Energierekening narekenen, hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tot voor kort heb ik altijd mijn energierekening voor lief genomen en zonder controle betaald, maar ik wil er nu toch wat dieper in duiken. Niet zo zeer omdat ik mijn energieleverancier niet geloof, maar een foutje is snel gemaakt en met wat meer inzicht in de energierekening, wordt het makkelijker om op de juiste plek te besparen.

We hebben voor zowel gas als stroom Essent als energieleverancier. Hun app (en maandelijkse mail) maakt netjes een rapport van ons gebruik met daarbij de kosten die daarbij horen. Ik wou dit eens narekenen, maar loop helemaal vast in de ondoorzichtelijkheid van de opbouw van energieprijzen.

Volgens Essent betaalden we tot 1 juli voor:
Stroom: € 0,25246 per kWh
Gas: € 1,11505 per m³
Vaste leveringskosten per product per maand: € 6,49 (Sowieso interessant, want Essent zegt zelf op de website dat deze kosten € 5,84 zijn).

Om twee voorbeelden te geven:

Mei 2022
Stroomverbruik: 121 kWh
Teruggeleverd: 155 kWh
Totaal: -34 kWh / € -11,02
Gasverbruik: 17 m³ / €42,56

Juni 2022
Stroomverbruik: 116 kWh
Teruggeleverd: 171 kWh
Totaal: -55 kWh / € -10,94
Gasverbruik: 11 m³ / € 35,11

Ik snap dat er allerlei variabele kosten zijn, zoals netbeheerkosten, belastingen, etc. Maar hoe reken ik in hemelsnaam nu van kWh/m³ naar kosten? Heeft hier iemand een Excel document voor? Ik heb al gezocht, maar ik kom eigenlijk niets tegen.

Bijkomende vraag... Essent kan blijkbaar al per maand berekenen wat teveel teruggeleverd aan stroom mij oplevert per maand, terwijl salderen op jaarbasis zou moeten gebeuren. Misschien dat ze dat straks op de jaarafrekening ook wel netjes doen, maar nu lijkt het erop dat mijn overschot van 34kWh in mei hetzelfde oplevert als mijn overschot van 55kWh in juni...

Doordat energietarieven zo ondoorzichtelijk zijn, kun je er zelf bijna niets maar aan controleren of vergelijken. Fouten in de energierekening zijn ook bijna niet te achterhalen. Ik zit te wachten op mijn jaarafrekening. De nieuwe afrekening moet een dezer dagen zijn.

Ik geprobeerd om de berekening na te maken in Excel, maar dan wijk ik nog iets af...

Dit is de berekening van mei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM7oPmfwQlhyXvF0k2bCW64Firc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3OL5xb6Xk2R7Ah5pXye624Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de berekening van juni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqZwnEL3fePUF7KDyV4vIKOLBwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6Zm2loh73rz0qj8CkL9g8I2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door wolly_a op 18-07-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:44
Bij het afsluiten heb je een contract gekregen waarop alles gespecificeerd staat, hiermee kun je alle bedragen op de eindafrekening narekenen. De tussentijdse rapporten zijn meer ter indicatie, hier staat bijvoorbeeld ook niet bij hoeveel dal- of normaaltarief is. Dit jaar is het wel lastiger om het na te rekenen vanwege de verlaging energiebelasting en tijdelijke lagere BTW.

