Bodem(grond)/water warmtepomp: wat komt eerst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zijn er na pakweg een jaar inlezen over uit: wij willen graag investeren in een grond-water warmtepomp om volledig van stadswarmte af te kunnen gaan. Maar we lopen nu tegen een paar dingetjes aan waar ik wat advies over zoek.

Allereerst wat info over het huis: vrijstaande woning uit 2011, 2 verdiepingen (BG+1), BG is al vloerverwarming op bijkeuken na, verdieping heeft 3 radiatoren. Verder volledige isolatie van muren, dak én kruipruimte. Warmtevraag met stadswarmte lag van okt 2020 t/m sep 2021 op 43 GJ, dit jaar is t/m 1 juli 35 GJ en als ik juli t/m aug van vorig jaar erbij optel zou dat ongeveer op 1,5 GJ extra betekenen. De piek was januari 2021 met 8,5 GJ met daarnaast 4 wintermaanden van ±7-7,5 GJ.

1. Waarschijnlijk moeten we de radiatoren (bijkeuken+hele verdieping) ofwel naar lage temperatuur radiatoren om laten zetten of vloerverwarming daar aanleggen. Ik neem aan dat het handig is dit op voorhand te laten doen als het vloerverwarming wordt en juist te bespreken met de warmtepomp leverancier als het lage temp radiatoren moeten worden? Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

2. De grond-water warmtepomp zal bij ons met verticale boring moeten plaatsvinden. Ik ben me bewust van de totale kosten van grofweg 18-25k excl. subsidie van 4-5k. Ik zie echter weinig installateurs/leveranciers hier actief iets over zeggen. Wel vind ik net als het Tweakers artikel van 2 weken terug veel algemene info. Zijn installateurs/leveranciers hier wel al op ingesteld? Ik zie in een wijk iets verderop bij ons heel veel huizen standaard met een grond-water WP geleverd worden, maar dat is bij nieuwbouw al.

3. Ik heb al meerdere offerte websites ingevuld, maar letterlijk 0 reacties. Je zou zeggen dat een dure grond-water warmtepomp interessant is omdat het bedrijf met 1 installatie relatief meer kan verdienen, maar dat triggert blijkbaar geen enkel bedrijf. Ook bellen levert nog niks op, ik heb 3 bedrijven gebeld, 1 zei dat ze bij ons in de regio niks doen (40 km afstand), 2 zeiden dat ze geen nieuwe offertes doen omdat het te druk is. Zelfs al ik dan zeg: al moet ik tot eind 2023 wachten, geen probleem, krijg ik de reactie dat ze dat niet doen. Een was een kleine ondernemer, de ander een heel groot landelijk bedrijf. Wat voor tips kunnen jullie geven? Rond blijven bellen en desnoods maandelijks weer hetzelfde rondje te doen? Of zijn er wel bepaalde bedrijven die goed te boek staan hier en wel desnoods met een wachtlijst werken?

4. Welk type grond-water WP: ik ben zelf aan het rondkijken en zie wel af en toe systemen waarvan ik met mijn beperkte kennis denk: dat klinkt goed. Goede cop/scop, mooie formaten van het voorraadvat, etc. Maar het is logisch dat niet iedere installateur alle merken/modellen voert. Dus is het wel zo handig om zelf rond te kijken? Anderzijds zit ik er ook niet op te wachten dat ik eindelijk een installateur treft die maar 3 modellen voert en ik die wellicht "net niet" vindt. Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Andere tips zijn ook welkom. Zoals gezegd: we zijn concreet aan het kijken, dus zolang een installateur met een goed systeem kan komen, normale prijs en ook alvast een indicatie levertijd/installatietijd kan geven, dan is dat wat ons betreft ideaal. We verwachten echt niet dit jaar nog een WP, maar wel op z'n minst dat een bedrijf alvast welwillend is om langs te komen voor een eerste check en daarop iets kan adviseren waar we dan hopelijk ja op kunnen zeggen. Dat het dan nog zeg een half jaar tot een jaar wachten is, dat valt wel te overzien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
Mag je daar waar jij woont wel een bron boren, check dat eerst even voor je wilde plannen maakt: www.wko-tool.nl
Verder is het gewoon achterlijk druk in installateurs land en zijn er weinig warmtepompen leverbaar dus zijn de meeste installateurs gewoon druk aan het installeren en schiet het bellen of mailen er volledig bij in. ze hebben toch allemaal werk tot 2023.

Qua merk, je kunt kijken wat je zelf wilt en dan de producent/importeur bellen en vragen welke installateur bij jou in de buurt dat plaatst. of je neemt wat de installateur in de buurt levert. Zelf iets kiezen en dan verwachten dat iemand dat gaat installeren is meestal geen goeie oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:59:
Mag je daar waar jij woont wel een bron boren, check dat eerst even voor je wilde plannen maakt: www.wko-tool.nl
Verder is het gewoon achterlijk druk in installateurs land en zijn er weinig warmtepompen leverbaar dus zijn de meeste installateurs gewoon druk aan het installeren en schiet het bellen of mailen er volledig bij in. ze hebben toch allemaal werk tot 2023.

Qua merk, je kunt kijken wat je zelf wilt en dan de producent/importeur bellen en vragen welke installateur bij jou in de buurt dat plaatst. of je neemt wat de installateur in de buurt levert. Zelf iets kiezen en dan verwachten dat iemand dat gaat installeren is meestal geen goeie oplossing.
Thanks voor de tool, die kende ik nog niet! Overigens blijkt het www.wkotool.nl te zijn (voor anderen die meelezen).

En het antwoord: ja, het mag:
Er zijn geen verbods-, restrictie of aandachtsgebieden bekend op deze locatie.
Had zelf ook niet anders verwacht aangezien ik ze wel regelmatig tegenkom in woningen op Funda in de buurt. Maar alsnog altijd goed om zoiets te checken.

Verder benoem je iets waar ik nog niet aan gedacht had: als ik een merk/model gevonden heb, die producent/importeur even bellen om te vragen welke installateurs dat plaatsen. Maar ik moet zeggen dat ik ook echt niet per se strict wil zijn in het eisen van één of twee modellen. Andersom zoek ik ook het liefst wel een installateur die in autotermen zowel een Dacia, Toyota als een BMW kan leveren en niet alleen een Dacia, om maar een dwarsdoorsnede te noemen. Dat is meer waar het mij om gaat. En aangezien ik (nog?) niet thuis ben in de merken en modellen van warmtepompen, heb ik het liefst dus iemand die mij uit de 2/3 klasses kan laten kiezen en niet alléén budget of topklasse levert, dat is het enige.

