Toon posts:

Vliegenmepper, wanneer te sterk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• winggie123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 11:02
Hi all,

Recent een vliegenmepper gekocht die werkt op 2x AA batterijen.
Nou leek het mij wel leuk om een extra krachtige vliegenmepper te hebben die runt op bijv. 2x 18650 batterijen.

Ik heb zelf niet de benodigde kennis maar op internet zijn er genoeg tutorials te vinden. Op een gegeven moment kwam de vraag in me op 'Wanneer is het te sterk?'

Een normale vliegenmepper kan een persoon een schok geven, eentje met 2x 18650 zou waarschijnlijk ook echt pijn doen. Met wat modding zou je vast een vliegenmepper kunnen bouwen die qua sterkte op een taser lijkt.

Mijn vraag is dus: Hoe sterk kan je je vliegenmepper maken voordat het een stroomstootwapen / taser wordt als bedoeld in Wet Wapens en Munitie? Wanneer wordt een vliegenmepper strafbaar om in het bezit te hebben?
Staat er ergens gedifinieerd als in 'Als apparaat X een schok kan geven van X volt dan is het een stroomstootwapen / taser'

Note: Een nieuwsgierigheid vraag, heb geen intentie om een ultra sterke vliegenmepper te bouwen.

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Tja, ik denk dat je dan in een algemene regel terecht komt:
Ook voorwerpen die niet bedoeld zijn als wapen, maar wel zo worden gebruikt, vallen onder omstandigheden onder categorie IV.
Daar zit bijvoorbeeld ook een honkbalknuppel bij, ook een mes valt eronder.

Ga jij dus met je vliegenmepper over straat lopen om mensen af te schrikken, dan heb je kans dat men deze wet erbij pakt zonder dat men hoeft te specificeren hoeveel volt...

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kan er niet veel over vinden wat betreft verdere uitwerking dan wat in de wet staat.

voorwerpen waarmee door een elektrische stroomstoot personen weerloos kunnen worden gemaakt of pijn kan worden toegebracht, met uitzondering van medische hulpmiddelen;

Denk dat ze het bewust redelijk vaag hebben gehouden.

Er is wel een uitzondering voor veeprikkers voor mensen die dat beroepsmatig nodig hebben.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:04

Racing_Reporter

Contentmaker

Nou ja, als je iemand kan taseren met je vliegenmepper, dan denk ik dat daar je antwoord is? 8)7 I'm not going to participate in the testing procedures, though.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• winggie123
Bedankt voor jullie antwoorden! inderdaad niet bij vermeld, maar het ging meer om bezit en niet zozeer gebruik. Tuurlijk word je links of rechts wel gepakt als je willekeurige mensen gaat taseren met je gemodificeerde vliegenmepper 🀭

[Voor 8% gewijzigd door winggie123 op 18-07-2022 23:57]

Acties:
  • +53Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29
Een wapen β€œis” vaak geen wapen, maar β€œwordt” een wapen.

- Een honkbalknuppel in je hand op een honkbalveld is geen probleem, diezelfde situatie nadat je hem uit je kofferbak hebt getrokken bij een stoplicht wel.
- Een stuk glas wat je aan het opruimen bent is geen probleem, loop je er na het stappen mee achter iemand aan, dan wel.
- Sta je in de keuken lange vingers te snijden, dan is het geen probleem. Doe je dat in een geluidsdichte zeecontainer, dan wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Arjan A

Cenosillicafoob

Volgens mij kan je de kracht van zo'n mepper al verhogen als je de elco die erin zit vervangt voor eentje met een grotere capaciteit. Het opladen duurt dan wel langer, maar de stroomstoot is ook harder.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog Β· Mijn werk aan jouw muur

• winggie123
eLScha schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:44:
Een wapen β€œis” vaak geen wapen, maar β€œwordt” een wapen.

