
@PatrickH89 Het valt mij nu op dat ik alles opnieuw moet instellen wanneer de laptop opnieuw opstart. Is dat altijd zo? Of kan ik daar wat tegen doen?
Bij 1 scherm tegelijk werkt het bij mij gewoon prima, bij twee (externe) schermen ben ik elke keer aan het stoeien geweest met de instellingen (ook bij weer opnieuw aansluiten).

• Norbert78
Ja, dat heb ik inderdaad ook. Super vervelend haha

Sta op het punt om m'n macbook in te ruilen en weer een dell xps 15 te halen

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:52

• Greatsword
  • Niet online
Nee, dit geld niet voor de 14" en 16" met Pro en Max chips.

https://www.apple.com/nl/macbook-pro-14-and-16/specs/

Tot twee externe displays met een resolutie tot 6K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Pro) of
Tot drie externe displays met een resolutie tot 6K en één extern display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Max)

[Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 28-07-2022 12:27]

• Norbert78
Greatsword schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Nee, dit geld niet voor de 14" en 16" met Pro en Max chips.

https://www.apple.com/nl/macbook-pro-14-and-16/specs/

Tot twee externe displays met een resolutie tot 6K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Pro) of
Tot drie externe displays met een resolutie tot 6K en één extern display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Max)
Toch vind ik het dan wel heel gek dat de kwaliteit van het beeld toch echt ruk is in vergelijking met mijn vorige Windows laptop. Die was toch bijna 1000 euro goedkoper.

Zoals ik op Google ook lees zijn er veel meer mensen die dit probleem ervaren met hun M1 chip en was dat hiervoor met de intel chips niet het geval.

[Voor 10% gewijzigd door Norbert78 op 29-07-2022 08:40]

• Greatsword
  • Niet online
Norbert78 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:40:
[...]

Toch vind ik het dan wel heel gek dat de kwaliteit van het beeld toch echt ruk is in vergelijking met mijn vorige Windows laptop. Die was toch bijna 1000 euro goedkoper.

Zoals ik op Google ook lees zijn er veel meer mensen die dit probleem ervaren met hun M1 chip en was dat hiervoor met de intel chips niet het geval.
Ik heb hier een Apple Studio Display staan en alles is haarscherp.

Ik denk echt dat je er wat meer moeite in moet steken. Dus misschien eerst 1 extern scherm proberen, andere kabels, thunderbolt Dock, ander scherm testen zoals misschien je tv, met de resolutie spelen etc.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 19:58
Heb je misschien wat beeldmateriaal van je probleem? Mijn M1 Max stuurt 3 4K schermen en 1 1440p scherm aan en die draaien allemaal gewoon hun native resolutie zonder problemen en haarscherp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Norbert78
Greatsword schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:08:
[...]

Ik heb hier een Apple Studio Display staan en alles is haarscherp.

Ik denk echt dat je er wat meer moeite in moet steken. Dus misschien eerst 1 extern scherm proberen, andere kabels, thunderbolt Dock, ander scherm testen zoals misschien je tv, met de resolutie spelen etc.
Bedankt voor je reactie, maar ik heb zelf echt al wel een en ander gedaan:

1. Een monitor geprobeerd(geen verschil)
2. Monitoren aansluiten via andere kabel(geen verschil)
3. Kloten met de instellingen van de beeldbeschermen(Hiermee kan ik het alleen nog erger krijgen)
4. Gebruikt gemaakt van BetterDisplay(Dit maakt het iets beter, maar dit moet je elke keer opnieuw doen wanneer je macbook opstart)

Als jij nog andere dingen hebt die ik kan proberen hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Norbert78
Paprika schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:41:
Heb je misschien wat beeldmateriaal van je probleem? Mijn M1 Max stuurt 3 4K schermen en 1 1440p scherm aan en die draaien allemaal gewoon hun native resolutie zonder problemen en haarscherp.
In dit topic heb ik eerst 2 afbeeldingen geupload van zowel mijn macbook pro M1 als met mijn windows laptop aangesloten.

Verkleiner in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48
nelizmastr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:37:
Waarom zit je überhaupt aan de schaling?

Laat je MacBook scherm lekker op standaard staan en je twee externe schermen ook. 2560x1440 op 27” is echt niet klein en prima te doen op 100% schaling. Of je moet er 3 meter vanaf zitten natuurlijk.
Dit is wat makkelijk gezegd, jij weet niet wie er aan de andere kant van het scherm zit en wat hij/zij wil doen met zijn systeem..toch?

Er kunnen meerdere reden zijn waarom iemand 27inch 1440p wil schalen.. slechtzienden om maar een voorbeeld te noemen ;)

[Voor 6% gewijzigd door RichD1011 op 13-08-2022 00:07]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Norbert78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:07:
Ik heb de monitoren met HDMI aangesloten via een satechi USB C hub

Deze heeft een dubbele USB poort in gebruik en zal 2 monitoren moeten kunnen aansturen.
Als dat z’n DisplayLink ding is zit daar je probleem. Die werken dacht ik ook op de andere M1’s met meerdere schermen maar zeker niet op deze resoluties.

Wat als je één scherm direct in je MBP prikt en de ander via de dock?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

RichD1011 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:06:
[...]

Dit is wat makkelijk gezegd, jij weet niet wie er aan de andere kant van het scherm zit en wat hij/zij wil doen met zijn systeem..toch?

Er kunnen meerdere reden zijn waarom iemand 27inch 1440p wil schalen.. slechtzienden om maar een voorbeeld te noemen ;)
Dan moet je helaas geen Mac kopen of een scherm met een veel hogere resolutie of een Apple display :)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee