Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 15:26
Ik heb sinds kort een nieuwe woning weten te bemachtigen en ben deze serieus aan het verbouwen met als doel verduurzaming, naast het plaatsen van een warmtepomp, extra isoleren (eigenlijk grotendeels opnieuw isoleren met betere materialen), alle ramen vervangen door triple glas, zonnepanelen, douche-wtw etc, wil ik eigenlijk ook een WTW unit aanleggen.

Na vele topics doorgelezen te hebben en daar de nodige informatie uit gedestilleerd te hebben heb ik ongeveer het volgende plan voor ogen, de WTW unit komt op zolder te hangen waar de mechanische ventilatie & ketel hingen. Hier wil ik de bestaande afvoer van de oude ventilatie hergebruiken voor afvoer van lucht en een nieuw gat richting buiten maken voor de aanvoer (+/- op 2,5m lager dan de afvoer aan het begin van het schuine dak). Ik ben van plan dempers tussen de unit en de aanvoer te plaatsen, 1x direct na de machine en 1x na de aftakking van de grote slaapkamer.

Als ik naar de Excel kijk heb ik in totaal ongeveer 290m3 lucht te verplaatsen, nu las ik dat overdimensioneren niet slecht is aangezien het systeem dan over het algemeen op een lagere stand kan draaien, vandaar dat ik voor een Orcon WTW HealthLine HRC-400 EcoMax - 400m³/h wil gaan. In de grote slaapkamer + woonkamer wil ik daarbij draadloze Co2 sensoren plaatsen, in de badkamer afvoer een vocht sensor.

In paint even mijn best gedaan om het een en ander schematisch weer te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jdmwm-Slv5kDvCZZa5rvBp_qQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zd1lZHGsNvk5U7T97KWNOBYs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prBMoNzk931NBmqbYgq29b7ciFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsjDuOoy6tUnYkonfQ7R5dgp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OltjV6wksovvIJeSQEF2ajP0_Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h10T2ynLPwmxGTSgqdALOjem.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enSLET8EdWkt_Zs0yQyOJUCepd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rn5WzwEnDGoAoT8qqMYsiANo.png?f=fotoalbum_large

De vragen die ik hierbij nog heb zijn de volgende:

- De dempers die ik plaats, zorg ik daar genoeg mee dat je niet in de slaapkamer veel klank vanuit beneden heb?
- Zijn de diameters correct?
- Welke diameter wordt aangeraden voor aanvoer van buiten?
- Is de keuze voor een Orcon WTW HealthLine HRC-400 EcoMax - 400m³/h logisch?
- Heb ik iets helemaal over het hoofd gezien?

Alvast bedankt voor het doorlezen en eventuele reacties!
*comment van Tazzios verwerkt, tnx :D

[ Voor 16% gewijzigd door Ubilosis op 19-07-2022 16:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

Tazzios

..

Sorry niets inhoudelijk, maar indien je 'uitblaas' verandert in 'afzuiging' hoeven de lezers minder na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Ubilosis schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:34:

Hier wil ik de bestaande afvoer van de oude ventilatie hergebruiken voor afvoer van lucht en een nieuw gat richting buiten maken voor de aanvoer (+/- op 2,5m lager dan de afvoer aan het begin van het schuine dak).
Let goed op de diameter van dat afblaaskanaal, meestal zijn 125 mm terwijl de HRC 400 een diameter van 180 mm als aansluitmaat heeft. Wordt vergroten dus.
Ik ben van plan dempers tussen de unit en de aanvoer te plaatsen, 1x direct na de machine en 1x na de aftakking van de grote slaapkamer.
Kies bij voorkeur starre dempers ipv de overbekende flexibele dempers. De eerste hebben betere dempingswaarden. Ze zijn wel duurder, maar dat is een éénmalige aanschaf waar je de rest van de tijd voordeel bij hebt. Een demper in de aftakking naar de slaapkamer zou best zinnig zijn. Echter, hoe vaak komt het voor dat jullie op bed liggen en er beneden nog een feestje is? Als dat voorkomt heb je vaak al genoeg herrie via de vloer. Maar je kan de voorzichtige kant nemen en een demper daar plaatsen. Hoeveel lengte kan je daar kwijt? Op de tekening lijkt het maar een klein stukje..
Als ik naar de Excel kijk heb ik in totaal ongeveer 290m3 lucht te verplaatsen,
Als ik naar jouw berekening kijk zie ik een paar, voor mij, vreemde dingen. Je voert toe op de zolderkamer, prima...maar de luchthoeveelheid is niet veel voor een kamer van 8 m2. Maar, is dit het totaal vloeroppervlak? Je moet nl. voor de ventilatie uitgaan van het oppervlak bij een hoogte van > 150 cm. Het gedeelte dat lager is mag je vergeten. Maar goed, ik houd hem even op 25 m3/h.

De zolder+overloop is prima dat je die meeneemt tbv de wasmachine.

Je badkamer wil je met 75 m3/h ventileren. Op zich prima, maar is meer dan de norm (maar dat is dan ook gelijk het minimum :))

De slaapkamers zijn in mijn ogen voldoende, misschien dat je de grote slaapkamer nog zou kunnen ophogen van 70 m3/h. Je hebt al met 2 ventielen gerkeend, dus het zou moeten kunnen.

Op het toiler reken je met 75 m3/h. In mijn ogen wordt dat een storm in een glas water en heb je geen waterspoeling meer nodig in de wc-pot, het gaat wel via het ventiel er uit :). Je kan er een reden voor hebben, maar in de praktijk is de 25 m3/h vanuit de regelgeving voldoende, tenzij .........

De afvoer in de keuken is voldoende. Ik neem aan dat er nog een afzuigkap wordt geplaatst.

Al met al kom ik op ongeveer dezelfde luchthoeveelheid uit. Overdimensioneren is prima. Mijn voorstel zou dan wel zijn om het systeem op deze luchthoeveelheden in te regelen op stand 2 van de unit. Dan heb je in stand 3 (of maximaal) nog reserve.

Ik heb mijn berekening hieronder staan. Ik heb wel de luchthoeveelheid voor het toilet aangepast, de rest een beetje afgerond of gehandhaafd.
De vragen die ik hierbij nog heb zijn de volgende:

- De dempers die ik plaats, zorg ik daar genoeg mee dat je niet in de slaapkamer veel klank vanuit beneden heb?
Zie antwoord boven
- Zijn de diameters correct?
Tenzij er een goede reden is om de diameter van 80 mm te gebruiken, zou ik toch adviseren om dit toch te vervangen door 125 mm. Lagere snelheid (minder geluid en minder weerstand = lager toerental) en het werkt vaak makkelijker om zo weinig mogelijk diameters te gebruiken. Bovendien heb je dan meer keuze in ventielen/roosters.
Als ik het goed begrijp wordt de afvoer van keuken en toilet gekoppeld aan de afvoer van de badkamer? In dat geval is de keuze voor de grotere diameter logisch.
- Welke diameter wordt aangeraden voor aanvoer van buiten?
De unit heeft een aansluitmaat van 180 mm...die maat handhaven voor de buitenluchtaanzuig als de woningafblaas en dan ook doorvoeren van die maat gebruiken. Kleinere diameters = hogere weerstand = hoger toerental.
[/quote]
[/quote]
Qua luchthoeveelheid vind ik het een prima keuze. Je hebt capaciteit over (zie tekst over inregelen) en het prijsverschil met een kleinere capaciteit zal meestal niet heel erg groot zijn maar dan zit je wel gelijk aan je tax.
{quote]
[/quote]
Is het een rijtjeswoning? Indien ja, dan heb je weinig andere keuze. Is één van je zijkanten een gevel dan zou ik de buitenlucht daar weg halen en dan bij voorkeur als die op het noorden of oosten ligt.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
En dan nu nog de berekening/stromingstekening van mijn kantAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3uPDGbpi2E15VBccXxCUKB8Ce4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ir52abHqOo1ZzSDIl8bFh20r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Tavru schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:03:
[...]

Let goed op de diameter van dat afblaaskanaal, meestal zijn 125 mm terwijl de HRC 400 een diameter van 180 mm als aansluitmaat heeft. Wordt vergroten dus.
Dat had ik al opgemerkt ja, dat lijkt op dit moment geen heel groot probleem, aangezien de rookgas afvoer weg gaat zou ik in theorie genoeg ruimte moeten hebben voor de afvoer.
[...]

Kies bij voorkeur starre dempers ipv de overbekende flexibele dempers. De eerste hebben betere dempingswaarden. Ze zijn wel duurder, maar dat is een éénmalige aanschaf waar je de rest van de tijd voordeel bij hebt. Een demper in de aftakking naar de slaapkamer zou best zinnig zijn. Echter, hoe vaak komt het voor dat jullie op bed liggen en er beneden nog een feestje is? Als dat voorkomt heb je vaak al genoeg herrie via de vloer. Maar je kan de voorzichtige kant nemen en een demper daar plaatsen. Hoeveel lengte kan je daar kwijt? Op de tekening lijkt het maar een klein stukje..
Ik wilde inderdaad starre dempers gebruiken (1,20m lang, zoiets) deze zou geplaatst worden nog voor de eerste aftakking en direct daarna, zegmaar hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fUGJVkBjdwPSe-zjYvCB3e6iOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JggpZ6iSg1Kr6QdgaNGMs6On.png?f=fotoalbum_large

Ik wil de buizen daar 'langs' het plafond laten lopen en achter de schotten op zolder. Dan heb ik gemakkelijk de 1 meter 20 (+ koppelstuk lengte) die ik nodig heb. Qua feestjes etc zal dat wel meevallen, maar het gebeurd regelmatig dat de een eerder naar bed gaat dan de ander, ik weet niet hoeveel je kan horen qua tv geluid of gewoon een gesprek.
[...]

Als ik naar jouw berekening kijk zie ik een paar, voor mij, vreemde dingen. Je voert toe op de zolderkamer, prima...maar de luchthoeveelheid is niet veel voor een kamer van 8 m2. Maar, is dit het totaal vloeroppervlak? Je moet nl. voor de ventilatie uitgaan van het oppervlak bij een hoogte van > 150 cm. Het gedeelte dat lager is mag je vergeten. Maar goed, ik houd hem even op 25 m3/h.

De zolder+overloop is prima dat je die meeneemt tbv de wasmachine.
Yes, dat loopt daar aan twee kanten schuin en er is gemeten tussen de schotten, een deel van die ruimte is dus nog later dan de 1,50m, hoewel dat niet heel veel zal zijn, in de ruimte ervoor waar de wasmachine komt is dat hetzelfde verhaal, alleen zit daar geen vliering.
Je badkamer wil je met 75 m3/h ventileren. Op zich prima, maar is meer dan de norm (maar dat is dan ook gelijk het minimum :))
Kan ik door een 125mm ventiel dan meer heen halen? Of moet ik dat ventiel daar alvast gewoon 150 maken? Dat kan op zich eenvoudig daar.
De slaapkamers zijn in mijn ogen voldoende, misschien dat je de grote slaapkamer nog zou kunnen ophogen van 70 m3/h. Je hebt al met 2 ventielen gerekend, dus het zou moeten kunnen.
Dat is opzich geen probleem, daar merk je niks van qua geluid op een 125mm ventiel? Dat is feitelijk de reden dat ik er 2 heb gedaan, ik hou van m'n rust ;).
Op het toiler reken je met 75 m3/h. In mijn ogen wordt dat een storm in een glas water en heb je geen waterspoeling meer nodig in de wc-pot, het gaat wel via het ventiel er uit :). Je kan er een reden voor hebben, maar in de praktijk is de 25 m3/h vanuit de regelgeving voldoende, tenzij .........
Met wapperende haren op het toilet is ook niet alles ;) , de enige reden dat ik dat had gedaan was dat ik het systeem in balans wou krijgen, het is dan dus verstandiger om op zolder meer af te zuigen en op het toilet minder? Dat zou geen probleem moeten zijn dan.
De afvoer in de keuken is voldoende. Ik neem aan dat er nog een afzuigkap wordt geplaatst.
Yes, direct naar buiten. (of wellicht toch recirculatie geïntegreerd in de kookplaat, ik ben nog niet overtuigd, maar hier denken sommige in de directe omgeving 'anders' over laten we maar zeggen.)
Al met al kom ik op ongeveer dezelfde luchthoeveelheid uit. Overdimensioneren is prima. Mijn voorstel zou dan wel zijn om het systeem op deze luchthoeveelheden in te regelen op stand 2 van de unit. Dan heb je in stand 3 (of maximaal) nog reserve.

Ik heb mijn berekening hieronder staan. Ik heb wel de luchthoeveelheid voor het toilet aangepast, de rest een beetje afgerond of gehandhaafd.
Fijn dat ik dan niet met heel veel onzin ben gekomen, het inregelen had ik al kort naar gekeken en de benodigde apparatuur is als het goed is al onderweg, dat zal ook nog wel weer een leuke klus worden ;).

[...]

Tenzij er een goede reden is om de diameter van 80 mm te gebruiken, zou ik toch adviseren om dit toch te vervangen door 125 mm. Lagere snelheid (minder geluid en minder weerstand = lager toerental) en het werkt vaak makkelijker om zo weinig mogelijk diameters te gebruiken. Bovendien heb je dan meer keuze in ventielen/roosters.
Als ik het goed begrijp wordt de afvoer van keuken en toilet gekoppeld aan de afvoer van de badkamer? In dat geval is de keuze voor de grotere diameter logisch.
De enige reden dat ik een kleinere diameter had gekozen is dat er mij verteld werd dat dat automatisch het systeem wat remt op de plekken waar er niet zoveel geventileerd hoeft te worden. Als ik dat alleen met de ventielen zou doen zou dat voor suis geluid kunnen zorgen omdat ik het zover terug moet draaien? (hoewel dit wellicht ook een oplossing is voor dat probleem).

Mijn voorkeur heeft het om zoveel mogelijk zelfde diameters te hebben. Ik vermoed dat ik echter toch stukken 125, 150 en 180 ga hebben? Of kan de hoofdleiding ook naar 150 terug gebracht worden?

[...]

De unit heeft een aansluitmaat van 180 mm...die maat handhaven voor de buitenluchtaanzuig als de woningafblaas en dan ook doorvoeren van die maat gebruiken. Kleinere diameters = hogere weerstand = hoger toerental.
Yes, die maat ga ik dan aanhouden.

Qua luchthoeveelheid vind ik het een prima keuze. Je hebt capaciteit over (zie tekst over inregelen) en het prijsverschil met een kleinere capaciteit zal meestal niet heel erg groot zijn maar dan zit je wel gelijk aan je tax.
Scheelt 80 euro als ik het zo zie, dan maar liever iets te fors dat hij 'rustig' z'n werk kan doen :)

Is het een rijtjeswoning? Indien ja, dan heb je weinig andere keuze. Is één van je zijkanten een gevel dan zou ik de buitenlucht daar weg halen en dan bij voorkeur als die op het noorden of oosten ligt.
Is een rijtjes woning ja, ik kan wellicht, omdat het huis van de buren 3 meter verder naar voren staat aan de noord-noord-oost kant lucht aanzuigen, echter zit ik dan boven de keuken van de buren, dat is wellicht verre van ideaal. Zoals het nu getekend is is het op het noord-westen.

@Tavru , mega bedankt voor de toelichting! :*) altijd fijn als er iemand met je meedenkt! Die berekening gaat er vanuit dat er overstroom is, dat bereik ik volgens mij makkelijk met 1cm ruimte onder de deur toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Ubilosis op 20-07-2022 10:55 . Reden: Quote haakjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:24
Er is een heel topic over centrale balansventilatie, erg nuttig leesvoer. Ik heb mijn huis een aantal maanden geleden ook grondig verbouwd, maar ik heb mijn wederhelft er niet van kunnen overtuigen om voor een balansventilatiesysteem te gaan. Ze was bang voor tocht en geluid. We hebben dus gekozen voor een systeem C, met ventilatieroosters in de nieuw aan te brengen ramen. Dat gaat juist de tocht en het geluid veroorzaken, maar goed, dat was het hoogst haalbare om goede ventilatie te hebben ;)

Tip: het Burgerhout Hybalans+ systeem is erg handig als doe het zelver. Er zijn een aantal voorbeelden van Goddamage, Tranze en mezelf (maar dan als systeem C) met mooie foto's om je een idee te geven.

[ Voor 14% gewijzigd door marvel27 op 20-07-2022 11:41 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
Ubilosis schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Ik wilde inderdaad starre dempers gebruiken (1,20m lang, zoiets) deze zou geplaatst worden nog voor de eerste aftakking en direct daarna
Dat zijn serieuze dempers als ik naar de dempingswaarden kijk. Krijg het gevoel van artillerie :)
I ik weet niet hoeveel je kan horen qua tv geluid of gewoon een gesprek.
Met de door jou genoemde dempers zou ik me er niet meer al te druk over maken. Misschien dat geluidslekken langs het kanaal eerder optreden. Of jullie moeten wel hele luide stemmen hebben :).
Yes, dat loopt daar aan twee kanten schuin en er is gemeten tussen de schotten, een deel van die ruimte is dus nog later dan de 1,50m, hoewel dat niet heel veel zal zijn,
Ok.dan kun je nog gaan denken aan de functie. Wordt het bijvoorbeeld een logeerkamer voor 2 personen, dan is die 25 m3/h absoluut ontoereiken. Dan moet je dus weer aan 60-70 m3/h denken. Alleen ben je dan wel een overgroot deel van de tijd voor niets aan het ventileren op die kamer, tenzij je er een B&B begint.

[quote}
Kan ik door een 125mm ventiel dan meer heen halen? Of moet ik dat ventiel daar alvast gewoon 150 maken? Dat kan op zich eenvoudig daar.
[/quote]

