Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In verband met een verhuizing naar een nieuwe woning, ben ik nu aan het zoeken geslagen naar een partij die zonnepanelen op het dak kan leggen. De onderstaande 3 offertes (2 partijen) zijn naar voren gekomen. Alvast bedankt voor jullie advies!

Layout gepikt van Offertevergelijk zonnepanelen overigens _/-\o_

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRHaoKsfTsZpGtXdPlY64VWEwuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek4f6vqDiI7zPeRa7d1hdgKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WUVhMRCG0WlbniLmiHCglXThRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1iHCfvtJkrcpMu7z3Wm5xyOs.png?f=user_large

Schaduw
Onbekend, woon er nog niet en nieuwe woning is niet op een afstand dat ik er op verschillende momenten op de dag 'even' langs rij. Er zijn geen bomen in de buurt, buren hebben huizen van vergelijkbare hoogte.

Het gaat om een samengesteld dak op zuid, waardoor de uitbouw en gevel mogelijk voor schaduwvorming zal zorgen op bepaalde momenten?

Hierbij zijn er 3 dakvlakken (deels) gebruikt in de offertes: zuid, oost en west. Op west is een kleine dakkapel aanwezig.

Dakhelling is 56 graden heb ik mij laten vertellen door een van de partijen die een offerte hebben uitgebracht.

Jaarverbruik
Onbekend, omdat we er nog niet wonen. Huidige verbruik in onvergelijkbare woning is tussen de 3000 en 3500 kWh. We zijn redelijk zuinig met 4 personen. Idee is om in de toekomst een laadpaal en warmtepomp te installeren, dus het verbruik zal omhoog gaan.

Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting aanwezig

Budget en doel
Budget geen probleem zo lang er een redelijke €/wp prijs uitrolt, het doel is om de energiekosten zoveel mogelijk te drukken.

Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet ;) Laat graag iemand anders het dak op gaan

Bijhouden van data
Data inzichtelijk hebben is een pre, maar geen must.

Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/culS1hYHHRBOf86cfhYcEFuBAK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82yHNtLDgyITxONoi3Wyw2pG.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2 en 3 komen van dezelfde partij. Offerte 2 lijkt mij natuurlijk ook uit te breiden naar 20 panelen, maar heb ik in eerste instantie alleen voor de Enphase opzet aangevraagd.

Legplannen

Aanbieder 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbOTOMNqO01Dzq-2ElleR1asRjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lGWVhfdxsSpgauFAvLIhw30E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeMzwcOtFB3-DXz16UiKXSlMm-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0y7bThwhji2r0QSftf5lPNQ.png?f=fotoalbum_large
Aanbieder 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtwzEwKbHC0NjiLjLaKEhvORt0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7vICChLbSpFotTXH2ULyigtU.png?f=fotoalbum_large

Regio
Zuid-Holland

Vragen...
  • Vooral benieuwd wat nu wijsheid is voor deze hellingshoek en het dak. Enphase of SolarEdge? Of Zonneplan huismerk met optimizers?
  • Zijn de voorgestelde legplannen logisch? Het landscape legplan lijkt mij beter als leek. In ieder geval rustiger.
  • Zijn de geoffreerde panelen goed?
  • Welke vragen zou ik de offrerende partijen nog kunnen vragen?
  • Zonneplan garanties lijken aantrekkelijk, die zijn iets minder bij de andere aanbieder, maar in hoeverre is het realistisch dat ik daar gebruik van zal gaan maken? Bestaat deze andere partij dan uberhaupt nog?

Beste antwoord (via itons op 17-07-2022 19:56)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik heb hier Ronald in "Offerte vergelijking zonnepanelen" toevallig net een simulatie gedaan voor een erg vergelijkbare woning - qua dak dan.

Offerte 2 valt zo goed als zeker stevig in de SolarEdge valkuil.

Offerte 3 met Enphase op €1,24 is super scherp, deze doen.