- Een honkbalknuppel in je hand op een honkbalveld is geen probleem, diezelfde situatie nadat je hem uit je kofferbak hebt getrokken bij een stoplicht wel.
- Een stuk glas wat je aan het opruimen bent is geen probleem, loop je er na het stappen mee achter iemand aan, dan wel.
- Sta je in de keuken lange vingers te snijden, dan is het geen probleem. Doe je dat in een geluidsdichte zeecontainer, dan wel.
Ik denk dat er wel een nuance is tussen een honkbalknuppel en een 'krachtige vliegenmepper'
Zoals je zegt 'Een wapen β€œis” vaak geen wapen, maar β€œwordt” een wapen.' helemaal mee eens.

Nou is het zo dat een honkbalknuppel bezitten (thuis in een kast opgeborgen) nooit strafbaar zal zijn.
Maar een 'krachtige vliegenmepper' die (door een rechter? OM?) beschouwt wordt als een stroomstootwapen en niet een 'krachtige vliegenmepper', ook al ligt het thuis in een kast, is het strafbaar. Want bezit van stroomstootwapens is verboden.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:04
winggie123 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:51:
[...]

Ik denk dat er wel een nuance is tussen een honkbalknuppel en een 'krachtige vliegenmepper'
Zoals je zegt 'Een wapen β€œis” vaak geen wapen, maar β€œwordt” een wapen.' helemaal mee eens.

Nou is het zo dat een honkbalknuppel bezitten (thuis in een kast opgeborgen) nooit strafbaar zal zijn.
Maar een 'krachtige vliegenmepper' die (door een rechter? OM?) beschouwt wordt als een stroomstootwapen en niet een 'krachtige vliegenmepper', ook al ligt het thuis in een kast, is het strafbaar. Want bezit van stroomstootwapens is verboden.
Weet ik niet, het is en blijft een vliegenmepper totdat je er wat anders mee doet. Wel zal aantoonbaar worden dat je modificaties hebt aangebracht die de functie van het apparaat wellicht veranderd hebben, maar dat is pas een onderwerp van discussie, nadat de vliegenmepper als wapen is gebruikt. Daarnaast is het ook nog een kwestie van het veranderen van gekeurde apparatuur waar ongetwijfeld enige wet- en regelgeving over bestaat.

Een echte taser heeft simpelweg geen alternatieve functie dan het uitschakelen van personen, en dat geldt voor de meeste wapens.

Kortom, de wet is mijn inziens vrij duidelijk over context van het apparaat, zijnde locatie en toepassing die anders is dan waarvan je mag verwachten dat het toegepast zou worden. Al zet je er netstroom op, het is/wordt pas een issue wanneer er iemand aangifte doet of overlijdt, maar dan heb je ook wel meteen de poppekes aan het dansen als ze een vliegenmepper aan netstroom vinden dan wel een vliegenmepper aan een accu in je auto.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29
Een honkbalknuppel bezitten wat aangemerkt kan worden als wapen is wel degelijk strafbaar. Datzelfde geldt voor een keukenmes, luchtbuks, of een kruisboog.

De wetgever heeft het niet over een taser, maar over een stroomstootwapen. Daarover staat in de Wet Wapens en Munitie:
voorwerpen waarmee door een elektrische stroomstoot personen weerloos kunnen worden gemaakt of pijn kan worden toegebracht, met uitzondering van medische hulpmiddelen;
Strikt genomen valt de normale vliegenmepper daar al onder, want als je daar een tik van krijgt doet het pijn.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31

Reptile209

- gers -

eLScha schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:10:
[...]