Goede punten dus. Ik weet ook dat juist bij een Panasonic bijv. soms zo'n "Zoek installateur" knop op de website te vinden is en je triggert me nu om die route ook te bewandelen, want juist het vinden van een installateur is blijkbaar het moeilijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En van de stadswarmte af gaat wel lukken? Verder als ik het zo lees is het huis ideaal voor een lucht water warmtepomp, en dan doel ik op vrijstaand (ik neem aan geen buren op hele korte afstand en veel ruimte om een wp te plaatsen) en van 2011 dus goede isolatie.

Waarom die dure bodem warmtepomp? Die kost meer ruimte binnen ook, en het geluid binnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:14:
En van de stadswarmte af gaat wel lukken?
Ja, tegenwoordig is het zelfs wettelijk geregeld dat bedrijven daar aan mee moeten werken. Bij Vattenfall (waar wij dus bij zitten) staat het allemaal ook netjes gedocumenteerd in de FAQ's en vragen ze alleen een afsluitvergoeding van uit mijn hoofd €250.
Verder als ik het zo lees is het huis ideaal voor een lucht water warmtepomp, en dan doel ik op vrijstaand (ik neem aan geen buren op hele korte afstand en veel ruimte om een wp te plaatsen) en van 2011 dus goede isolatie.
Je zit deels goed. ;) Wel buren op korte afstand, kavels zijn niet heel groot afhankelijk van wat je gewend bent, maar relatief gezien voor vrijstaand vind je vaak grotere kavels. En wij zitten met de naaste buren bijna zij-aan-zij waar alleen onze parkeerplaatsen aan elkaar grenzen. En wel genoeg ruimte on een wp te plaatsen, ook omdat we een groot BG oppervlak hebben en een kleiner oppervlak op de verdieping, dus ook nog ruim plat dak waar we iets kunnen plaatsen, dat is echter wel net de kant waarbij de wp naar de buren zou wijzen.
Waarom die dure bodem warmtepomp? Die kost meer ruimte binnen ook, en het geluid binnen.
Meerdere redenen:
- passief koelen in de zomer
- geen buitenunit
- flink beter rendement
- lager energieverbruik
- veel lagere geluidsproductie
- minder onderhoudsgevoelig
- minder slijtagegevoelig en gaat dus langer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@MooDyBLueS

Een aantal van die punten zijn mooier voorgespiegeld dan werkelijk is zegt mijn simpele verstand.

Flink beter rendement
Minder onderhoud
Minder slijtage en onderhoud gevoelig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 20:28
Je verhaal is heel herkenbaar. Installateurs vinden die willen/kunnen is gewoon lastig op dit moment. Daar heeft geen tweaker een oplossing voor. Wellicht obvious, maar je hebt wel een (het liefst voortuin) met genoeg ruimte of een achtertuin die goed bereikbaar is met groot materieel? In slechte tijden gingen bedrijven elke uitdaging aan, maar het is nu cherry picking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Ik snap je voorkeur voor grond-water maar mijn advies is als je dat wil doen dan kan je het beter met de gehele straat doen vanwege de kosten.

Voor nu zou mijn advies zijn gezien je huis toch voor lucht-water gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:46:
@MooDyBLueS

Een aantal van die punten zijn mooier voorgespiegeld dan werkelijk is zegt mijn simpele verstand.

Flink beter rendement
Minder onderhoud
Minder slijtage en onderhoud gevoelig
Heb je daar bronnen van of kan je er wat meer over vertellen waardoor dit te onkrachtigen is? Ik geloof best dat het zo kan zijn hoor, maar wil je me daar graag op inlezen.

Vanuit mijn kant wat ik erover heb gelezen: de SCOP van een grond-water wp is een stuk hoger heb ik me laten vertellen én daarnaast is er dus voor verkoeling geen compressor nodig, waardoor het passief koelen is en nauwelijks elektra verbruikt. Met name dat laatste scheelt gigantisch.

Minder onderhoud/slijtage lees ik over dat de buitenunit van een lucht-water wp regelmatig onderhoud nodig heeft, elke 2-3 jaar is er bij mij blijven hangen, geen idee of het klopt. Terwijl een grond-water wp juist amper onderhoud nodig heeft. En ik lees best vaak dat een lucht-water wp buitenunit zo'n 15 jaar meegaat terwijl een grond-water wp unit 25+ jaar meegaat.

Maar goed, ik ga puur af op wat ik overal kan vinden en het is natuurlijk nog steeds minder gemeengoed dan een auto of airco die al decennia gebruikt worden, dus zodoende snap ik dat er ook wel aardig wat marketingpraat achter schuilgaat. Daarom hoor ik graag wat er eventueel niet klopt, als het niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
johanPo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:57:
Je verhaal is heel herkenbaar. Installateurs vinden die willen/kunnen is gewoon lastig op dit moment. Daar heeft geen tweaker een oplossing voor. Wellicht obvious, maar je hebt wel een (het liefst voortuin) met genoeg ruimte of een achtertuin die goed bereikbaar is met groot materieel? In slechte tijden gingen bedrijven elke uitdaging aan, maar het is nu cherry picking.
Ja, het gaat om de achtertuin en zijtuin. Daar kan tijdelijk het hekwerk even eruit om ruimte te maken, daar voorzie ik geen problemen. De voortuin is maar 3 meter diep en 10 meter breed als ik de parkeerplaats ernaast niet meereken. Denk zelf niet dat dat een optie gaat zijn. Tevens zit achter een geïsoleerde berging waar de binnenunit(s) prima kan komen. En daarnaast zit weer de bijkeuken waar alle verwarming vandaan splitst. Maar goed, dat is met mijn beperkte kennis, een installateur zal vast z'n goede ideeën erop los kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D-dark schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:08:
Ik snap je voorkeur voor grond-water maar mijn advies is als je dat wil doen dan kan je het beter met de gehele straat doen vanwege de kosten.

Voor nu zou mijn advies zijn gezien je huis toch voor lucht-water gaan
En waarom dan? Met alle respect hoor, maar ik lees geen enkele reden waarom je dit adviseert los van de kosten.

Mijn simpele berekening: ik ga even uit van een investering van 25k. Dat is nog zonder subsidie, maar ik wil mezelf nooit rijk rekenen en ga altijd van het meest pessimistische scenario uit. Met onze huidige stadswarmte tarieven zitten we op iets over de €200/mnd. Uitgaande van het verbruik en de aangepaste tarieven komen we dit jaar waarschijnlijk uit op zo'n €2600 totaal. Dat vind ik nogal fors.

Terugrekenend doe ik dus een investering van 25k en heb ik die na een kleine 10 jaar volledig terugverdiend. Ik kan er ook nog voor kiezen om een energiebesparings hypotheek ervoor te nemen, met onze rentetarieven heb ik me laten voorrekenen dat dit zo'n €80-90 per maand zou kosten. Alsnog een ruime halvering én het kost geen spaargeld. Dat is nog even los van de elektra, maar dat is ook lastiger te berekenen gezien de zonnepanelen die we hebben, niet weten hoeveel we daarvan direct kunnen gebruiken en wat uit het net komt, hoeveel een thuisaccu over een jaar of 5/6 gaat opleveren, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 15:26
Er is een grote speler in Nederland die misschien de juiste informatie heeft:

https://www.haitjema.nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:48:
[...]

