Lage Down/upload speed op consoles

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 11:06
Goedemiddag tweakers,

Al een tijd heb ik een "probleem" : download snelheden op mijn Xbox Series X en PS5 zijn echt veel lager dan op andere apparaten.

Situatie, sinds kort heb ik mijn Ziggo abonnement verhoogd van 350 naar 1GB.
Ziggo Giganet modem staat in bridge en loopt door naar een Netgear R7000.
Vanuit daar lopen 2 vaste kabels van 2 meter naar de Xbox / PS5.

Pak ik de kabel uit de Xbox / PS5 en prik deze in een laptop. Dan kom ik met een speedtest tussen de 800-950Mbit down en 50 up.

Hieronder de 2 consoles gemiddeld genomen.

Xbox: Down 160 Up 2.
PS5: Down 114: Up 2

Nu schommelde heet eerst wel eens hoger rond de 200, dus lag er niet wakker van dat het wat lager was dan ons abbo. Maar nu verwacht je toch meer met een 1GB lijn.
En ik blijf het vreemd vinden dat dezelfde kabel het op een apparaat dat geen console is wel gewoon goed doet.

Is dit een console server issue? Een Netgear issue?
Heb al gespeeld met QoS, maar dit maakte in het netwerk meer stuk dan dat het goed deed.
Poorten van beide services ook geforward, maar ook geen verbeteringen..
Netgear draait overigens stock firmware.

Hoor graag of mensen tips hebben of dezelfde ervaring.

N.B. mocht dit topic beter passen in netwerk forum, verplaats hem gerust :)

[ Voor 3% gewijzigd door ZicoDon op 19-07-2022 16:29 ]

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 19:00
Voor mijn gevoel heb ik ook nooit écht hoge snelheden gehaald op de consoles. Denk dat er toch aan de kant van de console makers (sony/microsoft) een beperking op zit. Voordeel is natuurlijk wel dat als je die consoles op standby zet ze gewoon updaten als je het niet door hebt.

Lees net wel een tip over een speedtest doen (fast.com schijnt te werken op de PS5) via de browser van je PS5, daarmee kan je gelijk bepalen of het aan de server van je console ligt of aan de hele console.

[ Voor 4% gewijzigd door tommerd_ op 19-07-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
Goede tip, zal met beide eens een test doen vanuit de browser en de resultaten hier neer zetten.

En klopt, volgens mij ga je niet snel full force op hun servers. En voor updates is dat inderdaad geen issue. Dat gaat allemaal in de nacht.

Maar het is soms gewoon “vervelend” als je langer moet wachten dan zou kunnen als je een nieuwe game download :)
tommerd_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:39:
Voor mijn gevoel heb ik ook nooit écht hoge snelheden gehaald op de consoles. Denk dat er toch aan de kant van de console makers (sony/microsoft) een beperking op zit. Voordeel is natuurlijk wel dat als je die consoles op standby zet ze gewoon updaten als je het niet door hebt.

Lees net wel een tip over een speedtest doen (fast.com schijnt te werken op de PS5) via de browser van je PS5, daarmee kan je gelijk bepalen of het aan de server van je console ligt of aan de hele console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Ik weet dat de Xbox in de netwerk instellingen een speedtest kan doen met de Xbox servers. Probeer dat eens. Krijg je dan wel een gigabit?

Verder heb ik ook dezelfde internet snelheid maar de Xbox trekt mijn Internet snelheid nooit vol. Ik heb me er maar bij neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZicoDon
polopolo150 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:46:
Ik weet dat de Xbox in de netwerk instellingen een speedtest kan doen met de Xbox servers. Probeer dat eens. Krijg je dan wel een gigabit?

Verder heb ik ook dezelfde internet snelheid maar de Xbox trekt mijn Internet snelheid nooit vol. Ik heb me er maar bij neergelegd.
Klopt, bovenstaande resultaten komen vanuit de netwerk testen van de consoles zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZicoDon
Nou net even getest via de browser van de Xbox. Netjes 900 Mbit.

Lijkt dus echt Sony / MS bottleneck te zijn.

Pagina: 1