Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 15:19
Mijn vraag
Hi,

Wij hebben 10 zonnepanelen van het merk AEG 370wp.

Onze tuin ligt op het Zuid Westen. De beste dag tot nu toe sinds installatie in Juni 2022 heeft een opbrengst van 21kWh opgebracht met een piekvermogen van 3200w.

Zijn dit opbrengsten die te verwachten zijn? Begrijp volkomen dat het ook aan de hellingshoek van het dak kan liggen maar ben meer opzoek of dit globale opbrengsten zijn. De zonnepanelen liggen de gehele dag vol in de zin en er is geen schaduwvorming op 2 uur na in de ochtend door een dakkapel wanneer de zon opkomt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Lb29BAJjlA2pw0eDTS6sINFTZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dQ6uRy4J0uKv8pXq1mxLKwip.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt6rM55xKl0F79sufiEpHBp4ltA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvyQztNlVpsGyGHxfmGOiJBl.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via RSJW op 18-07-2022 22:10)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zonder de details valt er hoe dan ook niet te zeggen hoever je afwijkt maar voor een 'gemiddeld' 45 gaden opstelling is het prima voor deze maand. Als ze platter liggen (< 20 graden) is het wat aan de lage kant.
Ik zou niet weten hoe ik de hellingshoek moet achterhalen of berekenen voor het dak.
Waterpass app op je telefoon en tegen binnenkant dak houden ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-07 21:14
Ja is helemaal naar verwachting, wat maakt het dat je anders denkt? Je zult ook echt meer details moeten geven willen we hier meer over zeggen, naast dakhoek ook zeker hoe de DC stroom omgezet wordt naar AC, wat voor omvormer of micro’s etc.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:38
Hier is een tooltje: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/ waarin je de hellingshoek van je dak, de richting van de panelen t.o.v. zuid, je geografische locatie en aantal Wp kunt invullen, om een schatting te krijgen van de opbrengst per maand. Als je daar meer dan 10% naast zit en niet allerlei rare schaduwen hebt van bomen e.d. die zoiets kunnen verklaren, kun je nog eens verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:50
Hier ligt 3645 Wp ook op zuid west op een helling van 5⁰ en de opbrengsten zijn zeer vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Hier liggen 10 Hyundai panelen van 410Wp met Enphase IQ7A micro omvormers precies op het zuidoosten onder een hoek van 45 graden.
De opbrengst op de beste dag van juli was 28.5 kWh en in totaal 378 kWh tot nu toe in juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSJW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 15:19
Ik begrijp uit de reacties dat de opbrengst naar verwachting is. Ik twijfel omdat we in het begin opstart problemen hadden met de zonnepanelen. Het is niet te zien of alle zonnepanelen goed werken, dus vandaar mijn vraag.

Dank voor de antwoorden. Ik zou niet weten hoe ik de hellingshoek moet achterhalen of berekenen voor het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23
RSJW schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:03:
Dank voor de antwoorden. Ik zou niet weten hoe ik de hellingshoek moet achterhalen of berekenen voor het dak.
Ik neem aan dat de adviseur of installateur wel iets vooraf heeft opgetekend? Die moet dit allemaal weten.

Maar de opbrengsten zijn prima! Niet twijfelen of er panelen stuk zijn.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Zonder de details valt er hoe dan ook niet te zeggen hoever je afwijkt maar voor een 'gemiddeld' 45 gaden opstelling is het prima voor deze maand. Als ze platter liggen (< 20 graden) is het wat aan de lage kant.
Ik zou niet weten hoe ik de hellingshoek moet achterhalen of berekenen voor het dak.
Waterpass app op je telefoon en tegen binnenkant dak houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 21:28

_Arthur

blub

Het is deze dagen gewoon -veel- te warm voor de panelen om optimaal te kunnen produceren. Beste opwek maanden zijn maart/april/mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

_Arthur schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:08:
Het is deze dagen gewoon -veel- te warm voor de panelen om optimaal te kunnen produceren. Beste opwek maanden zijn maart/april/mei.
Hangt erg af van type paneel, modernere panelen kunnen daar al beter tegen.
Ook de ligging maakt veel uit, ik heb hier een voorbeeld van verschillende hoeken en je ziet duidelijk een overgang rond eind april: kWh/kWp per ligging

Pagina: 1