Overkapping van onderuit isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBTM
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-06-2024
Beste,

Ik heb dit forum gezocht naar vergelijkbare vragen echter kan ik niet de antwoorden vinden die passen mijn situatie.
Ik ben bezig een losstaande overkapping te bouwen achterin de tuin. Ik heb inmiddels het dak erop liggen en het EPDM direct op de underlayment platen gelijmd. Aangezien er zonnepanelen op komen was mijn gedachte dat het gewicht van de zonnepanelen en de wat zachtere PIR platen geen goede combinatie zijn (kan een foute gedachte zijn maar er is geen weg meer terug).
Ik wil dan ook van onderuit (tussen de dakbalken) isoleren en het plafond afwerken met een nader te bepalen materiaal (stuccen, multiplex, trespa, unipanelen? Tips en voor-/nadelen zijn welkom :) ).

Vraag 1:
1A) Hoe en met welk materiaal kan ik nu het beste van onderuit het dak isoleren om condensvorming tussen dak en plafond te voorkomen?
Moet ik eerst een dampremmende folie aan de onderkant aanbrengen en dan EPS (piepschuim) platen / steenwol / ??? aanbrengen? Of kan het isolatiemateriaal direct bevestigd worden?
1B) Hoe dik moet de isolatielaag überhaupt worden? Balken zijn 22,5 cm dik. Moet ik deze ruimte helemaal vullen of is bijv. 10 cm al genoeg om condensatie te voorkomen? Krijg ik dan geen condens tussen de isolatielaag en het plafond (want daar is dan nog steeds een loze ruimte van 12,5 cm).

Vraag 2:
Tevens worden 2 wanden (achter- en zijkant) dichtgemaakt aan beide zijden met houten planken. Moet ik hier ook isolatie tussen plaatsen of zal hier geen condensvorming optreden? En zo ja, op welke manier (hetzelfde als het dak / alleen een folie / alleen isolatiemateriaal?)

Het gaat mij dus puur om condensvorming te voorkomen in beide gevallen, niet om het behaaglijker te maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp/reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
PIR en XPS zijn drukvast.
Leg dat bovenop je dakbedekking en dan weer een (losse) laag dakbedekking erop. Daar zet je je panelen op en klaar.

Wil je toch aan de onderkant isoleren, dan is een cm of 3 pir of xps prima, kun je zo tegen je dakbeschot aanplakken/schroeven. Eventueel de rachels voor je nieuwe plafondafwerking gebruiken om de platen vast te zetten.
Waar heb je precies een loze ruimte in een overkapping?

Wanden condenseren niet, als je die wil isoleren altijd de buitenafwerking er geventileeerd op anders krijg je vocht/weerplekken in je hout aan de buitenkant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KBTM schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:14:
Beste,

Ik heb dit forum gezocht naar vergelijkbare vragen echter kan ik niet de antwoorden vinden die passen mijn situatie.
Ik ben bezig een losstaande overkapping te bouwen achterin de tuin. Ik heb inmiddels het dak erop liggen en het EPDM direct op de underlayment platen gelijmd. Aangezien er zonnepanelen op komen was mijn gedachte dat het gewicht van de zonnepanelen en de wat zachtere PIR platen geen goede combinatie zijn (kan een foute gedachte zijn maar er is geen weg meer terug).
Die gedachte is idd onjuist. Er is denk ik nog wel een weg terug je kan de huidige laag gebruiken als dampremende laag en alsnog aan de bovenkant isoleren.(standaard warm dak constructie) daarnaast kan je er idd een omgekeerd dak van maken zoals @No Hands zegt.
Dampdichte daken kan je aan de onderkant eigenlijk alleen geventileerd (ouderwets) of met een klimaatfolie isoleren. om condens veroorzaakt door nachtelijk uitstraling te voorkomen heb je normaal 3 cm pir nodig. In basis is 10cm wol dus zat. het " lastige is dus de opbouw. overegens heb je veel minder last van nachtelijke uitstraling als je zonnepanelen hebt, dat zijn dan immers de vlakken die koud worden.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 19-07-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBTM
De loze ruimte zit dan tussen de geplaatste isolatie (PIR platen) en het afgewerkte plafond.
Hieronder een geweldige Paint-illustratie :D Hopelijk maakt dit het iets duidelijker (of juist niet 8) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfd8NTKL0wUC3b2mmQrj-Fuub_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQYBWxiWpEZrTpeNqU9KRxrx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KBTM schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:33:
De loze ruimte zit dan tussen de geplaatste isolatie (PIR platen) en het afgewerkte plafond.
Hieronder een geweldige Paint-illustratie :D Hopelijk maakt dit het iets duidelijker (of juist niet 8) )

[Afbeelding]
een plafond kan ook voorkomen dat je zichtbare vocht plekken krijgt. er zal (zoals zovaak) wel vocht de constructie in komen maar zolang het optijd kan drogen heeft dat veder geen gevolgen. het plafond zal er dan voor zorgen dat je geen zichtbare plekken krijgt. de vraag is dus eigenlijk waar isoleer je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBTM
@twain4me Het idee achter isoleren is dat het houtwerk er tussenin (tussen dak en plafond) niet gaat rotten als er toch condensvorming optreed.

