Verkeersregels voetganger oversteken rotonde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 18:40
Hallo,

Vandaag was ik de hond aan het uitlaten(ik was een voetganger) en bij het oversteken van de rotonde werd ik bijna van mijn slippers gereden. Ik riep naar de bestuurder "ik heb voorrang" en liep verder. Even voor de duidelijkheid, de bestuurder had haaientanden.

Kort daarna werd ik aangesproken door een ooggetuige en die zijn dat ik geen voorrang heb omdat ik geen bestuurder ben en alleen bij een zebrapad voorrang kan krijgen. Ik moet hierbij bekennen dat ik als voetganger op een fietspad liep(er is geen voetpad bij de rotonde).

Nu zou ik willen weten of het klopt, had ik recht op voorrang op een rotonde als voetganger op een fietspad?
De bestuurder die de rotonde op rijd heeft haaientanden.

een foto van google maps van de rontonde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8itFVXhryL5-vpgQyQTP_sBRQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hUz3cCDr3cSPJa0785983w54.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via yor111 op 17-07-2022 21:31)

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58
Rijdt de auto de rotonde op dan hoeft hij jou geen voorrang te geven: je komt immers van links of rechts en bent geen bestuurder waaraan de automobilist voorrang hoeft te geven.

Maar verlaat hij de rotonde komt er een andere regel om de hoek kijken: jullie lopen immers op dezelfde (ronde) weg en hij wil rechtsaf slaan. Dan geldt dat hij alle verkeer op dezelfde weg voor moet laten, net als hij op een rechte weg rechtsaf slaat en jij loopt rechtdoor.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:50
De ‘getuige’ heeft gelijk. Alleen bestuurders hebben daar voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jij loopt op een doorgaande weg. De auto komt vanaf een rotonde en slaat af en moet daarbij al het verkeer op de kruisende weg voor laten gaan.
De auto had jou dus voorrang moeten geven.

In de verkeerswet wordt nergens aangegeven of iemand voorrang heeft. Er staat altijd of je iemand anders voorrang moet geven.

[ Voor 30% gewijzigd door purge op 17-07-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:26
<-- zat blijkbaar fout.

[ Voor 93% gewijzigd door Junia op 17-07-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Let vooral op het woordje “bestuurders”; voetgangers zijn geen bestuurders en dus betekenen de haaientanden niet dat kruisende voetgangers daarom voorgaan.
Wat haaientanden zijn staat omschreven in artikel 1 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). In artikel 1 RVV 1990 worden haaientanden omschreven als voorrangsdriehoeken op de weg. Artikel 80 RVV 1990 gaat wat dieper in op de betekenis van haaientanden. Artikel 80 RVV 1990 luidt als volgt: ‘Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.’

[ Voor 45% gewijzigd door jeroenkb op 17-07-2022 21:28 . Reden: wettekst erbij gehaald ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Er is geen zebrapad, alleen een fietspad. In dat geval heeft een voetganger géén voorrang want een voetganger is geen bestuurder.
Of er nu wel of geen haaietanden staan, een voetganger is geen bestuurder en heeft dus geen voorrang behalve op een zebrapad.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
Dus wel? Natuurlijk moet ik niet op een fietspad lopen. Maar dat wil niet zeggen dus dat ik(als voetganger) iedereen voorrang moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
yor111 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:27:
Dus wel? Natuurlijk moet ik niet op een fietspad lopen. Maar dat wil niet zeggen dus dat ik(als voetganger) iedereen voorrang moet geven.
ja wel. Je bent GEEN bestuurder

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• dennistd
Rijdt de auto de rotonde op dan hoeft hij jou geen voorrang te geven: je komt immers van links of rechts en bent geen bestuurder waaraan de automobilist voorrang hoeft te geven.

Maar verlaat hij de rotonde komt er een andere regel om de hoek kijken: jullie lopen immers op dezelfde (ronde) weg en hij wil rechtsaf slaan. Dan geldt dat hij alle verkeer op dezelfde weg voor moet laten, net als hij op een rechte weg rechtsaf slaat en jij loopt rechtdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
dennistd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:29:

Maar verlaat hij de rotonde komt er een andere regel om de hoek kijken: jullie lopen immers op dezelfde (ronde) weg en hij wil rechtsaf slaan. Dan geldt dat hij alle verkeer op dezelfde weg voor moet laten, net als hij op een rechte weg rechtsaf slaan en jij loopt rechtdoor.
Het meest volledige antwoord denk ik.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
Allard schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:26:
Er is geen zebrapad, alleen een fietspad. In dat geval heeft een voetganger géén voorrang want een voetganger is geen bestuurder.
Of er nu wel of geen haaietanden staan, een voetganger is geen bestuurder en heeft dus geen voorrang behalve op een zebrapad.
Toch wel, dus als voetganger(zoals eerder aangegeven op een fietspad). Moet ik iedereen voorrang geven.

