Verbruikt mijn Amerikaanse koelkast te veel (~2.9kWh p/d)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In onze woning hebben we een fijne, maar ondertussen wel wat oude (2005) Amerikaanse koel/vries combinatie, ingebouwd in een nis in de keuken. Dus zo'n side-by-side model met links een enorme vriezer, met tapwater en ijsblok voorziening en rechts een enorme koelkast met oa een nul graden vak.

Ik besef met dat die luxe extra energie kosten.
Opties al nul graden vak, ijsblokken, tapwater etc zijn fijn en gewenst voor ons.
Minder fijn is dat de pomp denk ik circa de helft van de dag aan staat en een hoorbaar geluidje maakt.
Gaat circa half uur uit, half uur aan, etc...
Zodra hij uit is, heerst een zo'n serene rust in de woonkamer... Dat zou ik vaker willen!

Was benieuwd wat hij verbruikt.
Heb zelf alleen een Broadlink Sp3s verbruiksmeter liggen, dus die er afgelopen weken op aangesloten.
Grafieken laten zien dat de koelkast elke dag (24 uur) tussen de 2.6 en 3.2kWh verbruikt.
Live verbruiksweergave geeft aan dat hij in standby (als de pomp niet draait) 4.72W verbruikt en als hij aan staat circa 185W

Mijn vragen:

- Is ~3kWh per dag extreem veel voor een Amerikaanse koelvriescombi? (dus zeg 1000kWh per jaar)
- Zijn moderne Amerikaanse koelkasten noemenswaardig hoorbaar stiller/minder aan-uit schakelcyclussen?

Hoeveelheid geluid:
Een simpele dB meter app op mijn telefoon geeft een meter naast de koelkast terwijl hij uit staat een waarde van 28dB en als hij aan staat een waarde van 40dB

Het betreft een GE Appliances pcg23ngsbfbb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVPY85iE-sokPONUaZfDlLTYzo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7YMnwL5TXwtd63U5YJC0M2d.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikt verbruiksmetertje:
(ik weet niet of zoiets een beetje nauwkeurig koelkastverbruik kan meten. Met halogeen en led lampen getest en dan matched het verbruik precies met wattage betreffende lamp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUxSpEAO_vBDIYf3m0nYdQCY1Tw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QzXfYNVFwCBmvPkn1TwRE0v5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zoek eentje met vergelijkbaar aantal liters inhoud op bij Coolblue/MediaMarkt/Bol.com etc en kijk naar het energielabel. Je ziet dan gauw genoeg of jouwe onzuinig is of niet.

Edit: even gekeken, een willekeurige Samsung Amerikaanse koelkast: https://www.coolblue.nl/p.../samsung-rs68a8821b1.html tussen de afbeeldingen staat het energielabel: 351kWh per jaar. Die van jou is daarmee vergeleken extreem onzuinig, verbruikt 3x zo veel. Maar ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn qua opties/inhoud etc.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
Ik neig naar dat dat heel veel is.

Ter vergelijk. Ons huis verbruikt nu terwijl we op vakantie zijn ca 1,5 kWh per dag. Dat is met een cooker op vakantie stand (60gr), koelvries combi aan, binnen en buitenlampen op schema aan en ventilatie unit zachtjes aan....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:06
Dat klinkt heel extreem... Jouw koelkast alleen verbruikt bijna net zo veel als ik in een hele dag verbruik voor mijn hele huis, en dan werk ik dagelijks thuis, met 2 pc's, 4 beeldschermen en een laptop de hele dag aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

M.b.t. die meter kan ik online weinig vinden of die accuraat is of niet, als je zekerheid wilt hebben zou ik kijken naar zoiets: pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E kost geen drol maar is bewezen erg accuraat.

Je koeler is al 17 jaar oud, dan heeft die z'n beste tijd wel gehad. Als ik je eisen even snel online invul en zoek naar een vergelijkbaar model vind ik bijv. deze LG gsjv90bsae welke 350 kWh per jaar trekt, dat is wel een aanzienlijk verschil. De kosten van energie maken de investering voor een nieuwe het al snel waard.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je enig idee van verbruik in idle en tijdens daadwerkelijk koelen? De meeste koelkasten springen eens in de zoveel tijd even aan, maar verbruiken verder maar een paarhonderd Wh per dag. Als je echt over meerdere kWh praat dan zou hij bijna constant aan moeten staan.

