Tot voor kort heb ik altijd mijn energierekening voor lief genomen en zonder controle betaald, maar ik wil er nu toch wat dieper in duiken. Niet zo zeer omdat ik mijn energieleverancier niet geloof, maar een foutje is snel gemaakt en met wat meer inzicht in de energierekening, wordt het makkelijker om op de juiste plek te besparen.
We hebben voor zowel gas als stroom Essent als energieleverancier. Hun app (en maandelijkse mail) maakt netjes een rapport van ons gebruik met daarbij de kosten die daarbij horen. Ik wou dit eens narekenen, maar loop helemaal vast in de ondoorzichtelijkheid van de opbouw van energieprijzen.
Volgens Essent betaalden we tot 1 juli voor:
Stroom: € 0,25246 per kWh
Gas: € 1,11505 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand: € 6,49 (Sowieso interessant, want Essent zegt zelf op de website dat deze kosten € 5,84 zijn).
Om twee voorbeelden te geven:
Mei 2022
Stroomverbruik: 121 kWh
Teruggeleverd: 155 kWh
Totaal: -34 kWh / € -11,02
Gasverbruik: 17 m³ / €42,56
Juni 2022
Stroomverbruik: 116 kWh
Teruggeleverd: 171 kWh
Totaal: -55 kWh / € -10,94
Gasverbruik: 11 m³ / € 35,11
Ik snap dat er allerlei variabele kosten zijn, zoals netbeheerkosten, belastingen, etc. Maar hoe reken ik in hemelsnaam nu van kWh/m³ naar kosten? Heeft hier iemand een Excel document voor? Ik heb al gezocht, maar ik kom eigenlijk niets tegen.
Bijkomende vraag... Essent kan blijkbaar al per maand berekenen wat teveel teruggeleverd aan stroom mij oplevert per maand, terwijl salderen op jaarbasis zou moeten gebeuren. Misschien dat ze dat straks op de jaarafrekening ook wel netjes doen, maar nu lijkt het erop dat mijn overschot van 34kWh in mei hetzelfde oplevert als mijn overschot van 55kWh in juni...
Doordat energietarieven zo ondoorzichtelijk zijn, kun je er zelf bijna niets maar aan controleren of vergelijken. Fouten in de energierekening zijn ook bijna niet te achterhalen. Ik zit te wachten op mijn jaarafrekening. De nieuwe afrekening moet een dezer dagen zijn.
Ik geprobeerd om de berekening na te maken in Excel, maar dan wijk ik nog iets af...
Dit is de berekening van mei
:strip_exif()/f/image/i3OL5xb6Xk2R7Ah5pXye624Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de berekening van juni
We hebben voor zowel gas als stroom Essent als energieleverancier. Hun app (en maandelijkse mail) maakt netjes een rapport van ons gebruik met daarbij de kosten die daarbij horen. Ik wou dit eens narekenen, maar loop helemaal vast in de ondoorzichtelijkheid van de opbouw van energieprijzen.
Volgens Essent betaalden we tot 1 juli voor:
Stroom: € 0,25246 per kWh
Gas: € 1,11505 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand: € 6,49 (Sowieso interessant, want Essent zegt zelf op de website dat deze kosten € 5,84 zijn).
Om twee voorbeelden te geven:
Mei 2022
Stroomverbruik: 121 kWh
Teruggeleverd: 155 kWh
Totaal: -34 kWh / € -11,02
Gasverbruik: 17 m³ / €42,56
Juni 2022
Stroomverbruik: 116 kWh
Teruggeleverd: 171 kWh
Totaal: -55 kWh / € -10,94
Gasverbruik: 11 m³ / € 35,11
Ik snap dat er allerlei variabele kosten zijn, zoals netbeheerkosten, belastingen, etc. Maar hoe reken ik in hemelsnaam nu van kWh/m³ naar kosten? Heeft hier iemand een Excel document voor? Ik heb al gezocht, maar ik kom eigenlijk niets tegen.
Bijkomende vraag... Essent kan blijkbaar al per maand berekenen wat teveel teruggeleverd aan stroom mij oplevert per maand, terwijl salderen op jaarbasis zou moeten gebeuren. Misschien dat ze dat straks op de jaarafrekening ook wel netjes doen, maar nu lijkt het erop dat mijn overschot van 34kWh in mei hetzelfde oplevert als mijn overschot van 55kWh in juni...
Doordat energietarieven zo ondoorzichtelijk zijn, kun je er zelf bijna niets maar aan controleren of vergelijken. Fouten in de energierekening zijn ook bijna niet te achterhalen. Ik zit te wachten op mijn jaarafrekening. De nieuwe afrekening moet een dezer dagen zijn.
Ik geprobeerd om de berekening na te maken in Excel, maar dan wijk ik nog iets af...
Dit is de berekening van mei
:strip_exif()/f/image/i3OL5xb6Xk2R7Ah5pXye624Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de berekening van juni
:strip_exif()/f/image/e6Zm2loh73rz0qj8CkL9g8I2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door wolly_a op 18-07-2022 15:01 ]