Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-07-2022
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste post hier en hoewel ik regelmatig het forum lees zou het kunnen dat ik iets niet helemaal volgens de regels doe; laat het vooral weten als dat zo is.

Achtergrond
Ik ben sinds 6 juni 2020 de bezitter van een iPhone SE 2020. Geen top-of-the-bill model maar voor mijn gebruik goed genoeg.

Maar nu ben ik tegen het volgende aangelopen. Heb de iPhone bij Apple gekocht en destijds ook AppleCare+ aangeschaft. Met name omdat ik bij mijn vorige telefoons nog wel eens een barst in mijn scherm had, en mijn scherm via AppleCare voordeliger kon laten vervangen. Dat is wonderbaarlijk genoeg niet nodig geweest.

Al een aantal maanden bemerkte ik dat mijn batterijconditie niet meer goed was. Volgens mijn iPhone was deze zo rond de 87/86% in de maand mei.

Echter; volgens de policy van AppleCare moet de conditie onder de 80% zijn om 'gratis' je accu te laten vervangen. Mijn AppleCare+ heb ik (bij aankoop van iPhone) voor twee jaar afgesloten en de batterijconditie kwam niet onder de 85% uit toen ik voor het laatst dit checkte, eind mei. AppleCare+ is op 6 juni 2022 verlopen.

Vraag
Anderhalve maand geleden was mijn batterij conditie zo'n 85%. Mijn batterijconditie is nu verlaagd naar 80%? Dat is een drop van zo'n 5 procent in een korte tijd. En dat precies nadat mijn AppleCare+ is verlopen en ik dus geen aanspraak meer kan maken op het 'kosteloos' vervangen van mijn batterij. Is dit gewoon stom toeval of hebben meer mensen hier ervaring mee?

Het kan natuurlijk stom toeval zijn of aan mijn gebruik liggen; al denk ik dat mijn gebruik de afgelopen maanden niet is veranderd. Dus:
  • Hebben meer mensen ervaring met een vermindering van batterijconditie na verlopen AppleCare+? Of is dit stom toeval?
  • Maak ik nog een kans bij Apple (of erkende Apple reparatieservice) om m'n accu te laten vervangen?
  • Kan ik ergens de volledige 'batterij conditie history' van mijn batterij conditie zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je de bron van die 80% in twee jaar? Op de supportpagina’s van apple lees ik dat een batterij nog 80% van zijn capaciteit moet hebben na 500 laadcycli. Bij normaal gebruik kun je die 500 cycli wel gehaald hebben in 25 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De kans dat je batterij verslechterd na afloop van AppleCare+ is vrij groot aangezien de batterij met de tijd en gebruik degradeert.

Behalve een getalletje in de settings, merk je ook dat de batterij veel te kort meegaat? Zo ja kan je bij een (echte!) Apple Store altijd nog om coulance vragen.

Voor €55 heb je bij Apple zelf een nieuwe batterij + ombouw btw. https://support.apple.com...air/service/battery-power

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:00
Een officiële Apple reparateur (AASP) kan via diagnose ook de degradatie en cycli bekijken en nagaan of deze binnen de normale gebruiksgrenzen valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
Ik zag elke maand mijn battery capacity verlagen met 1 procent, en op 85 blijft ie al een eindje steken. Onder 80% en binnen de twee jaar valt batterij vervanging binnen de garantie. Zoals het nu zit kan ik er waarschijnlijk geen beroep op doen. Nochtans blijft de batterij aanzienlijk verslechteren. Moest de batterij gemakkelijk zelf te vervangen zijn had ik het al lang gedaan, maar nee. Ik moet speciaal naar de apple store en 50 of meer? euro betalen voor een batterij.
Ik denk vaak dak apple dit softwarematig regelt. En dit na vele jaren ervaring met apple producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:55
Zelf heb ik ook AppleCare gehad en heb ik nooit aanspraak hoeven maken op de verzekering voor de batterij. Het is denk ik maar net hoe je gebruik en omgang is met het opladen van je iPhone.

En bekijk het van de andere kant, twee jaar heb je de iPhone intensief gebruikt, dan is 55 euro toch opeens niet zo veel meer?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Aardappelnoot schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:57:
Ik zag elke maand mijn battery capacity verlagen met 1 procent, en op 85 blijft ie al een eindje steken. Onder 80% en binnen de twee jaar valt batterij vervanging binnen de garantie. Zoals het nu zit kan ik er waarschijnlijk geen beroep op doen. Nochtans blijft de batterij aanzienlijk verslechteren. Moest de batterij gemakkelijk zelf te vervangen zijn had ik het al lang gedaan, maar nee. Ik moet speciaal naar de apple store en 50 of meer? euro betalen voor een batterij.
Ik denk vaak dak apple dit softwarematig regelt. En dit na vele jaren ervaring met apple producten.
Als dit softwarematig zou gaan, zou mijn batterij ook een veel lagere capacity aangeven. Ik heb na bijna 2 jaar nog steeds 96% capacity. (iPhone 11 Pro Max)

