Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nu kijken voor WP (boiler) en zonnepanelen of pas over jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-11 14:58
Hi,

Op dit moment hebben wij met ons verbruik van 1.100 m3 (400 m3 douche/bad, 400 m3 vloerverwarming en 300m3 zolder radiatoren ivm thuiswerken) nog het genoegen van vaste prijzen tot en met Februari 2024. Gezien lage gaskosten is dan het advies om nog te wachten tot richting eind volgend jaar ivm wellicht meer subsidie en nieuwe technologie?

Voor ons zou het vooral om toekomstig naar nul gas te gaan (financieel interessant om 3.000 euro te besparen versus nu 1.000 euro voor dit jaar) en ook om te kunnen koelen in huis. Voor de zomer van dit jaar zijn we toch al te laat om nog iets te gaan doen :) Maar puur besparingstechnisch lijkt het nog te beperkt om nu al voor een bepaald systeem te gaan. Wat zou jullie advies zijn in dit geval?

Bedankt.

Beste antwoord (via 1979sentinel op 18-07-2022 12:41)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met zo'n nieuwe woning zou je zonder veel moeite van de cv ketel af moeten kunnen. Enige vreemde is dat je boven radiatoren hebt. En gek dat je nog een gasketel hebt, ik dacht dat ik pech had met een nieuwbouw uit 2017.

Op dit moment is de markt op WP en PV gebied aardig oververhit. Je betaalt snel de hoofdprijs vanwege schaarste, het spul is slecht leverbaar en installateurs met tijd zijn bijna niet te vinden.

Gaat dat in de toekomst veranderen? Tja, wie dat weet is spekkoper.
Er zal wel vraag blijven met het voornemen om de warmtepomp verplicht te stellen bij plaatsen nieuwe ketel. Levering zal op een gegeven moment wel beter op gang (moeten) komen.

Moet ik wachten op nieuwe producten of innovaties?
Dit dillema is een klassieker wat dat betreft. Je kan ook wachten op een nieuwe tv, laptop, telefoon, etc.
Zonnepanelen zou ik inderdaad zo snel mogelijk doen, de rest van het gas af zou je nog mee kunnen wachten als er geen financiële prikkel is of andere motivatie.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Alle reacties

• blackd
  • Niet online
Ik zou in jouw geval, als je hier budget voor hebt, ervoor zorgen dat je in de zomer 2023 zonnepanelen hebt liggen (dak vol). Begin tijdig met een installateur vinden om de mogelijkheden van je dak te bespreken. Leg je dak zo vol mogelijk en hou rekening met extra electra verbruik om het huidig gasverbruik te vervangen.

Verder is het denk ik handig nog wat details over je woning te geven. Wat voor type woning, oppervlakte, staat van isolatie? Dan kunnen we gerichter adviseren.

Er zijn al wat stappen die je zou kunnen zetten:

Wat is je huidige electra verbruik en wat voor aansluiting heb je?
Als je over wil naar all electric dan is het handig te weten of je 1 of 3 fase aansluiting hebt. Heb je nog 1 fase dan kan je alvast de netaansluiting en meterkast voorbereiden. Daar kan best tijd overheen gaan.

Kook je op gas? Je kan dat alvast omzetten naar inductie.

Je topic titel suggereert een warmtepomp boiler, kun je die ergens kwijt?

Maar belangrijkste advies is om te kijken waar je straks naar toe wilt, dan kan je ook beter bepalen welke stappen je al kunt zetten. Maar dan hebben we wel wat meer info nodig. Kijk ook eens naar het FAQ warmtepomp topic.

• 1979sentinel
Bedankt. Betreft vrijstaande woning uit 2021 met huidig energiebehoefte 4.000 kwh en zonnepanelenproductie van 2.000 kwh. 3 fase aansluiting. Topics inderdaad gevonden en veel (erg veel) (zinvolle) info. Vooralsnog lijkt het wpboiler 200L en daarnaast wp van 4kw te gaan worden als all electric (ook al hebben we nagenoeg nieuwe intergas xtreme 36 cv ketel) en dan nog 15 zonnepanelen extra. Voor nu eerste keuze op Daikin ivm convectoren en wellicht betere lucht tov airco lucht. Maar gaat vooral eigenlijk om de glazen bol / ervaring van hoe snel verwachten we technologieveranderingen en kunnen we beter nog even wachten. Waarbij zonnepanelen nog wel al verstandig zou kunnen zijn om nu al te doen ivm aankomende salderingsregeling.

Acties:
  • Beste antwoord

• blackd
  • Niet online
Met zo'n nieuwe woning zou je zonder veel moeite van de cv ketel af moeten kunnen. Enige vreemde is dat je boven radiatoren hebt. En gek dat je nog een gasketel hebt, ik dacht dat ik pech had met een nieuwbouw uit 2017.

Op dit moment is de markt op WP en PV gebied aardig oververhit. Je betaalt snel de hoofdprijs vanwege schaarste, het spul is slecht leverbaar en installateurs met tijd zijn bijna niet te vinden.

Er zal wel vraag blijven met het voornemen om de warmtepomp verplicht te stellen bij plaatsen nieuwe ketel. Levering zal op een gegeven moment wel beter op gang (moeten) komen.

Dit dillema is een klassieker wat dat betreft. Je kan ook wachten op een nieuwe tv, laptop, telefoon, etc.
Zonnepanelen zou ik inderdaad zo snel mogelijk doen, de rest van het gas af zou je nog mee kunnen wachten als er geen financiële prikkel is of andere motivatie.

• 1979sentinel
blackd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:34:

Projectbouw die aangemeld was net voor juli 2018 dacht ik dat de grens was, maar in ieder geval net voor de cutoff.
Helder bedankt voor het meedenken!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Zsm zonnepanelen. Dat is en blijft lucreatief.
de WPB is leuk, maar gaat je geen enorme besparing opleveringen. Je moet dat meer zien als het sluitstuk om van het gas af te kunnen.
Pagina: 1