Vervangen houtomlijsting glazen deur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Ik zit bij een vriend die gevraagd heeft even te kijken naar zijn glazen deur, of raamdeur eigenlijk. Het onderste houtje van de lijst (van hardhout) is verrot op een paar plekken en wil hij vervangen hebben. Nu heb ik wel tijd en gereedschap om dat te proberen, mits ik m er zo heel mogelijk af krijg om dan na te maken.

Maar hoe zit zoiets vast? Is dat een kwestie van kit weghalen en voorzichtig met een houtje oid eraf tikken? Of zitten er met dit soort constructies spijkers ergens zodat ik moet wrikken?

Alle input is welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5anM7fwDZixZZ5xbt2ot8Fq2cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qodOAoo45jiuwCCMf5dwxF9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/il17KAKoOe3q2Kuh3u25Ivgfjqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhce0HBYfRqMpSaCNrgWAWEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z1FhmhWkgTB7E-kFCFtMzrGsU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVs0CYdwI3mOQu3b65rEADVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBPDo5Tfpda6dmPJMniYxPTWxkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdYj6sysTxYZ83ZSd92URLqi.jpg?f=fotoalbum_large
Onderkant van de deur.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TerraGuy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:19:
Ik zit bij een vriend die gevraagd heeft even te kijken naar zijn glazen deur, of raamdeur eigenlijk. Het onderste houtje van de lijst (van hardhout) is verrot op een paar plekken en wil hij vervangen hebben. Nu heb ik wel tijd en gereedschap om dat te proberen, mits ik m er zo heel mogelijk af krijg om dan na te maken.

Maar hoe zit zoiets vast? Is dat een kwestie van kit weghalen en voorzichtig met een houtje oid eraf tikken? Of zitten er met dit soort constructies spijkers ergens zodat ik moet wrikken?

Alle input is welkom :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onderkant van de deur.
Voor een deur is het trouwens extreem dun hout.

Maargoed wat ik normaal doe is het hout namaken (kan je gewoon opmeten) glas eruit,onder dorpel vervangen (afwateringgaten niet vergeten, nachtje laten drogen 2x gronden met snelgrond glas terug plaatsen kitten en aflakken.
Maar, hoelang woond die persoon eral? Hier is gewoon vele jaren niets aan gedaan dit is geen gevallentje ik had een jaartje geen geld voor de schilder. Ik zou als die persoon er al jaren woond en hier schuld aan heeft helemaal niets doen. dan wordt je mooie werk namelijk ook gewoon weer verwaarloosd.
Been there, done that (got the t-shirt)

edit oja de onderdorpel is doorgaans een houtverbidning en die zitten gelijmt

Afbeeldingslocatie: https://d1ad8268be.cbaul-cdnwnd.com/90c9f63c4327d2232d8516436081eaea/200000107-2710c290e6/testje.png
het is trouwens nog niet extreem zo te zien, je kan het denk ik nog gewoon fixen met epoxy of houtrotvuller.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 18-07-2022 18:21 ]

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
twain4me schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Voor een deur is het trouwens extreem dun hout.

Maargoed wat ik normaal doe is het hout namaken (kan je gewoon opmeten) glas eruit,onder dorpel vervangen (afwateringgaten niet vergeten, nachtje laten drogen 2x gronden met snelgrond glas terug plaatsen kitten en aflakken.
Maar, hoelang woond die persoon eral? Hier is gewoon vele jaren niets aan gedaan dit is geen gevallentje ik had een jaartje geen geld voor de schilder. Ik zou als die persoon er al jaren woond en hier schuld aan heeft helemaal niets doen. dan wordt je mooie werk namelijk ook gewoon weer verwaarloosd.
Been there, done that (got the t-shirt)

edit oja de onderdorpel is doorgaans een houtverbidning en die zitten gelijmt

[Afbeelding]
het is trouwens nog niet extreem zo te zien, je kan het denk ik nog gewoon fixen met epoxy of houtrotvuller.
Thanks voor je input!

Het is een raamdeur op een woonboot, tussen de 15 en 20 jaar oud ongeveer. Inderdaad heeft ie weinig geld en stelt ie 't onderhoud uit tot 't echt niet anders kan :P Maar goed, als ik iets kan fixen wat zo lang houdt zou ik blij zijn hoor, het is voor mij een leerproject.

