ASRock 970 Extreme4 of Asus M5A97 R2.0 ???

Pagina: 1
Acties:

• Jaydpro
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-07-2023
ik kan ze allebei even duur krijgen en ik zoek degene die het beste kan overclocken en eventueel voor de toekomst sli goed kan maar op dit moment gaat het om zo zwaar mogelijk overclocken
verder komt er een fx 8120 8 core in
mij lijkt voor zover de asrock beter maar op internet vond ik ook een stukje dat de asus beter kon overclocken dus ik weet het verder niet echt. :|

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen van beiden, tenzij je het moederbord aan de muur wilt hangen. Elke euro die je nog in dit platform stopt is er 1 te veel. SLI is dood en dit platform is dood.

Zonder te weten wat je ermee wilt, niet aan beginnen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:37
Tis allebei maar een 4+1 VRM dus bij voorbaat al niks voor een 8 core FX. Daarnaast antiek en FX is traag dus zonde van je geld tenzij je het aan de muur wil hangen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:45
Als je maar geen midrange/budget MSI neemt.
De Asus heeft iets betere VRM kwaliteit/koeling/bescherming, de Asrock is imo vragen om problemen met een 8-core.
https://docs.google.com/s...b?output=html&widget=true

[ Voor 75% gewijzigd door mitsumark op 18-07-2022 22:52 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12 17:46
Waar Ryzen voor AMD de renaissance is was alles wat begint met FX de middeleeuwen. Stop iedere euro in een nieuw platform.

• mitsumark
Snap ik allemaal, maar voor een tientje heb je geen nieuw platform...
Als het verder nog voldoet, gewoon gebruiken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Tja, het is de vraag of je nog iets in dit platform moet investeren. Het is niet alleen rete-traag, een huidige dual-core zoals de Intel Pentium Gold G7400 is (vaak) al sneller, het vreet ook nog eens flink stroom. Standaard al meerdere keren meer dan een nieuwe gelijkwaardige cpu.

Helemaal als je gaat overclocken. Met de huidige stroomtarieven toch iets om bij stil te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 19-07-2022 10:25 ]

• Jaydpro
ok bedankt voor alle antwoorden ik heb toch besloten om voor een ga 970 gaming te gaan aangezien ik die voor 2 tientjes kan krijgen en heeft m.2 slot en usb c en alles

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:02
Als ik jou was zou ik de cpu dan wel onderclocken, er zijn destijds genoeg topics geweest waar dit specifiek bord kapot ging omdat de vrm ontwerp te slecht is (te slap voor de 8xxx cpu reeks)

Is het moederbord trouwens nieuw of 2dehands? Controleer heel goed of je geen verbrande onderdelen ziet of verkleuring op het moederbord!

• Jaydpro
hij is wel gebruikt maar niet lang maar 1 eigenaar maar kan die wel overclocken als ik goeie koeling heb of is het niet de hitte?

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:02
De reactie van Uszka zegt eigenlijk genoeg, dit moederbord is niet gemaakt voor de cpu die jij nu hebt.
Dus vergeet overclocken, dat gaat nooit lang goed. Ook met extra koeling ga je niks winnen.

• mitsumark
Je kunt het altijd proberen, bij voorkeur met een extra fan op de achterkant van de VRM en zeker airflow langs het koelblok aan de voorkant (bij een tower CPU koeler dus ook een extra fan).
Het lijkt erop dat dit bord wel goede temperatuur bescherming heeft, want ze vielen niet bij bosjes uit zoals de MSI bordjes, worst case krijg je throttling (vooral bij langdurige belasting).
Ik had destijds ook een ondermaats Gigabyte bord met een 9370, ging prima zonder throttling (wel met extra koeling).
Toen ik overstapte naar een Asus sabertooth ging ik er dan ook niet op vooruit wat betreft prestaties.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 21-07-2022 07:47 ]

• Jaydpro
is het dan mischien nog een idee om nog bijv custom waterkoeling op de vrms enz te maken of kleine fans erop te bouwen?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12 14:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jaydpro schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:41:
is het dan mischien nog een idee om nog bijv custom waterkoeling op de vrms enz te maken of kleine fans erop te bouwen?
Dat is het het simpelweg in de verste verte niet waard. We hebben het hier over een CPU/platform van meer dan 10 jaar oud...

Zoals anderen al terecht hebben opgemerkt is dit zonde van je geld. Je kunt voor minder geld een veel sneller en up-to-date systeem kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 21-07-2022 09:41 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Met ^^

Heb je de spullen liggen en/of gaat het je puur om het knutselen dan zeg ik doen!

