Kan ik oude surround speakers gebruiken als PC audio?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 25802Racing
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-07-2022
Hallo iedereen,

Jaren geleden heb ik een Sony disc speler / surround set combinatie gekocht. De subwoofer en 5 speakers werken allemaal via 2 kabeltjes die in de achterkant van de speler steken. In eerste instantie is de set gebruikt als muziekinstallatie op een aparte kamer. Later is de set naar de woonkamer verplaatst om CD's en DVD's af te spelen. De set draait nu alleen op de subwoofer en de voorste 3 speakers. De 2 achterste zijn door de indeling van de kamer eigenlijk bijna niet aan te sluiten.

Deze speakers zijn dus over. Ik heb nog een 'Sur L' en een 'Sur R'. Als het mogelijk is zou ik hier graag een setje computer speakers van maken. Zou je dit aan kunnen sluiten via een versterker als bijvoorbeeld deze:

https://www.amazon.nl/LP-...id=pla-561046540016&psc=1

Kan het geluid mooi worden door alleen de achterste speakers aan te sluiten, zonder extra subwoofer? Het mooiste zou zijn om het hele setje uiteindelijk met 1 simpele kabel (usb of 3.5mm jack) aan te kunnen sluiten aan een pc.

Als iemand hier ervaring mee heeft of tips of aanbevelingen heeft, ik hoor het erg graag!

Alvast bedankt allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Technisch kan het, en is het de juiste manier van aansluiten en gebruiken. Passieve speakers op een versterker.
Echter zullen die twee melkpakjes nauwelijks lage tonen (bas) weergeven, en mogelijk ook niet al te veel middentonen.
Als je 30 euro uit geeft zou ik zelf gewoon een simpel actief PC setje kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat kan prima werken, alleen bij hogere impedantie speakers dan 8 ohm moet je oppassen met het volume, dat vind de versterker niet prettig.

Verwacht weinig van de bas, die is nooit zo bijzonder van losse surround speakers.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-05 11:38
Is zeker mogelijk, maar ik zou je echt adviseren om een subwoofer te regelen. Je hebt subwoofers die 'semi-passief' zijn die tussen de uitgang van je versterker en de luidsprekers zit, die pikt dus het signaal op zodat de interne versterker daarmee kan werken en lust dan door naar je luidsprekers met de output terminals. Als voorbeeld heb ik hier een JVC SP-PW100 die dat ondersteunt en werkt perfect op een oude Technics SU-8055K.

Waarom de subwoofer? Satelliet luidsprekers hebben over het algemeen bijna geen bas aanwezig omdat de focus is om vooral zo compact mogelijk te zijn. Van een oud Edifier 2.1 PC setje had ik de houten luidspreker kasten hergebruikt en nieuwe woofers ingezet, ondanks dat deze woofers gemaakt zijn als full range, zijn de kasten de belemerrende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@PD2JK Bedoel je niet
"alleen bij lagere impedantie speakers dan 8 ohm "
ipv
"alleen bij hogere impedantie speakers dan 8 ohm"?
Bij lagere impedantie speakers gaan er grotere stromen lopen bij hogere volumes en soms zijn eindversterkers ook nog beveiligd tegen het aansluiten van te lage impedantie speakers.
Als je hogere impedantie speakers aansluit dnaa"hoort" dan krijg je hooguit wat minder geluid uit de versterker, verder geen problemen imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Impedantie met dit soort dingen maakt idd echt niks uit :)

Overigens zijn dit voor bij de pc weliswaar geen denderende dingen, maar ik kan me voorstellen dat het op de badkamer dan weer prima voldoet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.bax-shop.nl/b...l-tussen-2-4-8-en-16-ohm/
De keerzijde ervan is dat de versterker wel veel meer stroom moet gebruiken om dit vermogen te kunnen leveren.
Als dat niet zo is in die gevallen kan dat schadelijk zijn voor de versterk en/of de boxen. Puur als reactie op @PD2JK

On topic verder: En dat je zonder subwoofer minder bas krijgt als dat wel nodig is lijkt me we logisch.
Het kan wel, dus hangt het er vanaf of je het nog mooi vindt qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

VikeeVeekie schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:40:
Is zeker mogelijk, maar ik zou je echt adviseren om een subwoofer te regelen. Je hebt subwoofers die 'semi-passief' zijn die tussen de uitgang van je versterker en de luidsprekers zit, die pikt dus het signaal op zodat de interne versterker daarmee kan werken en lust dan door naar je luidsprekers met de output terminals. Als voorbeeld heb ik hier een JVC SP-PW100 die dat ondersteunt en werkt perfect op een oude Technics SU-8055K.
Semi-passief? Een subwoofer is passief als deze geen eigen versterker heeft, een eigen versterker is actief. Dat je in dit geval een luidspreker kabel trekt naar de subwoofer is om deze High Level aan te sluiten, dat is de optie naast Low Level (RCA). In dit geval heb je een actieve subwoofer die je High Level aan hebt gesloten, staat ook naast de ingangen vermeldt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlwsEq2SIxGMYa2tIVlQHV33nY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eljCDR53LoxqJM6NnHZRXhtL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze Nobsound met USB kabeltje aan de PC ( kan ook met 3,5 jack of Blauwe tiet )
Daaraan staan twee Technics SB-F1 speakers op mijn tekentafel.

