Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-11 14:42
Beste Tweakers,

Mijn vader wil graag zonnepanelen gaan plaatsen. Het gaat om een installatie van maximaal 3000wp.
Echter is de meterkast nog voorzien van smeltveiligheden en een oude (niet uit te zetten) hoofdzekering.
Tevens zijn niet alle stopcontacten in huis voorzien van randaarding.
Mijn vraag is nu 1. Moet de meterkast vervangen worden?
2. moeten conform NEN1010 bij het vervangen van de meterkast naar installatieautomaten ook alle stopcontacten voorzien worden van randaarding?
3. moet de hoofdzekering vervangen worden?

Overige info: er hangt reeds een slimme meter.
En zijn overigens wel al geaarde stopcontacten aanwezig in het huis aanwezig. Dit betreffen de keuken en een aanbouw/bijkeuken. In de bijkeuken staat een wasmachine die op een aparte groep zit. Kostenbesparend zou ik hier kunnen denken aan een PV verdeler plaatsen. Graag jullie visie hierop.
Tevens is er nog 1 vrije groep aanwezig waar niet eens een smeltveiligheid inzit op dit moment. Deze zou wellicht ook gebruikt kunnen worden.

Alvast bedankt.

[ Voor 26% gewijzigd door Master-T op 18-07-2022 21:45 ]

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

1. Mooi moment om dit te doen. Zonde om te investeren in een PV-verdeler als je dit bij de nieuwe kast kan leggen.
2. Nee.
3. Nee. Wel moet de nieuwe groepenkast geplaatst worden door een monteur met zegelrecht, aangezien je de boel niet kan uitzetten nu.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Het is een beetje afhankelijk van de precieze installatie, maar het kan zomaar zijn dat de bestaande installatie niet geschikt is om 3000W aan teruglevering toe te voegen.

Is het een enkel of 3 fase installatie?
In het eerste geval heb je waarschijnlijk 35 of 40A hoofdzekeringen. Als je daar 13A PV aan toevoegt moet de "backbone" in de meterkast in het ergste geval 48 of 53A kunnen verdragen terwijl de standaard uitrusting vaak maar tot 40A gaat (terugleveren was immers nooit een "probleem").

Bij een driefase aansluiting is dat minder snel een issue. Dan zit je waarschijnlijk aan 3x25A. Dan zou er 13A bij op kunnen en nog steeds netjes binnen de 40A blijven.

Maar het is afhankelijk van de situatie.

Dat gezegd wordt het dan misschien ook wel eens tijd om de boel eens een beetje te moderniseren.

Een niet te ingewikkeld modern stoppenkastje is een paar honderd euro. Plus wat installateurskosten (iemand met zegelrecht om de hoofdzekeringen te kunnen trekken). Bijkomend voordeel is dat je dan ook meteen een hoofdschakelaar hebt, dus in het vervolg heb je geen zegelrecht meer nodig voor aanpassingen aan de eigen installatie.

De bestaande hoofdzekeringen en (ongeaarde) bekabeling en stopcontacten kunnen in principe blijven zitten. Je kan er voor kiezen om ook wat meer aarde te voorzien in huis, maar dat kan eventueel ook in een later stadium als je daar behoefte aan hebt.

• Master-T
timberleek schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:06:
Het is een beetje afhankelijk van de precieze installatie, maar het kan zomaar zijn dat de bestaande installatie niet geschikt is om 3000W aan teruglevering toe te voegen.

In het eerste geval heb je waarschijnlijk 35 of 40A hoofdzekeringen. Als je daar 13A PV aan toevoegt moet de "backbone" in de meterkast in het ergste geval 48 of 53A kunnen verdragen terwijl de standaard uitrusting vaak maar tot 40A gaat (terugleveren was immers nooit een "probleem").

Bij een driefase aansluiting is dat minder snel een issue. Dan zit je waarschijnlijk aan 3x25A. Dan zou er 13A bij op kunnen en nog steeds netjes binnen de 40A blijven.

Maar het is afhankelijk van de situatie.

Dat gezegd wordt het dan misschien ook wel eens tijd om de boel eens een beetje te moderniseren.

Een niet te ingewikkeld modern stoppenkastje is een paar honderd euro. Plus wat installateurskosten (iemand met zegelrecht om de hoofdzekeringen te kunnen trekken). Bijkomend voordeel is dat je dan ook meteen een hoofdschakelaar hebt, dus in het vervolg heb je geen zegelrecht meer nodig voor aanpassingen aan de eigen installatie.

De bestaande hoofdzekeringen en (ongeaarde) bekabeling en stopcontacten kunnen in principe blijven zitten. Je kan er voor kiezen om ook wat meer aarde te voorzien in huis, maar dat kan eventueel ook in een later stadium als je daar behoefte aan hebt.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Het betreft een enkelfase installatie. Randaarding ik op overige plekken niet heel interessant daar er alleen maar dubbel afgeschermde apparatuur gebruikt wordt op die plekken.
Ik was hier het meest bang voor dat die extra kosten erbij zouden komen.
Ik had op bepaalde sites inderdaad al wat groepenkasten gezien die niet al te duur waren.
Zijn er nog merken die jullie aan of afraden om te gebruiken. Bij vorige banen heb ik veel met Schneider gewerkt maar dat was commercieel dus weet niet wat voor particulieren het best geschikt is.

