Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een Sony Bravia XR-65X94J gekocht.
Nu ben ik al een tijdje onderweg met het beeld. Alles is zo DONKER. Als ik de settings op HDR zet is echt drama. Netflix gaf de melding dat ik mijn abbonnement kon upgraden en dan in HDR kan kijken. Het is gewoon niet te doen. Het zelfde geld voor dinsey plus, prime, youtube etc.
Playstation 4 ook op HDR.
Dus alles staat 'normaal' met helderheid etc hoog.
Eindeloos met gamma , kleurbeeld etc aan het vogelen. Maar het komt er nie lekker uit. Disney plus zend uit in dolby vision helder en dat is echt t enige acceptabele. Maar ook dat moet de helderheid omhoog. Ik heb gewoon niet t idee dat ik naar een sprankelende 4k tv aan t kijken ben.

Vroeger bestond er een site waar je de beste instellingen vanaf kon plukken voor bijna elke tv. Nu weet ik niet meer welke dat is/was. Iemand enig idee? Of nog andere ideeën??

Relevante software en hardware die ik gebruik

Software is up to date

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Weinig. Contact met sony gehad. Die kwam tot 2 x aan toe met de link met een pagina hoe ik de helderheid kan aanpassen. Daarna nog een mail dat de tv niet stuk is dus ze kunnen nergens mee helpen.

Thnx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt van die sites die de optimale instellingen voor je TV bevatten. Ben alleen even de link kwijt.
Kwam wel deze tegen, je zou eens kunnen kijken of ie hier tussen zit: https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1439471411

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:29

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:18:
Vroeger bestond er een site waar je de beste instellingen vanaf kon plukken voor bijna elke tv. Nu weet ik niet meer welke dat is/was. Iemand enig idee?
RTINGS.com? Waarbij het klakkeloos overnemen van settings van derden überhaupt niet aan te raden is maar dat terzijde.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:31:
Je hebt van die sites die de optimale instellingen voor je TV bevatten. Ben alleen even de link kwijt.
Kwam wel deze tegen, je zou eens kunnen kijken of ie hier tussen zit: https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1439471411
Heb het geprobeerd. Maar t begint al met de helderheid omlaag gooien. Word er niet beter van.
Motionflow draaid nu ook mee. Blijft ook zo een ding. Dat blurr en jitter nogsteeds een ding zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:31

Major_ton

Shoot!

Ik had het ook al in een ander topic gepost, maar het kan geen kwaad om het nog eens te delen;

Het vervelende aan HDR is dat het helemaal niet helder hoort te zijn. In de basis is HDR bedoeld voor een donkere kamer waar een APL van 100 nits wordt aangehouden. Alleen bepaalde onderdelen (koplampen, explosies, laserstralen etc) kunnen doorlopen tot 1.000 of 4.000 nits afhankelijk van de master. Maar daar was de massa niet blij mee, want ook overdag moet HDR van het scherm afknallen en dus kwam er Dynamic Tonemapping, Dolby Vision IQ en AI functies etc om te voldoen aan het idee dat HDR staat voor een extra helder beeld, terwijl het alleen maar het dynamische bereik moet vergroten daar waar het hoort.

Je zult dus nog eens goed de instellingen in moeten duiken om HDR content meer helder te krijgen als je overdag of in een flink verlichte kamer wilt kijken.

Wanneer je TV voor SDR content erg helder staat ingesteld (wat vaak het geval is), dan zal HDR onder dezelfde condities altijd tegenvallen. Met de X94J kan je de APL in SDR makkelijk boosten tot 400 of 500 nits. Dit zal met HDR nooit lukken, zelfs niet met dynamic tonemapping etc... HDR is over het algemeen compleet verkeerd begrepen en er wordt iets van verwacht waarvoor het niet bedoeld is.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Of jouw referentiekader is verpest, lees: je hebt SDR altijd op een veel te hoge helderheid gekeken. Of je kijkt naar HDR materiaal in een te heldere omgeving. Of een combinatie van beide aangezien je Dolby Vision Bright ook te donker vindt.

Voor standaard HDR kun je met de volgende settings de helderheid verhogen; advanced contrast enhancer op 'high', contrast en brightness op max, peak luminance op 'high' en HDR tone mapping op 'brightness preferred'.

Wanneer dit geen oplossing biedt kun je het volgende overwegen;
  • De ruimte donkerder maken.
  • Geen HDR materiaal kijken.
  • De tv verkopen/ inruilen voor een Samsung QN92A, Samsung kiest er bewust voor om af te wijken van reference en HDR helderder te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:31

Major_ton

Shoot!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Heb het geprobeerd. Maar t begint al met de helderheid omlaag gooien. Word er niet beter van.
Motionflow draaid nu ook mee. Blijft ook zo een ding. Dat blurr en jitter nogsteeds een ding zijn..
Probeer het volgende eens:

Helderheid MAX
Contrast MAX
Gamma 0
Blacklevel 0
Advanced Contrast Enhancer MEDIUM
Local Dimming HIGH
Extended Dynamic Range HIGH
Live Colour MEDIUM/HIGH

Vooral die laatste geeft een flinke boost in de EOTF tracking bij HDR content.