Je hebt begroot een kanaal van 150 mm voor die badkamer. Alleen de badkamer kan prima met 125 mm worden uitgevoerd. Die diameter kan met gemak 150 m3/h aan. Het bespaart dus ruimte (en een paar euro) om het kanaal in 125 te doen. Het ventiel is moelijker. Bij de website waar jij met de dempers aan refereert zie ik nauwelijks technische info (capaciteit, drukverlies, geluid). Eigenlijk te bizar voor een shop die zich pretendeert kwaliteit te leveren. Het is bij hen dus een sprong in het donker, of je moet ze even bellen. Ik heb goede ervaringen met de LUNA-E van Zehnder (op papier geschikt voor 50 m3/h - bij mij stand 2. Ja, hij maakt geluid, op stand 3 uiteraard meer geluid, maar ik vind dat niet erg op de badkamer. Erg persoonlijk.
Dat is opzich geen probleem, daar merk je niks van qua geluid op een 125mm ventiel? Dat is feitelijk de reden dat ik er 2 heb gedaan, ik hou van m'n rust ;).
Ik gebruik voor de toevoer de LUNA-S van Zehnder met 50 m3/h per ventiel maximaal. Geen enkel probleem met geluid in de slaapkamer. Ik heb 1 ventiel in de slaapkamer. Twee van 35 mag dus geen probleem zijn, mits goed ingesteld en het systeem goed ingeregeld.
Met wapperende haren op het toilet is ook niet alles ;) , de enige reden dat ik dat had gedaan was dat ik het systeem in balans wou krijgen, het is dan dus verstandiger om op zolder meer af te zuigen en op het toilet minder? Dat zou geen probleem moeten zijn dan.
Kijk naar mijn berkening, daarmee heb je de zaak volkomen in balans. Mocht je gaan afwijken qua luchthoeveelheden dan kan je vrij makkelijk zien waar je moet/kunt compenseren.
Yes, direct naar buiten. (of wellicht toch recirculatie geïntegreerd in de kookplaat, ik ben nog niet overtuigd, maar hier denken sommige in de directe omgeving 'anders' over laten we maar zeggen.)
Aan de zin/onzin en werking (of niet) van dit soort systemen zijn al hele discussies hier gewijd. Theoretisch moet je bij een afzuigkap zorgen dat er voldoende lucht via roosters/ramen/deuren wordt toegevoerd van buiten. Erg niet leuk in de winter als je voor dat raam staat. Ik heb ook geen roosters extra daarvoor. Ik heb nog nooit gehoord dat een woning vacuüm getrokken is en implodeerde door een afzuigkap. Daarvoor wordt in Nederland "niet goed genoeg gebouwd". Maar mijn woning is dan ook uit 1995.
Fijn dat ik dan niet met heel veel onzin ben gekomen, het inregelen had ik al kort naar gekeken en de benodigde apparatuur is als het goed is al onderweg, dat zal ook nog wel weer een leuke klus worden ;).
Ik ben erg huiverig voor apparatuur zomaar van het internet. Je zou de meter moeten (laten) eiken om er zeker van te zijn dat je weet wat je meet. Maar goed...ieder zijn keuze, Ik snap dat je geen meter van 6000 euro koopt.
De enige reden dat ik een kleinere diameter had gekozen is dat er mij verteld werd dat dat automatisch het systeem wat remt op de plekken waar er niet zoveel geventileerd hoeft te worden. Als ik dat alleen met de ventielen zou doen zou dat voor suis geluid kunnen zorgen omdat ik het zover terug moet draaien?
Stromingsgeluid krijg je in principe alleen wanneer er (relatief) grotere luchthoeveelheden over een (geknepen) ventiel gaan. Normaliter en bij een goed ventiel mag het geen probleem zijn.
Mijn voorkeur heeft het om zoveel mogelijk zelfde diameters te hebben. Ik vermoed dat ik echter toch stukken 125, 150 en 180 ga hebben? Of kan de hoofdleiding ook naar 150 terug gebracht worden?
helaas ben ik mijn rekenschuif en grafieken kwijt geraakt. Je kanaalleverancier kan je precies vertellen welke diameter bij welke luchthoeveelheid hoort ( en dat bij een lage luchtsnelheid in het kanaal = minder geluid en minder weerstand)
Die berekening gaat er vanuit dat er overstroom is, dat bereik ik volgens mij makkelijk met 1cm ruimte onder de deur toch?
Absoluut, de "officiële" berekening is 12cm2 per l/s. Dus bij 25 m3/h (= ~7 l/s) kom je dan op (7 x 12=) 84 cm2. Bij een normale deurbreedte is dat iets minder dan 1 cm. Maar, dan komt de boa-constrictor uit het gras....bij de slaapkamer van bijv 70 m3/h (= ~22 l/s) wordt het feestje anders. 22 x 7 = 154 cm2. En dat is dan weer een spleet van ongeveer 1,7 cm. Geeft een beetje het effect van amerikaanse saloondeurtjes :). Sommigen worden dan een beetje bang voor de privacy ivm langslopende kinderen :). Maar in de praktijk valt dat enorm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
[quote]marvel27 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:39:

[quote]
maar ik heb mijn wederhelft er niet van kunnen overtuigen om voor een balansventilatiesysteem te gaan. Ze was bang voor tocht en geluid. We hebben dus gekozen voor een systeem C, met ventilatieroosters in de nieuw aan te brengen ramen. Dat gaat juist de tocht en het geluid veroorzaken, maar goed, dat was het hoogst haalbare om goede ventilatie te hebben ;)

/quote]

Inderdaad, ik zou zeggen een absoluut gemiste kans. Een GOED AANGELEGD en GOED INGEREGELD systeem is geluidsarm (geluidloos bestaat niet imho) en tochtvrij. En geeft inderdaad geen straatgeluiden door.
Tip: het Burgerhout Hybalans+ systeem is erg handig als doe het zelver.
Inderdaad een goed systeem, Maar er zijn er meerdere tegenwoordig. Burgerhout was wel zo'n beetje de eerste die er goed mee op de markt kwam. Maar Ubbink, Zehnder en nog een hele trits hebben dit soort systemen. Het wordt dan kijken wie het meeste aansluit bij je wensen en mogelijkheden (afmetingen verdeelplenums, regelbaarheid, montage.etc.etc etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Zonde @marvel27 ! Helemaal met het triple glas dat we hebben is het zeer stil in huis. Als er buiten noodweer is hoor je daar niks van, heerlijk.
De herrie van de box valt ook mee. Hij hangt hier op zolder nog in een kast zonder deur (tijd, waar vind je het nog?) en wij slapen 1 verdieping lager met de deur open, nog steeds goed te doen.
Enige is met dat hete weer ondanks een bypass toch veel warmte in huis. Dus ik zet hem dan op niet thuis stand en neem de verhoogde CO2 voor lief. CO2 waardes vallen gelukkig nog mee, en de temperatuur gelukkig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:24
Tranze schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:19:
Zonde @marvel27 ! Helemaal met het triple glas dat we hebben is het zeer stil in huis. Als er buiten noodweer is hoor je daar niks van, heerlijk.
De herrie van de box valt ook mee. Hij hangt hier op zolder nog in een kast zonder deur (tijd, waar vind je het nog?) en wij slapen 1 verdieping lager met de deur open, nog steeds goed te doen.
Enige is met dat hete weer ondanks een bypass toch veel warmte in huis. Dus ik zet hem dan op niet thuis stand en neem de verhoogde CO2 voor lief. CO2 waardes vallen gelukkig nog mee, en de temperatuur gelukkig ook.
Triple glas is inderdaad fantastisch voor het tegenhouden van geluid van buiten. Typisch dat je nog geen deur in je wtw-kast hebt; hier zit er ook nog steeds niets voor :) Welke wtw-box heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Ik heb de Orcon HRC400 voor een huis van 180 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
marvel27 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:39:
Er is een heel topic over centrale balansventilatie, erg nuttig leesvoer. Ik heb mijn huis een aantal maanden geleden ook grondig verbouwd, maar ik heb mijn wederhelft er niet van kunnen overtuigen om voor een balansventilatiesysteem te gaan. Ze was bang voor tocht en geluid. We hebben dus gekozen voor een systeem C, met ventilatieroosters in de nieuw aan te brengen ramen. Dat gaat juist de tocht en het geluid veroorzaken, maar goed, dat was het hoogst haalbare om goede ventilatie te hebben ;)