Als ik kijk naar een willekeurige Samsung koelkast op Coolblue dan zie ik dat daar bij de specs 225kWh per jaar staat, terwijl jij op ongeveer 1058,5 per jaar uit komt. Dat is dus 4x zoveel.

Edit: Mijn eerste vraag had je al beantwoord. Idle verbruik is prima, maar het verbruik tijdens koelen is wel stevig. Klinkt alsof hij daarnaast alsnog veel aan het koelen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Oon op 18-07-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-05 18:08
Nieuwe modellen verbruiken veelal russen 250 en 350 kwh per jaar. De laatste heeft dan vaak energielabel F. Dus 1000kwh is wel extreem ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Lekker bezig! Ik heb even gezocht maar ik kan online niks vinden over de meetnauwkeurigheid van de meter. Maar over het algemeen is het makkelijk te meten dus ik verwacht geen significante afwijking. Als je het zeker wil weten kan je nog eens in de handleiding kijken of het daar staat, of nog met een ander apparaat testen waarvan de watts bekend zijn (had je al gedaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:06
ThinkPad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:37:
Zoek eentje met vergelijkbaar aantal liters inhoud op bij Coolblue/MediaMarkt/Bol.com etc en kijk naar het energielabel. Je ziet dan gauw genoeg of jouwe onzuinig is of niet.

Edit: even gekeken, een willekeurige Samsung Amerikaanse koelkast: https://www.coolblue.nl/p.../samsung-rs68a8821b1.html tussen de afbeeldingen staat het energielabel: 351kWh per jaar. Die van jou is daarmee vergeleken extreem onzuinig, verbruikt 3x zo veel. Maar ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn qua opties/inhoud etc.
Volgens mij is er een jaar geleden ofzo (i.i.g. recent) nieuwe labels bedacht, die -natuurlijk- niet vergelijkbaar zijn met de oude labels, en veel oudere apparatuur heeft geen nieuw label. Omrekenen van de ene naar de ander is vziw niet mogelijk. Dus normaal met nieuwe apparatuur heb je helemaal gelijk, maar in dit geval gaat dat lastig ben ik bang.

dom systeem i.i.g....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55
Als ik zo snel wat oudere modellen GE side-by-side koelkasten bekijk, dan zie ik al snel getallen van 600-700 kWh per jaar. Dat zou 2 kWh per dag zijn, wat al veel is, laat staan 3 kWh...

Dat gezegd hebbende: de huidige koelkasten zijn een stuk zuiniger, dus als hij echt al op leeftijd is, lekker vervangen door een zuinigere variant.

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 18-07-2022 12:46 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
Wij hadden in het vorige huis een Amerikaanse koelkast ook uit 2005 die op papier 550 watt zou verbruiken. In de praktijk was dit rond de 850 watt ivm ouderdom. Het apparaat was goed voor 1/3 van het stroomverbruik per dag wat inderdaad op zo’n 3kWh per dag uit kwam.

Uiteindelijk niet vervangen met de energieprijzen toen en de prijs van een nieuwe aanschaf. Terugverdienen zou toen nog een jaar of 10 duren. Met de verhuizing meteen weggedaan en nieuwe superzuinige koelkast/vriezer gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Mijn Liebherr inbouwkoelkast van 1,6m hoog en normale kastbreedte en -diepte van nu 5 jaar oud gebruikt per jaar ca. 190kWh.

In de winter ongeveer 0.4 kWh/d en nu met het warme weer 0,8 kWh/d. Idle verbruik is 1 watt, als hij koelt tussen 60 en 80 watt.

Is toen wel aangeschaft op zuinigheid.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
!GN!T!ON schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Volgens mij is er een jaar geleden ofzo (i.i.g. recent) nieuwe labels bedacht, die -natuurlijk- niet vergelijkbaar zijn met de oude labels, en veel oudere apparatuur heeft geen nieuw label. Omrekenen van de ene naar de ander is vziw niet mogelijk. Dus normaal met nieuwe apparatuur heb je helemaal gelijk, maar in dit geval gaat dat lastig ben ik bang.

dom systeem i.i.g....
Terechte opmerking :) Ik dacht dat dat alleen een herberekening was van de klasses, omdat alles A+, A++, A+++ was etc. Zodat iets wat bijv. 100 kWh gebruikte van A+ naar D ging o.i.d. Maar de hele berekening van het verbruik per jaar is ook anders geworden. Zie ook het (premium) artikel van Tweakers erover waar ze dit voor TV's bekijken: reviews: Gulzig is het nieuwe zuinig - De nieuwe energielabels nader bekeken