En waarom dan? Met alle respect hoor, maar ik lees geen enkele reden waarom je dit adviseert los van de kosten.

Mijn simpele berekening: ik ga even uit van een investering van 25k. Dat is nog zonder subsidie, maar ik wil mezelf nooit rijk rekenen en ga altijd van het meest pessimistische scenario uit. Met onze huidige stadswarmte tarieven zitten we op iets over de €200/mnd. Uitgaande van het verbruik en de aangepaste tarieven komen we dit jaar waarschijnlijk uit op zo'n €2600 totaal. Dat vind ik nogal fors.

Terugrekenend doe ik dus een investering van 25k en heb ik die na een kleine 10 jaar volledig terugverdiend. Ik kan er ook nog voor kiezen om een energiebesparings hypotheek ervoor te nemen, met onze rentetarieven heb ik me laten voorrekenen dat dit zo'n €80-90 per maand zou kosten. Alsnog een ruime halvering én het kost geen spaargeld. Dat is nog even los van de elektra, maar dat is ook lastiger te berekenen gezien de zonnepanelen die we hebben, niet weten hoeveel we daarvan direct kunnen gebruiken en wat uit het net komt, hoeveel een thuisaccu over een jaar of 5/6 gaat opleveren, etc.
Laten we het anders rekenen.
De put kan zonder problemen 30 jaar mee. de warmtepomp en boiler afschrijven na 15 jaar.

Een lucht-water warmtepomp kost 12000 a 13000 voor het gemak.
Het verschil in verbruik is niet zo groot dat het veel uitmaakt voor de terugverdienperiode.

Vergelijken we 25 k met een terugverdienperiode van 10 jaar met een investering van 12k met een terugverdienperiode van de helft logischerwijs, ben je in 5 jaar al goedkoper uit. maak er 6 van als je hoger energieverbruik meerekend.

Na die periode kan je rustig verder sparen voor vervanging zodat je in de toekomst geen lening nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:54
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Je kunt misschien beter even navragen in het water/water warmtepomp topic. Hier zitten allemaal haters. :+

Persoonlijk heb ik dezelfde overweging gemaakt als jij (efficientie, esthetiek, geluid/overlast etc), en een w/w systeem gekozen. Maar, het is zeker wel duur, daar hebben de reageerders hier gelijk in, en je TVT-berekening klopt niet. Die 200/mnd voor de stadswarmte ga je inderdaad uitsparen, maar de warmtepomp werkt ook niet gratis. Je zult nog voor het extra stroomverbruik moeten betalen. Salderen zal in de nabije toekomst mogelijk verdwijnen, dus zet die kosten niet te gauw op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Heb je daar bronnen van of kan je er wat meer over vertellen waardoor dit te onkrachtigen is? Ik geloof best dat het zo kan zijn hoor, maar wil je me daar graag op inlezen.

Vanuit mijn kant wat ik erover heb gelezen: de SCOP van een grond-water wp is een stuk hoger heb ik me laten vertellen én daarnaast is er dus voor verkoeling geen compressor nodig, waardoor het passief koelen is en nauwelijks elektra verbruikt. Met name dat laatste scheelt gigantisch.
Ik ga uit dat beide systemen een compressor hebben die draait, de L/W heeft een fan als extra maar de W/W een waterpomp voor de bron extra, dus in het elektrische zit niet veel verschil.
Een bron is een vaste temperatuur van rond de 8-9 graden dacht ik dus met alle temperaturen boven die waarde is een L/W voordeliger in verbruik, alles kouder duurder.
Passief koelen in de zomer kan niet alleen maar moet zelfs, dus pompen aan maar geen compressor, een L/W kan ook koelen maar moet niet, ik doe dat bijv niet omdat ik dat met vvw niet vind werken, gevolg is geen verbruik buiten het winter seizoen.
Door de boot heen zal het mekaar niet veel ontlopen vermoed ik, maar zou ook graag vergelijking zien.
Minder onderhoud/slijtage lees ik over dat de buitenunit van een lucht-water wp regelmatig onderhoud nodig heeft, elke 2-3 jaar is er bij mij blijven hangen, geen idee of het klopt. Terwijl een grond-water wp juist amper onderhoud nodig heeft. En ik lees best vaak dat een lucht-water wp buitenunit zo'n 15 jaar meegaat terwijl een grond-water wp unit 25+ jaar meegaat.
Daar zie ik al helemaal geen verschil in, wat ik kan bedenken is dat een W/W 2 waterfilters heeft ipv 1 omdat er misschien nog 1 in het bron circuit zit, verder beide 1 in de cv.
Het koeltechnische deel is nog steeds die compressor en wisselaar, enige verschil is de verdamper buiten bij een L/w die kan "vergaan" door de weersomstandigheden, maar 20 jaar lijkt me niet eens gek, als je meer aan zee woont kan dat problemen opleveren inderdaad en heb je een speciale coating nodig.
Kortom, of dat echt meer levensduur geeft, het is ook een beetje geluk hebben met zo'n compressor, die kapot is het veelal klaar met de unit.
Maar goed, ik ga puur af op wat ik overal kan vinden en het is natuurlijk nog steeds minder gemeengoed dan een auto of airco die al decennia gebruikt worden, dus zodoende snap ik dat er ook wel aardig wat marketingpraat achter schuilgaat. Daarom hoor ik graag wat er eventueel niet klopt, als het niet klopt.
Ja precies, vandaar mijn gedachten hierboven, dan als aanvulling nog de kosten, die L/W kan je natuurlijk alleen al 4 stuks van kopen voor alleen de bron die je nodig hebt, ondanks de twijfel of een W/W echt langer mee gaat is dat natuurlijk geen 4x langer.
Uiteindelijk heb je een systeem wat je ook al die jaren moet behouden vanwege de werking en prijs, bij een L/W is dat al wat makkelijker te wijzigen als je dat wilt, minder systeem afhankelijk.

Ik ken ook iemand die geen bron boring heeft maar een grote zak water in de kruipruimte, daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken, solarfreezer heet dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:25
Rol-Co schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:08:
[...]
.
Passief koelen in de zomer kan niet alleen maar moet zelfs, dus pompen aan maar geen compressor, een L/W kan ook koelen maar moet niet, ik doe dat bijv niet omdat ik dat met vvw niet vind werken, gevolg is geen verbruik buiten het winter seizoen.

