Twee ongelijke strings op multi-MPPT omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 16:29
Hallo,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van zonnepanelen, maar heb me zoveel mogelijk proberen in te lezen.
Vorige maand is bij ons een installatie met 11x400Wp (Hyundai 400 ultra-black) en een GoodWe 6k-DT omvormer. De panelen liggen allemaal op 1 dakzijde op het westen en zijn aangesloten als 1 string op 1 van DC aansluitingen van de omvormer.

Nu wil ik de installatie graag uitbreiden met 5 extra panelen op de andere dakzijde. Volgens mij kunnen die aangesloten worden op de 2e DC ingang, en met 5 panelen wordt de opstartspanning van 180v van de omvormer wel gehaald.

De installateur zegt echter dat dit niet mogelijk is, en dat beide MPPT's gelijk gevoed moeten worden, en dat ze minimaal 9 panelen nodig hebben per MPPT.

Beetje achtergrond bij deze vraag, de installatie zou oorspronkelijk 14 panelen omvatten, maar tijdens installatie bleken er maar 11 te passen op het dak. Ik heb dus de installatie van 3 panelen nog "tegoed" van de installateur, en zoek een oplossing om die ook aan te kunnen sluiten. Bijvoorbeeld door er nog 2 bij te nemen en de tweede MPPT van mijn omvormer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 10:04
Dat kan gewoon, als inderdaad spanning en stroom maar binnen bereik van de specsheet zijn. De MPPTs zijn onafhankelijk.
Genoeg voorbeelden te vinden hier op het forum.

Je moet soms alleen opletten dat bij een aantal merken 1MPPT maar de helft van het max vermogen van de hele omvormer kan leveren. In sommige situaties is dat ongunstig. Er zijn hier vast kenners die weten of dat voor Goodwe geldt.

Verder misschien een idee om de andere kant direct helemaal vol te leggen als je budget het toelaat. De teruglever vergoedingen zijn nu goed en je hebt betere spreiding van opbrengst over de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
5 gaat werken, maar met slechts beperkt/geen schaduwmanagement. De omvormer wil dat niet onder de 180V doen. De Hyundai doen 38V per paneel, en een paneeldeel bypassen kost op die panelen 19V.

Als er 9 bij passen zou ik dat zeker wel doen. Stroom tarieven zijn hoog, zo ook de netto terugleververgoedingen; bij de juiste "leveranciers"

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 18-07-2022 07:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
schumacher schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:11:
Verder misschien een idee om de andere kant direct helemaal vol te leggen als je budget het toelaat. De teruglever vergoedingen zijn nu goed en je hebt betere spreiding van opbrengst over de dag.
Ik denk dat er maximaal 5 of 6 panelen op de andere kant passen. Ik had het nog niet gemeten, aangezien de installateur vanaf het begin aangaf dat het pas mogelijk is vanaf 9 panelen.

Als ik de specsheet van mijn panelen lees, dan zie ik twee voltages. Opencircuitspanning (Voc) en MPP spanning (Vmpp). Ik neem aan dat ik die laatste moet gebruiken om te bepalen hoeveel panelen ik minimaal nodig om aan de opstartspanning van de omvormer te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Som Voc voor start spanning
Som Vmpp voor Mpp bereik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
Ronald schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:20:
5 gaat werken, maar met slechts beperkt/geen schaduwmanagement. De omvormer wil dat niet onder de 180V doen. De Hyundai doen 38V per paneel, en een paneeldeel bypassen kost op die panelen 19V.
Bedankt, dat is ook de info die ik zelf gevonden had. Bedoel je hiermee dat de installatie bijvoorbeeld pas begint te leveren als alle panelen zonlicht krijgen? Want met 1 paneeldeel zonder licht haalt de string de opstartspanning niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
nheinemans schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:26:
Bedankt, dat is ook de info die ik zelf gevonden had. Bedoel je hiermee dat de installatie bijvoorbeeld pas begint te leveren als alle panelen zonlicht krijgen? Want met 1 paneeldeel zonder licht haalt de string de opstartspanning niet.
Exact. Daarom zou meer beter zijn, maart ja, als het niet past dan houd het wel een beetje op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Gelukkig gebeurd 1 paneel zonder licht niet. Schaduw is nog steeds licht.

Start spanning is het probleem niet.

Je hebt alleen geen schaduwmanagement. Dus 1, misschien 2 paneeldelen met schaduw en dan draai je op schaduw niveau voor hele string. Niet ideaal... Maar als er ook geen CV/ventilatiepijpen zijn maakt het ook weer niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
Bedankt voor de reacties. De installateur geeft aan dat de omvormer alleen werkt als de panelen 50/50 verdeelt zijn over beide MPPT's. Dat klopt dus niet, schaduw en/of het (nog) niet bereiken van de opstartspanning van de string met 5 panelen heeft geen invloed op de werking van de string met 11 panelen.

Desnoods laat ik de installateur de 5 of 6 panelen (afhankelijk hoeveel er fysiek passen) plaatsen. Mocht hij inderdaad gelijk hebben, dan kan ik altijd deze string nog op een kleine afzonderlijke 2kW omvormer aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Goodwe omvormers uit DNS en DTS serie mogen volledig scheef belast worden, de trackers werken 100% onafhankelijk. Maximaal 13 panelen, minimaal 5 panelen per string. Mocht de installateur twijfelen aan deze ervaring staat het hem vrij dit na te vragen bij de Nederlandse service desk van goodwe NL. (In 2020 nog bij ze nagevraagd)

Oude Omnik omvormers konden het niet en ik snap daarom de reservering van je installateur

[ Voor 4% gewijzigd door Lardman op 18-07-2022 17:10 . Reden: Ik kan niet typen en mobieltjes zijn @*&€*! ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Lardman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:09:
Oude Omnik omvormers konden het niet en ik snap daarom de reservering van je installateur
Ja en nee. Een expert - zo profileert een PV installateur zich - zou zijn technische kennis up to date moeten houden. Onvolledige scheefbelasting is wat ik kan zien al jaren geleden verdwenen.

Pagina: 1