Nu vraag ik mijn ook af, mag ik daar wel lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
yor111 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:30:
[...]

Toch wel, dus als voetganger(zoals eerder aangegeven op een fietspad). Moet ik iedereen voorrang geven.

Ja

ls er een troittoir is of als er een pad is dat wordt voorbehouden voor fietsers en voetgangers, dan is dat uiteraard de plaats waar voetgangers thuishoren. Is er geen (voet)pad, dan loop je best op de berm naast de weg. Bij gebrek aan een (verhoogde) berm moet je (wettelijk verplicht) ofwel op het (linker)fietspad ofwel, als er ook geen fietspad is, aan de linkerkant van de rijweg stappen. En zo dicht mogelijk tegen de kant van de weg, voor je eigen veiligheid en om het ander verkeer niet te hinderen. Door aan de linkerkant van de weg (bekeken vanuit je looprichting) te lopen, zie je namelijk zowel de fietsers en bromfietsers als de auto’s aankomen. Maar als zwakke weggebruiker heb je geen carte blanche in het verkeer! Als je op het fietspad loopt, moet je voorrang geven aan zowel fietsers als bromfietsers!
Ben je voet op stap met een fiets of een tweewielig gemotoriseerd voertuig in de handen, dan moet je wel aan de rechterkant van de weg lopen in de richting van het verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Je mag lopen op de weg als een voetpad en fietspad ontbreekt. Je mag lopen op het fietspad als het voetpad ontbreekt. Het is verstandig om aan de linkerkant van de weg te lopen als een voetpad ontbreekt, zo zie je het verkeer je tegemoet komen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
yor111 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:30:
[...]

Als er geen voetpad is loop je op het fietspad. Tenzij er natuurlijk zo'n bord C16 staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyR_MGRVqz_jJ8SGKbRiIQiil80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H0cdRHVZ9eD1sx9ubkK0JlHN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 16:17
Een bestuurder moet een voetganger voor laten gaan als:
- bestuurder (auto) en voetganger op de zelfde weg rijden/lopen en de bestuurder slaat af: de voetganger gaat voor (omdat de bestuurder de weg van de voetganger kruist).
- De voetganger op een zebrapad loop of aanstalten maakt over te steken via het zebrapad.

In alle andere gevallen hoeft de bestuurder (hier: de auto) de voetganger geen voorrang te verlenen, de voetganger moet wachten.

Haaientanden geven de voorangsregels voor bestuurders onderling aan, als voetganger ben je geen bestuurder dus kan je ook geen voorrang krijgen vanwege de aanwezigheid van de haaientanden.

Je had de auto dus voor moeten laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

peterpv schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:33:
Een bestuurder moet een voetganger voor laten gaan als:
- bestuurder (auto) en voetganger op de zelfde weg rijden/lopen en de bestuurder slaat af: de voetganger gaat voor (omdat de bestuurder de weg van de voetganger kruist).
- De voetganger op een zebrapad loop of aanstalten maakt over te steken via het zebrapad.

In alle andere gevallen hoeft de bestuurder (hier: de auto) de voetganger geen voorrang te verlenen, de voetganger moet wachten.

Haaientanden geven de voorangsregels voor bestuurders onderling aan, als voetganger ben je geen bestuurder dus kan je ook geen voorrang krijgen vanwege de aanwezigheid van de haaientanden.

Je had de auto dus voor moeten laten gaan.
Dit lijstje is niet compleet. Bestuurders moeten ook alle weggebruikers voorrang verlenen bij een bijzondere manoeuvre (zoals uitparkeren).

Ook als je een uitrit uit rijdt zal je voorrang moeten verlenen aan voetgangers.

Er zijn er vast nog meer die ik nu even vergeet.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 17-07-2022 21:54 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yor111
Het is me duidelijk, hij had voorrang. En mijn opmerking was dus niet terecht.
Pagina: 1