Tip: het Burgerhout Hybalans+ systeem is erg handig als doe het zelver. Er zijn een aantal voorbeelden van Goddamage, Tranze en mezelf (maar dan als systeem C) met mooie foto's om je een idee te geven.
Dat is jammer! Ik was dat ook, totdat ik bij vrienden in een nieuwbouw huis was, je merkt er mega weinig van moet ik zeggen, maar vandaar natuurlijk wel de stortvloed aan vragen die ik heb ^^. Het systeem dat je laat zien is op zich interessant, maar de luchtsnelheden stijgen wel enorm als ik het vergelijk met de diameters die ik wil doen. Een verdeel bak is dan wel weer interessant, ik verpest direct mezelf weer door nu ineens te twijfelen of deze unit wellicht niet interessant is, of dat de 2 zones eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. Kost na even een korte google wel 1000 euro meer, dat is een hoop gebruik om goed te praten... :X

--
Tavru schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Dat zijn serieuze dempers als ik naar de dempingswaarden kijk. Krijg het gevoel van artillerie :)

[...]

Met de door jou genoemde dempers zou ik me er niet meer al te druk over maken. Misschien dat geluidslekken langs het kanaal eerder optreden. Of jullie moeten wel hele luide stemmen hebben :).
Als we dat toch bezig zijn :9. en dan ga ik daar gewoon mee verder. Heeft het eventueel nog nut om de buis die vanaf de woonkamer naar de demper loopt af te werken met akoestische isolatie?

[...]

Ok.dan kun je nog gaan denken aan de functie. Wordt het bijvoorbeeld een logeerkamer voor 2 personen, dan is die 25 m3/h absoluut ontoereiken. Dan moet je dus weer aan 60-70 m3/h denken. Alleen ben je dan wel een overgroot deel van de tijd voor niets aan het ventileren op die kamer, tenzij je er een B&B begint.
Daar zullen incidenteel mensen blijven logeren, maar dat zal denk ik wellicht 1 of 2 dagen per jaar zijn. Ik zet er gewoon een 125mm ventiel in met eventueel zo'n "blok" wat ik hiervoor linkte erin, zelfde dan in de afzuiging op zolder, dan verwijder ik die mocht er iemand blijven tukken :+ .
**ik zie net in de handleiding van de Orcon dat ze sowieso 125mm als minimum aanraden.
Je hebt begroot een kanaal van 150 mm voor die badkamer. Alleen de badkamer kan prima met 125 mm worden uitgevoerd. Die diameter kan met gemak 150 m3/h aan. Het bespaart dus ruimte (en een paar euro) om het kanaal in 125 te doen. Het ventiel is moelijker. Bij de website waar jij met de dempers aan refereert zie ik nauwelijks technische info (capaciteit, drukverlies, geluid). Eigenlijk te bizar voor een shop die zich pretendeert kwaliteit te leveren. Het is bij hen dus een sprong in het donker, of je moet ze even bellen. Ik heb goede ervaringen met de LUNA-E van Zehnder (op papier geschikt voor 50 m3/h - bij mij stand 2. Ja, hij maakt geluid, op stand 3 uiteraard meer geluid, maar ik vind dat niet erg op de badkamer. Erg persoonlijk.
In de badkamer vind ik het ook niet verschrikkelijk, zeker omdat de douche ook geluid maakt en 9 van de 10 keer er een muziekje aanstaat. Dan maak ik daar ook een 125mm afzuigventiel in.
[...]

Ik gebruik voor de toevoer de LUNA-S van Zehnder met 50 m3/h per ventiel maximaal. Geen enkel probleem met geluid in de slaapkamer. Ik heb 1 ventiel in de slaapkamer. Twee van 35 mag dus geen probleem zijn, mits goed ingesteld en het systeem goed ingeregeld.
Dat zijn wel sjieke dingen, daar hou ik wel van, jammer dat ze hem zo te zien niet in 150mm hebben, dat zou ideaal zijn voor de woonkamer ook.
** ik zie net dat ze wel nette aansluitingen van 160mm hebben, en er zijn t-stukken van 180 doorvoer met 160 aftakking, dat gaat hem dan dus worden!

Kijk naar mijn berekening, daarmee heb je de zaak volkomen in balans. Mocht je gaan afwijken qua luchthoeveelheden dan kan je vrij makkelijk zien waar je moet/kunt compenseren.

[...]

Aan de zin/onzin en werking (of niet) van dit soort systemen zijn al hele discussies hier gewijd. Theoretisch moet je bij een afzuigkap zorgen dat er voldoende lucht via roosters/ramen/deuren wordt toegevoerd van buiten. Erg niet leuk in de winter als je voor dat raam staat. Ik heb ook geen roosters extra daarvoor. Ik heb nog nooit gehoord dat een woning vacuüm getrokken is en implodeerde door een afzuigkap. Daarvoor wordt in Nederland "niet goed genoeg gebouwd". Maar mijn woning is dan ook uit 1995.
Juist, vaccuum trekken van dit huis is denk hoopvol ^^, komt uit '89, ik ga nog wel wat aan luchtdicht maken doen, maar daar ben ik ook niet heel bang voor.
Ik ben erg huiverig voor apparatuur zomaar van het internet. Je zou de meter moeten (laten) eiken om er zeker van te zijn dat je weet wat je meet. Maar goed...ieder zijn keuze, Ik snap dat je geen meter van 6000 euro koopt.
Gevalletje moet iets, hoewel ik wellicht ook kan vragen aan degene die de warmtepomp komt installeren of hij het systeem wil nakijken, hij doet ook wtw's, maar dit is naar mijn mening een klusje wat ik zelf kan, wellicht het inregelen dan niet.. maar dat zal goedkoper zijn dan hem alles laten installeren ^^.
Stromingsgeluid krijg je in principe alleen wanneer er (relatief) grotere luchthoeveelheden over een (geknepen) ventiel gaan. Normaliter en bij een goed ventiel mag het geen probleem zijn.