Strikt genomen valt de normale vliegenmepper daar al onder, want als je daar een tik van krijgt doet het pijn.
En dat is precies de crux: de situatie maakt (soms/vaak) het wapen. Een honkbalknuppel is geen wapen op het honkbalveld, thuis in de kast of in de kofferbak van je auto. Diezelfde knuppel in je broekspijp bij een voetbalwedstrijd of op de bijrijdersstoel (direct voor het grijpen), kan dat wel zijn. Zodra je het gebruikt om (of te makkelijk voorhanden hebt bij) een "ontvlambare situatie" in je voordeel te beslechten, wordt het link.
Mensen met een wapenvergunning mogen hun wapen ook alleen onder strikte voorwaarden bewaren en vervoeren, zodat je niet in de verleiding komt om het te misbruiken in een opwelling. Daarom hebben beveiligers ook een dikke D-cell maglite naast zich in de auto: daarvan kan je lang volhouden dat het een lamp is. Tot je iemand er een tik mee tegen z'n hoofd geeft waarvan hij niet meer opstaat... :/

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hoe sterk kan je je vliegenmepper maken voordat het een stroomstootwapen / taser wordt als bedoeld in Wet Wapens en Munitie?
Ik denk tot net voor het punt dat je moet vragen of het voor de wet als een taser gezien kan worden :+

Fixing things to the breaking point...

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het vervelende is dat ze ook "pijn kan worden toegebracht" in de definitie van stroomstootwapens hebben opgenomen.
"Weerloos maken" zal het probleem niet zijn, daar heb je wel wat meer voor nodig dan een opgefokte vliegenmepper, maar met de huidige definitie zou (inderdaad) zelfs de gewone vliegenmepper er al onder vallen omdat het 'pijn doet'.

En ja, anders dan de catch-all categorie "Ook voorwerpen die niet bedoeld zijn als wapen, maar wel zo worden gebruikt, vallen onder omstandigheden onder categorie IV.", is het louter bezit van stroomstootwapens al verboden. Tenzij je onder een uitzondering valt, zoals art 21 RWM.

Dat gezegd hebben zul je er geen problemen mee krijgen totdat je mensen gaat 'taseren' met je al dan niet opgefokte vliegenmepper.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-03 13:30
Een rechter kan ook denken dat een gewone vliegenmepper voldoet voor het doel en dat het een wapen wordt zodra je hem opvoert omdat er geen andere goede reden is op het ding op te krikken naar een zwaarder vermogen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voorbeeldje. Als jij in je auto een honkbalknuppel hebt liggen en geen bal en honkbalhandschoen, dan kan de politie er gewoon vanuit gaan dat het een wapen is. Je zult dan echt een goed verhaal moeten hebben om dat te ontkrachten.

https://www.omroepzeeland...o-strafbaar-of-niet-video

een opgevoerde vliegenmepper kan dus bij een huiszoeking of andere controle echt wel snel zo gezien worden. Een video op youtube waarin je hem gebruikt als practical joke op je huisgenoten kan al aanleiding zijn voor een onderzoek bijvoorbeeld. (zal waarschijnlijk niet direct genoeg zijn voor een huiszoeking, maar wel als element meegenomen worden.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:12
Ik denk dat het belangrijkste onderdeel is dat je een 'wapen' zoals een gemodificeerde vliegenmepper wΓ©l mag bezitten, maar niet als zodoende mag gebruiken of vervoeren.

Als je thuis een teslacoil maakt ben je ook niet meteen illegaal bezig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

winggie123 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:51:
Hi all,

Recent een vliegenmepper gekocht die werkt op 2x AA batterijen.
Nou leek het mij wel leuk om een extra krachtige vliegenmepper te hebben die runt op bijv. 2x 18650 batterijen.

Ik heb zelf niet de benodigde kennis maar op internet zijn er genoeg tutorials te vinden. Op een gegeven moment kwam de vraag in me op 'Wanneer is het te sterk?'

Een normale vliegenmepper kan een persoon een schok geven, eentje met 2x 18650 zou waarschijnlijk ook echt pijn doen. Met wat modding zou je vast een vliegenmepper kunnen bouwen die qua sterkte op een taser lijkt.