[...]
Niet alleen dat, maar de koeltevraag van een woning is vaak vele malen lager dan de warmtevraag. En de temperatuurdelta is erg laag, dus de efficiëntie van een lucht/water is dan natuurlijk ook een stuk hoger. Voor mijn woning 1000 kWh warmtevraag en 100-150 kWh koeltevraag. Goede zonwering helpt wel een stuk.

Voorbeeldje, ben een beetje vreemde eend in de bijt met mijn lucht/lucht maar bij buiten 35C trekt het systeem 150W elektrisch om de boel binnen op 25C te houden. Die waterpomp neemt daar volgens mij al minstens een 3e van, dus qua koeling ga je de meerkosten over de levensduur waarschijnlijk niet terugverdienen.

Ik zie water/water meer als een soort verzekering. Mocht het eens echt heel koud worden buiten, of bijvoorbeeld wat langere tijd mistig zijn rond het vriespunt, dan kan een defrost mania het comfort wel een beetje drukken. En de esthetiek kan natuurlijk niks tegenop. Voor sommigen is dit de moeite waard, voor anderen niet. Als er maar warmte gepompt wordt vind ik het helemaal mooi _/-\o_

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Als ik het zo lees heb je iig over aardig wat dingen al nagedacht. Zelf ging ik eerst ook bodem-water warmtepomp. Uiteindelijk gestrand omdat geen enkele boorder mijn achtertuin zag zitten; vandaar ook mijn vraag over de grootte / bereikbaarheid van je tuin.

Uiteindelijk toch gegaan voor een lucht-water warmtepomp. Grappige is dat voor het geld van een water-water warmtepomp je ook een luxere L-W warmtepomp kan krijgen, waarbij een hoop van de eerder genoemde nadelen niet of in mindere mate spelen. Dan heb je het bijvoorbeeld over prima COP + vermogen bij lage temperaturen, geen serieuze geluidsproductie, lange levensduur, ver terugmoduleren en koelmiddel met een laag Global Warming Potential (GWP).

Geredeneerd vanuit milieu overwegingen is het lastige aan bodem - water warmtepompen dat bij het doorboren van alle ondoorlaatbare lagen grondwaterstromingen aardig verstoord raken. In theorie zouden ze die lagen netjes moeten afsluiten, maar tijd geleden zijn hier het merendeel van de boorders al voor op hun vingers getikt (draadje ben ik even kwijt). Ook is er de kwestie wie de bodemlus weer gaat opruimen nadat de levensduur verstreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
johanPo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Als ik het zo lees heb je iig over aardig wat dingen al nagedacht. Zelf ging ik eerst ook bodem-water warmtepomp. Uiteindelijk gestrand omdat geen enkele boorder mijn achtertuin zag zitten; vandaar ook mijn vraag over de grootte / bereikbaarheid van je tuin.

Uiteindelijk toch gegaan voor een lucht-water warmtepomp. Grappige is dat voor het geld van een water-water warmtepomp je ook een luxere L-W warmtepomp kan krijgen, waarbij een hoop van de eerder genoemde nadelen niet of in mindere mate spelen. Dan heb je het bijvoorbeeld over prima COP + vermogen bij lage temperaturen, geen serieuze geluidsproductie, lange levensduur, ver terugmoduleren en koelmiddel met een laag Global Warming Potential (GWP).

Geredeneerd vanuit milieu overwegingen is het lastige aan bodem - water warmtepompen dat bij het doorboren van alle ondoorlaatbare lagen grondwaterstromingen aardig verstoord raken. In theorie zouden ze die lagen netjes moeten afsluiten, maar tijd geleden zijn hier het merendeel van de boorders al voor op hun vingers getikt (draadje ben ik even kwijt). Ook is er de kwestie wie de bodemlus weer gaat opruimen nadat de levensduur verstreken is.
Thanks voor je reactie, zo had ik er nog niet over nagedacht. Voor ons zijn op papier de grootste nadelen van een L-W warmtepomp de geluidsproductie (we zijn heel gevoelig voor kleine bijgeluidjes, hebben daarom ook onze koelkast vervangen voor een ander model) en het niet passief kunnen koelen en dus hoog/hoger verbruik in de winter om te koelen (terwijl je daarmee de luchtvochtigheid niet eens omlaag krijgt). De rest waren meer bijzaak.

Moet er wel bijzeggen dat juist de lange levertijden en het niet eens kunnen plannen op dit moment er met name toe bijdragen dat we wel andere opties willen overwegen. We willen de tuin namelijk ook grootst aanpakken, overkapping, leibomen, dat soort zaken, maar wachten daarmee vanwege de mogelijke grondboring. Voor een L-W warmtepomp is dat niet nodig, dus klinkt het wel interessant om alvast met de tuin aan de slag te kunnen terwijl we op een L-W warmtepomp wachten.

Over die L-W warmtepompen gesproken: heb je wellicht een paar voorbeelden van die luxere modellen, zodat ik een soort baseline heb van waar ik aan moet denken? En heb je wellicht ook (mag ook via PB) namen van die bedrijven die je hebt weten te benaderen voor de grondboringen/B-W warmtepomp? Want wie weet krijg ik sowieso al een antwoord dat het bij ons om wat voor reden niet mogelijk is. Zelfs die duidelijkheid heb ik nu niet eens. :P Mocht het wel gewoon kunnen, heb ik hopelijk ook gelijk een ingang maar alle bedrijven die ik via google heb weten te benaderen willen niet eens (hoe ver in de toekomst ook) iets inplannen. Snap ik deels, maar is ook wel frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@MooDyBLueS

Als je toch die tuin gaat doen kan je misschien beter daar al kijken naar een plek voor de warmtepomp buiten unit, ergens achter in de tuin bijvoorbeeld waar niemand er last van kan hebben mocht het geluid maken. Leiding en kabels door een buis in de grond mag zomaar een flink eind weg zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:40:
@MooDyBLueS

Als je toch die tuin gaat doen kan je misschien beter daar al kijken naar een plek voor de warmtepomp buiten unit, ergens achter in de tuin bijvoorbeeld waar niemand er last van kan hebben mocht het geluid maken. Leiding en kabels door een buis in de grond mag zomaar een flink eind weg zijn hoor.
Daar heb je zeker gelijk in en gaan we ook rekening mee houden, al hebben we altijd nog de wens om wel eerst voor grond-water te kijken of dat mogelijk is. Maar ik denk wel dat we op dit moment wat meer pragmatisch gaan kijken wat er in een realistisch tijdsbestek mogelijk is. Zoals ik al eens aangaf was grond-water tot nu toe nog niet eens gelukt om iemand langs te laten komen, wellicht dat het bij lucht-water anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MooDyBLueS schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in en gaan we ook rekening mee houden, al hebben we altijd nog de wens om wel eerst voor grond-water te kijken of dat mogelijk is. Maar ik denk wel dat we op dit moment wat meer pragmatisch gaan kijken wat er in een realistisch tijdsbestek mogelijk is. Zoals ik al eens aangaf was grond-water tot nu toe nog niet eens gelukt om iemand langs te laten komen, wellicht dat het bij lucht-water anders is.
Het is allemaal wat lastig vermoed ik, verkeerde tijd nu. Zelfde als zonnepanelen, ook duur nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Leuk dat je focust op de warmtepomp, maar hoe ga je je ventilatie doen? als je ventilatie in de zomer de lucht met 35graden naar binnen blaast, zal je koeling van de warmtepomp niet veel helpen.