Daar moet ik nog aan toevoegen dat de X94J ook geen HDR wonder is. De X95J of de nieuwere X90K doen het in dat opzicht alweer een stuk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Major_ton op 19-07-2022 11:06 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Major_ton schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:59:
Ik had het ook al in een ander topic gepost, maar het kan geen kwaad om het nog eens te delen;

Het vervelende aan HDR is dat het helemaal niet helder hoort te zijn. In de basis is HDR bedoeld voor een donkere kamer waar een APL van 100 nits wordt aangehouden. Alleen bepaalde onderdelen (koplampen, explosies, laserstralen etc) kunnen doorlopen tot 1.000 of 4.000 nits afhankelijk van de master. Maar daar was de massa niet blij mee, want ook overdag moet HDR van het scherm afknallen en dus kwam er Dynamic Tonemapping, Dolby Vision IQ en AI functies etc om te voldoen aan het idee dat HDR staat voor een extra helder beeld, terwijl het alleen maar het dynamische bereik moet vergroten daar waar het hoort.

Je zult dus nog eens goed de instellingen in moeten duiken om HDR content meer helder te krijgen als je overdag of in een flink verlichte kamer wilt kijken.

Wanneer je TV voor SDR content erg helder staat ingesteld (wat vaak het geval is), dan zal HDR onder dezelfde condities altijd tegenvallen. Met de X94J kan je de APL in SDR makkelijk boosten tot 400 of 500 nits. Dit zal met HDR nooit lukken, zelfs niet met dynamic tonemapping etc... HDR is over het algemeen compleet verkeerd begrepen en er wordt iets van verwacht waarvoor het niet bedoeld is.
Thnx had wel gezocht naar een soort gelijk topic. Maar niet gevonden excuus.

Had niet perse verwacht dat hdr helderder zou zijn. Maar wel een soort van upgrade ten opzichte van regulier beeld. Ben ook nog een beetje noob qua beeld technics.
Alleen elke app en ps4 stond t springen om naar hdr over te schakelen dus ik werd er direct mee overladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:03:
Of jouw referentiekader is verpest, lees: je hebt SDR altijd op een veel te hoge helderheid gekeken. Of je kijkt naar HDR materiaal in een te heldere omgeving. Of een combinatie van beide aangezien je Dolby Vision Bright ook te donker vindt.

Voor standaard HDR kun je met de volgende settings de helderheid verhogen; advanced contrast enhancer op 'high', contrast en brightness op max, peak luminance op 'high' en HDR tone mapping op 'brightness preferred'.

Wanneer dit geen oplossing biedt kun je het volgende overwegen;
  • De ruimte donkerder maken.
  • Geen HDR materiaal kijken.
  • De tv verkopen/ inruilen voor een Samsung QN92A, Samsung kiest er bewust voor om af te wijken van reference en HDR helderder te laten zien.
Mijn vorige tv was ook een bravia. Misschien zit t in t karakter gebakken.

Irritatie komt gewoon omdat sommige donkere scenes niet kijkbaar zijn. Zelfs niet in een pikke donkere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Mijn vorige tv was ook een bravia. Misschien zit t in t karakter gebakken.

Irritatie komt gewoon omdat sommige donkere scenes niet kijkbaar zijn. Zelfs niet in een pikke donkere kamer.
Dit ligt dan volledig aan jouw referentiekader, en eventuele verwachtingen die je bij HDR hebt/ had.

Ik heb een Bravia OLED tv en HDR ziet er relatief indrukwekkend uit tijdens het kijken in een donkere kamer met wat subtiele verlichting.

Het beperkte contrast van de X90J kan ook een rol spelen bij het wegvallen van details in donkere HDR scenes, zeker bij content van matige kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-10 16:54
Heb je toevallig die(weet even de naam niet) sensor aanstaan? als er lichtval op de sensor komt, dan maakt hij het beeld donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Unknown Alien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
Heb je toevallig die(weet even de naam niet) sensor aanstaan? als er lichtval op de sensor komt, dan maakt hij het beeld donker.
Staat uit. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Dit ligt dan volledig aan jouw referentiekader, en eventuele verwachtingen die je bij HDR hebt/ had.

Ik heb een Bravia OLED tv en HDR ziet er relatief indrukwekkend uit tijdens het kijken in een donkere kamer met wat subtiele verlichting.

Het beperkte contrast van de X90J kan ook een rol spelen bij het wegvallen van details in donkere HDR scenes, zeker bij content van matige kwaliteit.
Nogmaals. Ik had geen verwachting van hdr. Enige wat mij in de praktijk opvalt is dat het zoveel donkerder is. Voordat ik de tv ook maar had wist ik nog niet van hdr af. Alleen alle apps schakelde ernaar over bij de opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Unknown Alien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
'Energy Saving' of 'Ambient Light'

Dit heeft inderdaad ook een relatief grote impact.
Pagina: 1