Bedankt.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03
timberleek schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:06:
[…j
[…]
Dat issue is eenvoudig op te lossen, ABB heeft er een mooi whitepaper over geschreven. Je moet je installateur er mogelijk wel op wijzen, want op een of andere manier dringt het issue daar nog niet echt door.

• Master-T
cryptapix schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Dat issue is eenvoudig op te lossen, ABB heeft er een mooi whitepaper over geschreven. Je moet je installateur er mogelijk wel op wijzen, want op een of andere manier dringt het issue daar nog niet echt door.
Interessante whitepaper. Er wordt vanuit gegaan dat de PV installatie aangesloten wordt tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar. Praktisch zie je dit toch bijna nooit? Overal waar ik kijk wordt hij op een wasmachinegroep of een ‘buiten/garage’ groep gedrukt.
Vind overigens de opties in de whitepaper wel erg goed en als ik een nieuwe meterkast zou plaatsen zou ik inderdaad ook voor zo’n aansluiting kiezen als daar omschreven.

Thanks voor deze info.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:03
Master-T schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:16:
[...]

Interessante whitepaper. Er wordt vanuit gegaan dat de PV installatie aangesloten wordt tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar. Praktisch zie je dit toch bijna nooit? Overal waar ik kijk wordt hij op een wasmachinegroep of een ‘buiten/garage’ groep gedrukt.
Vind overigens de opties in de whitepaper wel erg goed en als ik een nieuwe meterkast zou plaatsen zou ik inderdaad ook voor zo’n aansluiting kiezen als daar omschreven.

Thanks voor deze info.
Klopt, maar tussen de hoofdschakelaar en de ALS moet dan nog wel een automaat. Je kunt ook met meerdere aardlekautomaten werken, maar dat is een stuk duurder. Veel installateurs kennen dit whitepaper niet. Maar zoals @timberleek zegt, bestaat anders de kans dat je je meterkast overbelast (kasten zijn gebouwd op max 40A).

Als je voor 1-fase gaat, zou ik hier inderdaad zeker rekening mee houden. Kleine moeite, kosten zijn zeer beperkt en het is conform de richtlijnen en (dus) veilig.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
cryptapix schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:52:
[...]

Klopt dat is een optie.
Maar als je de kast toch al gaat vervangen zou ik persoonlijk gewoon een 63A backbone nemen, ook met oog op de toekomst. Zo veel duurder is het niet, en de nieuwe kast mag er weer >10 jaar tegenaan.

edit
^ dit is natuurlijk in het geval van enkelfase aansluitingen. Bij 3-fase is dit amper een issue tenzij je zwaarder gaat dan 3x25A.

In het geval van enkelfase aansluitingen kun je ook overwegen om de kast voor te bereiden voor 3-fasen. Mocht je ergens in de komende jaren een verzwaring nodig hebben heb je deze nodig.
Als je 2P aardlekschakelaars gebruikt (wat je doet op een enkelfase aansluiting) is de enige "voorbereiding" het kiezen van een 4P hoofdschakelaar ipv een 2P. Zo lang je op enkelfase zit verbind je 3 van de 4 contacten (de 3 fasen) onderling door.

[ Voor 27% gewijzigd door timberleek op 21-07-2022 09:01 ]

• Master-T
timberleek schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Klopt dat is een optie.
Maar als je de kast toch al gaat vervangen zou ik persoonlijk gewoon een 63A backbone nemen, ook met oog op de toekomst. Zo veel duurder is het niet, en de nieuwe kast mag er weer >10 jaar tegenaan.

edit
^ dit is natuurlijk in het geval van enkelfase aansluitingen. Bij 3-fase is dit amper een issue tenzij je zwaarder gaat dan 3x25A.

In het geval van enkelfase aansluitingen kun je ook overwegen om de kast voor te bereiden voor 3-fasen. Mocht je ergens in de komende jaren een verzwaring nodig hebben heb je deze nodig.
Als je 2P aardlekschakelaars gebruikt (wat je doet op een enkelfase aansluiting) is de enige "voorbereiding" het kiezen van een 4P hoofdschakelaar ipv een 2P. Zo lang je op enkelfase zit verbind je 3 van de 4 contacten (de 3 fasen) onderling door.
Nog een vraag. Bij het samenstellen van de groepenkast op elektramat zie ik de optie om een overspanningsbeveiliging erin te laten zetten. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Is het zinvol om dit te doen?
Als ik naar mijn eigen huis kijk heb ik bijvoorbeeld de PC en TV achter zo’n stekkerdoos zitten met blikseminslagbeveiliging. Maar het lijkt me dat met zo’n overspanningsbeveiliging je eigenlijk je hele huis ‘bliksem-proof’ maakt.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens naar deze reactie FrankHe in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Als je wat verder zoekt in dit topic op overspanningsbeveiliging krijg je nog meer nuttige info.

[ Voor 28% gewijzigd door blackd op 18-08-2022 19:54 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
@Master-T Sander Vunderink met echt A-merk ABB SN lijn vaak vergelijkbaar in prijs met Emat met vestigingsadres op het zelfde adres als Elektramat ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1