Toon posts:

Kopen in Polen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• VanEck1981
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07-2022
Ik hoop dat er hier leden zijn die ervaring hebben in dit onderwerp?

Wij willen graag het appartement van mijn schoonmoeder kopen zodat zij verder af is van het betalen van huur. Nu is even de vraag of we er handig aan doen om onze schoonmoeder geld te lenen/schenken zodat zij het appartement kan kopen of dat het (fiscaal) handiger is om de aankoop zelf te doen, op onze naam?

Voorstel welke nu is gekomen vanuit Polen, en waar ik zelf wat vraagtekens bij heb, is dat de notaris aldaar aangeeft dat het hun voorkeur heeft om de aankoop in eerste instantie via schoonmoeders te laten verlopen en dat wij daarna het appartement op onze naam kunnen overschrijven.

Mijn voorkeur is om de aankoop gewoon zelf te doen, alleen er evt nadelen zijn in dat scenario zou ik ervoor open staan om de aankoop toch eerst via mijn schoonmoeder te laten verlopen.

Wie o wie heeft er hier ervaring mee of kennis van zaken om een advies te geven?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:58
In Pools recht krijg je dan ook te maken met de "Skarbówka", zoals de volksmond het noemt.
Een 'gift' wordt tussen de 12% - 20% belast ( https://www.czerwona-skar...k-od-darowizny-ile-wynosi ). Wanneer men directe familie is (vader, moeder, kind, opa, oma - groep '0'), kan de ontvanger van een gift vrijstelling aanvragen.
Wil je gebruik maken van vrijstelling dan is het veel makkelijker als je een huis als gift geeft aan je directe relatie. Geld kan maar is lastiger om geregeld te krijgen (niet onmogelijk), en er zitten haken en ogen aan (zeker wanneer het in delen gaat over langere periodes). Boven de 2.500~EUR ( https://www.archicom.pl/b...dziecka-co-warto-wiedziec ) moet je bewijs leveren waar het geld vandaan komt, en alle rompslomp in gaan met allerlei Poolse instanties (geen pret uit eigen ervaring). Dealen met die instanties duurt ook lang.

Andersom werkt natuurlijk ook, van (groot)ouders naar (klein)kinderen.
Conclusie; het maakt niet uit of je het huis van je schoonmoeder koopt, of dat je het huis aan je schoonmoeder schenkt (zelf eerst koop), of dat zij het naar jullie schenkt, dat moet belastingvrij (in Polen) kunnen. Geef je geld dan kom je in allerlei rompslomp. Huis schuiven is makkelijk, geld niet.
Verder krijg je dan denk ik ook nog te maken met de Nederlandse belastingdienst.

Verder hou er rekening mee dat, zoals ik de teksten interpreteer ( bv hier https://www.prawo.pl/poda...rzecz-rodzicow,10105.html ) dat je waarschijnlijk onderscheid moet maken tussen kind en schoonkind / moeder en schoonmoeder, en dat daar andere belastingtarieven bij komen in Polen. Een schoonkind is geen directe relatie/familie.

Ik heb verder niet veel gedaan met Pools recht en belasting, en ze hebben _echt_ veel regels en wetten, dus misschien zit ik er ook helemaal naast. Het zou mij ook niet verbazen dat gratis inwonen ook als een gift wordt gezien.

[Voor 18% gewijzigd door grasmanek94 op 19-07-2022 12:16]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee