Microsoft Surface Pro 8 of Macbook Air/Pro met sidecar iPad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-06 18:56
Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een laptop voor gebruik voor mijn eigen bedrijf. Ik ben werkzaam in ICT als consultant/BI developer. Qua budget wil ik mikken op maximaal rond de €1500.

Ik wil de laptop gebruiken in combinatie met een docking station (heb een Lenovo Thinkpad docking station met USB-C), maar ook voor gebruik onderweg, alhoewel dat wat minder zal zijn. Ik zou hem bijvoorbeeld wel mee willen nemen op autovakantie.
Ik ben op zoek naar iets met een touchscreen optie, zodat ik digitale notities kan maken zonder van systeem te hoeven wisselen. Er is helaas geen Macbook die dit kan, maar wel in combinatie met sidecar en een iPad. Een iPad die dit ondersteunt heb ik al.

Ik ben met zowel Windows als MacOS bekend en ik vind beide plus- en minpunten hebben, evenals de genoemde apparaten. Bij de Surface heb ik vooral twijfels bij de hardware, terwijl voor de Macbook dat voor de software geldt. Hieronder wat ik zelf denk, maar ik wil dus heel graag ervaringen horen met de benoemde apparaten.

Microsoft Surface Pro 8:
  • Mijn man heeft deze, en daarom heeft dit apparaat mijn aandacht getrokken. Mooi apparaatje.
  • Ik zoek sowieso een variant met Windows 10/11 Pro. Is helaas iets minder gangbaar bij de bekende webshops, zoals Coolblue en Mediamarkt, daar alleen met de Home variant.
  • Het apparaat lijkt behoorlijk warm te worden tijdens gebruik, wat kan zorgen voor thermal throttle (alhoewel ik niet kan inschatten hoeveel last ik daar in de praktijk van zal hebben).
  • Draagbaarheid is wel heel goed, het is een licht en klein apparaat. Met de typecover erbij en de pen die daarin opgeborgen kan worden heb je alles bij de hand.
  • Aansluitingen zijn beperkt, dus daar zal iets van een dongel aangeschaft moeten worden, maar dit geldt ook voor de Macbook Air.
Macbook Air/Pro met M1 of M2 chip:
  • De nieuwe Macbook met M1/M2 processoren hebben veel lovende reviews over de prestaties, dus dat trekt mij wel aan.
  • Ik heb redelijk wat apparaten die in het Apple ecosysteem zitten, waaronder dus een iPad en AirPods. Dat dit allemaal gemakkelijk met elkaar integreert vind ik erg fijn.
  • Deze lijken geen problemen te hebben met koeling, zoals de Surface dat dus wel lijkt te hebben. Zelfs de Air die geen actieve koeling heeft schijnt het goed te doen.
  • Ik heb twijfels (en ook nog niet helemaal uitgezocht) of de software die ik nodig heb allemaal kan draaien op MacOS. Hier moet ik even dieper induiken nog, maar voor Windows is dit in elk geval geen probleem.
  • Het maken van notities op een touchscreen is bij deze optie natuurlijk alleen beschikbaar via de iPad, dus onderweg zal dit afvallen als optie. Als ik aan een bureau werk heb ik dit wel.
  • Het is me niet duidelijk hoeveel externe beeldschermen de Macbooks ondersteunen. In een Apple winkel heb ik even gevraagd en daar werd gezegd dat eigenlijk alle Macbook maar 1 extern scherm ondersteunen, met uitzondering van de Macbook Pro 16inch variant. Mooi ding, maar wel erg prijzig.
Alvast bedankt voor jullie gedachtes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert78
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-08-2022
Ik heb de afgelopen 4 jaar zelf gebruik gemaakt van een Dell XPS 9570. Dit was een erg prettige laptop en een stuk beter dan de Windows laptops die ik daarvoor heb gehad. Op het gebied van performance kan hij nu nog prima mee, maar de batterij is wel helemaal op. Deze heb ik inmiddels al 2 keer vervangen.

Aangezien ik al een Ipad, Iphone en Airpods had heb ik 2 weken terug een macbook pro aangeschaft. Het gaat in dit geval om de Macbook Pro 16 inch met M1 Pro chip. Deze bevat super goed, maar licht wel wat buiten het budget wat jij wilt besteden.

De nieuwe macbook air met M2 lijkt mij wel een perfecte laptop wanneer ik je bericht zo lees. Wat wel een nadeel van deze laptop is, is dat hij een stuk duurder is geworden ten opzichte van de vorige M2 macbook air's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-06 18:56
Norbert78 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:32:
Ik heb de afgelopen 4 jaar zelf gebruik gemaakt van een Dell XPS 9570. Dit was een erg prettige laptop en een stuk beter dan de Windows laptops die ik daarvoor heb gehad. Op het gebied van performance kan hij nu nog prima mee, maar de batterij is wel helemaal op. Deze heb ik inmiddels al 2 keer vervangen.

Aangezien ik al een Ipad, Iphone en Airpods had heb ik 2 weken terug een macbook pro aangeschaft. Het gaat in dit geval om de Macbook Pro 16 inch met M1 Pro chip. Deze bevat super goed, maar licht wel wat buiten het budget wat jij wilt besteden.

De nieuwe macbook air met M2 lijkt mij wel een perfecte laptop wanneer ik je bericht zo lees. Wat wel een nadeel van deze laptop is, is dat hij een stuk duurder is geworden ten opzichte van de vorige M2 macbook air's
Bedankt voor je bijdrage, maar ik snap niet helemaal waarom je de conclusie trekt dat de Air M2 perfect voor mij is, ik zoek wat meer onderbouwing daarvoor :) . Instapmodel is al meer dan €1500 en de Macbooks schijnen niet fijn samen te werken met docking stations van andere merken, zoals die ik heb, terwijl dit wel een beetje een vereiste is. Daarnaast werk ik met 2 externe schermen via dit docking station, en ook dat is me onbekend of dat gaat werken want officieel ondersteund de air maar 1 extern scherm.

Nouja, hoe dan ook, alsnog bedankt! Ik heb inmiddels na wat onderzoek en wikken en wegen toch gekozen voor de Surface Pro 8 met een i5 en 16GB ram met Windows 10 Pro, besteld bij Azerty. We gaan zien hoe deze bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:03
En? Blij met je keuze?