Wil je het gebruiken dan is het zonde geld. Ik zit even te neuzen en in veel usecases is een Ryzen 3 1200 al sneller en zuiniger dan een FX 8130 :X

Gabriël AM5

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:55

D4NG3R

kiwi

:)

Even als tijdelijk systeem is dit prima, maar verwacht niet veel, al helemaal niet i.c.m. dat moederbord.

De FX lijn is belachelijk slecht qua verbruik, en zet daar ook vrij weinig performance tegenover - vooral in games. Overklokken zou ik sowieso al uit je hoofd zetten, je wint er weinig mee en frituurt alleen maar de VRM's van het moederbord.

Begin met sparen voor wat anders.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Jaydpro
Ok dat zal ik de komende tijd ook zowiezo gaan doen dat sparen

Maar hoeveel stroom alles verbruikt maakt mij niet zoveel uit want mijn moeder betaald toch de rekening😅 en heeft nog niks opgemerkt
Ik had zelfs eerder een hp proliant dl380 g7 als game pc/server staan ding was echt een beast maar heeft 2x 750watt voeding en 2x 6 core 3.2ghz

Maar hoe is het eigenlijk mogelijk dat een server van 125 euro nog veel sneller is dan een redelijke game pc? Want dat sloeg echt nergens op hoe snel die was

• mitsumark
Ik denk dat je je eens goed achter je oren moet krabben over het verbruik, je hebt het zo over honderden euro's per jaar..

Dat zo'n server zo goedkoop is komt juist ook door de inefficiëntie, het loont niet meer om hem aan het werk te zetten.
Dat ie (met 2x X5660?) sneller is dan een fx8120 is niet meer dan logisch.
1 zo'n processor is al 25% sneller.

Maargoed, de waarde van een fx8120 systeem is eigenlijk nul, of misschien een paar tientjes voor iemand die het niet interesseert.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 22-07-2022 07:41 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
https://www.reddit.com/r/...160w_idle_is_that_normal/

Idle verbruik van een DL380 G7=160 watt (elders wordt er gesproken over 72 watt, maar dat zal een laag geconfigureerde single cpu zijn.)

Dat is 24/7 (server staat meestal altijd aan) dus 1400 Kwh. Dat is dus 40% van het stroomverbruik van een gemiddeld gezin! Tegen de stroomprijzen van begin dit jaar (22 cent per Kwh) is dat dus al € 300 per jaar, alleen om de server idle aan te hebben staan.

Op dit moment zijn de prijzen nog veel hoger, tot 3x zo hoog. Dat is dan tot € 900 per jaar.
Jaydpro schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:28:
Maar hoeveel stroom alles verbruikt maakt mij niet zoveel uit want mijn moeder betaald toch de rekening😅 en heeft nog niks opgemerkt
Lekker sociaal dan, je hobby kost je moeder dus honderden euro's per jaar zonder haar medeweten of goedkeuring.

Bovendien zou je ook eens naar het milieu kunnen kijken?
Jaydpro schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:28:

Ik had zelfs eerder een hp proliant dl380 g7 als game pc/server staan ding was echt een beast maar heeft 2x 750watt voeding en 2x 6 core 3.2ghz

Maar hoe is het eigenlijk mogelijk dat een server van 125 euro nog veel sneller is dan een redelijke game pc? Want dat sloeg echt nergens op hoe snel die was
1) Je zit nu een server die nieuw waarschijnlijk richting de € 10.000 ging te vergelijken met een game-pc van 1.500 uit dezelfde tijd, waar de gpu nog veruit het duurste was en de rest van de pc dus maximaal € 1.000 heeft gekost.
2) Een game-pc is gemaakt om op te gamen, niet, zoals jij waarschijnlijk vergelijkt, op cpu-performance. Die G7 heeft natuurlijk 12 cores en je vergelijkt het met een zeer slecht cpu-ontwerp waarbij de 8 cores er in de praktijk meer scoren als 4.
3) Dit € 125 is natuurlijk peanuts ten opzichte van het verbruik (en lawaai) van die dingen. Al krijg je zo'n ding gratis, dan nog is het in veruit de meeste gevallen beter om wat moderners te nemen.

Een moderne 4 core Core i3 12100 scoort al flink sneller dan die 2x 6 cores uit de G7 als hij vol wordt belast. In deel-belasting is het verschil nog veel groter, want dan heeft je server niets aan al die cores.

https://www.cpubenchmark....0/1312.2vs261vs4687vs4677

De basis van de BBG 1080p game-pc (zonder gpu en zonder opslag), kost € 443,-

Die heb je er dus al binnen 1,5 jaar uit, door je stroomkosten alleen al, puur door het overschakelen naar een ander platform.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2022

• Jaydpro
Server stond verder maar 2 uurtjes 0er dag aan ofzo en mijn game pc staat vaak uit of alleen youtube kijken dus valt allemaal wel mee
Pagina: 1