Verder is het veel belangrijker de directe zon buiten te houden. Een beetje zon binnen geeft binnen no time zoveel meer warmte in huis (tenminste in die ruimte waar de zon recht naar binnen schijnt) dan dat je warmtepomp bij kan houden met koelen. Denk dus aan screens, grote overstekken etc. of zonwerende folie op de ruiten.

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Rol-Co schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Ik ga uit dat beide systemen een compressor hebben die draait, de L/W heeft een fan als extra maar de W/W een waterpomp voor de bron extra, dus in het elektrische zit niet veel verschil.
Een bron is een vaste temperatuur van rond de 8-9 graden dacht ik dus met alle temperaturen boven die waarde is een L/W voordeliger in verbruik, alles kouder duurder.
Door de boot heen zal het mekaar niet veel ontlopen vermoed ik, maar zou ook graag vergelijking zien.

[...]
Je ziet bij de w/w wp's dat een cop van 6 mogelijk is versus een cop van 4 bij de l/w's. Ik heb dat zelf een tijdje bijgehouden in vergelijking met de tabel uit het l/w topic. Hoe kouder het wordt hoe meer het scheelt. Hier een nieuwbouwhuis, dus boven de 10 graden hoeft er niet gestookt te worden en is een l/w dus niet zuiniger. Bron temperatuur varieert hier van 9 tot 12 graden en in het koelseizoen loopt deze langzaam op.

Een verschil van 2 cop punten klinkt gigantisch, maar is dat in de praktijk niet, als je met 2000 draaiuren rekent, wat het gemiddelde in NL schijnt te zijn, scheelt het dus ruwweg 500 tot 800 kWh aan energie. Wel goed uiteraard om die energie niet te verspillen, maar financieel zet het geen zoden aan de dijk (financieel is isolatie het beste wat je kunt doen).

Niet vergeten dat een boring er een behoorlijk zootje van maakt in je tuin, hier werd nieuw gebouwd, dus niet belangrijk. Het is een behoorlijk gat wat ze maken qua werkruimte en ze hebben ook nogal wat water nodig voor de boring. Hier hadden ze een 10m3 container neergezet, maar voor de tweede boring hebben ze eerst maar de grondpulse voor de beregening geboord (kunnen ze makkelijk voor je meenemen) en toen kwam er 44m3 per uur omhoog.

Anyway ik ben tevreden over mijn w/w wp en als het mistig is en rond het vriespunt, lees ik het topic over l/w en denk dan: ok die problemen heb ik niet. Maar het zijn beide prima keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@jerh Ik heb het dan ook niet over water-water, maar grond-water. Dat is een verticale sonde die diep de grond in geboord wordt. Geen groot waterreservoir nodig, want de warmte van de bodem op 25-50 meter diep wordt gebruikt.

Dat het een zootje maakt, klopt, daarom hebben we juist nog niks aan de tuin gedaan sinds wij erin wonen. De tuin is wel door de vorige bewoners aangelegd, maar extreem simpel. Dat gaat dus sowieso aangepakt worden, vandaar dat we in het geval van een grond-water warmtepomp daarop wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:18:
[...]

Je ziet bij de w/w wp's dat een cop van 6 mogelijk is versus een cop van 4 bij de l/w's. Ik heb dat zelf een tijdje bijgehouden in vergelijking met de tabel uit het l/w topic. Hoe kouder het wordt hoe meer het scheelt. Hier een nieuwbouwhuis, dus boven de 10 graden hoeft er niet gestookt te worden en is een l/w dus niet zuiniger. Bron temperatuur varieert hier van 9 tot 12 graden en in het koelseizoen loopt deze langzaam op.
Gemiddelde cop van 4, maar ook L/W halen met gemak cop 6 maar niet gemiddeld over een maand. Hoe bereken jij die? Met een kWh meter en een warmtemeter neem ik aan en alle pompen en elektra wat ermee van doen heeft mee.
Dat er in jouw huis niet gestookt wordt boven 10 kan maar dat heeft niet iedereen, ik moet gewoon verwarmen tot 15 graden, dus dan maakt het uit, jouw bron is 9-12, mijne 15.
Een verschil van 2 cop punten klinkt gigantisch, maar is dat in de praktijk niet, als je met 2000 draaiuren rekent, wat het gemiddelde in NL schijnt te zijn, scheelt het dus ruwweg 500 tot 800 kWh aan energie. Wel goed uiteraard om die energie niet te verspillen, maar financieel zet het geen zoden aan de dijk (financieel is isolatie het beste wat je kunt doen).
Elektrisch gaat geen verschil zijn inderdaad, geen idioot goedkoper of duurder, de unit wel.ik verbruik 2000 kWh van oktober tot april/mei.
Niet vergeten dat een boring er een behoorlijk zootje van maakt in je tuin, hier werd nieuw gebouwd, dus niet belangrijk. Het is een behoorlijk gat wat ze maken qua werkruimte en ze hebben ook nogal wat water nodig voor de boring. Hier hadden ze een 10m3 container neergezet, maar voor de tweede boring hebben ze eerst maar de grondpulse voor de beregening geboord (kunnen ze makkelijk voor je meenemen) en toen kwam er 44m3 per uur omhoog.

Anyway ik ben tevreden over mijn w/w wp en als het mistig is en rond het vriespunt, lees ik het topic over l/w en denk dan: ok die problemen heb ik niet. Maar het zijn beide prima keuzes.
Dat met het vriespunt en mist heb ik niet maar ik lees ook de berichten inderdaad. Wel meer defrosts maar heb er geen last van.
Verder met je eens, wat je ook doet, beide prima, de één kost meer dan de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
MooDyBLueS schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:16:
@jerh Ik heb het dan ook niet over water-water, maar grond-water. Dat is een verticale sonde die diep de grond in geboord wordt. Geen groot waterreservoir nodig, want de warmte van de bodem op 25-50 meter diep wordt gebruikt.