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 02-04 15:36
Die koelkast zuipt energie, niet normaal. Ik gebruik normaal gesproken iets van 1500kwh per jaar, en dat is inclusief twee airco's die ik aansteek als het vochtig of warm is. Gisteren heb ik de hele dag twee airco's laten draaien om een huis van 80m2 te koelen, en dat kostte 2.88kwh. Als je een koelkast hebt die net zoveel energie verbruikt om twee vierkante meter te koelen is er echt wat mis.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Even tussendoor, mijn vriezer had ik ooit op de fast-freeze functie gezet.
En ik was niet alleen, meerdere mensen bleken dat ook te hebben. Dat trok een bijna constante 50 watt, en nu springt die maar eens in de zoveel uur aan.

Check eens, of er niet per ongeluk een onzuinige functie ingeschakeld staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Check eens, of er niet per ongeluk een onzuinige functie ingeschakeld staat.
Dat heeft deze koelkast per definitie al met gekkigheid zoals een ijsklontjesmaker, koud tapwater (water uit de kraan is ook koel :P ? ) e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ThinkPad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Dat heeft deze koelkast per definitie al met gekkigheid zoals een ijsklontjesmaker, koud tapwater (water uit de kraan is ook koel :P ? ) e.d.
offtopic:
Ik woon drie hoog met een hydrofoor, in de winter is het water denk ik rond de 10-12 graden en in de zomer echt niet kouder dan 15-18. Of ik moet er eerst een kuub door heen laten stromen of zo. In dat opzicht kan ik mij het gemak en de noodzaak nog wel iet-wat voorstellen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
Het werkelijke verbruik van een koelkast of vriezer vergelijken met de waarden van een nieuwe vriezer op het energielabel zegt niet zo veel.
Het is alleen geschikt voor onderling vergelijk onder dezelfde meetomstandigheden.

Mijn nieuwe Liebherr kastmodel vriezer met label C zou volgens het label 110 kW/jaar verbruiken. Wat ik nu zelf meet aan de P1 poort en HA komt op 90 kW/jaar en dan staat hij alleen maar de boel op temperatuur te houden. En dat was in een periode dat het nog niet zo warm was.
Bij regelmatig iets invriezen, komt het naar verwachting ver boven de 110 kW uit.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 18-07-2022 13:26 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
True schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:20:
[...]

offtopic:
Ik woon drie hoog met een hydrofoor, in de winter is het water denk ik rond de 10-12 graden en in de zomer echt niet kouder dan 15-18. Of ik moet er eerst een kuub door heen laten stromen of zo. In dat opzicht kan ik mij het gemak en de noodzaak nog wel iet-wat voorstellen.
Dan kun je ook een kan water ín de koelkast zetten. Allemaal leuk en aardig die gadgets, maar het kost extra stroom, met deze energieprijzen is dat niet leuk meer.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Allereerst allemaal alvast bedankt voor de enorm snelle en bruikbare antwoorden!

Ik begin me idd af te vragen of mijn verbruiksmeter wel klop.
3kWh per dag/+1000kWh per jaar lijkt idd érg veel ivm de huidige Amerikaanse Koelkasten die te koop zijn/jullie als voorbeelden noemen.

Maar aan de andere kant kan het wel weer kloppen, want hij is 15+ jaar oud en sommigen van jullie noemen in voorbeelden ook al dat zulke waardes gezien worden bij oudere modellen...

Ik ga mij verdieping in vervanging:
Redenen liggen in dat ik graag minder geluid bij aan-stand zou wensen/minder vaak aan, minder stroom verbruik (rekenende met dat een nieuw side-by-side model 350kWh per jaar doet ipv 1000+) en uitrekenende of dit rendabel is (huidig verbruik/stroomkosten per jaar, kosten nieuwe, besparing nieuwe per jaar etc. kortom alle punten die @Anoniem: 57381 zo enorm goed opschrijft)

