Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:15
Mijn verbouwingen zijn zo langzamerhand in de fase gekomen van 'proof of the pudding is in the eating'. Oftewel: ik denk zover te zijn met isoleren dat ik in de woonkamer aan een vloerverwarming kan denken.
Ik heb nu een jaren 80 convectorbak, een convectorplaatje aan de muur en een 2-plaatverwarmingselement. In de 'gas=goedkoop' era werd het probleemloos warm met mijn Nefit cw5 uit 2018. Ik hoop na alle verbouwingen inmiddels zover te zijn dat ik de keteltemp vd CV op 50 graden kan zetten om te zien of het dan nog steeds warm wordt... Waar ik bang voor ben is dat de warmteafgifte van mijn elementen zo slecht is dat het mijn ketel alsnog heel veel gas staat te verbranden. Dat zou bij mij tot de conclusie leiden dat mijn isolatiemaatregelen onvoldoende zijn, terwijl het alleen maar schort aan het 'kunnen afgeven van de warmte'. Hebben jullie enig idee?
Ik heb de CV ketel trouwens aangepast: het maximale toerental staat nu op 60 (stond op 100%) en het minimale staat op 30 (stond op 50%). Dat zou moeten leiden tot minder verbruik volgens youtuber 'Ketelklets'...

Ik hoop dat onderstaand niet nodig is, maar goed, ergens ben ik er wel trots op:
Vrijstaand huis, 1930, vloeropp= 158m2. Volume 590m3.
- Dak geisoleerd op Rc=6
- Glas: HR++ danwel HR bij glas-in-lood-in-dubbelglas.
- Benedenvloer: 1/3 beton: geisoleerd tot Rc 3,5, rest is niet noemenswaardig geisoleerd. Staat op de lijst als er vloerverwarming in komt. Dan kan ik er makkelijker onder komen.
- Slaapkamervloeren: hout, met vloerverwarming. -> al 3 winters lang en verwamt afdoende.
- Muren: Spouwmuurisolatie én buitengevel isolatie tot Rc= 5.
Buitengevel is begin mei geisoleerd en sindsdien heb ik de thermostaat uitgezet.
- Gasverbruik volg ik nauwlettend via mindergas.nl.
Jaarverbruik was zo'n 2200 tot 2600 kuub. Inmiddels weet ik dat daarvan een 330 kuub NIET door de CV is verstookt. Er was een wereld te winnen zeg maar.

Vandaar mijn vraag of deze verwarmingsplaten die 50 graden voldoende kunnen doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Een radiator heeft een bepaald vermogen bij, laten we stellen, 80 graden water in en 60 graden uit. Steeds vaker zie je 75 graden in en 60 graden uit. Ook goed.

Als je dus 50 graden water gaat aanbieden kunnen er 2 dingen gebeuren: Door de verbeterde isolatie merk je niet dat de cv-ketel lager is ingesteld of je krijgt je huis niet warm in de winter. In dat laatste geval zul je grotere radiatoren moeten plaatsen. Want een radiator met meer oppervlak kan meer warmte stralen dan een kleine radiator.

En daar zit de grap: een radiator die de helft langer is en zelfde opbouw (platen en ribbels erin) zal uiteindelijk ongeveer even veel vermogen afgeven bij een lagere temperatuur van 75 naar 50 graden cv-water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

dubbel zo lang bedoel je met de helft langer?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
In de convectorbak een jaga twin element van marktplaats (voor weinig te krijgen) leggen met zelfgemaakte dbe fans.
En de 2 plaats radiator vervangen voor een 3 plaats (type 33) ook van marktplaats voor weinig, evt breder/hoger.

Waterzijdig inregelen en je komt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

T33 radiatoren versus convectoren geven bij dezelfde temperatuur dezelfde hoeveelheid Watt's af. Pas als ventilatoren gaat plaatsen gaan convectoren meer vermogen afgeven.

Zelf heb ik gekozen voor T33 radiatoren omdat deze veel meer massa en water bevatten, wat gunstig is voor mijn warmtepompsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
martijn v o schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:33:
dubbel zo lang bedoel je met de helft langer?
Nee. Als er nu iets hangt van 1,80 meter wordt dat dan 2,70 meter. De helft van 1,80 meter is 90 cm ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Dre schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:50:
T33 radiatoren versus convectoren geven bij dezelfde temperatuur dezelfde hoeveelheid Watt's af. Pas als ventilatoren gaat plaatsen gaan convectoren meer vermogen afgeven.

Zelf heb ik gekozen voor T33 radiatoren omdat deze veel meer massa en water bevatten, wat gunstig is voor mijn warmtepompsysteem.
Eeeh nee.. Een Jaga type 10 is hele andere koek dan een 21 dus beargumenteren dat een T33 dezelfde hoeveelheid watts afgeeft is gewoon niet waar.. wellicht bij een bepaald type, maar er zit nogal verschil tussen types..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Is allemaal een beetje gissen zo.
Hoe lang is die convector en welk type, wat zijn de afmetingen van de radiatoren?
Dan kan je bepalen hoeveel watt je nu hebt.
Hoeveel watt heb je nodig ? Wat is de inhoud van de begane grond?

