Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-07-2022
Beginnend zelfbouwer; recent begonnen aan mijn eerste project, het zelfbouwen van de 1440p BBG van juli. Daarin zitten een XPG Core Reactor 850w power supply en een Gigabyte B550 Aorus Elite V2 moederboard.

De power supply komt met een aantal geleverde kabels om alle onderdelen te verbinden. Nu wil het alleen dat ik tussen deze kabels er geen kan vinden waarmee ik de ATX12v voor de CPU op het moederboard kan verbinden met deze power supply. Er zijn twee kabels die aangemerkt staan voor CPU voeding. Deze passen wel in de aansluiting op het moederboard maar hebben een andere aansluiting aan de kant van de voeding die niet in de power supply past.

De vraag: Kan het kloppen dat deze niet standaard is en ik zelf opzoek moet naar een voedingskabel hiervoor? Zo ja, is er iemand die me kan vertellen welke ik dan nodig heb?
(Of zie ik iets heel simpels over het hoofd :F )

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

maak eens foto's van waar je op wil aansluiten en welke kabels je hebt.

De cpu kabels die je hebt, zaten die bij Mobo of PSU?

[ Voor 29% gewijzigd door bombadil op 17-07-2022 15:28 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Alle kabels meegeleverd met de PSU, passen in de PSU. Tenzij het een productiefout is...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17

Tazzios

..

Sluit de cpu kabel dan momenteel niet verkeerd om aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Destenin schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:21:
Beginnend zelfbouwer; recent begonnen aan mijn eerste project, het zelfbouwen van de 1440p BBG van juli. Daarin zitten een XPG Core Reactor 850w power supply en een Gigabyte B550 Aorus Elite V2 moederboard.

De power supply komt met een aantal geleverde kabels om alle onderdelen te verbinden. Nu wil het alleen dat ik tussen deze kabels er geen kan vinden waarmee ik de ATX12v voor de CPU op het moederboard kan verbinden met deze power supply. Er zijn twee kabels die aangemerkt staan voor CPU voeding. Deze passen wel in de aansluiting op het moederboard maar hebben een andere aansluiting aan de kant van de voeding die niet in de power supply past.

De vraag: Kan het kloppen dat deze niet standaard is en ik zelf opzoek moet naar een voedingskabel hiervoor? Zo ja, is er iemand die me kan vertellen welke ik dan nodig heb?
(Of zie ik iets heel simpels over het hoofd :F )
Ik denk dat je iets simpels over het hoofd ziet. Maar zonder foto's gaat het lastig worden.

Vooral
Er zijn twee kabels die aangemerkt staan voor CPU voeding (dat klopt volgens de specs). Deze passen wel in de aansluiting op het moederboard maar hebben een andere aansluiting aan de kant van de voeding die niet in de power supply past
Dat zou raar zijn aangezien de PSU fabrikant deze kabels heeft geleverd. Vandaar dat ik aan iets 'simpels' zit te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 17-07-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fIHXsSvLt-s7CsMjSP87mx0dqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQMgMkQw9GAFkMDI83PiRPT5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kabel zou er bij moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
EVog schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:38:
[Afbeelding]

Hij bedoelt deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPHN9w1rj7lf1vcgc5NYzFEkT2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aZ6mqgPCK0621CIy5aszYHVF.jpg?f=user_large

Maar die zouden er ook 2 bij moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meer iets voor OH denk ik, dus ik verplaats hem even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
EVog schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:38:
[Afbeelding]

Klopt die krijg ik wel aangesloten. Alleen is deze voor het moederboard zelf. Niet de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
_ferry_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:04:
Meer iets voor OH denk ik, dus ik verplaats hem even door.
Oh ja, wist niet waar ik dit precies moest plaatsen 8)7 . Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
Xander schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Hij bedoelt deze:
[Afbeelding]

Maar die zouden er ook 2 bij moeten zitten.
Klopt en daar staat ook CPU op. Alleen hebben ze aan de CPU kant een ander stekker kopje dan aan de supply kant. Heb ook 2 PCI/e kabels erbij die hebben wel aan beide kanten dezelfde stekker. Maar deze heb ik al geplaatst in de videokaart (weet ook niet of ik die zomaar zou kunnen gebruiken voor de CPU als ik dat zou willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
souljah1h schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat je iets simpels over het hoofd ziet. Maar zonder foto's gaat het lastig worden.

