1996 elektrische antenne kabel afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert-zxc
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08-2022
Ik heb de elektrische antenne van mijn Volvo 960 uit 1996 gedemonteerd omdat deze niet meer in- en uit ging. Dat is inmiddels opgelost, maar in het proces is de antenne kabel van de antenne afgebroken en ik heb geen idee of en hoe ik dit kan repareren. Misschien is er hier iemand die daar meer verstand van heeft en me in de goede richting kan wijzen?

Op de eerste foto zie je het hele onderdeel en waar de kabel vast zit, op de tweede foto hoe 't er nu uit ziet. Ik neem aan dat het een coax kabel is met een kern en een mantel, maar ik weet niet precies hoe ik deze stekker en de antenne weer goed aan elkaar verbind. En of dat uberhaupt kans van slagen heeft met wat soldeerwerk. Iemand daar meer ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf9Xvx8tdKw3JdLkZXDvNtyj7k0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V9julm7nFRw1dNu4igpEjyFM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPfrNbgaR-9sG1uHrlJ4FKCB978=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jn63IXJIjZFJm4DHoFkqpqn7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit soldeer je zo weer aan elkaar. De kabel heeft 2 aders en de antenne 2 soldeerpads.

[ Voor 43% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert-zxc
Sethro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:23:
Dit soldeer je zo weer aan elkaar. De kabel heeft 2 aders en de antenne 2 soldeerpads.
Wat me in verwarring brengt is dat ik op de stekker maar 1 soldeerpunt zie, aan de onderkant. Je zou verwachten dat het bovenste deel van de stekker ook een soldeerpunt zou hebben die vastgemaakt moet worden aan het stukje soldeer wat je op de antenne in het grote gat nog ziet zitten. Maar de bovenkant lijkt volledig kunststof..

En enig idee hoe die omgebogen gouden strip aan de stekker hoort? Het lijkt 1 onderdeel te zijn wat bij beide gaten op de antenne naar buiten komt, maar alleen aan de onderkant van de stekker vastgemaakt dient te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou verwachten dat het frame van de antenne verbonden is met de mantel van de kabel en de antenne zelf met de kern van de kabel.

Met een multimeter heb je dan zo uitgevogeld hoe dit aangesloten moet worden.

En die gouden strip zal er wel zijn om de toch wat onhandige kabel normaal te kunnen verbinden. Meestal zijn dat dan 2 lipjes waar je dan de mantel en de kern aan vast soldeert.

Als je de connector aan de andere kant van de kabel open schroeft zul je iets vergelijkbaars zien.

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert-zxc
Dat geeft wat nieuwe inzichten, daar ga ik morgen eens naar kijken. Ik verwacht dan dat de kern in het bovenste gedeelte van de stekker zit, misschien in plastic gegoten in t fabrieksproces. Dus even open peuteren.

Heb je nog een advies wat voor materiaal er tussen te zetten, want ik zal beide punten met een stuk draad moeten verbinden, op de originele plek terug plaatsen kom ik er met een soldeerbout niet bij.

Edit: Opgelost :)

In de bovenkant van de stekker zat inderdaad de kern ingegoten, dus alles vrijgemaakt (was hard plastic, lastige klus), de mantel/behuizing aan de buis vastgemaakt voor de aarde en de kern aan het soldeerpunt aan de bovenkant. Moest even goed zorgen dat de mantel goed aan de buis vast zat, dat zat niet helemaal lekker meer vast dus heb er een extra stroomdraad opgesoldeerd en rechtstreeks aan de buis vastgemaakt, dat zorgde voor goede geleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Bz2xHzSidxU0QQbT_8y7ohI6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ90muCOssaP4qHP0Iu8yVHj.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor het zetje in de goede richting :)

[ Voor 52% gewijzigd door Geert-zxc op 20-07-2022 14:16 ]