Hoi allen,
Ik ben op zoek naar een laptop voor gebruik voor mijn eigen bedrijf. Ik ben werkzaam in ICT als consultant/BI developer. Qua budget wil ik mikken op maximaal rond de €1500.
Ik wil de laptop gebruiken in combinatie met een docking station (heb een Lenovo Thinkpad docking station met USB-C), maar ook voor gebruik onderweg, alhoewel dat wat minder zal zijn. Ik zou hem bijvoorbeeld wel mee willen nemen op autovakantie.
Ik ben op zoek naar iets met een touchscreen optie, zodat ik digitale notities kan maken zonder van systeem te hoeven wisselen. Er is helaas geen Macbook die dit kan, maar wel in combinatie met sidecar en een iPad. Een iPad die dit ondersteunt heb ik al.
Ik ben met zowel Windows als MacOS bekend en ik vind beide plus- en minpunten hebben, evenals de genoemde apparaten. Bij de Surface heb ik vooral twijfels bij de hardware, terwijl voor de Macbook dat voor de software geldt. Hieronder wat ik zelf denk, maar ik wil dus heel graag ervaringen horen met de benoemde apparaten.
Microsoft Surface Pro 8:
Ik ben op zoek naar een laptop voor gebruik voor mijn eigen bedrijf. Ik ben werkzaam in ICT als consultant/BI developer. Qua budget wil ik mikken op maximaal rond de €1500.
Ik wil de laptop gebruiken in combinatie met een docking station (heb een Lenovo Thinkpad docking station met USB-C), maar ook voor gebruik onderweg, alhoewel dat wat minder zal zijn. Ik zou hem bijvoorbeeld wel mee willen nemen op autovakantie.
Ik ben op zoek naar iets met een touchscreen optie, zodat ik digitale notities kan maken zonder van systeem te hoeven wisselen. Er is helaas geen Macbook die dit kan, maar wel in combinatie met sidecar en een iPad. Een iPad die dit ondersteunt heb ik al.
Ik ben met zowel Windows als MacOS bekend en ik vind beide plus- en minpunten hebben, evenals de genoemde apparaten. Bij de Surface heb ik vooral twijfels bij de hardware, terwijl voor de Macbook dat voor de software geldt. Hieronder wat ik zelf denk, maar ik wil dus heel graag ervaringen horen met de benoemde apparaten.
Microsoft Surface Pro 8:
- Mijn man heeft deze, en daarom heeft dit apparaat mijn aandacht getrokken. Mooi apparaatje.
- Ik zoek sowieso een variant met Windows 10/11 Pro. Is helaas iets minder gangbaar bij de bekende webshops, zoals Coolblue en Mediamarkt, daar alleen met de Home variant.
- Het apparaat lijkt behoorlijk warm te worden tijdens gebruik, wat kan zorgen voor thermal throttle (alhoewel ik niet kan inschatten hoeveel last ik daar in de praktijk van zal hebben).
- Draagbaarheid is wel heel goed, het is een licht en klein apparaat. Met de typecover erbij en de pen die daarin opgeborgen kan worden heb je alles bij de hand.
- Aansluitingen zijn beperkt, dus daar zal iets van een dongel aangeschaft moeten worden, maar dit geldt ook voor de Macbook Air.
- De nieuwe Macbook met M1/M2 processoren hebben veel lovende reviews over de prestaties, dus dat trekt mij wel aan.
- Ik heb redelijk wat apparaten die in het Apple ecosysteem zitten, waaronder dus een iPad en AirPods. Dat dit allemaal gemakkelijk met elkaar integreert vind ik erg fijn.
- Deze lijken geen problemen te hebben met koeling, zoals de Surface dat dus wel lijkt te hebben. Zelfs de Air die geen actieve koeling heeft schijnt het goed te doen.
- Ik heb twijfels (en ook nog niet helemaal uitgezocht) of de software die ik nodig heb allemaal kan draaien op MacOS. Hier moet ik even dieper induiken nog, maar voor Windows is dit in elk geval geen probleem.
- Het maken van notities op een touchscreen is bij deze optie natuurlijk alleen beschikbaar via de iPad, dus onderweg zal dit afvallen als optie. Als ik aan een bureau werk heb ik dit wel.
- Het is me niet duidelijk hoeveel externe beeldschermen de Macbooks ondersteunen. In een Apple winkel heb ik even gevraagd en daar werd gezegd dat eigenlijk alle Macbook maar 1 extern scherm ondersteunen, met uitzondering van de Macbook Pro 16inch variant. Mooi ding, maar wel erg prijzig.