Vooral
[...]

Dat zou raar zijn aangezien de PSU fabrikant deze kabels heeft geleverd. Vandaar dat ik aan iets 'simpels' zit te denken.
Ja vond ik ook al. Kan nu even geen foto's plaatsen maar zal die er binnenkort bij zetten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30
Er zitten zelfs twee van die kabels bij volgens de site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pahUWL7znHRyk-CEmFzPKLrNOXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fePXMQuFcHtCNQKEYz62uSyr.png?f=user_large

Op het moederbord zie ik slechts 1 aansluiting voor de ATX 12V 4+4 pin kabel, dus tenzij ze niet meegeleverd zijn zie ik geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj8YX_j14F1gPwV6vy-kWVjhx7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8pr2jONpnw3Sk69y7wiGKvS7.png?f=fotoalbum_large

Die kabel kun je aan de PSU kant aansluiten op een van deze 5 connectoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Op0myQ0E-_musyYsP-k9c8rUP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ki0nQgpteQjhrjZ1mbZSZDck.png?f=fotoalbum_large

Nog even een closup voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f84VvNPLe64co7kin30lSJvdCJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z1IzmD9oqirDe8B3QB4W1BJe.png?f=user_large

In bovenstaande afbeelding heb jij alleen de 4+4 pin nodig. Er zijn moederborden met 2x 4+4 pin connectoren, en sommige moederborden zoals op de afbeelding hebben ook nog een 6+2 pin PCIe connector.

Uiteindelijk gaat het erom dat je het 4+4 deel in je moederbord steekt, en de solide 8 pin connector in je PSU.

[ Voor 19% gewijzigd door Saeverix op 18-07-2022 10:47 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
@Saeverix klopt en thanks voor de foto's! Dat is inderdaad hoe het er uit ziet. En er zijn er inderdaad twee van bijgeleverd. Het probleem zit echter in de configuratie van de pinnen aan de stekkers. Zoals je op de foto's ziet is die aan de moederboard kant en powersupply kant hetzelfde. Even binair gesymboliseerd, een 0 voor de half ronde gaatjes, een 1 voor de vierkante:
0 1 1 0
1 0 0 1

De stekkers die ik heb die aangemerkt zijn als CPU hebben echter aan ieder einde een andere configuratie. Aan de CPU gemarkeerde zijde is dat gewoon:
0 1 1 0
1 0 0 1

Die kan ik dus prima in de CPU óf de supply krijgen.
Maar aan de andere kant zit, bij beide, iets anders:
1 0 1 1
0 1 0 0

(Weet even niet precies meer wat de volgorde is. In ieder geval iets wat anders is.)

Maar als ik jullie zo hoor krijg ik het een idee dat dit een productiefout in de kabels is. Wat ergens wel oplucht aangezien het dan redelijk makkelijk zou moeten zijn een vervangende kabel te regelen (i.p.v. dat er iets mis is met het moederboard of de supply). Foto's van de kabels kan ik woensdag plaatsen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
bombadil schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:27:
maak eens foto's van waar je op wil aansluiten en welke kabels je hebt.