Over 'onzuinig aan staande functies' (zoals @sugarlevi01 @ThinkPad @True op reageerden):
Daar hebben jullie een punt: Een volgende side-by-side zou van mij ook geen ijsklontenmaker meer hoeven te hebben. Die paar blokjes die we per week gebruiken kun je ook halen uit een ingevroren plastic zakje met ijsblokjes. Tapwater hoeft ook niet perse. Als je het hebt gebruik je het, als je het niet hebt, mis je het niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:11
Je zegt dat deze in een nis staat.
Is er voldoende ruimte tot ventilatie, of staat deze de hele tijd in zijn eigen warmte?
Zonder de nodige ventilatie, gaat de efficiëntie ook aanzienlijk achteruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Nog wat opmerkingen om goed te kunnen vergelijken:
- Je meet nu op warme dagen. Elke graad verschil groter tussen binnen en buiten de koelkast vergroot je verbruik.
- Staan de binnentemperaturen van de vriezer en koelkast niet lager dan de vergelijkwaardes voor het energielabel
- Hoeveel ijsklontjes gebruik je? Als je dit veel gebruikt, kost dit ook veel energie
- Als je regelmatig extra zaken koud zet, bijvoorbeeld frisdrank; of eten invriest, kost dat ook veel energie.
- Staat ie in de zon, waardoor hij harder moet werken om te koelen

Allemaal zaken die meetellen om het verbruik goed te kunnen vergelijken. Nu is drievoud wel erg fanatiek, dat sowieso, maar je moet de conclusies ook niet te voorbarig trekken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThinkPad schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Dan kun je ook een kan water ín de koelkast zetten, hoeft er ook niet constant energie te worden verbruikt zodat je gelijk koud water kunt tappen :P Allemaal leuk en aardig die gadgets, maar het kost extra stroom, met deze energieprijzen is dat niet leuk meer.
Hoe is een kan water in je koelkast zetten om die te koelen efficiënter dan een ingebouwd water reservoir (al dan niet automatisch) vullen en koelen? Of water on demand koelen (kost nog steeds net zoveel energie om dat water naar dezelfde temperatuur te brengen? Waarbij je met een kan water ook nog eens de koelkast regelmatig moet openen als je je glas wilt vullen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Orion84 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Hoe is een kan water in je koelkast zetten om die te koelen efficiënter dan een ingebouwd water reservoir (al dan niet automatisch) vullen en koelen? Of water on demand koelen (kost nog steeds net zoveel energie om dat water naar dezelfde temperatuur te brengen? Waarbij je met een kan water ook nog eens de koelkast regelmatig moet openen als je je glas wilt vullen.
En het water verdampt, vriest aan en verlaagt het rendement. Beter zet je een afgesloten karaf of fles in de koelkast voor koud water.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het verbruik zal iets hoger liggen dan gemiddeld vanwege het warme weer, maar ik zie geen reden om aan te nemen dat je verbruiksmeter niet klopt. Een megawattuur per jaar voor een stokoude Amerikaanse koelkast is niet vreemd.

Een zeventien jaar oude koelkast dien je sowieso te vervangen en te laten recyclen. Moderne apparaten zijn dusdanig veel zuiniger dat de milieu-impact van het fabriceren vlot is terugverdiend met de besparing in verbruik :)

[ Voor 21% gewijzigd door eamelink op 18-07-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@IceTeaGX goed punt. Hij staat idd half ingebouwd (zie foto 1e post). Redelijk strakke randen er om heen.
Wel qua aantal mm/cm's kloppend met wat in handleiding staat qua minimale afstandseisen, maar het zal zeker invloed hebben tov vrij staand/vrij circulerende...

@storeman Waardes qua vriezer staat op -18 graden en koelkast op -3 zoals geadviseerd/standaard.
Ik besef me idd wel dat dit enorm warme dagen zijn. Ik heb in een andere periode alleen ook wel al eens verbruik gemeten met deze meter en toen kwam de koelkast ook niet onder de 2kWh per dag...

Ijsklontjesmaker heb ik nu ook maar even uit gezet.
Gebruiken we niet veel. Kijken of dat verschil maakt (maar zal niet, want interne bak zit helemaal vol en dan worden er ook geen nieuwe bij gemaakt/geen extra energie).

Koelkast staat niet in de zon. Staat in midden(keukendeel) van een een erg ruim koel huis.

@Orion84 goed punt. In het koelkastdeel zie ik idd achterin, achter het nul graden vak, een plastic reservoir waar het tapwater (na een filter, die ook in koelkast ingebouwd zit) wordt verzameld en gekoeld. Vanuit daar loopt een slangetje naar de deur waar je via kan tappen.
Ik denk dus ook dat tapwater dus niet veel extra energie kost tov waterkannen zelf in koelkast te gaan zetten.
Wij drinken veel water. Als ik iedere keer de grote deur zou moeten openen om een kan te pakken, kost dat misschien zelfs wel meer energie...

