USB-C kabels: een hele stapel vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-04 14:03
Hallo allen!

Onlangs concludeerden wij hier thuis dat een aantal van de (stock) opladers van onze telefoons versleten zijn. Stukjes kabelbreuk en blokjes om de stekker waar inmiddels het plastic gebroken is en stukjes vanaf vallen.
Die moeten dus, uiteraard, vervangen worden. Daarnaast komt er binnenkort een nieuwe auto, met daarin een stel ingebouwde USB-C poorten.

Kortom: een stuk of zes nieuwe kabels nodig, drie A-C en drie C-C. (oké die hele stapel valt mee)

Deze moeten uiteraard stevig zijn en geruime tijd mee kunnen, anders zou ik bij de Action nieuwe halen. Maar, stevig en ondersteunen van de standaard quickcharge protocollen is dus ook wel een vereiste. Daarnaast: Eigenlijk wil ik niet na willen moeten denken over de kabels, en ook elke willekeurige kunnen pakken om een telefoon op een pc aan te sluiten. Dus, het liefst zijn ze allemaal USB 3.0 of sneller.

Na wat zoeken in de pricewatch werd de hele boel eigenlijk alleen maar verwarrender, dus wellicht kunnen jullie me een eindje de juiste weg op helpen.

Wat we zoeken:
USB-A naar USB-C kabels, én USB-C naar USB-C kabels.
Snelheid minstens USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1 heet dat tegenwoordig geloof ik? 8)7)

Wat zijn jullie ervaringen, aanbevolen merken, en wat is een degelijk prijspunt voor dit soort kabels?
Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door B_Swinkels op 19-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
Ik bestel ze persoonlijk altijd gewoon via ALI en dan baseus als merk. Kwalitatief hele goede kwaliteit en niet de goedkope rommel zoals bij de action.

Gaan jaren mee, en heb er gewoon altijd een paar op voorraad liggen van verschillende lengtes. Ik gebruik eigenlijk niets anders meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
dion_b schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:45:
Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move OH -> CKA
Ghe oeps. Wel gelezen, maar me niet gerealiseerd dat USB-C opladers ook onder componenten vallen 🙃

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb prima ervaringen met kabels van Anker. Bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/dp/B085HN59D3/

Uiteraard verkrijgbaar in 1001 varianten, verschillende lengtes, met nylon mesh, geschikt voor een hogere stroom, geschikt voor Thunderbolt en weet ik wat nog meer.

Maar dat kost je wel meer dan ali. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:48
Anker is Chinees en kun je ook bij ome Ali kopen, geen idee of dat goedkoper of duurder is dan via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zeer goeie ervaringen met PZOZ lightning kabels op Ali… Zullen vast ook USB-C hebben.

/edit
https://a.aliexpress.com/_vVTKPa

Op Amazon (iets duurder) PIPIKA
https://amzn.eu/d/fRE9ZAa

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 19-07-2022 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
Enkele goede merken:

BaseUS
Ugreen
Robosky [met dit merk/store heb ik goede ervaringen]

zolang je bij de Officiele store koopt [te zien aan het Top-brand badge] loop je niet het risico dat het neppe zijn of clones van betere merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19
Gewoon bij action halen en niet moeilijk doen. Als je er normaal mee omgaat gaan die dingen niet stuk. Heb werkelijk nog nooit een kapotte usb kabel gehad, laat staan usb-c.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:02

NSG

Je weet niks!

Visgek82 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:02:
Gewoon bij action halen en niet moeilijk doen. Als je er normaal mee omgaat gaan die dingen niet stuk. Heb werkelijk nog nooit een kapotte usb kabel gehad, laat staan usb-c.
Heb zo’n action kabel, maar daar gaat niet eens genoeg stroom doorheen voor een Chromecast. Laat staan voor het opladen van een Smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb Ugreen en Goobay... Allebei zijn goed.
Ik denk zelf dat Ugreen langer meegaat.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ali verkoopt meestal goedkope meuk en fake look alike.
In de usb-c kabel zit een microcontroller die voor veel functies zorgt.
In de goedkope kabels zit een simpel chip of helemaal niks - je kan het helaas niet zien zonder kabel openbreken.
Beste manier is om te testen:
- opladen test je met de kabel en een apparat die snelladen ondersteunt. Meet hoeveel watts kan de kabel aan.
- usb 3.1 transfer speed meten

Ik test altijd zelf of zoek specifiek de kabels met reviews die 2 parameters gemeten.
Als er geen reviews MET PLAATJES van metingen, koop ik niet zulke kabels.

Een voorbeeld:
https://www.amazon.com/gp...r_carousel_images_section

Deze kabel claimt Fast charge maar in feite is een fake. Ik heb zelf gemeten en review geschreven.

Dus: als je geen brand name koopt, meet altijd zelf. Een energie meter is goedkoop en onmisbaar in huishoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 20:51
Ik heb laatst kwalitatief uitstekende kabels gehaald bij Coolblue, maar daar was de prijs ook naar. CB heeft ook BlueBuilt, hun eigen merk voor adapters.