De cpu kabels die je hebt, zaten die bij Mobo of PSU?
De kabels zaten bij de PSU. Heb in de doos van de Mobo geen kabels hiervoor kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Destenin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:16:
@Saeverix klopt en thanks voor de foto's! Dat is inderdaad hoe het er uit ziet. En er zijn er inderdaad twee van bijgeleverd. Het probleem zit echter in de configuratie van de pinnen aan de stekkers. Zoals je op de foto's ziet is die aan de moederboard kant en powersupply kant hetzelfde. Even binair gesymboliseerd, een 0 voor de half ronde gaatjes, een 1 voor de vierkante:
0 1 1 0
1 0 0 1

De stekkers die ik heb die aangemerkt zijn als CPU hebben echter aan ieder einde een andere configuratie. Aan de CPU gemarkeerde zijde is dat gewoon:
0 1 1 0
1 0 0 1

Die kan ik dus prima in de CPU óf de supply krijgen.
1 0 1 1
0 1 0 0
Zoals je op de foto ziet moet de CPU kant (de twee losse delen 4+4) op het moederbord aangesloten worden. De andere kant gaat in de PSU. De poorten aan de PSU kant hebben bewust andere inkepingen zodat je niet per ongeluk een kabel andersom kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Destenin schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:16:
1 0 1 1
0 1 0 0

(Weet even niet precies meer wat de volgorde is. In ieder geval iets wat anders is.)
En je weet heel zeker dat je niet met de 6+2 pin PCI-E power cable in je handen staat? Daarvan lijkt één kant (de kant die in de PSU moet) inderdaad ook in de 4+4 pin connector op het moederbord te passen.

Het zou me heel bizar lijken dat je de verkeerde kabels erbij hebt gekregen. Maar je weet nooit natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Saeverix schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:24:
Er zitten zelfs twee van die kabels bij volgens de site.
[Afbeelding]
@Destenin ik jat even schaamteloos het plaatje van @Saeverix , linkerkant gaat in de voeding, rechterkant in de verbruiker, cpu enkel op het moederbord gebruiken pci-e enkel bij de videokaart.

Als je dat op een of andere manier door elkaar haalt kan de boel affikken.

Post graag ook plaatjes van jouw situatie als het nog niet lukt en/of laat een ander meekijken.

Dat het past is ook niet altijd 100%garantie dat het er hoort, in het laatste plaatje hebben ze namelijk een 6+2pin in een cpu power aansluiting gepropt, levert vuurwerk ipv een werkend systeem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Aanvullend op de goede informatieve post van @Saeverix het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6GAGh7XDhLTp4HyBnwmQWCHM7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bkRkt193ArNxXjDNxdZOjsXg.png?f=fotoalbum_large

De pin-out van EPS-12V staat in de ATX specificatie. De header op het moederbord voldoet hier aan.

PCIe is anders ingedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
Ok korte update, heb geprobeert de 4x4 kant in het moederboard te doen en die past inderdaad. Ding is alleen dat die pinnen op de stekker dus wel andere vormpjes hebben.

0 1 0 0
1 0 0 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzsIhEVSEo8mxljArJxYGRGNhYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfVWsf8hADrOzokeCbz09SNv.jpg?f=fotoalbum_large.

Dat is dus een andere vorm dan die in de socket op het moederboard zitten. Ben ik dan beetje para of kan dat gewoon als het past?

Hieronder nog een overzicht van beide kabeltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pEWwG_4igT_c4Wnvhs--y_bgWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vs3Cf1bVU4G5HUi3jtLXvkQK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ze je ziet zitten bij beide kabeltjes aan de 4x4 kant een andere configuratie van pinnen dan bij de 8 kant. Die half ronde passen wel in de vierkante gaatjes op het moederboard maar aangezien alle andere stekkertjes specifiek passen met alle pinnen ben ik hier een beetje in verwarring. (En heb dat vuurwerk liever niet ^^).