@eamelink yep.... Door vorige bewoners in meen ik 2005 (bouw van dit huis) gekocht.
Inderdaad al misschien 17 jaar oud dit beestje.... Gewoon maar vervangen denk ik.
Terugverdientijd blijft alleen groot denk ik.
Wat heel simpel: Ik bespaar dan misschien 700kWh per jaar (nu zeg 1050kWh verbruikt en met modernere side-by-side 350kWh), dus dat is met mijn huidige kWh prijs (0,22cent) zeg 154,- eur per jaar besparing.
Maar een nieuwe koelkast van dit kaliber kost ook 1000 tot 1600 euro...
Hmmm.... keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Mijn buurman heeft een vergelijkbare 1 jaar oude Samsung Side-By-Side.
Ik zal eens vragen of ik mijn energiemeter bij hem een weekje er tussen mag hangen en met dezelfde DB meter app (ik weet het, niet nauwkeurig) mag meten.
Dan kan ik iig goed vergelijken tussen mijn en zijn setup...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 07:14
Mijn oude tafelmodel vriezer verbruikt 650kwh per jaar kom ik net achter, ga deze ook maar eens per direct vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@bd-casemod PHoooooh dan valt mijn reusachtige Amerikaan eigenlijk wel mee :o :9

Hoe zie je dat? Ook een verbruiksmeter er op?

[ Voor 22% gewijzigd door Allewijn op 18-07-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:55
Koelkast op - 3??

Weet je dat zeker? Of bedoel je stand 3?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Devian scherp. Ik bedoel +3 graden (is op lcd per graad instelbaar)

[ Voor 40% gewijzigd door Allewijn op 18-07-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 02-04 15:36
Allewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:45:
Wat heel simpel: Ik bespaar dan misschien 700kWh per jaar (nu zeg 1050kWh verbruikt en met modernere side-by-side 350kWh), dus dat is met mijn huidige kWh prijs (0,22cent) zeg 154,- eur per jaar besparing.
Hmmm.... keuzes.
Zou je die oude koelkast nog kunnen verkopen? Scheelt weer met de terugverdientijd :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Allewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:54:
@Devian scherp. Ik bedoel +3 graden (is op lcd per graad instelbaar)
Dacht al zoiets.

Ik hou zelf overigens 6 graden aan voor de koelkast.. maar in jou geval gaat dat niet het hoge verbruik verklaren.

Ik heb zelf ook een side-by-side en zal de slimme meter er straks eens tussen drukken, dan kan ik je woensdag vertellen wat die van ons verbruikt per dag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 07:55
Devian schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:58:
[...]

Dacht al zoiets.

Ik hou zelf overigens 6 graden aan voor de koelkast.. maar in jou geval gaat dat niet het hoge verbruik verklaren.

Ik heb zelf ook een side-by-side en zal de slimme meter er straks eens tussen drukken, dan kan ik je woensdag vertellen wat die van ons verbruikt per dag ;).
6 graden? dat is wel wat aan de warme kant.

https://www.consumentenbond.nl/koelkast/temperatuur-koelkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
The internet says...

Heb de koelkast al 15 jaar op 6 graden staan en er is nog nooit iets stuk gegaan en we zijn nog nooit ergens ziek van geworden ;).

Dus voor mij gaat lager zetten niks brengen (want het lost geen probleem op), behalve een hogere energierekening.

We hebben trouwens wel een recente LG side-by-side met ventilator in het koelgedeelte, dus het is niet zo dat het onderin 6 graden is en bovenin de koelkast 10.

[ Voor 14% gewijzigd door Devian op 18-07-2022 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zoals eerder opgemerkt;
Ik zou ook even nazien of er voldoende ventilatie is bij de condensor achteraan. En of die een schoonmaak beurt kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
Ik denk dat deze koelkast wel iets meer verbruikt dan zou moeten, maar het hangt ook af hoe vaak je deze opent elke dag.
Ter vergelijking mijn inbouw koelvriescombinatie uit 2014 verbruikt gemiddeld 1,3 kWh, in de winter is dat 1kWh. Jouw koelkast is 2x zo groot.
Jaaroverzicht:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCSaaNlt8o9JYjQ1YPY0pK1cpcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOQjCnKtUEzt2T1zvfjfVfGO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Devian als jij de jouwe eens qua verbruik zou willen meten, érg graag!!!

@Jimster hoe kom je aan zulke mooie grafiek/hoe monitor jij?

@lanticster goed punt, ik heb hem uit de nis geschoven en alles onderop open gemaakt. Weinig stof, maar laatste stofjes verwijderd.