[...]

helaas ben ik mijn rekenschuif en grafieken kwijt geraakt. Je kanaalleverancier kan je precies vertellen welke diameter bij welke luchthoeveelheid hoort ( en dat bij een lage luchtsnelheid in het kanaal = minder geluid en minder weerstand)
Als ik het even invul in de tool die ik daarvoor had gemaakt kom ik op het volgende:
Woonkamer: 2x 150mm, totaal 160m3 aan lucht inbreng, per ventiel dus 80, luchtsnelheid: 1,3m3/s
Slaapkamer 2x 125mm, totaal 60m3 aan lucht inbreng, per ventiel dus 30, luchtsnelheid: 0.7m3/s

Dus dat zou makkelijk moeten gaan als ik het zo lees 8)

[...]
Absoluut, de "officiële" berekening is 12cm2 per l/s. Dus bij 25 m3/h (= ~7 l/s) kom je dan op (7 x 12=) 84 cm2. Bij een normale deurbreedte is dat iets minder dan 1 cm. Maar, dan komt de boa-constrictor uit het gras....bij de slaapkamer van bijv 70 m3/h (= ~22 l/s) wordt het feestje anders. 22 x 7 = 154 cm2. En dat is dan weer een spleet van ongeveer 1,7 cm. Geeft een beetje het effect van amerikaanse saloondeurtjes :). Sommigen worden dan een beetje bang voor de privacy ivm langslopende kinderen :). Maar in de praktijk valt dat enorm mee.
Ik kan eventueel ook nog boven de deur een kanaal maken tussen de slaapkamer/halletje met een vierkant rooster met wat demping in het kanaal, ik ga zo eens even kijken of ik die 1,7 nou heel erg vind, bedoel, dan moet je op de grond liggen, wellicht qua geluid niet ideaal.

Maar in totaal moet ik dus 154cm2 aan oppervlakte hebben om lucht doorheen te laten stromen, dat moet te doen zijn met een combo van beide, of is dit een super brak idee?

--
Tranze schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:25:
Ik heb de Orcon HRC400 voor een huis van 180 m2.
Mag ik je vragen wat deze unit jou ongeveer gekost heeft en hoelang de levertijd was? (mocht je dat liever niet delen is dat uiteraard ook geen probleem!)

Alvast weer onwijs bedankt voor de reacties, ik krijg er een steeds beter gevoel bij dat dit gewoon helemaal gaat lukken en ik snap wat er gebeurd in plaats van iemand het allemaal te laten doen en niet helemaal te snappen wat ik aanschaf ^^.

[ Voor 1% gewijzigd door Ubilosis op 21-07-2022 16:47 . Reden: nieuwe info! ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tavru
Ubilosis schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:14:
[...]

.... maar de luchtsnelheden stijgen wel enorm als ik het vergelijk met de diameters die ik wil doen. Een verdeel bak is dan wel weer interessant,
Je maakt een logsche denkfout :) Je moet je luchthoeveelheden aanpassen aan je diameter slang. Dus met bijv. max 50 (liever minder) er doorheen. Elk ventiel krijgt zijn eigen slang, dus verdeelbox is nodig.
...of dat de 2 zones eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. Kost na even een korte google wel 1000 euro meer, dat is een hoop gebruik om goed te praten... :X
Ik heb het in een eerder topic al eens gezegd: dat hele geneuzel over zônering is een commercieel verhaal. Ooit ontstaan omdat 1 fabrikant te kleine units had voor iets grotere woningen EN omdat het zo lekker wegtikte in de toenmalige EPC-berekening. Kijk je naar de financiële kant dan zie je al dat je verduveld veel draaiuren moet maken op lagere capaciteit om die 1000 euro (unit) en dan nog de meerprijs van extra afsluit-/regelkleppen etc er weer uit te halen. Mijn advies is dan ook: hou je systeem zo simpel mogelijk.
Daar zullen incidenteel mensen blijven logeren, maar dat zal denk ik wellicht 1 of 2 dagen per jaar zijn.
Denk ook aan de toekomst ofwel de verkoopbaarheid van het huis. Toekomstige bewoners kunnen er misschien zelf gaan slapen, of veel kinderen hebben.
Dat zijn wel sjieke dingen, daar hou ik wel van, jammer dat ze hem zo te zien niet in 150mm hebben, dat zou ideaal zijn voor de woonkamer ook.
** ik zie net dat ze wel nette aansluitingen van 160mm hebben, en er zijn t-stukken van 180 doorvoer met 160 aftakking, dat gaat hem dan dus worden!
Ik heb daar overheen gelezen/gekeken in je opzet en die luchthoeveelheden per ventiel is aan de aandacht ontsnapt..Maar bij mijn weten ga je geen toevoerventielen vinden die die 80 m3/h aankunnen zonder een hoop kabaal en weerstand. Kan je de aansluitingen ook splitsen in 4 stuks ipc van 2? Dan kun je gelijk vanaf de splitsing naar 125 mm diameter gaan en is in principe weer alles/veel mogelijk qua ventiel.
Gevalletje moet iets, hoewel ik wellicht ook kan vragen aan degene ....
Zeker doen, al weten helaas heel veel installateurs van een goede wtw-installatie minder dan veel mensen hier op het forum.
Woonkamer: 2x 150mm, totaal 160m3 aan lucht inbreng, per ventiel dus 80, luchtsnelheid: 1,3m3/s
Slaapkamer 2x 125mm, totaal 60m3 aan lucht inbreng, per ventiel dus 30, luchtsnelheid: 0.7m3/s