PCIe kabels heb ik gecheckt en die zitten beide in de videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
De 4+4 moet in het moederbord en de vaste 8 in de voeding. Anders kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Destenin schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:55:
Ding is alleen dat die pinnen op de stekker dus wel andere vormpjes hebben.
Wat bedoel je precies ? Dat is toch exact de CPU connector zoals die op je moederbord zit ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:31
DukeBox schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Wat bedoel je precies ? Dat is toch exact de CPU connector zoals die op je moederbord zit ?
Nee, let goed op de plastic profielen van de pinnen.
Vierkant of dakvormig.
Dakvormige pin past natuurlijk wel in vierkant gaatje, maar vierkante pin niet in dakvormig gaatje.
Bij de pinnen zijn er meer dakvormig dan er gaatjes in de moederbord connector zijn.
Ik snap de verwarring wel en zou ook twijfelen.
Het zal waarschijnlijk wel goed zijn, gezien de set...
Maar om zeker te weten kan je er ff een multimeter opzetten als hij aanstaat. 1 rij is +12v en 1 rij is ground. Zie afbeelding die hierboven door @Djarune gepost werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

GeeEs schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:25:
Nee, let goed op de plastic profielen van de pinnen.
Het is gewoon een standaard 2x4 pins CPU kabel voor de huidige ATX standaard

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2022 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
GeeEs schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:25:
Ik snap de verwarring wel en zou ook twijfelen.
Het zal waarschijnlijk wel goed zijn, gezien de set...
Maar om zeker te weten kan je er ff een multimeter opzetten als hij aanstaat. 1 rij is +12v en 1 rij is ground.
Hartstikke mooi al die snoeren met mesh enzo, maar "vroeger" was men nog niet zo gek eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVWcw53H2RLjirv3Q9YCaQFkMKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rs6mzbS396IJM2d4dPncrgZY.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon in 1 oogopslag kunnen zien dat bovenaan een rijtje gele draden en onderaan een rijtje zwarte draden zit heeft ook wel wat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Destenin schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:55:
Ok korte update, heb geprobeert de 4x4 kant in het moederboard te doen en die past inderdaad. Ding is alleen dat die pinnen op de stekker dus wel andere vormpjes hebben.

0 1 0 0
1 0 0 0

[Afbeelding].

Dat is dus een andere vorm dan die in de socket op het moederboard zitten. Ben ik dan beetje para of kan dat gewoon als het past?

[...]
Dit is normaal en gebeurt vaker: https://forums.tomshardwa...-pins-dont-match.1802311/
A "D shape" pin will fit into a square socket but a square pin will not fit into a "D shape" socket. This is fine and works as it was designed to.
Dus lekker aansluiten en gaan met die hap.

[ Voor 8% gewijzigd door Saeverix op 19-07-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:31
DukeBox schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Het is gewoon een standaard 2x4 pins CPU kabel voor de huidige ATX standaard
Dat zal allemaal best, maar als je hier niet veel mee doet in de praktijk (het is de eerste build van TS lees ik?!) zou ik ook echt wel twijfelen met m'n net nieuwe spulletjes.
De 2 uiteinden met die 4 pinnen hebben dus namelijk electrisch exact dezelfde pinout, maar de vorm van de 4 pinnen is wel anders bij beide stekkertjes. Daarbij is de female connector op het mobo ook niet hetzelfde als de pinnen van de male zijde... En aan de psu zijde weer wel...
Verwarring alom... Chaos compleet ;) dit triggert ook mijn ocd...
Vind het geen hele gekke vraag daarom, maar intussen hopelijk wel duidelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destenin
Ja precies, en vooral omdat het de ene keer niks uitmaakt en de andere keer wel degelijk. Maar goed net de kabel erin geprikt, alles dicht gemaakt en aangesloten. Spanning erop, alle lampjes aan de achterkant flitsen één keer en verder gebeurt er niks...

Hele boel uit elkaar getrokken en volledig opnieuw in elkaar, alles goed aangesloten en gedubbel checkt maar, zelfde resultaat.

Iemand een idee waar dit door kan komen? Of is dit een nieuw onderwerp dan maak ik een andere thread aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Destenin op 19-07-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Lang genoeg gewacht? 1e post met AMD kan ff duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

heb je de powerbutton wel goed aangesloten ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Buiten de behuizing testen op een stuk karton.

Post eens wat foto's van hoe alles in de behuizing zit.
Pagina: 1