Die pomp wordt wel GRUWELIJK HEET. Als hij aan staat en ik met met IR temp op heetste deel van buitenkant) dan meet ik 84 graden!

@Widow wie weet kan ik hem idd voor wat centjes verkopen. Hij ziet er nog zeeeer goed uit en behalve hoge stroomverbruik doet hij het ook fantastisch. 0 graden vak ook geniaal. Al het vlees blijft zo lang vers. Pak bijv filet american. Die blijft echt 4x zo lang mooi rood/goed als normaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
@Jimster hoe kom je aan zulke mooie grafiek/hoe monitor jij?
Ik gebruik slimme stekkers die geflashed zijn met Tasmota. De stekkers zijn van Blitzwolf, type BW-SHP6, maar deze zijn niet meer te krijgen. Je moet even op zoek gaan naar slimme stekkers die nog wel te flashen zijn met tasmota, of misschien zijn er tegenwoordig andere alternatieven.
De slimme stekker stuurt de data door naar Domoticz dat draait op een raspberry. De grafieken komen dan uit Dashticz dat ook op de raspberry draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
hoe vaak gaat die koelkast per dag open en dicht? elke keer als hij open gaat verdwijnt er een hoop "koude" lucht, de warme lucht die daar voor in de plaats komt moet weer worden gekoeld.dus ook beter één keer langer open, dan een paar keer kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@PetervdM proberen hem idd zo weinig en kort mogelijk open te doen. Eerst bedenken wat je wil pakken, niet staren niet welk drinken je nu wil kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Zie nu trouwens dat de pomp net ff uit geslagen is maar hij nu ~600watt verbruikt ipv die 5watt standby waar ik het eerst over had.
Wat is de koelkast nu aan het doen?
Een of andere defrost modus oid misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
En net nadat ik bovenstaande tikte, hoor ik een relais oid even schakelen en loopt hij weer op circa 3.74watt standby...
Zal dus wel een of andere functie net na het pompen zijn die ff veel wattage vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 09:50

NWA

Mij is altijd geleerd om voor een idee van het verbruik het voltage van apparaat te vermenigvuldigen met het maximum aan opgegeven ampères. Dat is het wattage. Die gegevens moeten op de koelkast zelf staan, of in de documentatie.
Vermenigvuldig dat met de gewenste tijd waarin je het verbruik wil weten (24 uur bijvoorbeeld) en dan heb je een indruk van het maximale verbruik van het apparaat. Maar dat is als dat ding altijd aanstaat.

Jou meting moet dan een indicatie geven als je deze vergelijkt met die maximum waarde. Zit die dicht tegen het maximum aan, dan staat de koelkast vaak aan en dat kan een issue zijn. Een koelkast zou namelijk niet de hele dag moeten koelen, maar af en toe aan moeten springen om de temperatuur weer te verlagen.
Vuistregel is geloof ik, dat een koelkast een derde van een dag echt actief koelt.
Nu heb jij een apparaat met allemaal extra functies, die mogelijk bovenstaande vuistregels helemaal in de war gooien, maar het zou je een idee moeten geven van wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-05 18:08
@Allewijn wellicht kun je de koelkast een paar dagen uit de nis halen en dan weer meten? Dan kun je in elk geval uitsluiten of dat het is (wel dezelfde meter gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:01
Ik heb een Samsung amerikaanse koelkast van 1 jaar oud die ongeveer 1.25 KWh per dag verbruikt (gebaseerd op de laatste paar dagen), Hiervoor had ik een wat oudere LG amerikaanse koelkast die rond de 2.5 tot 3 KWh per dag verbruikte. Dit afhankelijk van het seizoen. Dus je getallen komen aardig overeen met onze oude amerikaan :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Juicy goed om te horen dat jouw waardes idd overeen komen. Gewoon ouderdom dus...
Nu afwegen of een nieuwe het waard is voor ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
@eamelink yep.... Door vorige bewoners in meen ik 2005 (bouw van dit huis) gekocht.
Inderdaad al misschien 17 jaar oud dit beestje.... Gewoon maar vervangen denk ik.
Hmmm.... keuzes.
Vraag is natuurlijk ook hoelang je nog je huidige energietarief hebt, als deze binnenkort afloopt ga je al gauw naar 0,50 euro of hoger per kWh, dan komt een nieuwe al snel dichterbij.