Moet het meer in bulk, allekabels heeft alles. Ali ben ik een beetje klaar mee. Maar met de tips boven zou ik daar aan gaan twijfelen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:33
Koop één (of twee) snelladers en laat die altijd op dezelfde plek liggen. Buigen, oprollen ect van die kabels is gewoon niet goed. Ik gebruik momenteel Xiaomi adapter (65w of 33w) en de kabel daarvan. Vaak binnen het uur opgeladen. Inmiddels 2,5 jaar in gebruik en top als je even een (half) uur thuis bent om te eten en dan weer verder moet.

Wat veel mensen vergeten is dat een kabel wel kan 'fast charge', maar als je dan niet het juiste blokje hebt dan blijft dat je bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
Als je een USB-C naar USB-C 100W kabel wil, kan je deze niet vinden bij de action.

daarnaast als je meerdere USB-C naar USB-C kabels hebt is het beter om alleen 100W supported kabels te hebben zodat je de kabels niet hoeft te labelen, welke 100W is en welke <60W is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:01

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Besef wel dat de ene USB-C kabel niet dezelfde is als de andere USB-C kabel.
Helaas kan de ene meer power aan dan de ander en is dit niet gereguleerd binnen de USB-C specs in het begin.

Ik raad daarom altijd aan om de originele laders en kabels te halen ook zodat de batterij optimaal geladen wordt.

1 voor thuis / 1 voor je laptop/rugzak / 1 voor op kantoor.
Dan hoef je die laders niet mee te verslepen en blijven ze heel.

koop evt een powerbank (Origineel / Anker (Zelf heb ik deze al meer dan 6 jaar)) en uiteraard in gebruik met een originele laadkabel.

Dit scheelt ook dat je moet omkijken er geen niks aan het branden is en je huis evt affikt.
Volgens mij is dat ook wat er onderzocht wordt indien je huis affikt.

Je kan er voor kiezen om je laptop lader met USB-C er aan te hangen wat ook werkt alleen kan het zijn dat er teveel Watt richting je tel gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door crzyhiphopazn op 22-07-2022 09:39 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben wel een fan van de kabels van IKEA. degelijk en betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:09

MsG

Forumzwerver

Overigens zijn de tegenwoordige kabels van de Action best prima, zeker de niet-braided versies, en krijg je er 2 jaar fabrieksgarantie op (staat zelfs op de verpakking). Micro-USB ging bij mij ook alleen maar stuk door de tandjes die slechter contact maken op den duur. Bij USB-C heb je die al niet. Zelf dan ook nog geen USB-C action kabel stuk gehad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19
NSG schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:20:
[...]

Heb zo’n action kabel, maar daar gaat niet eens genoeg stroom doorheen voor een Chromecast. Laat staan voor het opladen van een Smartphone.
Dan is die kabel niet goed want ik gebruik egg ook 1 voor mijn Chromecast. Gaat prima. Ook laad ik mijn telefoon er prima mee op.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-04 11:11
Ugreen kabels via Amazon. Kosten niet een vermogen, maar zijn wel goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:05
crzyhiphopazn schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:36:
Besef wel dat de ene USB-C kabel niet dezelfde is als de andere USB-C kabel.
Helaas kan de ene meer power aan dan de ander en is dit niet gereguleerd binnen de USB-C specs in het begin.

Ik raad daarom altijd aan om de originele laders en kabels te halen ook zodat de batterij optimaal geladen wordt.

1 voor thuis / 1 voor je laptop/rugzak / 1 voor op kantoor.
Dan hoef je die laders niet mee te verslepen en blijven ze heel.

koop evt een powerbank (Origineel / Anker (Zelf heb ik deze al meer dan 6 jaar)) en uiteraard in gebruik met een originele laadkabel.

Dit scheelt ook dat je moet omkijken er geen niks aan het branden is en je huis evt affikt.
Volgens mij is dat ook wat er onderzocht wordt indien je huis affikt.

Je kan er voor kiezen om je laptop lader met USB-C er aan te hangen wat ook werkt alleen kan het zijn dat er teveel Watt richting je tel gaat.
Er was een Tweaker (R.I.P. @Dodge_911) die veel verschillende kabels testte. Daaruit bleek wel, dat de ene kabel de andere niet is. Niet alleen scoorden sommige kabels vrij slecht qua weerstand, ook scoorden sommige goede kabels beter dan de kabels die origineel bij apparatuur geleverd worden.

DodgeReviews
https://docs.google.com/s...BQa4I/edit#gid=1592779489

Ik heb zelf goede ervaringen met:
Anker,
Blitzwolf,
Ugreen. (o.a. een kabel die 100W aankan, voor mijn laptop i.c.m. een Ugreen 100 W lader).
En apple lightning-kabels van Pipika.(waren slecht betaalbaar te vinden van bovenstaande merken, dus voor dit merk gegaan wat ik niet kende, maar de kwaliteit lijkt prima te zijn).