Li-ion batterijen gaan lang mee op een vergelijkbare capaciteit, om snel in te storten als deze een bepaalde grens qua slijtage overschrijdt. Dat heeft weinig met Apple te maken, meer met de eigenschappen van de accu. 2 jaar lang laden-ontladen en de meeste accu's hebben hun laadcycli er wel op zitten dat deze slechter gaat worden en/of kapot gaan. Bij de een gaat het wat harder omdat ze vergroeid zijn met de telefoon, bij de ander duurt het wat langer omdat ze er minder mee doen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

thunder8 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Bij de een gaat het wat harder omdat ze vergroeid zijn met de telefoon, bij de ander duurt het wat langer omdat ze er minder mee doen.
Precies dit. Als je per dag 1-2 uur schermtijd hebt dan gaat je iPhone prima 2 dagen mee (en langer bij grotere accu’s in bijv. de XR/11 en de Pro Maxen), dan zit je op 3 cycli per week, 12 per maand, 144 per jaar. Dan doe je er pakweg 3,5 jaar over om je 500 cycli te halen waarvoor de accu is ontworpen.

Als je hem elke dag leegtrekt en volle bak naar 100% oplaadt gaat dat veel harder.
Ook buiten de 20-80% lading gaan zitten met regelmaat verslechtert de conditie op termijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
mebs schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:11:
  • Hebben meer mensen ervaring met een vermindering van batterijconditie na verlopen AppleCare+? Of is dit stom toeval?
  • Maak ik nog een kans bij Apple (of erkende Apple reparatieservice) om m'n accu te laten vervangen?
  • Kan ik ergens de volledige 'batterij conditie history' van mijn batterij conditie zien?
  1. Nee, stom toeval. Het laadvermogen van een li-ion kan ineens inzakken als deze versleten is. Als je denkt dat dit opzettelijk door de software word gedaan net nu je AC+ verlopen is zie je spoken.
  2. Kosteloos? Nee, verloopdatum van AppleCare is een harde grens. Tegen betaling? Zeker, en via Apple zelf is ook je beste optie. Het is betaalbaar en je weet zeker dat ie in goede conditie terug komt, met een nieuwe originele batterij.
  3. Niet tenzij je hiervoor al een app had geïnstalleerd of anderzijds hebt bijgehouden.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

met de applicatie coconutBattery kun je makkelijk wat meer info uit je devices plukken. Geloof dat er ook de mogelijkheid is om over tijd de slijtage te loggen. Dit gaat helaas niet met terugwerkende kracht alleen.

https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Misschien een idee voor anderen, of voor in de toekomst als je een nieuwe accu of telefoon hebt

Je kunt ook de temperature range zien waaraan de accu is blootgesteld. Een hoge temperatuur is killing voor lithium-ion:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjgMv0oN-5_0n_Rlg2hULbIHyG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GAEyO7jZ3xYEaMi7wTsrA1GW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door EsEsDee op 25-07-2022 15:47 ]

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

thunder8 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Als dit softwarematig zou gaan, zou mijn batterij ook een veel lagere capacity aangeven. Ik heb na bijna 2 jaar nog steeds 96% capacity. (iPhone 11 Pro Max)
Dat zegt op zich niks. Als er sjoemelsoftware zou zijn om het aantal gratis batterij vervangingen onder apple care te verlagen dan hoeft die natuurlijk niets te doen voor telefoons die sowieso ruim boven de grens zitten.

Het zou in theorie zo kunnen zijn dat het getoonde percentage kunstmatig een poosje boven de 80% wordt gehouden en pas na 2 jaar de daadwerkelijke waarde weer getoond wordt. Maar dat is allemaal wel wat ver gezocht. Ik schat de kans op stom toeval ook groter in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Orion84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Dat zegt op zich niks. Als er sjoemelsoftware zou zijn om het aantal gratis batterij vervangingen onder apple care te verlagen dan hoeft die natuurlijk niets te doen voor telefoons die sowieso ruim boven de grens zitten.

Het zou in theorie zo kunnen zijn dat het getoonde percentage kunstmatig een poosje boven de 80% wordt gehouden en pas na 2 jaar de daadwerkelijke waarde weer getoond wordt. Maar dat is allemaal wel wat ver gezocht. Ik schat de kans op stom toeval ook groter in.
Het zou kunnen ja. Zolang dat niet bewezen wordt, verwijs ik het naar het rijk der fabelen. Als je accu daadwerkelijk onder de 80% komt qua capaciteit is uitval bij een beetje stroomvraag een reëel scenario, omdat dan vaak ook het voltage dropt. Dan kan die teller wel kunstmatig boven de 80% blijven, maar dan ga je snel nat door externe onderzoeken die dan zullen aantonen dat de batterij een hogere slijtage heeft dan aangegeven. Een class-action rechtzaak in de VS is dan goed mogelijk en daar zitten de fabrikanten niet op te wachten lijkt mij.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Pagina: 1