Gaaf geluid en bijzonder klein.
De uitvoering met voedings/adapter kost iest duurder dan die jij @25802Racing toonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:13
AntoniusDD schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:29:
[Afbeelding]

Ik heb deze Nobsound met USB kabeltje aan de PC ( kan ook met 3,5 jack of Blauwe tiet )
Daaraan staan twee Technics SB-F1 speakers op mijn tekentafel.

Gaaf geluid en bijzonder klein.
De uitvoering met voedings/adapter kost iest duurder dan die jij @25802Racing toonde
Heb je ze ook die werken zonder voeding dan? (power via USB?)

wel handig,
ik ga dit even volgen, leuk projectje voor als over een tijdje de zolder-verbouwing klaar is :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 25802Racing
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-07-2022
Wat een lijst aan antwoorden, dat al na 1 dag, bedankt!

Ik zal nog even iets verder toelichten. Het plan is om de speakers te gebruiken op een 'open' bureau. Er zitten geen lades of andere dingen op, het komt eigenlijk neer op poten met een werkblad. Wel zit er een rand van een kleine 4cm op de overgang van poot naar blad. Ik ben op zoek naar redelijk kleine apparatuur, zodat ik die zo veel mogelijk achter die rand kan verstoppen.

Ik merk dat de meeste subwoofers best flinke zwarte vierkanten zijn. Wel heb ik een kleintje gevonden als dit:

https://www.conrad.nl/nl/...0UqyiW1ZSBD4aAkuQEALw_wcB

Stel, ik sluit de speakers en zo'n kleine subwoofer aan via een versterker, zou het systeem dan werken en een beetje klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

25802Racing schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:37:
Stel, ik sluit de speakers en zo'n kleine subwoofer aan via een versterker, zou het systeem dan werken en een beetje klinken?
Nee, dat is een bass shaker, dat is wat anders dan een subwoofer. Lees de beschrijving maar door.

Welke Sony home cinema hebben we het over? Grote kans dat het een dertijn in dozijn all-in-one is met speakers die beginnen vanaf een 120 - 150 Hz (mogelijk zelfs 200 Hz). Dan ga je zeker een subwoofer missen. Je kan het natuurlijk altijd eerst zonder subwoofer proberen om te "zien" hoe het klinkt. Let wel dat als je een T-Amp koopt zoals hierboven genoemd je niet zomaar een subwoofer aan kan sluiten. Je zal dan naar een subwoofer met High Level ingangen moeten of met converters gaan werken voor Low Level. Of een T-Amp zoeken met Subwoofer Pre Out (waar je dan weer een actieve subwoofer op aansluit).

Geen idee welk budget je in gedachten hebt en hoe diep je wilt spelen maar soms is het makkelijker om gewoon voor een nieuwe 2.0 set te gaan dan oude hardware te gebruiken. Als je voor hergebruik veel meer apparatuur aan moet schaffen dan een nieuwe 2.0 set schiet het het doel ook voorbij.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 18-07-2022 18:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat een lijst aan antwoorden, dat al na 1 dag, bedankt!

Ik zal nog even iets verder toelichten. Het plan is om de speakers te gebruiken op een 'open' bureau. Er zitten geen lades of andere dingen op, het komt eigenlijk neer op poten met een werkblad. Wel zit er een rand van een kleine 4cm op de overgang van poot naar blad. Ik ben op zoek naar redelijk kleine apparatuur, zodat ik die zo veel mogelijk achter die rand kan verstoppen.

Ik merk dat de meeste subwoofers best flinke zwarte vierkanten zijn. Wel heb ik een kleintje gevonden als dit:

https://www.conrad.nl/nl/...0UqyiW1ZSBD4aAkuQEALw_wcB

Ik zie nog wel eens losse Logitech subs op MP aangeboden. Als je zoiets op de kop kunt tikken voor onder je bureau en daar je speakers op aansluit,, ben je er ook.

@AntoniusDD dat jouw combinatie goed klinkt zal hem veel meer in de speakers zitten dan in dat versterkertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met een losse speaker mis je altijd de klankkast.... dat wordt niks als je die weg laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
Chillz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Heb je ze ook die werken zonder voeding dan? (power via USB?)

wel handig,
ik ga dit even volgen, leuk projectje voor als over een tijdje de zolder-verbouwing klaar is :)
neen dat werkt helaas niet, dat is inderdaad jammer want de nobsound wil12 Volt en niet 5Volt via USB
er zijn overigens meerdere reviews op youtube en onafhankelijk testers waren bijzonder lovend over de geluidkwaliteit en ik OOK :+
Pagina: 1