Dus dat zou makkelijk moeten gaan als ik het zo lees 8)
Meestal wordt gerekend met 2 m/s in de aansluitingen naar de toevoerventielen...dus daar zit je ruim onder.
Ik kan eventueel ook nog boven de deur een kanaal maken
Maak het jezelf niet onnodig moeilijk (en duurder...en minder mooi): als je opdekdeuren hebt dan is er helemaal niks aan de hand. Die zijn meestal zo lek (krom) dat er sowieso genoeg doorlaat is. En die spleet onder de deur van 0,8 cm is echt wel genoeg.
Maar in totaal moet ik dus 154cm2 aan oppervlakte hebben om lucht doorheen te laten stromen, dat moet te doen zijn met een combo van beide, of is dit een super brak idee?
Deze vraag kan ik even niet plaatsen :). De doorlaat gaat per ruimte/deur. Hoeveel je totaal door de woning verplaatst is niet van belang. Je hebt nergens een deur waar die hoeveelheid door moet. Alhoewel, dan is de doorlaat net zo groot als de deur...dus weer geen deur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Tavru schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Je maakt een logsche denkfout :) Je moet je luchthoeveelheden aanpassen aan je diameter slang. Dus met bijv. max 50 (liever minder) er doorheen. Elk ventiel krijgt zijn eigen slang, dus verdeelbox is nodig.
Zo, dat is inderdaad een aardige denk fout, dan zou er dus 1x 180 heen gaan en vanaf daar een verdeel box omzo alles z'n eigen aftakking te geven? Is zo'n box een groot verschil met 3x een T-stuk + een hoek voor de 4e?
Ik heb het in een eerder topic al eens gezegd: dat hele geneuzel over zônering is een commercieel verhaal. Ooit ontstaan omdat 1 fabrikant te kleine units had voor iets grotere woningen EN omdat het zo lekker wegtikte in de toenmalige EPC-berekening. Kijk je naar de financiële kant dan zie je al dat je verduveld veel draaiuren moet maken op lagere capaciteit om die 1000 euro (unit) en dan nog de meerprijs van extra afsluit-/regelkleppen etc er weer uit te halen. Mijn advies is dan ook: hou je systeem zo simpel mogelijk.
Vooral dat laatste viel me op ja! De draaiuren die je moet maken voor die 1000 euro is een hoop. Als er geen verschil in comfort zit lijkt het mij ook overbodig, dan ga ik dat dus niet wijzigen.
Denk ook aan de toekomst ofwel de verkoopbaarheid van het huis. Toekomstige bewoners kunnen er misschien zelf gaan slapen, of veel kinderen hebben.
True, 125 it is.
Ik heb daar overheen gelezen/gekeken in je opzet en die luchthoeveelheden per ventiel is aan de aandacht ontsnapt..Maar bij mijn weten ga je geen toevoerventielen vinden die die 80 m3/h aankunnen zonder een hoop kabaal en weerstand. Kan je de aansluitingen ook splitsen in 4 stuks ipc van 2? Dan kun je gelijk vanaf de splitsing naar 125 mm diameter gaan en is in principe weer alles/veel mogelijk qua ventiel.
Dan zou je op het plafond 4x aanvoer krijgen, op een breedte van 4,89m. Volgens Zehnder moeten ze 75cm uit elkaar zitten, en minimaal 35cm uit de wanden. Dan is de minimale lengte nodig 2,95m. Dus op zich gaat dat. Alleen vraag ik me af of dat er dan mooi uit ziet. Vanavond maar eens even op het plafond uittekenen.

Andere optie is ergens anders in de woonkamer aanvoeren, maar dan worden het overal koven etc ook niet waar ik op zit te wachten..

Zeker doen, al weten helaas heel veel installateurs van een goede wtw-installatie minder dan veel mensen hier op het forum.
Ik heb opzich een aardig gevoel bij de beste man, maar als ik alleen z'n apparatuur mag lenen om een goede metingen te doen zijn we wellicht al een heel eind.
Meestal wordt gerekend met 2 m/s in de aansluitingen naar de toevoerventielen...dus daar zit je ruim onder.
Prima geregeld dus! Tnx!
Maak het jezelf niet onnodig moeilijk (en duurder...en minder mooi): als je opdekdeuren hebt dan is er helemaal niks aan de hand. Die zijn meestal zo lek (krom) dat er sowieso genoeg doorlaat is. En die spleet onder de deur van 0,8 cm is echt wel genoeg.
Het worden stompe deuren met een soort 'softclose' ding in het kozijn, dus wellicht na het leggen van de vloer toch even zorgen dat er minimaal 1cm onder zit.
Deze vraag kan ik even niet plaatsen :). De doorlaat gaat per ruimte/deur. Hoeveel je totaal door de woning verplaatst is niet van belang. Je hebt nergens een deur waar die hoeveelheid door moet. Alhoewel, dan is de doorlaat net zo groot als de deur...dus weer geen deur :)
Dit was meer als ik vanuit de slaapkamer minder ruimte onder de deur zou hebben ik wellicht een andere doorvoer zou moeten maken. Maar ik denk dat ik het gewoon eerst even ga proberen en dan altijd alsnog de deur wat kan inkorten.