Door warme dak constructie gaat mijn dak nog hoger worden en ik vind het nu al vrij fors/dik door die dikke draagbalken. Ik wil dan ook van onderuit gaan werken.
Dus een klimaatfolie aan de onderzijde van de underlayment platen bevestigen en daartegen 3cm PIR zou voldoende moeten zijn tegen condensvorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KBTM schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:42:
@twain4me Het idee achter isoleren is dat het houtwerk er tussenin (tussen dak en plafond) niet gaat rotten als er toch condensvorming optreed.
zolang het kan drogen (ofwel geventileerd is) rot er helemaal niets weg. dat dakvlak wordt ook bij de eerste de beste zon gloeiend heet en verdampt al het vocht met isolatie materiaal daar ga je dat vocht juist vasthouden ;)
isoleren voorkomt geen vocht de dampremende laag op de juiste plek voorkomt vocht. voor de reden die jij benoemd zou ik persoonlijk geen isolatie toepassen als je ookal een plafond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 17:51
Ik heb eenzelfde situatie.

Een 'open' tuinoverkapping van douglashout.
Van binnuit gezien: dakbalken > douglas planken (mes&groef) en daarop verlijmd de epdm laag.

De overkapping is al vrij hoog dus bovenop isoleren is een no-go.

De overkapping staat er nu 3 jaar en helaas toch wel wat last van schimmel aam de binnenkant door condensvorming.

Hoe kan ik dit het beste isoleren zonder het vocht 'op te sluiten'?

Balken > daartussen isolatieplaat (pir?) > damp open folie > douglas planken > epdm laag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ymaenhout schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:35:
Ik heb eenzelfde situatie.

Een 'open' tuinoverkapping van douglashout.
Van binnuit gezien: dakbalken > douglas planken (mes&groef) en daarop verlijmd de epdm laag.

De overkapping is al vrij hoog dus bovenop isoleren is een no-go.

De overkapping staat er nu 3 jaar en helaas toch wel wat last van schimmel aam de binnenkant door condensvorming.

Hoe kan ik dit het beste isoleren zonder het vocht 'op te sluiten'?

Balken > daartussen isolatieplaat (pir?) > damp open folie > douglas planken > epdm laag ?
waarom wil je isoleren? zoals ik al eerder aangaf is een geventileerd plafond ook al een oplossing.. bij een overkapping ontgaat mij het willen isoleren een beetje als je het niet gewoon vanaf boven wil doen.

maargoed vanaf onder = dampopen isolatie klimaat folie en een niet dampdichte plafondafwerking of een geventileerde opbouw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
twain4me schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:48:
[...]

waarom wil je isoleren? zoals ik al eerder aangaf is een geventileerd plafond ook al een oplossing.. bij een overkapping ontgaat mij het willen isoleren een beetje als je het niet gewoon vanaf boven wil doen.

maargoed vanaf onder = dampopen isolatie klimaat folie en een niet dampdichte plafondafwerking of een geventileerde opbouw gebruiken.
Ik wil voorkomen dat na verloop van tijd de gehele dakconstructie naar de filistijnen gaat door de schimmel.

Als het op een andere manier voorkomen/aangepakt kan worden hoor ik dat graag :)

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzUkuhqe8qfcdZjZu8NXOz6c0WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pZLb3F5xbYbtum0TR6CkiY2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ymaenhout schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Ik wil voorkomen dat na verloop van tijd de gehele dakconstructie naar de filistijnen gaat door de schimmel.

Als het op een andere manier voorkomen/aangepakt kan worden hoor ik dat graag :)

Zo ziet het er nu uit:
[Afbeelding]
Het is met name een estetisch probleem. makkelijkste is gewoon 3 cm isolatie op het dak 2e makkelijkste is een plafond er onder. 3e makkelijkste is schilderen en afentoe een doekje overheen halen.
YMMV ;)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 24-01-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
twain4me schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Het is met name een estetisch probleem. makkelijkste is gewoon 3 cm isolatie op het dak 2e makkelijkste is een plafond er onder. 3e makkelijkste is schilderen en afentoe een doekje overheen halen.
YMMV ;)
Bedankt voor je reactie!

Maaarre.. YMMV :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ymaenhout schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Maaarre.. YMMV :?
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/ymmv

in dit geval kan je iets anders het makkelijkste vinden :)
Pagina: 1