Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-06 16:06
Het topictitel geeft het eigenlijk al aan. Spouwmuurisolatie is helaas niet mogelijk bij mijn woning uit 1962 in verband met te veel vuil in de spouw. Binnen is de verbouwing al klaar dus ook voorzetwanden zijn geen mogelijkheid meer. De enige mogelijkheid is dus nog gevelisolatie buitenom. In mijn straat zijn diverse woningen al voorzien van gevelisolatie met stucafwerking, maar ik vind het erg lelijk dat de kozijnen zo diep naar binnen vallen. Je verdikt de muur immers met meestal 140mm. Ik vind dit zelf erg lelijk en vroeg mij af in hoeverre een dunnere isolatielaag zinvol is. Bijvoorbeeld 80mm of nog minder. Ik begrijp dat de eerste centimeters isolatie het meest doen. Je gaat maar eenmaal in je leven waarschijnlijk de buitenkant van de woning laten stucen en isoleren dus dat moet wel de juiste dikte zijn.

Als ik kijk naar deze grafiek Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnOliLN5lyA2-E-n3oEekxQLzyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qA6AZWZIYEFBGD2ObHuj5vwa.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zit 85% van de besparing in de stap van 0,3 naar 2,5 RC. Dan kom je uit op EPS platen van 100mm. Dat is helaas nog wel erg dik :-( .

[ Voor 25% gewijzigd door Kromatic op 17-07-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij zoon ingreep niet voor half werk gaan, vaak bepaald de aansluiting met het dak hoe dik je kan gaan. daarnaast is de meer kosten tussen 60mm en 120mm ook minimaal omdat het maar een heel klein deel is van de totaal prijs. daarnaast hoef je niet zelf naar je eigen huis te kijken als je binnen zit, dus vraag aan de overburen of ze vooral niet aan de buitenkant willen isoleren :P

iets serieuser: hoe goed zijn je kozijnen? ik plaats hier de nieuwe kozijnen ook naar buiten toe zodat de gevel isolatie beter aansluit en de negge niet extreem diep worden al is dat laatste soms eigenlijk ook wel fijn, het kan immers zon instaling (opwarming) schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor de reactie. Alle kozijnen zijn goed (mahoniehout) en vorig jaar voorzien van HR++ en daarna afgelakt met RAL7016 Sikkens buitenverf. De meerprijs is inderdaad niet waar ik mee zit, maar vooral het esthetische aspect. Ik zou graag willen isoleren, maar die diepe kozijnen vind ik niks. Ik heb voor de gein eens een reststuk 140mm isolatie gepakt van de buurman en dat is niet om aan te gluren hoe dik dat gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Isoleren wil je maar 1 keer doen en dat doe je zo dik mogelijk. Achteraf spijt hebben dat je toch 4cm extra had gewild is heel erg zonde. Ik zou dus gaan wat er maximaal onder je dak past en dan eventueel de kozijnen een stuk naar buiten laten verplaatsen. Krijg je heerlijke brede vensterbanken binnen.
je kunt nog kijken naar PIR ipv EPS, kan zijn dat je dan dunner materiaal nodig hebt, afhankelijk van de persing van EPS.
Maar echt, bespaar niet op die isolatie alleen maar omdat je dan je kozijnen lelijk vind, dat is gewoon op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Daar was ik al bang voor. Binnen is alles al af. Gestuct, geschilderd en op maat gemaakte natuurstenen vensterbanken overal. Dus de kozijnen even naar buiten zetten is er niet bij. PIR is al wel een heel stuk beter dan EPS qua isolatiewaardes dat is dus wel interessant! Ik ga me er eens in verdiepen, bedankt!