Dat het een zootje maakt, klopt, daarom hebben we juist nog niks aan de tuin gedaan sinds wij erin wonen. De tuin is wel door de vorige bewoners aangelegd, maar extreem simpel. Dat gaat dus sowieso aangepakt worden, vandaar dat we in het geval van een grond-water warmtepomp daarop wachten.
Oeps sorry, ik bedoelde idd een b/w, hier ook 2 verticale boringen van 120 meter diep. Dat waterreservoir hebben ze nodig om te boren, er gaat gelijk water in de boring om te voorkomen dat het instort. Ze verpompen daar nogal wat water bij.
Rol-Co schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Gemiddelde cop van 4, maar ook L/W halen met gemak cop 6 maar niet gemiddeld over een maand. Hoe bereken jij die? Met een kWh meter en een warmtemeter neem ik aan en alle pompen en elektra wat ermee van doen heeft mee.
Idd, voor het gemak neem ik voor de pompen van de vv verdelers een handmatig aantal kWh uren mee, die zitten niet op een aparte meter. Is op het totaal verwaarloosbaar. Van de wp zit wel alles op een elektra meter. Mijn totaal wordt nog wel beinvloed door 6 zonnecollectoren, maar dat is feitelijk alleen sww van maart tot oktober. In de winter leveren ze weinig op, de inhoud van de vv is te groot daarvoor.
Dat er in jouw huis niet gestookt wordt boven 10 kan maar dat heeft niet iedereen, ik moet gewoon verwarmen tot 15 graden, dus dan maakt het uit, jouw bron is 9-12, mijne 15.
Dat maakt uiteraard voor een cop wel uit. Op twee manieren, je Ta wordt beinvloed en hoe minder je stookt hoe meer invloed afwijkingen je hebt. Het maakt het ook heel lastig om een cop waarde goed te vergelijken. Ik kwam ergens iemand tegen die schreef over een cop van 7 over de die dag. Duurde even voordat ik me besefte dat ik die dag alleen een run voor SWW had gehad en verder niet gestookt. Dus wat is dan je effectieve cop.....
Elektrisch gaat geen verschil zijn inderdaad, geen idioot goedkoper of duurder, de unit wel.ik verbruik 2000 kWh van oktober tot april/mei.
Het zit hier tussen de 900 en 1300 kWh, afhankelijk van hoe koud het wordt/is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jerh
Wat is dan de grootte van je unit? Hoeveel opgegeven kW? En wat had je aan gas? Ik 1000m3 voor verwarmen alleen, sww maak ik anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rol-Co schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:28:
@jerh
Wat is dan de grootte van je unit? Hoeveel opgegeven kW? En wat had je aan gas? Ik 1000m3 voor verwarmen alleen, sww maak ik anders.
6 kW, geen gas hier, nieuwbouw (2015).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:32:
[...]

6 kW, geen gas hier, nieuwbouw (2015).
Ah, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jerh schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:22:
[...]

Oeps sorry, ik bedoelde idd een b/w, hier ook 2 verticale boringen van 120 meter diep. Dat waterreservoir hebben ze nodig om te boren, er gaat gelijk water in de boring om te voorkomen dat het instort. Ze verpompen daar nogal wat water bij.
Ah dan snap ik helemaal wat je bedoelt. Dat er water nodig was bij de boring, wist ik nog niet. ;) We hebben dan weliswaar geen enorme tuin, maar grenzen wel gelijk aan gemeentegrond, een breed pad waar men prima gebruik van kan maken om een aantal kuub water tijdelijk neer te zetten en met de machines doorheen te gaan.
Het zit hier tussen de 900 en 1300 kWh, afhankelijk van hoe koud het wordt/is geweest.
Dat klinkt wel als een significant verschil met Rol-co die 2000 kWh verbruikt met stoken met L-W, dat zijn dus zelfs nog grotere verschillen dan ik heb gelezen, namelijk de helft. Al las ik juist gemiddeld 2.700-3.000 kWh met L-W en 1.500-1.800 kWh met B-W.

Uitgaande van 30 ct/kWh (we zitten zelf de komende 5 jaar nog op 26,5 ct/kWh en hebben zonnepanelen, die in de winter natuurlijk nauwelijks zullen bijdragen, fyi: onze opbrengst in nov-dec-jan was 90-55-70 kWh) is dat met jouw B-W wp dus € 270-390 per jaar en bij Rol-co zo'n € 600 per jaar. Best case een verschil van € 330/jr.

Als je het op die manier bekijkt, betwijfel ik wel of we het verschil met een goede L-W financieel gezien eruit gaan halen. Na 10 jaar is dit verschil maar € 3300.

Verder: jouw huis is dus uit 2015 lees ik. Ons huis is ook niet oud, 2011 namelijk, maar ik weet dat met name mbt dakisolatie er sinds het bouwbesluit van 2012 enorme winsten behaald zijn. Wij hebben weliswaar vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie, maar met name de dakisolatie is bij ons slechts Rc 3,5 waarbij ik weet dat hedendaags gebouwde passief huizen tussen de 6 en 10 zitten. Ik heb niet het idee dat het bij ons slecht is, maar het kan dus beter. Daar wil ik overigens ook nog naar kijken. Staat los van dit topic, maar valt wel samen in de verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:39:
[...]

Ah dan snap ik helemaal wat je bedoelt. Dat er water nodig was bij de boring, wist ik nog niet. ;) We hebben dan weliswaar geen enorme tuin, maar grenzen wel gelijk aan gemeentegrond, een breed pad waar men prima gebruik van kan maken om een aantal kuub water tijdelijk neer te zetten en met de machines doorheen te gaan.

[...]

Dat klinkt wel als een significant verschil met Rol-co die 2000 kWh verbruikt met stoken met L-W, dat zijn dus zelfs nog grotere verschillen dan ik heb gelezen, namelijk de helft. Al las ik juist gemiddeld 2.700-3.000 kWh met L-W en 1.500-1.800 kWh met B-W.

Uitgaande van 30 ct/kWh (we zitten zelf de komende 5 jaar nog op 26,5 ct/kWh en hebben zonnepanelen, die in de winter natuurlijk nauwelijks zullen bijdragen, fyi: onze opbrengst in nov-dec-jan was 90-55-70 kWh) is dat met jouw B-W wp dus € 270-390 per jaar en bij Rol-co zo'n € 600 per jaar. Best case een verschil van € 330/jr.

Als je het op die manier bekijkt, betwijfel ik wel of we het verschil met een goede L-W financieel gezien eruit gaan halen. Na 10 jaar is dit verschil maar € 3300.

Verder: jouw huis is dus uit 2015 lees ik. Ons huis is ook niet oud, 2011 namelijk, maar ik weet dat met name mbt dakisolatie er sinds het bouwbesluit van 2012 enorme winsten behaald zijn. Wij hebben weliswaar vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie, maar met name de dakisolatie is bij ons slechts Rc 3,5 waarbij ik weet dat hedendaags gebouwde passief huizen tussen de 6 en 10 zitten. Ik heb niet het idee dat het bij ons slecht is, maar het kan dus beter. Daar wil ik overigens ook nog naar kijken. Staat los van dit topic, maar valt wel samen in de verduurzaming.
Of je laat gelijk een pulse slaan, dan heb je ook water voor de tuin.

