Gaming/productiviteit PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-04 22:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is mijn main gaming/werk systeem. Het zal gebruikt worden voor uiteenlopende toepassingen, maar dit is voornamelijk (VR) gaming, photoshop/premiere en programmeren. (+youtube etc, maar dat lukt met een elke basis PC tegenwoordig)

Specifiek op vlak van games speel ik vaak modded Minecraft, en raar maar waar kan dat toch wel relatief hoge eisen aan een systeem stellen. In het modpack wat ik nu speel haal ik vaak niet meer de 144Hz die ik wel zou willen halen, en dat samen met de ouderdom en wat kwaaltjes van mijn huidige PC is de reden waarom ik wil upgraden.
Ik speel ook VR games met mijn Valve Index. Daarbovenop wat classics zoals CSGO, PUBG en wat indies (voorbeeld Astroneer, UE based game dus kan ook wat extra power gebruiken)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn totaalbudget is ongeveer 3000 euro. (er van uit gaande dat ik ook een nieuwe GPU koop) Minder mag natuurlijk ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel nog een MSI 1080Ti en twijfel of ik nog even met deze verder wil. Wetende dat er niet echt haast bij dit systeem zit vraag ik aan jullie of het een goed idee is om nu voor een 3080ti te gaan (bijvoorbeeld) of te wachten op de 40XX series.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een belangrijke om nog toe te voegen is dat ik 3 144Hz 1440p monitoren gebruik + mogelijks een VR headset. Deze zou ik allemaal moeten kunnen aansluiten (zoals ik nu ook kan op mijn 1080ti)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, maar heb tot nu toe wel altijd een Intel systeem gehad. Iets anders waar ik me voor een of andere reden toch ook beter bij voel is om een AIO koeler te gebruiken VS luchtkoeler. Dat vind ik cleaner in de case en ik heb het idee dat die koel prestaties beter zullen zijn?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Overkill is zeker ok, het is de bedoeling dat dit systeem een heel aantal jaren meekan, maar soms is het ook moeilijk voor mezelf om niet te overkill te gaan. Misschien kan ik wel een stapje lager gaan voor de CPU en mobo.

Ga je overklokken?
In het verleden heb ik altijd deze optie gehad, maar ik merk dat ik er (nu ik werk zeker) minder en minder mee bezig ben. Als de basis PC snel is ga ik dus niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Advies bij wat ik hier al heb samengesteld. Ik wil vooral kiezen voor kwaliteit componenten die een heel tijdje gaan uithouden en natuurlijk ook niet nodeloos meer geld uitgeven. Als ik met een bepaald component meer prestaties/kwaliteit in huis haal dan met een ander, voor hetzelfde geld, dan wil ik vooral dat advies van jullie krijgen.
Ik heb hier bijvoorbeeld een moederbord met WiFi, maar dat heb ik eigenlijk helemaal niet nodig. Is er een betere optie?

Wat ik al had uitgezocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 559,19€ 559,19
1MoederbordenASUS TUF GAMING X570-PRO WIFI II Moederbord€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.278,99€ 1.278,99
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18€ 259,-€ 259,-
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 258,95€ 258,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.854,03

Zoals je kan zien ontbreekt de koeler hier nog. Ook daar ben ik op zoek naar wat advies.

Beste antwoord (via wwx op 20-07-2022 22:32)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56
Ik zou voor de 12700 (non k) gaan. Is single thread (games) een stuk sneller dan de 5950x en multithreaded (renderen) sneller dan de 5900x wat mij voldoende lijkt tenzij je net iets meer multithreaded performance wil, maar dan lever je flink single thread performance in en dat raad ik je niet aan.

De reden voor een non K is simpel. K is enkel interessant voor OC en daarvoor heb je een Z690 bord nodig. Een non K processor met B660 is een stuk goedkoper en zijn vrijwel standaard voor DDR4 aangezien DDR5 een slechte prijs/prestatie ratio kent. Daarnaast is een non K op een goed B660 bord met behulp van een power unlock (bios instelling en soms standaard ingesteld) net zo snel als de K equivalent.

De 3080Ti kent een slechte prijs/prestatie ratio. Liever nu een 3080 voor <900 euro en volgend jaar of jaar daarna upgraden dan zomaar 300 euro teveel over te maken terwijl zo’n kaart in oktober makkelijk voorbij gesneld wordt en het bij verkoop slechts een paar tientjes meer oplevert.

pricewatch: MSI MAG B660 Tomahawk WiFi DDR4
pricewatch: Intel Core i7-12700 Boxed
pricewatch: Scythe Fuma 2 Rev. B (erg stil en koel)
pricewatch: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR
pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Ik zou voor de 12700 (non k) gaan. Is single thread (games) een stuk sneller dan de 5950x en multithreaded (renderen) sneller dan de 5900x wat mij voldoende lijkt tenzij je net iets meer multithreaded performance wil, maar dan lever je flink single thread performance in en dat raad ik je niet aan.

De reden voor een non K is simpel. K is enkel interessant voor OC en daarvoor heb je een Z690 bord nodig. Een non K processor met B660 is een stuk goedkoper en zijn vrijwel standaard voor DDR4 aangezien DDR5 een slechte prijs/prestatie ratio kent. Daarnaast is een non K op een goed B660 bord met behulp van een power unlock (bios instelling en soms standaard ingesteld) net zo snel als de K equivalent.

De 3080Ti kent een slechte prijs/prestatie ratio. Liever nu een 3080 voor <900 euro en volgend jaar of jaar daarna upgraden dan zomaar 300 euro teveel over te maken terwijl zo’n kaart in oktober makkelijk voorbij gesneld wordt en het bij verkoop slechts een paar tientjes meer oplevert.

pricewatch: MSI MAG B660 Tomahawk WiFi DDR4
pricewatch: Intel Core i7-12700 Boxed
pricewatch: Scythe Fuma 2 Rev. B (erg stil en koel)
pricewatch: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR
pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-04 22:26
Djarune schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:32:
Ik zou voor de 12700 (non k) gaan.
Bedankt voor die tip. Ik denk dat voor Minecraft single core performance belangrijk is, dus die aanpassing ga ik maken.

Voor de GPU zal ik misschien nog even wachten en verder gaan met mijn 1080Ti.

Is er een reden waarom je ander RAM suggereert en toch een luchtkoeler? Alvast bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Highend luchtkoeling verdiend de voorkeur, tenzij je fanatiek gaat overklokken. Is bovendien erg stil.

Andere RAM kit aangezien de 12gen Intel op een DDR4 B660 bord het best overweg kan met 3200CL16 RAM. 3600CL18 is trouwens niet sneller.