Aansluiten warmtepompboiler op zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valèrevancassel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07-2022
Dag,

Ik heb een warmtepompboiler Calypso VM van Atlantic. En zonnepanelen met omvormer Goodwe GW1500-NS. Hoe kan ik deze verbinden? In de handleiding van Calypso zeggen ze dat ik het signaal moet verbinden, maar volgens mij heeft de Goodwe deze signaal output niet.

Iemand een idee?

Stefan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:12
Waarom verbinden?
De warmtepompboiler werkt op elektriciteit.
Als je zonnepanelen stroom leveren dan verbruik je die zelf. Zolang er nog gesaldeerd kan worden is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je omvormer moet een 220v uitgang hebben die hoog word als er productie is. als die er niet is gaat het niet.

maar als je nu gewoon je atlantic instelt dat die mag draaien tussen 12 en 8 overdag zit je altijd wel goed.

voor de echte terugleveren gedoe doet het immers helemaal niks, het word gewoon in je meter en je eindafrekening gesaldeert.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valèrevancassel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07-2022
Ja voorlopig zo gedaan. Ik heb geen 220v uitgang op mijn omvormer, dus geprogrammeerd dat de warmtepomp rond de middag draait.

Heb gezien dat iemand op internet een installatie gedaan had met dectectieklem, via een hub programmeerde dat een startplug aangaat. Mogelijk maar toch wel wat werk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dit is nog niet zo out-of-the-box beschikbaar. De markt ontwikkeld zich nog erg op dat gebied.

Dit is misschien iets wat je kunt gebruiken en wat een laag DIY gehalte heeft:
https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/
Slim schakelen.

Stel een zonnetaak in om je Energy Socket te schakelen op zonnestroom, en maak taken gebaseerd op de meting van de Energy Socket of andere Energy apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik zou er nog geen moeite insteken.
In de toekomst zou je kunnen kiezen voor ofwel een oplossing via domotica/P1 poort SM of een eigen relais gebruiken met een kabel naar de Calypso. Dit relais heeft een CT klem welke om de fase(s) gaat achter de hoofdschakelaar in de groepenkast. Bijvoorbeeld de Eltako AR12DX.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Ik heb hier ook een tijdje geleden naar gekeken. Ik heb zelf een Solax omvormer die ten eerst 25 meter van de meterkast hangt en ten tweede geen contact heeft, zoals de Atlantic wenst.

Mijn meest logische oplossing was:
- ofwel een stroomrelais toepassen en van daaruit een kabel naar de boiler die het contact sluit.
- of een Zigbee tussenstekker/schakelaar koppelen aan mijn toekomstige Home Assistant die ook een toekomstige P1/pulsmeting inleest en zo de zonnepalenen opbrengst kan "meten".

Zelfs handmatig zou je nog een schakelaar of een Zigbee tussenstekker kunnen maken en bij zonnig weer zelf de PV mode aanzetten.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1