Al met al ben ik er denk aardig uit, het enige wat ik me nog afvraag is die verdeelbox, feitelijk de eerste vraag of het veel uitmaakt of ik 4 (woonkamer) + 1 (slaapkamer zolder) + 3 (slaapkamers 1e) aftakkingen maak of de verdeelbox er tussen zet. Dan kan ik wellicht een demper minder kwijt (wat dan ook wel weer aanzienlijk geld scheelt, dus als het geluid dan geen probleem wordt, is dat wellicht een betere oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door Ubilosis op 22-07-2022 10:46 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
@Ubilosis ik was € 1285 kwijt voor de hrc-400 bij Cvketelopruiming.nl. Dat was in januari 2021. Levertijd 2 dagen. Had hem eerst bij Bengshop besteld, maar daar had ik na 8 weken nog geen levering, dus die toen geannuleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranze op 22-07-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
Ubilosis schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Zo, dat is inderdaad een aardige denk fout, dan zou er dus 1x 180 heen gaan en vanaf daar een verdeel box omzo alles z'n eigen aftakking te geven? Is zo'n box een groot verschil met 3x een T-stuk + een hoek voor de 4e?
Klopt...aanvoerleiding 180 (of 160) afhankelijk van je luchthoeveelheid door dat kanaal en dan de zaak splitsen in die verdeelbox en met een slang naar de aansluitpot van het ventiel. Zou je zoveel lucht moeten verplaatsen dat de diameter van 1 slang te klein is (dus -te- hoge snelheid en geluid) dan heb ik wel eens aansluitpotten gezien die gevoed werden door 2 slangen.
Ik denk dat het qua ruimtebeslag minder is dan al die t-stukken, maar je zal je even moeten verdiepen in de leveringsprogramma's van de diverse fabrikanten/leveranciers.
Andere optie is ergens anders in de woonkamer aanvoeren, maar dan worden het overal koven etc ook niet waar ik op zit te wachten..
Kan ik me wel voorstellen
....alleen z'n apparatuur mag lenen om een goede metingen te doen zijn we wellicht al een heel eind.
Op zich is het inregelen nog wel een dingetje. Het is niet moelijk maar je moet de goede werkwijze en volgorde aanhouden anders wordt het een gebed zonder goed eind. Mocht je apparatuur ter beschikking hebben, meld je dan maar dan kunnen we wat afstemmen over die werkvolgorde.
...toch even zorgen dat er minimaal 1cm onder zit.
Helemaal top
Al met al ben ik er denk aardig uit, het enige wat ik me nog afvraag is die verdeelbox, feitelijk de eerste vraag of het veel uitmaakt of ik 4 (woonkamer) + 1 (slaapkamer zolder) + 3 (slaapkamers 1e) aftakkingen maak of de verdeelbox er tussen zet. Dan kan ik wellicht een demper minder kwijt (wat dan ook wel weer aanzienlijk geld scheelt, dus als het geluid dan geen probleem wordt, is dat wellicht een betere oplossing.
Normaliter ga je vanaf je unit eerst met een hoofdleiding weg die vertakt in een aantal spiralo toevoerleidingen. Deze leidingen gaan dan via de verdeelbox weer over in slangen. Je kan een demper in de hoofdleiding zetten of 2 in verschillende toevoerleidingen of een combinatie van beide oplossingen. Meestal begin je zo dicht mogelijk bij de unit met een demper (als er plaats is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubilosis
Tavru schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Klopt...aanvoerleiding 180 (of 160) afhankelijk van je luchthoeveelheid door dat kanaal en dan de zaak splitsen in die verdeelbox en met een slang naar de aansluitpot van het ventiel. Zou je zoveel lucht moeten verplaatsen dat de diameter van 1 slang te klein is (dus -te- hoge snelheid en geluid) dan heb ik wel eens aansluitpotten gezien die gevoed werden door 2 slangen.
Ik denk dat het qua ruimtebeslag minder is dan al die t-stukken, maar je zal je even moeten verdiepen in de leveringsprogramma's van de diverse fabrikanten/leveranciers.
Dat had ik kunnen bedenken als ik de systemen even bekeken heb, ik zie inderdaad dat die er zijn! Waar ik wel beneden nog mee zit is dat ze geen aansluitingen hebben die naar 160mm gaan. Ik kwam in de handleiding van de Orcon HRC-400 het volgende tegen:

• Maximaal debiet per afvoerventiel (125mm): 75 m3/h
• Maximaal debiet per toevoerventiel (125mm): 50 m3/h
• Maximaal debiet afvoerventiel (160mm): 100 m3/h
• Maximaal debiet toevoerventiel (160mm): 70 m3/h

Zodoende denk ik er nu aan om dan in de woonkamer 3x 160mm (deze bijvoorbeeld) te plaatsen, dan zit ik op totaal 210, als ik het qua diameter uitreken is 70m3 0,96m/s en de 53 die ik nodig heb 0,73. Dat zou mijn inziens goed moeten komen dan? Eventueel voor de afvoer van de woonkamer zat ik dat dan ook te denken.

Ik heb net even een nieuwe schets in paint (i know, i know, effe kliederen :P) gemaakt, daar heb ik 1 box in opgenomen, boven, aangezien ik daar meer te verdelen heb, maar beneden niet, dat zou dan 180 met 2xT naar 160 en 1x90graden naar 160 worden. Qua ruimte maakt het daar denk niet veel uit, dat is dan gewoon 1 rechte lijn.
[...]

Op zich is het inregelen nog wel een dingetje. Het is niet moelijk maar je moet de goede werkwijze en volgorde aanhouden anders wordt het een gebed zonder goed eind. Mocht je apparatuur ter beschikking hebben, meld je dan maar dan kunnen we wat afstemmen over die werkvolgorde.
Dat zou zeer welkom zijn, ik moet eerst even wachten tot alles geleverd wordt als ik er eenmaal uit ben, schijnbaar kan dat nog eventjes duren. Maar ik zal zeker even contact opnemen!
Normaliter ga je vanaf je unit eerst met een hoofdleiding weg die vertakt in een aantal spiralo toevoerleidingen. Deze leidingen gaan dan via de verdeelbox weer over in slangen. Je kan een demper in de hoofdleiding zetten of 2 in verschillende toevoerleidingen of een combinatie van beide oplossingen. Meestal begin je zo dicht mogelijk bij de unit met een demper (als er plaats is)
Zie m'n opmerking hierboven, ik denk ook dat ik voor een combi ga, boven een verdeelbox vanwege de vele aansluitingen op aanvoer, beneden gewoon aftakkingen.

Daarnaast begreep ik dat er in de verdeelbox vaak demping zit, dat is dan mooi voor tussen de slaapkamers en dan is de woonkamer ook nog eens gescheiden via die, scheelt weer een demper!

Hierbij even de nieuwe plaatjes en berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMhpoCDUm0JpeaOTh4GfftnE5Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIAbTcQZ30IOHZSOFFBxf6Kw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xKYlMfcBIeOkHY98FWiCBiDuZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXgmhPLkhpGny2KJMTzGIkBj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3m1iGUsKrvBYadQh_dD9W6gQAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fieflyNRo3qvulXXim4ftF7k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtDkOqOa15g5eEkwMhf1cfES6Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RgMdHfPZ8X4JhxSNWezwFlb4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
Ubilosis schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:07:
[...]

Daarnaast begreep ik dat er in de verdeelbox vaak demping zit, dat is dan mooi voor tussen de slaapkamers en dan is de woonkamer ook nog eens gescheiden via die, scheelt weer een demper!
Ik zou van de demping in die verdelers niet verwachten dat die een demper kunnen vervangen. Meestal is die demping bedoeld om geluid door de wand van de verdeler te elimineren, niet het geluid via het kanaal. Maar, ik kan me vergissen.
Pagina: 1