Mijn vraag is dus: Hoe sterk kan je je vliegenmepper maken voordat het een stroomstootwapen / taser wordt als bedoeld in Wet Wapens en Munitie? Wanneer wordt een vliegenmepper strafbaar om in het bezit te hebben?
Staat er ergens gedifinieerd als in 'Als apparaat X een schok kan geven van X volt dan is het een stroomstootwapen / taser'

Note: Een nieuwsgierigheid vraag, heb geen intentie om een ultra sterke vliegenmepper te bouwen.
Ik heb het me ook wel eens afgevraagd. Ik had twee hele sterke vliegenmeppers gekocht op een markt in Vietnam (muggen en vliegen explodeerden ermee), maar die werden op het vliegveld uit de koffer gehaald door de duane. We werden ervoor teruggeroepen en kregen een uitleg dat het te gevaarlijk was (ik had eigenlijk geen problemen verwacht met de duane van Vietnam, eerder met die van Nederland :p ). Mijn vrouw vroeg toen nog of ze dan wel mee mochten als handbagage. Het verbaasde gezicht van die man over die vraag zal ik nooit vergeten :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/β–Œ
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Die definitie is niet gebaseerd op vermogen maar op effect: als hij sterk genoeg is om iemand lam te maken, dan kan het als stroomstootwapen geclassificeerd worden.

Maar als je zo'n vliegenmepper bouwt zou ik me meer zorgen maken over inductie en brandgevaar. Als je bij wijze van spreke op 10cm afstand een vlieg kan verdampen dan is er wel een kans dat je daarmee ook het behang in brand zet - of in ieder geval een schroeiplek achterlaat. Zorg overigens dan ook dat je een veiligheidsbril draagt en een multimeter om te zien of je 'm veilig kan wegleggen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:17
Een electronische vliegenmepper is te sterk als hij ook geschikt wordt voor kleine huisdieren, bijvoorbeeld katten en kleine honden.

Je gaat dan voorbij aan het doel waarvoor deze is ontworpen, namelijk het doden van insecten (vliegen),
en dat is volgens mij meer bepalend: waarvoor is het origineel ontworpen?
Niet voor niets vind je in handleidingen vaak de zin "mag alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor het is ontworpen"

Acties:
  • +7Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Als hobbyproject, binnenshuis, zou ik me daar niet druk over maken hoor. Gewoon lekker bouwen en hier je bevindingen delen. Want. daarvoor is Tweakers toch uiteindelijk opgezet. Delen van hobbyprojecten.
Zolang je er niet mee over straat gaat zwaaien of duiven gaat electrocuteren lijkt me niets aan de hand.

Ben benieuwd.

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 14:27

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

ik heb zelf een vliegenmepper die draait op een 18650, dat is al heel wat(haha) laat staan twee.
deze zijn zat te vinden in het buitenland, zou zelf niet gaan voor meer dan een 18650.

vergeet niet dat een enkel 18650 al een veel hogere output heeft dan 2 AA's

Edit:

nu kan het zijn dat je de output het zelfde zou houden natuurlijk, circa 1400 volt, het enige wat je dan zou krijgen is een extreem lange levensduur. als dit niet je inzet is, tja...

[Voor 27% gewijzigd door Intergalactic op 19-07-2022 09:54]

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Discogs |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:36
Zit de 'zap' van die dingen 'm niet vooral in de condensator? Zolang je condensator groot genoeg is, kan je ook uit een lange serie knoopcellen nog een beste klap trekken. Die zijn dan alleen in 1x leeg :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je een circuit dat ontworpen is voor 2 X AA ( 3 volt ) gaat voeden met 2 X 18650 ( 7,? volt ), heb je dik kans dat er niks gebeurt, behalve een plof en een hoop stinkende rook >:)

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-03 22:23
het aantal volts verhogen heeft weinig schade, als je de hoeveelheid amps gaat verhogen word het pas 'leuk' ;)

• PetervdM
  • Niet online
torretje2012 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:16:
het aantal volts verhogen heeft weinig schade, als je de hoeveelheid amps gaat verhogen word het pas 'leuk' ;)
raak dan maar eens met je vingers een 9 volt batterij aan een auto accu van 12 volt 45 ampere aan, en stop ze daarna maar in het stopcontact. dan merk je vanzelf het verschil wel.
de componenten zijn gemaakt voor maximaal 3 volt, dus ook de elco's aan de primaire kant. als de spanning aan de secundaire kant ook tot het ruim dubbele stijgt zal de condensator die daar zit ook de dubbele spanning krijgen, en dan wordt het echt feest.