Zelf kies ik altijd voor nylon-omwonden kabels, met goede trekontlasting. Bij voorkeur langer dan standaard (1,5 a 2 m).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-03 10:28
Ik heb goede ervaringen met kabels van Blitzwolf. Degelijk spul en breekt de bank niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:40
Hier ook Blitzwolf, had toen voor een habbekrats een set van 3 met verschillende lengtes ook met zo'n nylon omhulsel. Maar die kan ik zo snel niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb ook verschillende kabels van Ugreen, Anker en Blitzwolf. werken allemaal naar behoren.
Ik heb er ook verschillende met magnetische stekker gehad, maar sinds er daarvan één bij mijn zwager is gaan smeulen gebruik ik die niet meer. Aangezien we nu ook alle telefoons met USB C hebben (eerst mengsel USB C en micro), kan ik toch elke rondslingerende kabel in elke telefoon prikken.

Zoals hierboven genoemd gebruik ik ook een lader met meerdere USB poorten waar standaard twee lange kabels in hangen zodat ik er makkelijk twee tegelijk kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gwystyl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:50:
Ik heb ook verschillende kabels van Ugreen, Anker en Blitzwolf. werken allemaal naar behoren.
Alle drie hetzelfde soort bedrijf: Kopen gewoon in China in maar letten wel op de kwaliteit. Als je goed oplet zie je vaak dezelfde Chinese spulletjes onder verschillende merknamen verkocht worden.

Ik heb hier zelf een tiental kabeltjes, twee 5-port laders en twee Powerbanks van Anker. Doen het allemaal naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_54
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-04 13:59
De USB-C is toekomstvast maar vaak heb je ook de behoefte aan een USB-A (USB 2 en 3 compatible )stekker. Je kunt setjes verloopadapters kopen.
In de USB A zit dan meestal een blauwe strip, dat betekent compatible met USB 2, 3 en 3.1.
Deze adapters bevatten geen elektronische onderdelen, het is alleen van het ene formaat naar het andere formaat.
De Action verkoop deze per set voor weinig en toch prima kwaliteit:
1. USB-A(Female) naar USB-C(Male)
2. USB-C(Female) naar USB-A(Male)
Hiermee kun je dus altijd de juiste kabel samenstellen. Handig in de trein, auto of buitenshuis.

Koop de opladers voortaan alleen met USB-C of met beide aansluitingen en zorg dat deze minimaal 2.1 ampère kunnen laden, liefst per poort 2,1 ampère, zodat ook een iPad of tablet kan worden geladen tegelijk met een Smartphone.

Een Powerbank kunt is ook een aanrader, zeker op vakantie. Kies ook hier voor USB-C en USB-A aansluitingen met 2,1 ampère laadcapaciteit per poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_54
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-04 13:59
De USB-C is toekomstvast maar vaak heb je ook de behoefte aan een USB-A (USB 2 en 3 compatible) stekker. Je kunt setjes verloopadapters kopen.

In de USB A zit dan meestal een blauwe strip, dat betekent compatible met USB 2, 3 en 3.1 qua snelheid.
Deze adapters bevatten geen elektronische onderdelen, het is alleen van het ene formaat naar het andere formaat.

De Action verkoop deze per set voor weinig en toch prima kwaliteit:
1. USB-A(Female) naar USB-C(Male)
2. USB-C(Female) naar USB-A(Male)
Hiermee kun je dus altijd de juiste oplaadkabel samenstellen. Handig in de trein, auto of buitenshuis.

Koop de opladers voortaan alleen met USB-C of met beide aansluitingen en zorg dat deze minimaal 2.1 ampère kunnen laden, liefst per poort 2,1 ampère, zodat ook een iPad of tablet kan worden geladen tegelijk met een Smartphone.

Een Powerbank kunt is ook een aanrader, zeker op vakantie. Kies ook hier voor USB-C en USB-A aansluitingen met 2,1 ampère laadcapaciteit per poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik haal ze altijd bij de IKEA doen t prima

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Qua quickcharge voor je mobiel: dat gaat prima met Action-usb-C-kabeltjes. Dat kan in principe sowieso met elke kabel, als hij maar dik genoeg is. Vermijd dus de dunne kabels van de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol2u
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 07:16
Heb goede ervaringen met de USB kabels van Ikea, rubberen uiteinde stof omwonden snoer, zoek op LILLHULT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_Swinkels
Rol2u schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:02:
Heb goede ervaringen met de USB kabels van Ikea, rubberen uiteinde stof omwonden snoer, zoek op LILLHULT.
SMSfreakie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:26:
ik haal ze altijd bij de IKEA doen t prima
Hm, de moeite waard om even te kijken. Zijn die 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens mij wel..
en de usbc usbc doet ook laden met 25w

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
de kabels laders en powerbanks van otterbox zijn ook erg prettig in gebruik;
het probleem van de huidige generatie usb kabels is dat erg onduidelijk is wat het gebruik is .
Veder kijk op amazon.nl of https://www.otterbox.nl/.
& de mogelijkheid om met een lader meedere telefoons op te laden,
Gr

https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_16
https://www.otterbox.nl/
https://www.amazon.nl/Ott...2&pd_rd_i=B08CNC5RW3&th=1

[ Voor 28% gewijzigd door BastiaanF op 23-07-2022 16:29 ]

Pagina: 1