Mijn huis is aanzienlijk beter geisoleerd dan het bouwbesluit, ik had vooruit gedacht en vond het bouwbesluit vrij mager. Dus overal minimaal rc5 en dak rc6, tripple glas, kierafdichting en geen koudebruggen in het ontwerp. Dat kun je niet vergelijken met het huis van @Rol-Co, waarbij mijn huis waarschijnlijk ook nog een tikkie groter is (vrijstaand, 900m3). Ik zat nog net voor de subsidie tijdperk en het verschil voor mij was iets van 4K in het nadeel van de b/w wp. Dat was goed te overzien, tegenwoordig is het verschil veel groter en lijkt een l/w financieel een betere keuze. Wellicht bij nieuwbouw dat een b/w financieel nog wat gunstiger kan, maar het blijft duurder dan l/w. En de besparing is ook weer niet zo groot, alhoewel we met zijn allen 15 procent naar beneden moeten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jerh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Of je laat gelijk een pulse slaan, dan heb je ook water voor de tuin.

Mijn huis is aanzienlijk beter geisoleerd dan het bouwbesluit, ik had vooruit gedacht en vond het bouwbesluit vrij mager. Dus overal minimaal rc5 en dak rc6, tripple glas, kierafdichting en geen koudebruggen in het ontwerp. Dat kun je niet vergelijken met het huis van @Rol-Co, waarbij mijn huis waarschijnlijk ook nog een tikkie groter is (vrijstaand, 900m3). Ik zat nog net voor de subsidie tijdperk en het verschil voor mij was iets van 4K in het nadeel van de b/w wp. Dat was goed te overzien, tegenwoordig is het verschil veel groter en lijkt een l/w financieel een betere keuze. Wellicht bij nieuwbouw dat een b/w financieel nog wat gunstiger kan, maar het blijft duurder dan l/w. En de besparing is ook weer niet zo groot, alhoewel we met zijn allen 15 procent naar beneden moeten.......
Check, hier hebben de gebruike isolatiematerialen de volgende waardes: het schuine dak Rc 3,0, het platte dak Rc 3,46, begane grondvloer 3,0 en muren 3,1. Zeker niet waardeloos, maar juist vlak voor het bouwbesluit van 2012 (woning is uit 2011) toch wel mager. Gecombineerd met HR++ glas, allemaal net een stap minder dan je vandaag de dag kan krijgen. Wij hebben het huis ook niet zelf laten bouwen, maar 1,5 jaar geleden gekocht. Helaas was het toen (en ook nu nog) zo dat in deze regio de nieuwbouwprijzen (von) voor vrijstaand hoger zijn dan bestaande woningen (kk) waar je dan bij nieuwbouw nog even een tonnetje of 1,5 bij op mag tellen voor alles wat je er nog aan op en aan moet laten doen. Nog steeds zouden we ook graag wel zelf een woning laten bouwen, maar merk ook dat het wel goed is om alvast die kennis in de huidige woning op te doen en dan over een aantal jaar alles gelijk goed te doen bij een volgende woning.

Die besparing vind ik inderdaad ook een punt. Ik zit er ook echt niet in met het idee dat alles puur en alleen financieel gewin moet zijn. Comfort, luxe en gemak mogen ook wat kosten. Daarom lijkt een B-W nog steeds de meest aantrekkelijke, ook al is die wat duurder. Met name het bijna geheel ontbreken van geluid en buitenunit en het passief kunnen koelen in de zomer spreken ons erg aan. Maar we zijn ook realistisch: misschien past het ook niet helemaal bij de leeftijd van het huis gezien de investering en is het op meerdere vlakken beter om voor L-W te gaan. Denk dat uiteindelijk de levertijd de doorslag gaat geven, ben daarom nu wel ook dankzij wat tips van diverse mensen naar L-W pompen en installateurs aan het kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jerh @MooDyBLueS

Mijn huis is tussenwoning van 88 standaard isolatie en thermopane glas , 400m3 en 24/7 21,5 graden binnen, vvw is uitgelegd in 88 als bijverwarming en vvw in de douche in 2020.

Geen externe warmtebronnen als een zonneboiler of gas.
Alles draait makkelijk op de zonnepanelen, de rekening op jaarbasis is rond de min 500,-

Maar goed, mijn warmtepomp koste ook slechts 400,- zonder subsidie dus kan er ook niet over zeuren, de merken met een goed aangelegde vvw doen het vast al iets beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 27-07-2022 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Rol-Co Dat klinkt heel goed. Wij komen zelf van een tussenwoning en nu vrijstaand en merken daarbij wel een groot verschil, dan is isolatie nog belangrijker omdat kou letterlijk van alle kanten komt. Dat gezegd hebbende, onze woning is zo'n 450 m3 en met de vele ramen die we hebben wordt het in de zomer flink warmer dan onze vorige tussenwoning waar je prima met gordijnen dicht aan de zonkant de temp laag kon houden, hier is echt zonwering een must.

Idem in de winter: het verschil tussen roosters open en roosters bijna dicht (er zit altijd een 1-2mm opening in omdat potdicht niet gezond is) is ook een groot verschil in stoken. Kon het dankzij onze zone-geregelde verwarming mooi zien wat het stoken deed op meerdere vrijwel identieke dagen en heb toen om en om dagen geprobeerd met roosters open en met roosters bijna dicht, dat scheelde gewoon zo'n 30% aan stooktijd. Boven zelfs meer.

Overigens: die zonnepanelen is natuurlijk omdat je nu kan salderen nog. Als dat straks niet meer kan, krijg je nog wel een kleine vergoeding (meestal 8-12ct/kWh) voor de stroom die je het net in stuurt, wat dus weer een soort korting is als je later diezelfde stroom weer gebruikt, maar dat is ook de reden waarom wij het liefst zo min mogelijk stroom überhaupt nodig willen hebben.

Heb zelf even gekeken, van 1 oktober tot 1 maart hebben wij slechts 575 kWh opgewekt, waarvan een deel natuurlijk sowieso al op gaat aan het idle verbruik van het huis. Een thuisaccu gaat natuurlijk helpen, maar als je in die maanden 80-90% van je stoken doet, dan maakt het nogal een verschil of je 1000 of 2000 kWh nodig hebt voor je warmtepomp. In het gunstige geval is het ca. 2x zoveel van wat je opwekt aan stroom die periode, in het ongunstige geval (L-W) is het zo'n 4x zoveel. Nu is 0 op de meter met een warmtepomp misschien iets teveel gevraagd, maar het blijft voor ons wel een heikel punt. Het voelt ook niet "goed" om ergens te besparen en ergens anders weer enorm de hoogte in te gaan qua verbruik, zelfs los van de besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@MooDyBLueS

Voorlopig niet druk over maken, dat salderen is opgeschort en hoor ik nu al 5 jaar, ik heb panelen vanaf 2012 dus kosten niets meer, zaak is gewoon veel op dak en als salderen er af gaat is dat ook nog in een tijdbestek van 5 jaar dus tijd zat om een plan te maken.