* gemiddelde kWh-prijs volgens overstappen.nl 0,588 euro - https://www.overstappen.nl/energie/stroomprijs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 07:14
Allewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:49:
@bd-casemod PHoooooh dan valt mijn reusachtige Amerikaan eigenlijk wel mee :o :9

Hoe zie je dat? Ook een verbruiksmeter er op?
Heb er een shelly plug s tussen gezet want kreeg het vermoeden dat het ding best wat stroom slurpte, na een week was dat al snel te zien in HomeAssistant. Nieuwe wordt zo geleverd en de oude nemen ze weer mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
https://www.lg.com/nl/koe...PVYZ-amerikaanse-koelkast

Dat is de Amerikaanse koelkast die wij hebben, LG geeft een verbruik op van 333kW per jaar.

Ik heb de meter er tussen gezet en gisteren een verbruik gemeten van 0.92kW, wat vrijwel gelijk is aan het opgegeven verbruik :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214048

Ik heb er geen aandelen van maar wel een mooie aanbieding:
https://www.bemmelenkroon.nl/merken/lg/gsjv70pzte-lgv/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:14
Ik heb een Siemens Amerikaanse koelkast uit 2014. Maakte ook veel lawaai, maar werkt verder nog als nieuw. Ik heb er ook een verbruiksmeter aan gehangen maar schrok niet echt van het verbruik (500 kWh). Onlangs van de muur gehaald en schoongemaakt met de stofzuiger. Dat scheelde enorm in het lawaai en ik verwacht ook in het verbruik.

We waren inmiddels ook al aan het kijken naar vervanging, maar vonden alles wat we zagen erg lelijk of onpraktisch. Nu weer tevreden met ons oude beestje.

Het stoort mij trouwens dat sommige de extra functies als ijsblokjes en koud water ‘gekkigheid’ of overbodig benoemen. Ten eerste bepaal ik zelf wel welke luxe ik mij permitteer en als je zo veel water drinkt ipv flessenwater of frisdrank denk ik dat je niet zo slecht bezig bent.

Aanvulling: 4 graden is volgens mij de optimale temperatuur voor de koelkast. Scheelt toch weer een graad.

[ Voor 6% gewijzigd door coinman63 op 06-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 19:10
Onze Samsung is ondertussen 7 jaar. Sinds november hangt hier een Shelly aan om het verbruik te meten:
  • december: 34,88 kWh
  • januari: 34,45 kWh
  • februari: 31,45 kWh
  • maart: 36,09 kWh
  • april: 36,35 kWh
  • mei: 41,38 kWh
  • juni: 44,02 kWh
  • juli: 45,57 kWh
Dus in de zomer ongeveer 1,5 kWh en in de winter 1 kWh/dag. Het verbruikt dus redelijk wat maar als het nog eens dubbel zo veel zou zijn zoals bij @Allewijn, dan weet ik niet of ik het nog zou kunnen verantwoorden. Op de momenten dat ze het meest verbruikt, brengen de zonnepanelen ook het meest op maar toch...

Voor de volledigheid: ze staat ingebouwd in een nis (steekt uit aangezien ze dieper is dan een standaard keukenkast), staat op zes graden (en de ingebouwd koellade op 0) en diepvries standaard op -18. Volgens de site van Samsung is het jaarlijks verbruik 407 kWh. Wij gaan daar dus iets boven zitten (mogelijk omdat ze ingebouwd staat en ik ze al jaren niet meer uit de nis heb gehaald waardoor er achteraan dus wel wat stof zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:28

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Jimster schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:57:
[...]

Ik gebruik slimme stekkers die geflashed zijn met Tasmota. De stekkers zijn van Blitzwolf, type BW-SHP6, maar deze zijn niet meer te krijgen. Je moet even op zoek gaan naar slimme stekkers die nog wel te flashen zijn met tasmota, of misschien zijn er tegenwoordig andere alternatieven.
De slimme stekker stuurt de data door naar Domoticz dat draait op een raspberry. De grafieken komen dan uit Dashticz dat ook op de raspberry draait.
https://www.athom.tech/blank-1/EU-plug

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmmm.... keuzes.
Je huidige contract met die lage prijs is nog maar voor eventjes neem ik aan? Max 1-2 jaar?

Daarna mag je de hogere prijs betalen, momenteel ligt dat op 40-50 cent per kWh.