Het is natuurlijk leuk om te zien hoeveel je teruglevert per maand, dus dat laten ze gewoon zien. Bij Vandebron staat er wel bij dat dit per maand verrekend wordt, dus zoals het hoort, ik neem aan dat Essent het ook zo berekent (omdat het per maand salderen niet mag).
*** Wek je per jaar meer op dan je verbruikt? Dan krijg je hier een terugleververgoeding voor. Deze wordt per jaar, op basis van de meterstanden berekend en deze verrekenen wij op de eind- of energienota. De terugleververgoeding is dus niet zichtbaar in dit overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stap 1 is je tarieven controleren. Pak de aankondiging erbij en check of het klopt (ik ben al 4 maanden bezig de te hoge tarieven recht te zetten bij Eneco, ze hebben bij mij en wellicht anderen ook de tarieven omgoog gegooid terwijl die een jaar vast staan).
Vervolgens check je of de begin en eindstanden kloppen conform jouw opgave (= verbruik).
Dan reken je het jaarverbruik x tarief uit. Electra is wat lastiger , daar gaat de opbrengst pv panelen vanaf (tip hang een WiFi module aan je omvormer om te zien wat de opbrengst is).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2022 15:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Sport_Life schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:31:
Stap 1 is je tarieven controleren. Pak de aankondiging erbij en check of het klopt (ik ben al 4 maanden bezig de te hoge tarieven recht te zetten bij Eneco, ze hebben bij mij en wellicht anderen ook de tarieven omgoog gegooid terwijl die een jaar vast staan).
Vervolgens check je of de begin en eindstanden kloppen conform jouw opgave (= verbruik).
Dan reken je het jaarverbruik x tarief uit. Electra is wat lastiger , daar gaat de opbrengst pv panelen vanaf (tip hang een WiFi module aan je omvormer om te zien wat de opbrengst is).
Serieus. Eneco heeft binnen je contracttermijn de tarieven gewijzigd? Niks van gelezen in het nieuws. Volgensmij mag dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rofdof schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Serieus. Eneco heeft binnen je contracttermijn de tarieven gewijzigd? Niks van gelezen in het nieuws. Volgensmij mag dat ook niet.
Ligt iets gecompliceerder , namelijk we zijn verhuisd en dan mag je bij Eneco de oude tarieven meenemen, dat had ik uiteraard aangegeven bij de verhuizing. Maar Eneco had de prijs verdrievoudigd naar de huidige tarieven. ('Foutje'). Na herhaaldelijk verzoek om aan te passen is het gewijzigd naar ca 50% hoger dan het oude tarief. Onder het mom van het is lager dan de huidige tarieven.. Dat moeten ze dus nog aanpassen en daar doen ze moeilijk over.
Als er ergens aan de knoppen gedraaid wordt is het bij de tarieven , ze kunnen moeilijk de meterstanden wijzigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2022 18:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 16:40

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Je hebt op een energierekening kosten die vast zijn en kosten die afhankelijk zijn van het verbruik. Per maand uit gaan rekenen heeft niet zoveel zin; je betaalt een voorschot.
Dus per jaar een overzicht maken en duidelijk uitsplitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Ik heb ooit bijgevoegd overzicht gemaakt (excuses, even snelle screenprint gemaakt). De tarieven moet je natuurlijk even wijzigen naar je eigen contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWCT_X2w62KplVfsvTX74vC3_B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HvEmRAs1dPWkGxcwE43VqRHc.png?f=user_large

Voor zover ik weet is dit de juiste berekening voor zowel elektra las gas, behalve dat er oude tarieven in staan (nu lagere belasting bijvoorbeeld - 9% ipv 21% BTW).

Paar punten:
- Het 0,22-tarief is inclusief energiebelasting, en ODE (var leveringstarief + ODE + belasting = tarief), deze hoef je dus niet twee keer te rekenen. Dit geldt overigens ook voor gas (levertarief + belasting + ODE) = m3-prijs gas.
- Met salderen mag je verbruik wegstrepen tegen teruggeleverd. Je hoeft dus voor juni bijvoorbeeld enkel naar de -11KWH te kijken.
- Ik mis sowieso de relatie tussen de tarieven die je zelf in je post geeft en wat er in je spreadsheet staat?

[ Voor 32% gewijzigd door PRoeske op 19-07-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
wolly_a schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:37:
Vaste leveringskosten per product per maand: € 6,49 (Sowieso interessant, want Essent zegt zelf op de website dat deze kosten € 5,84 zijn).
Dat is het verschil tussen 21% btw en 9% btw. Voor juni geldt 21%, op de website staan tarieven van juli en dat is 9%.
Pagina: 1