Daar komt nog bij dat de teruglever vergoeding geen 6-12 cent meer is maar 50-60 cent inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Rol-Co Nou ja, voor een product wat minstens 15 jaar mee moet gaan, vind ik het afschaffen van salderen in overweging nemen wel degelijk belangrijk. Ja, hij is meerdere keren al opgeschoven, maar de start van 1-1-2023 naar 1-1-2025 klinkt positief voor PV eigenaren, maar de eerste paar jaar zijn de stappen groter, waardoor je na die eerste paar jaar op hetzelfde uitkomt als de initieel bedoelde salderingsregeling die 1-1-2023 in zou moeten gaan.

Dus ja, voordat het (grotendeels) niet meer salderen een significant effect heeft, zijn ze zeker in 5 jaar verder, maar niet verder dan 5 jaar kijken vind ik voor dit soort zaken erg kortzichtig. Ook omdat je tegen de tijd dat het systeem aan vervanging toe is, niet zomaar van G-W naar L-W gaat of vice versa, dat heeft namelijk nog veel meer voeten in de aarde dan simpelweg een unit vervangen.

Die terugleververgoeding waar jij het over hebt is afgestemd op de huidige marktprijzen die de pan uitgerezen zijn en ter compensatie van het beperkter in kunnen kopen vanwege de hele Oekraïne situatie. Geen idee natuurlijk of dat nog 1 of 10 jaar duurt, maar dit is in zekere zin een uitzonderingssituatie. Ik heb het geluk en enigszins het voortschrijdend inzicht gehad om vlak voor het vrijwel geheel afschaffen van vaste contracten bij zo'n beetje elke energieleverancier een 5 jaar vast contract voor 26,5 ct/kWh piek en 23,5 ct/kWh dal vast te leggen. En daar zit inderdaad ook een identieke terugleververgoeding in (ook als salderen ineens niet meer mogelijk zou zijn) of wanneer ik simpelweg (veel) meer opwek dan netto gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-07-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@MooDyBLueS

Hoe je het ook gaat regelen, in de winter gaat nooit de warmtepomp opvangen met de pv of je moet echt heel veel op dak leggen, dus zaak is wel zo veel mogelijk en niet alleen je verbruik, en ja misschien verkopen voor 12 cent in 2030 maar als je genoeg hebt kan je er weer deels mee betalen, ook eigenverbruik is groter en tegen die tijd is een batterij met redelijke grootte interessant geprijsd.

Bijzonder vind ik dat je wel zorgen maakt over de kWh prijs en salderen maar vooralsnog niet over de 15k euro dat het meer kost en je dus ook heel veel pv voor koopt.

Het is het totaalplaatje, niet teveel op 1 ding focussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MooDyBLueS Niet te luchtig doen over de ventilatie!
Om voldoende te ventileren heb je hoogstwaarschijnlijk meer nodig dan 1-2 mm grote spleten in de roosters.
Vraaggestuurde ventilatie via meting van het CO2-gehalte is een optie en beter dan op je gevoel afgaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
dunklefaser schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:26:
@MooDyBLueS Niet te luchtig doen over de ventilatie!
Om voldoende te ventileren heb je hoogstwaarschijnlijk meer nodig dan 1-2 mm grote spleten in de roosters.
Vraaggestuurde ventilatie via meting van het CO2-gehalte is een optie en beter dan op je gevoel afgaan.
Klopt, schrikbarend hoe snel de luchtkwaliteit altijd daalt als je met twee personen de kamer binnen komt. (Of wellicht moet ik gewoon vaker douchen).

Mijn decentrale wtw tikt dan ook vrijwel meteen standje hoger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@dunklefaser en @johanPo, klopt helemaal wat jullie zeggen. Ik gaf dan ook alleen aan dat ik eens heb zitten testen met roosters helemaal open en zo goed als helemaal dicht. Wij hebben ook in bijna elke kamer sensoren die de luchtkwaliteit meten, waaronder een aantal luchtreinigers en die slaan dan inderdaad gelijk aan of tandje hoger.

Heb er weleens naar geïnformeerd, maar wij hebben geen wtw, puur een mv box en daar kan ook CO2 sturing op middels een extra module, maar alsnog moet je handmatig de roosters openzetten. Zelfregulerend schijnt nogal een onderneming en enorme investering te zijn om achteraf te laten doen. Heb weleens offertes opgevraagd, maar dat zat tussen de 5 en 7k. Prima voor renovatie of nieuwbouw, maar onze gefilterde roosters met MV zijn nou ook weer niet waardeloos. Enige is dus zelf een beetje opletten, wat we ook doen.

@Rol-Co Het is ook zeker niet zo dat ik alleen naar kWh-prijs kijk, maar ik kijk juist naar waar kan ik zoveel mogelijk op besparen en (ruim) het dubbele aan kWh verschil tussen L-W en G-W is dan iets wat tegenstrijdig voelt. Dan haal ik het stadswarmteverbruik naar 0, maar zorg ik voor een flinke toename in elektriciteit die ik niet volledig zelf op kan wekken en ondanks dat je dan bij een "groene" energieleverancier zit, zijn dat puur papieren certificaten en is de stroom die je huis binnenkomt altijd een mix van groen en grijs. Is het dan zo gek als ik daar zo min mogelijk van wil verbruiken ook al kost het wat meer? Ja, financieel is L-W ongetwijfeld het beste, maar ik zit er niet alleen voor financieel gewin, ook comfort en luxe en toekomstbestendigheid. En de investering waar jij het over hebt is zeker niet 15k meer, eerder 8-10k en dat is nog zonder subsidie en zonder het doorberekeningen van de jaarlijkse extra besparing. Want in de kW klasses waar wij het in moeten zoeken, krijgt een G-W warmtepomp ook meer subsidie dan een gelijkwaardige L-W warmtepomp, zo'n 1,5k meer. Tel daarbij op de jaarlijkse besparing die volgens mijn berekening puur voor warmtevraag op zo'n 300-400 uitkomt, dat is na 15 jaar al 4,5-6k besparing. Dan is het verschil worst case 4k en best case €500. Tel daarbij op het geheel ontbreken van een buitenunit die geluid maakt (waar wij heel gevoelig voor zijn) en de nog niet berekende voordelen van passief koelen in de zomer, wat onmogelijk is met L-W die dan gewoon in standje airco gaat met energieslurpende compressor aan en je snapt hopelijk waarom we erg groot voorstander zijn van G-W. Ook al vergis ik me flink en is het worst case geen 4k verschil maar 8k verschil, dan nog vind ik dat het overwegen waard gezien de voordelen.
Pagina: 1