Die verbruikscijfers op de verkoopsites mag je trouwens in mijn ervaring ook met een schep zout nemen, ik heb een klein vriezertje die 165 kWh zou doen in een jaar maar het is 250kWh (gemeten over een heel jaar, dus geen steekproef).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@wolly idd 21cent per kWh contract is tot eind 2024.
Dus in 2024 oriënteren op zonnepanelen.
Want 40 tot 50 cent per kWh wordt gortig.

@Horla dank voor jouw verbruik cijfers.
Jouw Samsung Amerikaanse koelkast heeft nette verbruikscijfers. Wou dat ik dat haalde.
Laatste dagen doet mijne ~2.5kWh per dag...
Kan alleen momenteel ook geen 'mooiere' (ook qua looks) Amerikaanse koelkast vinden dan die we nu hebben. Dus sta niet te trappelen voor vervanging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:54

Yucon

*broem*

Allewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:26:
Ik begin me idd af te vragen of mijn verbruiksmeter wel klop.
3kWh per dag/+1000kWh per jaar lijkt idd érg veel ivm de huidige Amerikaanse Koelkasten die te koop zijn/jullie als voorbeelden noemen.
Heb je nog ergens een oude gloeilamp van 100 watt ofzo liggen? Zet hem daar een paar uur tussen en je kunt zien of hij klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablito_kun
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-08-2022
Je bent echt een held ! Ik heb exact dezelfde koelkast, door exact dezelfde situatie gekregen (bij het kopen van een huis achtergelaten). En ik vond nergens terug hoeveel deze gebruikte.

Heel erg bedankt!

Ik voel me een beetje dom dat ik deze 4 maanden op volle kracht heb laten draaien 8)7, dat zou 30 euro per maand zijn ongeveer.

[ Voor 22% gewijzigd door Pablito_kun op 29-08-2022 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Kleine update:

Paar weekjes geleden overleed onze energieslurpende Amerikaan helemaal.
Misschien had ik hier nooit moeten vragen naar of mijn koelkast overmatig veel verbruikte, want dat was de goden verzoeken haha. Nu is hij dus ineens echt defect!!!

Een continue tikkend relay op het 'moederboard' en eigenlijk kostentechnisch niet meer interessant om te herstellen.

Vlot een prachtige Samsung RS68A8841S9 Amerikaanse koelkast gekocht en geplaatst.
Wauw, wat een verschil.
Van ~2.5-3.0kWh per dag verbruik naar 0,80kWh per dag.

En hij is echt 10X stiller.
De oude koelkast ging om de 20~30 minuten vol aan. Dus zo'n 12 uur per dag hoorde je de pomp. En die hoorde ik ook op de hele verdieping.
Nu, met de nieuwe samsung, regelt de pomp (digitale inverter) zichzelf qua standen en je hoort hem in het geheel niet meer.

Fijne upgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door Allewijn op 27-09-2022 15:15 ]

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:06:
Kleine update:

Paar weekjes geleden overleed onze energieslurpende Amerikaan helemaal.
Misschien had ik hier nooit moeten vragen naar of mijn koelkast overmatig veel verbruikte, want dat was de goden verzoeken haha. Nu is hij dus ineens echt defect!!!

Een continue tikkend relay op het 'moederboard' en eigenlijk kostentechnisch niet meer interessant om te herstellen.

Vlot een prachtige Samsung RS68A8841S9 Amerikaanse koelkast gekocht en geplaatst.
Wauw, wat een verschil.
Van ~2.5-3.0kWh per dag verbruik naar 0,80kWh per dag.

En hij is echt 10X stiller.
De oude koelkast ging om de 20~30 minuten vol aan. Dus zo'n 12 uur per dag hoorde je de pomp. En die hoorde ik ook op de hele verdieping.
Nu, met de nieuwe samsung, regelt de pomp (digitale inverter) zichzelf qua standen en je hoort hem in het geheel niet meer.

Fijne upgrade.
toon volledige bericht
Dat is ook weer aardig richting het opgegeven verbruik. Welke standen gebruik je precies? Ik heb ook een Amerikaan met heel veel herrie, gisteren eens aan de meter gehangen en 2.5 KWH per dag bij lage standen (hoge temperaturen dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Yordi- Het koelgedeelte staat ingesteld op de geadviseerde 3 graden. Het vriesgedeelte op -18.
Ijsblokkenmaker en watertap staan aan.

Komt idd denk ik goed in de buurt van het opgegeven jaarverbruik: 351kWh
uitvoering: Samsung RS68A8841S9

Helemaal netjes voor zo'n bizar grote 634 liter Amerikaan denk ik zo...
Pagina: 1