Het lijkt dus wat op nr 2 (op z'n kant) of nr 5. Op zich kan ik bijv met een frees de rotte stukken weghalen, da's een prima tip. Zou het ook werken om de hele voorkant tot aan het glas weg te frezen en dan een nieuw stuk hardhout erop te lijmen? Of maak ik de constructie daarmee te zwak?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou eens beginnen met wat verf krabben, zodat je gewoon kunt zien waarmee je te maken hebt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TerraGuy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:48:
[...]

Thanks voor je input!

Het is een raamdeur op een woonboot, tussen de 15 en 20 jaar oud ongeveer. Inderdaad heeft ie weinig geld en stelt ie 't onderhoud uit tot 't echt niet anders kan :P Maar goed, als ik iets kan fixen wat zo lang houdt zou ik blij zijn hoor, het is voor mij een leerproject.

Het lijkt dus wat op nr 2 (op z'n kant) of nr 5. Op zich kan ik bijv met een frees de rotte stukken weghalen, da's een prima tip. Zou het ook werken om de hele voorkant tot aan het glas weg te frezen en dan een nieuw stuk hardhout erop te lijmen? Of maak ik de constructie daarmee te zwak?
ik zou goed opletten dat je het hout niet aantikt met je frees.

Als iemand niet voor spullen zorgt ga ik er ook geen tijd in steken, maar jouw afweging is anders. Ik zou iig goed kijken wat de staat van alle hout is en even afwegen of je alleen wat stukken vervangt of de hele balkjes. Epoxyplamuur ed strak krijgen kost ook tijd, zeker als je het op 23 plekken moet doen.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:56:
[...]
ik zou goed opletten dat je het hout niet aantikt met je frees.

Als iemand niet voor spullen zorgt ga ik er ook geen tijd in steken, maar jouw afweging is anders. Ik zou iig goed kijken wat de staat van alle hout is en even afwegen of je alleen wat stukken vervangt of de hele balkjes. Epoxyplamuur ed strak krijgen kost ook tijd, zeker als je het op 23 plekken moet doen.
Je bedoelt het glas aantikken met de frees? Uiteraard moet dat niet gebeuren, dure grap :)

Inderdaad qua snelheid (en geld) zit ik dus te denken om het onderste gedeelte helemaal of iig gedeeltelijk weg te halen met bijv een frees en gewoon een nieuw houtje erop te lijmen en/of spijkeren. Behalve als dat geen goed idee is natuurlijk; ik heb nog niet eerder met zoiets gewerkt, dus geen idee of het de constructie (te) nadelig beïnvloedt.

Klinkt trouwens heel zwaar 'zorgt niet goed voor zijn spullen', op wat kleine dingetjes na ziet alles er goed onderhouden uit hoor. Gewoon een kwestie van weinig geld en weinig inzicht, plus andere dingen hadden meer prioriteit. Best prijzig en een gedoe, zo'n woonboot onderhouden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TerraGuy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Je bedoelt het glas aantikken met de frees? Uiteraard moet dat niet gebeuren, dure grap :)

Inderdaad qua snelheid (en geld) zit ik dus te denken om het onderste gedeelte helemaal of iig gedeeltelijk weg te halen met bijv een frees en gewoon een nieuw houtje erop te lijmen en/of spijkeren. Behalve als dat geen goed idee is natuurlijk; ik heb nog niet eerder met zoiets gewerkt, dus geen idee of het de constructie (te) nadelig beïnvloedt.

Klinkt trouwens heel zwaar 'zorgt niet goed voor zijn spullen', op wat kleine dingetjes na ziet alles er goed onderhouden uit hoor. Gewoon een kwestie van weinig geld en weinig inzicht, plus andere dingen hadden meer prioriteit. Best prijzig en een gedoe, zo'n woonboot onderhouden.
ik denk nog altijd dat vervangen niet nodig is, misschien kan je hier (of een gelijksoortig product) eens naar kijken. (geen aandelen wel al vele jaren gebruiker, helaas is het nog veel duurder geworden dan het al was.)

https://www.repair-care.n...evideo-dry-flex-4-2-in-1/

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:38
Als dit 15-20 jaar oud is, dan is er al 25 jaar niks aan gedaan. ;) Er zit ook een andere kleur op met matige hechting. Hoe slecht is de rest van de onderkant en hoe diep gaat de rot?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1