Voor de zuid panelen even vragen wat IQ7A meer kost. Op 56 graden ga je in maart of april - als je panelen veel kouder zijn en de zon er loodrecht op komt - je maximale piek opbrengst zien, en dat gaat veel dichter bij de 405W zijn dan een vlakker liggend paneel dat in de hitte pas in de zomer piekt.

Zonneplan in februari... nee je bent beter af met de iets hogere prijs en gelegd in September

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 17-07-2022 16:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Offerte 3 lijkt mij meest geschikt. Waarom?

Micro omvormers
Meeste panelen als dat allemaal past
Eerder geplaatst

Prijs zeker de duurste? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• itons
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:02:
Offerte 3 lijkt mij meest geschikt. Waarom?

Micro omvormers
Meeste panelen als dat allemaal past
Eerder geplaatst

Prijs zeker de duurste? :)
Dat was een van mijn vragen uiteindelijk nog: moet ik hier SolarEdge of Enphase prefereren? Beide offertes (2 en 3) komen van dezelfde partij, dus legplan en aantal panelen zou uiteindelijk voor beide hetzelfde zijn.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

itons schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Dat was een van mijn vragen uiteindelijk nog: moet ik hier SolarEdge of Enphase prefereren? Beide offertes (2 en 3) komen van dezelfde partij, dus legplan en aantal panelen zou uiteindelijk voor beide hetzelfde zijn.
Enphase gaat altijd goed, met SE kan het kleine dakje een probleem zijn als het grote deel geen zon heeft, dat ligt er dan een beetje voor niets.

Ik ging hier wel voor micro of een combinatie van een string omvormer voor het grote deel en 2x aps 4 voudige micro voor de kleine daken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Ik heb hier Ronald in "Offerte vergelijking zonnepanelen" toevallig net een simulatie gedaan voor een erg vergelijkbare woning - qua dak dan.

Offerte 2 valt zo goed als zeker stevig in de SolarEdge valkuil.

Offerte 3 met Enphase op €1,24 is super scherp, deze doen.

Voor de zuid panelen even vragen wat IQ7A meer kost. Op 56 graden ga je in maart of april - als je panelen veel kouder zijn en de zon er loodrecht op komt - je maximale piek opbrengst zien, en dat gaat veel dichter bij de 405W zijn dan een vlakker liggend paneel dat in de hitte pas in de zomer piekt.

Zonneplan in februari... nee je bent beter af met de iets hogere prijs en gelegd in September

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 17-07-2022 16:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• itons
  • Niet online
Bedankt @Ronald.

Ik was in de veronderstelling dat de IQ7A niet interessant is, omdat de IQ7+ in Nederland zelden tot nooit zal clippen? Wat maakt dat het in dit geval mogelijk toch interessant is? Moet ik verwachten dat met de IQ7+ ik dusdanig veel ga clippen dat de IQ7As economisch rendabel kunnen zijn?

N.a.v. van je post hier wat in SunnyWeb ingevuld, zie ik inderdaad dat in April de yield het hoogst is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VRzQwcJE-8JXWyDJzMKx6RiR0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tboFAQa3MK1RI50QJNp71zbt.png?f=fotoalbum_large

Maar de yield over het hele jaar verschilt nauwelijks (3819 vs 3845 kWh). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl4Lc9bAQ-hu88utgOeZWE4Kgs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rInPRYH38zzid30jn96SVAOs.png?f=fotoalbum_large

Maar weet er net te weinig vanaf om te bepalen of ik nu appels met peren aan het vergelijken ben...

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Wat je hebt gedaan is inderdaad zoals je het zou moeten vergelijken in Sunny. En uit het marginale verschil blijkt dat de IQ7+ de financieel verstandige keuze is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dat_Doc op 17-07-2022 20:37 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
Wat @Dat_Doc zegt, naar soms is de meerprijs beperkt. Vragen, overwegen, goede kans dat het iq7+ blijft.

Pagina: 1