marvel27 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:39:
Er is een heel topic over centrale balansventilatie, erg nuttig leesvoer. Ik heb mijn huis een aantal maanden geleden ook grondig verbouwd, maar ik heb mijn wederhelft er niet van kunnen overtuigen om voor een balansventilatiesysteem te gaan. Ze was bang voor tocht en geluid. We hebben dus gekozen voor een systeem C, met ventilatieroosters in de nieuw aan te brengen ramen. Dat gaat juist de tocht en het geluid veroorzaken, maar goed, dat was het hoogst haalbare om goede ventilatie te hebben
Tip: het Burgerhout Hybalans+ systeem is erg handig als doe het zelver. Er zijn een aantal voorbeelden van
Goddamage,
Tranze en
mezelf (maar dan als systeem C) met mooie foto's om je een idee te geven.
Dat is jammer! Ik was dat ook, totdat ik bij vrienden in een nieuwbouw huis was, je merkt er mega weinig van moet ik zeggen, maar vandaar natuurlijk wel de stortvloed aan vragen die ik heb ^^. Het systeem dat je laat zien is op zich interessant, maar de luchtsnelheden stijgen wel enorm als ik het vergelijk met de diameters die ik wil doen. Een verdeel bak is dan wel weer interessant, ik verpest direct mezelf weer door nu ineens te twijfelen of
deze unit wellicht niet interessant is, of dat de 2 zones eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. Kost na even een korte google wel 1000 euro meer, dat is een hoop gebruik om goed te praten...
--
Tavru schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Dat zijn serieuze dempers als ik naar de dempingswaarden kijk. Krijg het gevoel van artillerie
[...]
Met de door jou genoemde dempers zou ik me er niet meer al te druk over maken. Misschien dat geluidslekken langs het kanaal eerder optreden. Of jullie moeten wel hele luide stemmen hebben

.
Als we dat toch bezig zijn

. en dan ga ik daar gewoon mee verder. Heeft het eventueel nog nut om de buis die vanaf de woonkamer naar de demper loopt af te werken met akoestische isolatie?
[...]
Ok.dan kun je nog gaan denken aan de functie. Wordt het bijvoorbeeld een logeerkamer voor 2 personen, dan is die 25 m3/h absoluut ontoereiken. Dan moet je dus weer aan 60-70 m3/h denken. Alleen ben je dan wel een overgroot deel van de tijd voor niets aan het ventileren op die kamer, tenzij je er een B&B begint.
Daar zullen incidenteel mensen blijven logeren, maar dat zal denk ik wellicht 1 of 2 dagen per jaar zijn. Ik zet er gewoon een 125mm ventiel in met eventueel zo'n "blok" wat ik hiervoor linkte erin, zelfde dan in de afzuiging op zolder, dan verwijder ik die mocht er iemand blijven tukken