Oh en die ketelkletser neem ik niet meer serieus sinds hij vindt dat onderhoud aan cv ketels niet nodig is omdat hij niet veel verbruikt en amper vuil is.
Daarbij het pomptoerental aanpassen is prima, pas dan ook het maximale vermogen aan.
Zet die bijvoorbeeld eens op 10 kw.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
ID-College schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Eeeh nee.. Een Jaga type 10 is hele andere koek dan een 21 dus beargumenteren dat een T33 dezelfde hoeveelheid watts afgeeft is gewoon niet waar.. wellicht bij een bepaald type, maar er zit nogal verschil tussen types..
Daarnaast is een Jaga bij exact gelijke afmetingen/dikte (t33 Vs 20/21, t22 Vs 15/16) iets van 20% meer afgifte. En dat is met ventilatie behoorlijk verder te verhogen.

Maar als je met paneel radiatoren genoeg afgifte kan realiseren kan dat behoorlijk in kosten schelen. Het Jaga spul is niet goedkoop en hun ventilatie oplossing al helemaal niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Ronald schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Daarnaast is een Jaga bij exact gelijke afmetingen/dikte (t33 Vs 20/21, t22 Vs 15/16) iets van 20% meer afgifte. En dat is met ventilatie behoorlijk verder te verhogen.

Maar als je met paneel radiatoren genoeg afgifte kan realiseren kan dat behoorlijk in kosten schelen. Het Jaga spul is niet goedkoop en hun ventilatie oplossing al helemaal niet.
Persoonlijk vind ik Jaga's veel fijner werken bij echte lage aanvoertemperaturen rond de 30 graden. Wat natuurlijk met een WP wel erg fijn is. Een T33 zal ook best warmte afgeven maar het kan toch niet op tegen een convector in mijn ogen. Ja duurder, maar ook zeker meer comfort (zelf uiteindelijk gewisseld van 'gewone' radiatoren naar convectoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ID-College schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Ik had een vergelijk gemaakt tussen een 40cm hoge T33 versus een Jaga Tempo type 20. Op papier gaven die vergelijkbare hoeveelheid vermogen.

Een Jaga T21 300x40cm had ik in huis, maar ben blij dat ik voor een T33 ben gegaan met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
edsandje schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:37:

Oh en die ketelkletser neem ik niet meer serieus sinds hij vindt dat onderhoud aan cv ketels niet nodig is omdat hij niet veel verbruikt en amper vuil is.
Ik sta als service technicus daar iets anders in. Wat door die kletser niet goed naar voren kwam is dat er, net als bij auto's, een relatie is tussen draaiuren en onderhoudsinterval. Wie om de 30.000 km onderhoud laat doen volgens voorschrift doet niets fout, ook al is dat per 2 jaar. En zoiets geldt ook voor sommige cv-ketels: op basis van draaiuren kun je onderhoud doen.
Bij zijn Remeha heb je 3 soorten onderhoud met 3 verschillende OH-sets materiaal. Eerst set A, dan set B, set A, set C en dan weer set A. Gewoon jaarlijks of per x aantal draaiuren. Zijn ketel geeft gewoon aan wanneer en welk onderhoud nodig is maar dat kwam niet naar voren in zijn Youtube-bijdrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MarkS90 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Ik sta als service technicus daar iets anders in. Wat door die kletser niet goed naar voren kwam is dat er, net als bij auto's, een relatie is tussen draaiuren en onderhoudsinterval. Wie om de 30.000 km onderhoud laat doen volgens voorschrift doet niets fout, ook al is dat per 2 jaar. En zoiets geldt ook voor sommige cv-ketels: op basis van draaiuren kun je onderhoud doen.
Bij zijn Remeha heb je 3 soorten onderhoud met 3 verschillende OH-sets materiaal. Eerst set A, dan set B, set A, set C en dan weer set A. Gewoon jaarlijks of per x aantal draaiuren. Zijn ketel geeft gewoon aan wanneer en welk onderhoud nodig is maar dat kwam niet naar voren in zijn Youtube-bijdrage.
Ik ben van mening als installateur dat je periodiek een ketel moet nazien. (net als een apk bij een auto)
Minimaal 1x per 2 jaar of volgens opgave fabrikant.
Remeha maakt gebruik van de branduren, bij die kletser zou dan het onderhoud over 6 jaar zijn (volgens zijn berekening).
Mijns inziens te lang. Het gaat niet alleen om het onderhoud dat je ergens komt, het controleren van de installatie met name gas en rookgasafvoer.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:15
Dank voor alle reacties! Ik verwachtte een email notificatie 'je hebt reacties'... Niet dus... Dochterlief viert dit weekend haar 16e verjaardag, ik zal maandag e.e.a opmeten. Een convector is toch altijd een LTV? Anyway, maandag weer. Maar blijf vooral reageren 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jailhouse schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:03:
Dank voor alle reacties! Ik verwachtte een email notificatie 'je hebt reacties'... Niet dus... Dochterlief viert dit weekend haar 16e verjaardag, ik zal maandag e.e.a opmeten. Een convector is toch altijd een LTV? Anyway, maandag weer. Maar blijf vooral reageren 😊
Nee, lage temperatuur verwarming is dat je voldoende capaciteit hebt ten opzichte van het verlies van je woning. Onder de 55°C water temperatuur.

Dus woning goed isoleren of veel verwarming in huis geeft zogenaamde "LTV".
Pagina: 1