Lithium batterijen uit wegwerp vapes hergebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zieke Gnoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-07 14:50
Mijn vraag

Ik heb begrepen dat de batterijen uit wegwerp sigaretten her oplaadbaar zijn en geschikt zijn om aan elkaar te koppelen om grotere accu's van te maken.

Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.rtlnieuws.nl/...e-sigaret-drones-oekraine

Nu zouden twee van mijn cliënten hier graag mee aan de slag gaan om bijvoorbeeld hervulbare/oplaadbare vapes te maken van wegwerp vapes, of accu's te maken van de batterijen voor radiografisch bestuurbare autootjes en dergelijke (die we ook zelf maken).

Het gaat om deze batterijen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-ZitVU40Fz73HH_hNMNrZd2Ak4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe7QdqK9i374kSDh9R900B6P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben maar een simpele ggz-agoog en heb hier geen kaas van gegeten. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die me iets kunnen vertellen over haalbaarheid van deze aspiratie, en het eventueel leuk vinden om mee te denken over hoe ik dit kan faciliteren.

We maken vaker elektronica, maar ik heb nog niet eerder met lithium batterijen gewerkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik ben dagbesteding begeleider voor mensen met een GGZ achtergrond (dus niet verstandelijk beperkt). We We proberen nieuwe gebruikersvoorwerpen te maken van afgedankt materiaal. Bijvoorbeeld industriële lampen van oude automotoronderdelen. We gebruiken eenvoudige soldeerapparaten en gereedschap.

We hebben geen geavanceerde apparatuur. Als we goedkoop / 2e hands apparatuur moeten aanschaffen voor een project waar we mensen lang mee aan het werk kunnen zetten of een product kunnen maken dat goed verkoopbaar is, kunnen we dat doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb gegoogled naar blogs/instructie websites betreft het hergebruiken van wegwerp vapes / wegwerp esigaretten / lithium batterijen. Wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen maar tot dusverre vind ik geen bruikbare bronnen.

Achter elke succesvolle absurdist staat een zieke gnoe

Beste antwoord (via De Zieke Gnoe op 20-07-2022 21:38)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Desondanks alle veiligheidsberichten van de meeste mensen hier, het is eigenlijk een heel makkelijk projectje dat ook prima goed kan gaan door de simpele hobby bob :)

Plak er een tp4056 bordje aan, vervang de 1k weerstand R3 voor een 3k3 weerstand, en je zit prima met dit soort batterijtjes. Isoleer alles goed en er kan weinig fout gaan.
Het enige dat je moet kunnen is solderen en draden aftapen zodat ze niet tegen elkaar komen. Het moeilijkste is het vervangen van die pieterpeuterige weerstand.

Mocht het wel fout gaan (verwacht ik bijna niet), zorg ervoor dat je een metalen emmer naast je hebt staan met zand erin en een deksel. Mocht er iets gaan roken, deponeer het batterijtje daar in en zet het buiten neer.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Dit is geen goed idee voor mensen zonder ervaring. Die cellen zijn veel gevaarlijker als dat de meeste mensen denken. Knoop voor de grap maar eens plus en min aan elkaar, en laat het gewoon gaan. (Op afstand en buiten!)
Dan heb je al kans dat hij in de fik vliegt, en zo niet, moet je er met een lange stok maar eens een gat in prikken.

Ander soort experiment, maar laat wel zien wat er kan gebeuren.

Om zo'n cel fatsoenlijk op te laden, heb je al een best geavanceerd laadcircuit nodig.

Leuk als je er ervaring mee hebt, en je een beetje weet wat je aan het doen bent, anders gewoon lekker vanaf blijven. (helemaal in een GGZ instelling oid)

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 19-07-2022 15:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 14:34
Kijk maar eens op YouTube en dan het kanaal van 'Big Clive'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

EricTC schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:12:
Kijk maar eens op YouTube en dan het kanaal van 'Big Clive'.
En dan vooral letten op de waarschuwingen over de laadstroom en -spanning.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 23:26

MeesterPieter

PnP Pinball

WEBGAMING schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:52:
Dit is geen goed idee voor mensen zonder ervaring. Die cellen zijn veel gevaarlijker als dat de meeste mensen denken.
Precies dit

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is dit wel zo dat dit oplaadbare batterijen zijn? Zo ja, wat zou dan de reden zijn om ze te fabriceren in plaats van gewone niet oplaadbare batterijen als er niet een oplader voor beschikbaar is? Ik zie wel 3,7V staan, hetgeen overeen kan komen met drie cellen en van oplaadbare batterijen is bovendien de relatief lage inwendige weerstand bekend. Maar in hoeverre kan dat relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
Techneut schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:37:
Is dit wel zo dat dit oplaadbare batterijen zijn? Zo ja, wat zou dan de reden zijn om ze te fabriceren in plaats van gewone niet oplaadbare batterijen als er niet een oplader voor beschikbaar is? Ik zie wel 3,7V staan, hetgeen overeen kan komen met drie cellen en van oplaadbare batterijen is bovendien de relatief lage inwendige weerstand bekend. Maar in hoeverre kan dat relevant zijn.
Ja, dit zijn vrijwel zeker oplaadbare batterijen. 3.7V is precies het voltage van één li-ion cell en dat is ook precies hoe dat ding er uit ziet. Een niet-oplaadbare variant bestaat niet eens. Een lage inwendige weerstand is precies wat je wil hebben als je een verwarmingselement van een vape heet wil maken, li-ion cellen zoals deze worden in grote getallen geproduceerd en zijn goedkoop, dus het is niet zo onlogisch dat ze zoiets zouden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 23:04
Tom-Z schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Ja, dit zijn vrijwel zeker oplaadbare batterijen. 3.7V is precies het voltage van één li-ion cell en dat is ook precies hoe dat ding er uit ziet. Een niet-oplaadbare variant bestaat niet eens. Een lage inwendige weerstand is precies wat je wil hebben als je een verwarmingselement van een vape heet wil maken, li-ion cellen zoals deze worden in grote getallen geproduceerd en zijn goedkoop, dus het is niet zo onlogisch dat ze zoiets zouden gebruiken.
Er bestaan helaas wel niet oplaadbare lithium cellen, zoals de welbekende CR2032 en alle andere knoopcel batterijen ;)
Wat @Techneut denk ik bedoelt te zeggen is dat hier zoals het eruit ziet geen BMS in de batterij zit, dit kom je wel eens vaker tegen in wegwerp producten.

Maar mijn advies zou zijn ga hier niet aan beginnen, als je niet bekend bent met lithiumcellen en electronica dan is het beter om lipo accu's te kopen en een externe oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Er bestaan helaas wel niet oplaadbare lithium cellen, zoals de welbekende CR2032 en alle andere knoopcel batterijen ;)
Die zijn geen 3.7V en zien er heel anders uit (en in de volksmond is dat een "lithium batterij", niet "li-ion"). Als je een cell van 3.7V tegenkomt in zo'n aluminiumfolie hoesje kan je er vergif op innemen dat het een (oplaadbare) li-ion cell is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Zieke Gnoe
Dank voor de reacties! Ik ga hier in elk geval voorlopig niet aan beginnen, klinkt niet als iets waar je met wat basale kennis de rest wel uitdoktert. En in de tussentijd 'Big Clive' eens bingen.

Per week krijg ik een stuk of 20 wegwerpvapes binnen. Met bijna volle batterijen. De metalen hulzen van de vapes zijn prima te recyclen in windchimes en andere prullaria. De cellen moet ik misschien maar naar Oekraïne sturen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Oké, duidelijk. Het betekent natuurlijk dat het idee van hergebruik op zich helemaal niet zo slecht is, in tegendeel zelfs! Zonde dat dit helemaal ongebruikt wordt weggegooid. Echter wel met een heel grote MITS. Onderschat dat niet!
In de allereerste plaats is het gewenst om er niet aan te beginnen als je niet voldoende kennis van zaken hebt en daarmee van de enorme risico's ervan. Dat filmpje op YouTube spreekt boekdelen! Heb je die kennis wel terdege, dan weet je dat je dit echt wel honderd procent veilig kan doen met de opladers die hiervoor gewoon te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tom-Z schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:44:
[...]

Die zijn geen 3.7V en zien er heel anders uit (en in de volksmond is dat een "lithium batterij", niet "li-ion"). Als je een cell van 3.7V tegenkomt in zo'n aluminiumfolie hoesje kan je er vergif op innemen dat het een (oplaadbare) li-ion cell is.
Met dit soort cellen kun je je nog vergissen:
https://www.nkon.nl/dispo...ies/lithium/aa-14500.html
3.6V lithium batterijen.

Wel treurig eigenlijk dat dit soort accu's gewoon gebruiksvoorwerpen zijn, en de kans dus erg groot is dat ze bij het restafval terecht komen (met kans op brand). In plaats van de batterijen inzamelstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Zieke Gnoe
_ferry_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Wel treurig eigenlijk dat dit soort accu's gewoon gebruiksvoorwerpen zijn, en de kans dus erg groot is dat ze bij het restafval terecht komen (met kans op brand). In plaats van de batterijen inzamelstroom.
Ja precies, voor ons ook een van de redenen om ze in te willen zetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dit is inderdaad een van de meest vervuilende en verspillende trends van tegenwoordig. Het is gewoon belachelijk. Maar zo'n cel is zo goedkoop tegenwoordig, en zoals iemand anders al zei, voor zo'n vape moet hij wel wat ampère kunnen leveren. Dat kan een lithium ion wel.

Die wegwerp vapes zouden gewoon verboden moeten worden. Waarschijnlijk kunnen ze voor een paar cent meer die dingen gewoon herbruikbaar maken. Maar dit levert denk ik meer op. (zo'n compleet ding kopen is veel duurder als alleen de vloeistof)

Zo'n cel zou wel ongeveer 500 keer opgeladen, en dus hergebruikt kunnen worden. (het zullen niet de beste kwaliteit cellen zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 20-07-2022 19:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Desondanks alle veiligheidsberichten van de meeste mensen hier, het is eigenlijk een heel makkelijk projectje dat ook prima goed kan gaan door de simpele hobby bob :)

Plak er een tp4056 bordje aan, vervang de 1k weerstand R3 voor een 3k3 weerstand, en je zit prima met dit soort batterijtjes. Isoleer alles goed en er kan weinig fout gaan.
Het enige dat je moet kunnen is solderen en draden aftapen zodat ze niet tegen elkaar komen. Het moeilijkste is het vervangen van die pieterpeuterige weerstand.

Mocht het wel fout gaan (verwacht ik bijna niet), zorg ervoor dat je een metalen emmer naast je hebt staan met zand erin en een deksel. Mocht er iets gaan roken, deponeer het batterijtje daar in en zet het buiten neer.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 22:39

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Allereerst tof om dit zo te willen doen! Mensen aan de slag zetten binnen een GGZ-omgeving (zich opbouwend nuttig maken) en verspilling terugdringen kan ik beiden enkel waarderen!

Van TS (GGZ-agoog) horen we dat er 'cliënten' mee aan de slag gaan. Geen idee in welke omgeving, omstandigheden of hoedanigheid deze mensen cliënt zijn geworden en in wat voor omgeving dit plaats vindt. Een gesloten inrichting voor `geestelijk zwakkeren' is natuurlijk heel wat anders dan een plek waar gedetineerden de TBS ondergaan. Of een dagbesteding waar iemand met recente lichamelijke sores leert met de 'nieuwe' zichzelf om te gaan. Om een paar mogelijkheden te noemen.

Veiligheid is een must. Laat dat ten aller tijden voorop staan.
Nu is het de vraag of de genoemde cliënten in staat zijn de veiligheidsaspecten te onderkennen en mee om te gaan. Als dat zo is, en daar lijkt het op gezien de vraag van hun kant lijkt te komen, zou een pilot met 1 accucel kunnen worden geprobeerd misschien? En uitvoerig getest worden (met meerdere laad / ontlaad cycli) vlak naast de genoemde stalen emmer?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WEBGAMING schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:52:
Dit is geen goed idee voor mensen zonder ervaring. Die cellen zijn veel gevaarlijker als dat de meeste mensen denken. Knoop voor de grap maar eens plus en min aan elkaar, en laat het gewoon gaan. (Op afstand en buiten!)
Dan heb je al kans dat hij in de fik vliegt, en zo niet, moet je er met een lange stok maar eens een gat in prikken.
[YouTube: The Explosive Facts Behind Li-Ion Batteries | Talking Point | CNA Insider]
Ander soort experiment, maar laat wel zien wat er kan gebeuren.
met een 3S2P 18650 pack wel eens een kortsluiting gehad over het hele pack..
bedrading weg gefrituurd, de nikkelen strips tussen de cellen mooi verkleurd van de hitte.. en pack natuurlijk morsdood.. maar zo als op YT Filmpjes was het niet..

met pouch cells zou ik me er wel een betere voorstelling van kunnen maken, immers zit daar niet een stevig omhulsel om :o

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
SMSfreakie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:48:
[...]

met een 3S2P 18650 pack wel eens een kortsluiting gehad over het hele pack..
bedrading weg gefrituurd, de nikkelen strips tussen de cellen mooi verkleurd van de hitte.. en pack natuurlijk morsdood.. maar zo als op YT Filmpjes was het niet..

met pouch cells zou ik me er wel een betere voorstelling van kunnen maken, immers zit daar niet een stevig omhulsel om :o
Dit zijn pouch cellen. ;)

Een 18650 is wat dat betreft dan inderdaad nog behoorlijk veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinM11
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik kwam net op deze topic terecht. Zelf ben ik een eigenaar van een vape shop en zou graag met je willen meedenken hierover. Zelf spelen wij al lang met het idee om batterijen in wegwerp vapes te recyclen maar het opzetten van een goed programma hiervoor wordt onmogelijk gemaakt. door de overheid om verschillende redenen. Mocht ik iets voor je kunnen betekenen <reclame url weg>.

Modbreak:Conntact met user kan gewoon via DM, dat hoeft niet via eigen websites, helemaal niet als het winkels zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door SA007 op 09-08-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinM11
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-08-2022
Zet er dan even bij mijn naam tav Robin
Pagina: 1