.
**ik zie net in de handleiding van de Orcon dat ze sowieso 125mm als minimum aanraden.
Je hebt begroot een kanaal van 150 mm voor die badkamer. Alleen de badkamer kan prima met 125 mm worden uitgevoerd. Die diameter kan met gemak 150 m3/h aan. Het bespaart dus ruimte (en een paar euro) om het kanaal in 125 te doen. Het ventiel is moelijker. Bij de website waar jij met de dempers aan refereert zie ik nauwelijks technische info (capaciteit, drukverlies, geluid). Eigenlijk te bizar voor een shop die zich pretendeert kwaliteit te leveren. Het is bij hen dus een sprong in het donker, of je moet ze even bellen. Ik heb goede ervaringen met de LUNA-E van Zehnder (op papier geschikt voor 50 m3/h - bij mij stand 2. Ja, hij maakt geluid, op stand 3 uiteraard meer geluid, maar ik vind dat niet erg op de badkamer. Erg persoonlijk.
In de badkamer vind ik het ook niet verschrikkelijk, zeker omdat de douche ook geluid maakt en 9 van de 10 keer er een muziekje aanstaat. Dan maak ik daar ook een 125mm afzuigventiel in.
[...]
Ik gebruik voor de toevoer de LUNA-S van Zehnder met 50 m3/h per ventiel maximaal. Geen enkel probleem met geluid in de slaapkamer. Ik heb 1 ventiel in de slaapkamer. Twee van 35 mag dus geen probleem zijn, mits goed ingesteld en het systeem goed ingeregeld.
Dat zijn wel sjieke dingen, daar hou ik wel van, jammer dat ze hem zo te zien niet in 150mm hebben, dat zou ideaal zijn voor de woonkamer ook.
** ik zie net dat ze wel nette aansluitingen van 160mm hebben, en er zijn t-stukken van 180 doorvoer met 160 aftakking, dat gaat hem dan dus worden!
Kijk naar mijn berekening, daarmee heb je de zaak volkomen in balans. Mocht je gaan afwijken qua luchthoeveelheden dan kan je vrij makkelijk zien waar je moet/kunt compenseren.
[...]
Aan de zin/onzin en werking (of niet) van dit soort systemen zijn al hele discussies hier gewijd. Theoretisch moet je bij een afzuigkap zorgen dat er voldoende lucht via roosters/ramen/deuren wordt toegevoerd van buiten. Erg niet leuk in de winter als je voor dat raam staat. Ik heb ook geen roosters extra daarvoor. Ik heb nog nooit gehoord dat een woning vacuüm getrokken is en implodeerde door een afzuigkap. Daarvoor wordt in Nederland "niet goed genoeg gebouwd". Maar mijn woning is dan ook uit 1995.
Juist, vaccuum trekken van dit huis is denk hoopvol ^^, komt uit '89, ik ga nog wel wat aan luchtdicht maken doen, maar daar ben ik ook niet heel bang voor.
Ik ben erg huiverig voor apparatuur zomaar van het internet. Je zou de meter moeten (laten) eiken om er zeker van te zijn dat je weet wat je meet. Maar goed...ieder zijn keuze, Ik snap dat je geen meter van 6000 euro koopt.
Gevalletje moet iets, hoewel ik wellicht ook kan vragen aan degene die de warmtepomp komt installeren of hij het systeem wil nakijken, hij doet ook wtw's, maar dit is naar mijn mening een klusje wat ik zelf kan, wellicht het inregelen dan niet.. maar dat zal goedkoper zijn dan hem alles laten installeren ^^.
Stromingsgeluid krijg je in principe alleen wanneer er (relatief) grotere luchthoeveelheden over een (geknepen) ventiel gaan. Normaliter en bij een goed ventiel mag het geen probleem zijn.
[...]
helaas ben ik mijn rekenschuif en grafieken kwijt geraakt. Je kanaalleverancier kan je precies vertellen welke diameter bij welke luchthoeveelheid hoort ( en dat bij een lage luchtsnelheid in het kanaal = minder geluid en minder weerstand)
Als ik het even invul in de
tool die ik daarvoor had gemaakt kom ik op het volgende:
Woonkamer: 2x 150mm, totaal 160m3 aan lucht inbreng, per ventiel dus 80, luchtsnelheid: 1,3m3/s
Slaapkamer 2x 125mm, totaal 60m3 aan lucht inbreng, per ventiel dus 30, luchtsnelheid: 0.7m3/s
Dus dat zou makkelijk moeten gaan als ik het zo lees
[...]
Absoluut, de "officiële" berekening is 12cm2 per l/s. Dus bij 25 m3/h (= ~7 l/s) kom je dan op (7 x 12=) 84 cm2. Bij een normale deurbreedte is dat iets minder dan 1 cm. Maar, dan komt de boa-constrictor uit het gras....bij de slaapkamer van bijv 70 m3/h (= ~22 l/s) wordt het feestje anders. 22 x 7 = 154 cm2. En dat is dan weer een spleet van ongeveer 1,7 cm. Geeft een beetje het effect van amerikaanse saloondeurtjes

. Sommigen worden dan een beetje bang voor de privacy ivm langslopende kinderen

. Maar in de praktijk valt dat enorm mee.
Ik kan eventueel ook nog boven de deur een kanaal maken tussen de slaapkamer/halletje met een vierkant rooster met wat demping in het kanaal, ik ga zo eens even kijken of ik die 1,7 nou heel erg vind, bedoel, dan moet je op de grond liggen, wellicht qua geluid niet ideaal.
Maar in totaal moet ik dus 154cm2 aan oppervlakte hebben om lucht doorheen te laten stromen, dat moet te doen zijn met een combo van beide, of is dit een super brak idee?
--
Mag ik je vragen wat deze unit jou ongeveer gekost heeft en hoelang de levertijd was? (mocht je dat liever niet delen is dat uiteraard ook geen probleem!)
Alvast weer onwijs bedankt voor de reacties, ik krijg er een steeds beter gevoel bij dat dit gewoon helemaal gaat lukken en ik snap wat er gebeurd in plaats van iemand het allemaal te laten doen en niet helemaal te snappen wat ik aanschaf ^^.
[
Voor 1% gewijzigd door
Ubilosis op 21-07-2022 16:47
. Reden: nieuwe info! ]