[Voor 3% gewijzigd door PetervdM op 19-07-2022 15:32]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 20:42

M2M

medicijnman

Iets te veel voltjes en de vliegenmepper gaat uit zichzelf al een mooie lichtshow maken en knetteren.

Wil je meer explosie, dan is meer voltjes enkel niet genoeg. Meer vermogen is ook noodzakelijk denk ik. Dus een extra trap in de voltage multiplier en een wat dikkere eindcondensator misschien een idee?

Maargoed, youtube: YouTube: elektrische vliegenmepper opvoeren

[Voor 30% gewijzigd door M2M op 19-07-2022 15:33. Reden: slecht youtube voorbeeld.]

-_-

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als er vonken overspringen gaat er te veel energie verloren en is de mepper te sterk.

En als wespen exploderen bij aanraken ook, ik zou geen stukjes wesp in mijn drinken of vlieg in mijn eten willen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-03 22:23
PetervdM schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:28:
[...]

raak dan maar eens met je vingers een 9 volt batterij aan een auto accu van 12 volt 45 ampere aan, en stop ze daarna maar in het stopcontact. dan merk je vanzelf het verschil wel.
de componenten zijn gemaakt voor maximaal 3 volt, dus ook de elco's aan de primaire kant. als de spanning aan de secundaire kant ook tot het ruim dubbele stijgt zal de condensator die daar zit ook de dubbele spanning krijgen, en dan wordt het echt feest.
12v45a accu voelt heel anders dan een 12v1a adaptertje? meer ampere = meer pijn, zelfde als mijn punt? :)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-03 16:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Arjan A schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:46:
Volgens mij kan je de kracht van zo'n mepper al verhogen als je de elco die erin zit vervangt voor eentje met een grotere capaciteit. Het opladen duurt dan wel langer, maar de stroomstoot is ook harder.
Dit, op youtube stond een mod hiervan, dat gaf een schok, was net bliksem, hahaha!

Professioneel Heftruck Syndroom

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 12:09

DrDrax

Bacdafucup

Ik gooi er altijd een 9v blokje in past precies :)

Is het nou, Hotsjee, Yahtzee, Hachee of Souffle

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 12:18
Ik denk dat de printplaat 100% dood is als je er 2 18650 cellen aan hangt. Die cellen zijn veel te sterk, hah

[Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 19-07-2022 18:25]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• PetervdM
  • Niet online
torretje2012 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:02:
[...]

12v45a accu voelt heel anders dan een 12v1a adaptertje? meer ampere = meer pijn, zelfde als mijn punt? :)
de weerstand bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen, dus nee, je zult geen verschil voelen tussen een 12 volt 1 ampere adaptertje en een 12 volt auto accu. de stroom die gaat lopen tgv je huidweerstand is in beide gevallen identiek en slechts een paar milliampere.

[Voor 3% gewijzigd door PetervdM op 19-07-2022 18:48]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:19
Hi all,

Nee want dan krijg je dus legale tasers die "max voltage -1" zijn.

Dit soort wetten zijn opzetten vaag gelaten.

Als je met een standaard vliegenmepper in een uitgaansgebied mensen loopt lastig te vallen is dat op dat moment ook een stroomstootwapen.

Doel van een apparaat kan een reden zijn dat iets een stroomstootwapen is, een taser is specifiek om mensen te taseren.

Maar gedragingen kunnen ook iets tot een (stroomstoot)wapen maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee