Mijn huidige build stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-04 07:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, solliciteren, eenvoudig excel werk, teams enzo. Maar dat kan allemaal. Nu wil ik graag dat het stil kan. De PC staat in de woonkamer en maakt een hoop kabaal. Daarnaast krijg ik meer dan mijn eerlijke aandeel in bsbsod's (memorymanagement), misschien kunnen we dat ook direct oplossen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat ik de dure onderdelen prima kan houden. Geen grote investering dus, maar goed een paar 100 is prima, of een paar meer indien nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 69,90€ 69,90
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,80

Daarnaast zit er een oude, nieuwe SSD en een hele oude HDD in.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vermoed een andere kast, fans en wellicht die HDD eruit? Maar misschien hebben jullie nog wel een ander goed idee?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
voornamelijk een stuk stiller dan nu.

Ga je overklokken?
De standaard maximum prestaties staan aan voor de processor. Verder niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag zeggen dat geld geel rol speelt, maar dat is natuurlijk niet waar, laten we EUR 400 als richtlijn nemen. Ik zou graag hulp willen met het selecteren van componenten die mijn huidige build stiller maken. Daar heb ik eigenlijk nog nooit opgelet en ik heb dan ook geen idee wat ik zoek en welke onderdelen daar belangrijk voor zijn of wat de opties zijn om dat op een andere manier op te lossen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vman128
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-05 13:58
Om te beginnen zou ik standaard cpu-koeler vervangen door deze...Cooler Master 212 ...heeft zeer goede prijs-koel kwaliteit
Zo weinig mogelijk snel draaiende delen dus hdd eruit
Verder stille fans voor de kast van 120mm met variabele rpm als deze
Evt geluids-dempende matten in de kast zoals deze

[ Voor 65% gewijzigd door vman128 op 17-07-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:37
Het probleem van je tabel komt denk ik omdat je de schuine tekst tags eromheen hebt staan [ i ][ /i ].

Voor het geluid kan helpen:
  • Voeding op semi-passief zetten.
  • Ventilatoren vervangen voor stillere.
  • Meer ventilatoren plaatsen (want dan kan je met lagere draaisnelheid en minder geluid dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen).
  • Harde schijf isoleren met rubberen dingetjes (misschien dat de mount in de kast deze al heeft) om meetrillen van de kast te voorkomen.
  • Harde schijf compleet verwijderen.
  • Andere processorkoeler plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Toevoeging op het vervangen van de cpu koeler: kijk of de stoffilters en/of mesh geen schoonmaakbeurt nodig hebben.

Als fansuggestie twee extra 140mm, bijv: pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 PWM, 140mm

140mm kan je op lagere snelheid (dus stiller) dan 120mm laten draaien met zelfde koelprestaties. Bovendien wordt de toonhoogte in het algemeen als minder storend ervaren.

Installeer de nieuwe fans voor, de twee oude (vervang ze als ze te luid zijn) achter en achter boven in de kast, en vergeet niet om de fancurves te tweaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 17-07-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
vman128 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:32:
Om te beginnen zou ik standaard cpu-koeler vervangen door deze...Cooler Master 212 ...heeft zeer goede prijs-koel kwaliteit
Zo weinig mogelijk snel draaiende delen dus hdd eruit
Verder stille fans voor de kast van 120mm met variabele rpm als deze
Evt geluids-dempende matten in de kast.
Ok, dank je wel voor de voorbeelden ook!

HDD eruit, ok.
Andere fans, 120mm of 140mm Zoals verderop wordt gesuggereerd.
geluidsdempende matten: betekent dat niet ook meteen meer warmte in de kast? Daarbij is de bovenkant een soort van open, heeft dat dan wel nut?

Dank je wel!
skimine schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:33:
Het probleem van je tabel komt denk ik omdat je de schuine tekst tags eromheen hebt staan [ i ][ /i ].

Voor het geluid kan helpen:
  • Voeding op semi-passief zetten.
  • Ventilatoren vervangen voor stillere.
  • Meer ventilatoren plaatsen (want dan kan je met lagere draaisnelheid en minder geluid dezelfde hoeveelheid lucht verplaatsen).
  • Harde schijf isoleren met rubberen dingetjes (misschien dat de mount in de kast deze al heeft) om meetrillen van de kast te voorkomen.
  • Harde schijf compleet verwijderen.
  • Andere processorkoeler plaatsen.
Ja, die [i] was het probleem.
Hoe zet ik de voeding op semi passief?
Meer is toch ook meer geluid, of niet?
harde schijf kan er wel uit.
Andere processor koeler, ok

Dank je wel!
Anoniem: 57411 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:52:
Toevoeging op het vervangen van de cpu koeler: kijk of de stoffilters en/of mesh geen schoonmaakbeurt nodig hebben.

Als fansuggestie twee extra 140mm, bijv: pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 PWM, 140mm

140mm kan je op lagere snelheid (dus stiller) dan 120mm laten draaien met zelfde koelprestaties. Bovendien wordt de toonhoogte in het algemeen als minder storend ervaren.

Installeer de nieuwe fans voor, de twee oude (vervang ze als ze te luid zijn) achter en achter boven in de kast, en vergeet niet om de fancurves te tweaken.
Mesh, stoffilters?! Juist. Even in de kast kijken dus. hihihi geen idee waar die zitten of wat een mesh überhaupt is.
Okee, nieuwe grote fans voor, oude of vervangende (kleine?) fans achter.
Wat zijn fancurves?

Dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Oplossen van de BSOD'S heeft meer prioriteit. Straks heb je een stil systeem met stabiliteitsproblemen in een fancy nieuwe kast.

Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Wat is de temperatuur van CPU en GPU idle en load?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:37
PeterGamer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:17:

Hoe zet ik de voeding op semi passief?
Als het goed is zit er naast de aan/uit knop van de voeding achterop ook een drukknop om "hybrid mode" oid. aan/uit te zetten. Die zorgt ervoor dat de ventilator alleen draait als het nodig is.
Meer is toch ook meer geluid, of niet?
Niet per se. Als ze allemaal 100% draaien dan wel. Maar in principe betekent bij een ventilator dat deze stiller is als deze langzamer draait. Aangezien langzamer draaien ook minder luchtverplaatsing betekent kan je deze niet zomaar langzaam laten draaien zonder dat alles te warm wordt (vaak).
Als je meerdere ventilatoren langzaam laat draaien kan je dezelfde hoeveelheid lucht door de kast blazen als met één ventilator die hard draait. Alleen maken meer ventilatoren die langzaam draaien minder geluid dan één ventilator die heel snel draait. Dus over het algemeen geldt meer ventilatoren = meer beter. En het liefst vaak ook zo groot mogelijke.
Mesh, stoffilters?! Juist. Even in de kast kijken dus. hihihi geen idee waar die zitten of wat een mesh überhaupt is.
Mesh is in dit geval denk ik de geperforeerde voorkant van de kast.

Informatie over alle filters en stof is ge vinden op pagina 17 van de handleiding / pagina 20 in de pdf: handleiding
Okee, nieuwe grote fans voor, oude of vervangende (kleine?) fans achter.
Zelf kan ik deze pricewatch: Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm aanbevelen.
Verder zou ik zoals @Anoniem: 57411 voorstelt voorin 2 nieuwe 140mm doen. En dan de oude voor nu achterin laten zitten en de oude die nu voor zit boven achter doen. Dan kan je dat eerst even proberen. Als het daarna nog te luid is (en dat waarschijnlijk door de twee oude ventilatoren komt) dan kan je evt. één of beide vervangen door een stiller model.
Wat zijn fancurves?
Een fancurve geeft aan hoe hard de ventilator moet draaien bij een bepaalde temperatuur. Deze kan je vaak aanpassen in het bios van het moederbord. Als bijvoorbeeld ingesteld staat dat de ventilatoren al heel hard moeten draaien bij lage temperatuur dan kan dit voor onnodig lawaai zorgen. En soms kan het ook zo zijn dat deze op zo'n manier ingesteld staat dat de temperatuur stijgt, de ventilator harder gaat draaien, daardoor daalt de temperatuur weer, daardoor gaat de ventilator langzamer draaien, daardoor stijgt de temperatuur gelijk weer, en zo herhaalt het zich en heb je de hele tijd een ventilator die van snelheid wisselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:35
Ik zou eerst beginnen met ontstoffen en daarna in het Bios (cpu en casefans) en met Afterburer (gpu) experimenterem met de fanprofielen.
Pas als dat geen bevredigend resultaat geeft zou ik nieuwe fans en/of een kast kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Fancurves eerst naar kijken idd. Ik heb de casefans zo ingesteld dat ze pas gaan draaien als de CPU (of een andere temp sensor op het moederbord) boven de 45c graden komt. Dus bij wat browsen of video afspelen zijn de casefans gewoon uit. Videokaart fans uit, en CPU fan op minimale snelheid en zo goed als onhoorbaar. Harde schijven gaan bij mij na 20 minuten (instelbaar) op standby en gaan alleen draaien als ik ze benader.
Als je een andere CPU koeler wilt installeren kan ik deze aanraden: pricewatch: Gelid Solutions Glacier RGB
220 watt koelvermogen voor rond de 35 euro. Heb zelf een oudere versie van die Gelid koeler en wat mij betreft goede prijs prestatie verhouding. Als je een standaard box koeler voor de CPU gebruikt zou ik hem wel vervangen.
En als je je fans alsnog wilt vervangen met stillere exemplaren na fancurve tuning is Noctua de best presterende (en duurste) optie kwa geluid productie en luchtverplaatsing.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pak de handleidingen van het moederbord en de behuizing erbij (als je geen papieren versie hebt: je kan de pdf op de website van de betreffende fabrikant vinden).

De handleiding van het moederbord voor de instellingen van de fansnelheden.

Die van de behuizing voor hoe je het voorpaneel er vanaf kan halen om het af te stoffen en bij de stoffilter te komen. Let op: bij sommige kasten zitten er kabeltjes (voor usb, aan/uit knop, etc) vast aan het voorpaneel die je kan beschadigen als je te grof te werk gaat.

In principe moet de pc zoals je hem nu hebt al doodstil kunnen werken gedurende de lichte office taken en internet browsen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 18-07-2022 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Uszka schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:07:

Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Wat is de temperatuur van CPU en GPU idle en load?
1 uit 2019. Ik zal die updaten naar de laatste versie. Zie hieronder voor idle , hoe kom ik aan load?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89nsQTp9wQ7rpkp9O3_XnWXFHas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z7xcTC7W1SrAmZASZRP1Gg7.jpg?f=fotoalbum_large
skimine schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Als het goed is zit er naast de aan/uit knop van de voeding achterop ook een drukknop om "hybrid mode" oid. aan/uit te zetten. Die zorgt ervoor dat de ventilator alleen draait als het nodig is.

[...]

Niet per se. Als ze allemaal 100% draaien dan wel. Maar in principe betekent bij een ventilator dat deze stiller is als deze langzamer draait. Aangezien langzamer draaien ook minder luchtverplaatsing betekent kan je deze niet zomaar langzaam laten draaien zonder dat alles te warm wordt (vaak).
Als je meerdere ventilatoren langzaam laat draaien kan je dezelfde hoeveelheid lucht door de kast blazen als met één ventilator die hard draait. Alleen maken meer ventilatoren die langzaam draaien minder geluid dan één ventilator die heel snel draait. Dus over het algemeen geldt meer ventilatoren = meer beter. En het liefst vaak ook zo groot mogelijke.

[...]

Mesh is in dit geval denk ik de geperforeerde voorkant van de kast.

Informatie over alle filters en stof is ge vinden op pagina 17 van de handleiding / pagina 20 in de pdf: handleiding

[...]

Zelf kan ik deze pricewatch: Noctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm aanbevelen.
Verder zou ik zoals @Anoniem: 57411 voorstelt voorin 2 nieuwe 140mm doen. En dan de oude voor nu achterin laten zitten en de oude die nu voor zit boven achter doen. Dan kan je dat eerst even proberen. Als het daarna nog te luid is (en dat waarschijnlijk door de twee oude ventilatoren komt) dan kan je evt. één of beide vervangen door een stiller model.

[...]

Een fancurve geeft aan hoe hard de ventilator moet draaien bij een bepaalde temperatuur. Deze kan je vaak aanpassen in het bios van het moederbord. Als bijvoorbeeld ingesteld staat dat de ventilatoren al heel hard moeten draaien bij lage temperatuur dan kan dit voor onnodig lawaai zorgen. En soms kan het ook zo zijn dat deze op zo'n manier ingesteld staat dat de temperatuur stijgt, de ventilator harder gaat draaien, daardoor daalt de temperatuur weer, daardoor gaat de ventilator langzamer draaien, daardoor stijgt de temperatuur gelijk weer, en zo herhaalt het zich en heb je de hele tijd een ventilator die van snelheid wisselt.
Helaas, geen knop. Ik zal voor de zekerheid vanavond nog even een keer kijken, misschien was ik een beetje blind vanmorgen.

Alle fans langzamer =wellicht minder geluid. Duidelijk, dank je wel!

Er zit een stoffen filter aan de voorkant, het was even puzzelen, die is nu schoon. Juist... Er zit ook een filter aan de onderkant, nu ook schoon. Alle fans ook maar even schoongemaakt en dan meteen ook even de rest van de kast. Ziet er weer uit als nieuw.

Okee. Duidelijk, oude fans achter, nieuwe grote fans voor. Ga ik vandaag bestellen. Gaat de luchtstroom dan ook van voor naar achter?

Ik heb dus in de bios een scherm gevonden (zie een stukje hoger) voor de CPU fan. Dit is neem ik aan in idle stand, want ik deed niets. Ik zag een pulldown menuutje waarin ik stil kan selecteren. Dat is veilig om te doen, neem ik aan?

Ik kan mij herinneren dat ik een scherm had waar ik alle fans kon aansturen. Die kan ik even niet vinden. Maar werk zit in de weg, ook even naar kijken op een rustiger moment.

Dank voor je goede en complete uitleg.
ruftman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:27:
Ik zou eerst beginnen met ontstoffen en daarna in het Bios (cpu en casefans) en met Afterburer (gpu) experimenterem met de fanprofielen.
Pas als dat geen bevredigend resultaat geeft zou ik nieuwe fans en/of een kast kopen.
Onstoffen gedaan. Kan het scherm van de casefans nog niet vinden. Voor de fans van de GPU moet ik waarschijnlijk in de software van gigabyte zijn, toch? Ga ik op een rustig moment even naar kijken, thanks!

Ik houd van goedkoop boven duur ;)
The Reeferman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:09:
Fancurves eerst naar kijken idd. Ik heb de casefans zo ingesteld dat ze pas gaan draaien als de CPU (of een andere temp sensor op het moederbord) boven de 45c graden komt. Dus bij wat browsen of video afspelen zijn de casefans gewoon uit. Videokaart fans uit, en CPU fan op minimale snelheid en zo goed als onhoorbaar. Harde schijven gaan bij mij na 20 minuten (instelbaar) op standby en gaan alleen draaien als ik ze benader.
Als je een andere CPU koeler wilt installeren kan ik deze aanraden: pricewatch: Gelid Solutions Glacier RGB
220 watt koelvermogen voor rond de 35 euro. Heb zelf een oudere versie van die Gelid koeler en wat mij betreft goede prijs prestatie verhouding. Als je een standaard box koeler voor de CPU gebruikt zou ik hem wel vervangen.
En als je je fans alsnog wilt vervangen met stillere exemplaren na fancurve tuning is Noctua de best presterende (en duurste) optie kwa geluid productie en luchtverplaatsing.
Dank voor je suggesties!
Anoniem: 57411 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:52:
Pak de handleidingen van het moederbord en de behuizing erbij (als je geen papieren versie hebt: je kan de pdf op de website van de betreffende fabrikant vinden).

De handleiding van het moederbord voor de instellingen van de fansnelheden.

Die van de behuizing voor hoe je het voorpaneel er vanaf kan halen om het af te stoffen en bij de stoffilter te komen. Let op: bij sommige kasten zitten er kabeltjes (voor usb, aan/uit knop, etc) vast aan het voorpaneel die je kan beschadigen als je te grof te werk gaat.

In principe moet de pc zoals je hem nu hebt al doodstil kunnen werken gedurende de lichte office taken en internet browsen.
Dank, ga ik doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Het eerste wat me opvalt aan je plaatjes, is een hele aparte fan curve. Zou daar eens mee beginnen; als je een stiller programma gebruikt, of dat niet al je probleem oplost. Denk aan preset 'silent' of iets in die richting. Als dat er niet is zelf instellen, denk aan iets van 20-40% tot pakweg 40-50 graden, beetje spelen met hoe stil je kan gaan in idle/webbrowse niveau zegmaar. Dan een 50% vanaf die 40-50 graden en 70% vanaf 60 graden; vaak prima te doen met gamen en gezien je geluid dan aan staat merk je het niet als de ventilatoren oplopen.
Vanaf 70 graden op 90%, soort safety dat dingen niet gaan oververhitten maar alsnog geen 100% (hoeveelheid extra geluid vs extra koeling is verwaarloosbaar - bij sommige fan modellen loopt de koeling zelfs terug bij 100%).
Verder natuurlijk het stofgehalte nalopen in je kast en voorzichtig schoonmaken/schoonblazen. Hoe meer stof in je kast, hoe slechter componenten koelen en hoe warmer e.e.a. wordt waardoor de ventilatoren van kast, CPU en GPU elk harder staan te draaien dan misschien nodig is.

Andere wat me opvalt is dat je zegt dat de processor ingesteld staat op maximum prestaties. Vaak betekend dit dat de processor constant 'maximaal' geforceerd wordt met bijbehorende warmte productie, en terugschakelen bij minder intensief gebruik geen optie is. Dat betekend dat je systeem en CPU fans óók non-stop harder moeten werken wat extra geluidsbelasting betekend. Zou deze dan ook terugzetten naar default instelling, laat de computer doen waar het goed in is en dat kan je snel merken in het geluid.

Het laatste wat opvalt is je opmerking over een hele oude HDD. Die dingen zijn notoire kabaal makers, dus haal die eens uit je PC en kijk of dat het geluid verminderd. Zo ja -> extra SSD kopen, data overzetten, HDD dumpen.

Daarna nog steeds last van geluid, wordt het tijd componenten zelf te bekijken.

Stap 3 is verdere tweaks op onderdeel niveau. Denk aan vooral andere CPU koeler. Eentje die beter koelt én stiller is, is bij dezelfde cpu temperatuur (= lagere toeren van fan = minder geluid) heel veel stiller.

Stap 4 wordt wat ingrijpender. Zo is de meshify C is op zich een prima kast, maar betere ventilatoren en betere geluidsisolatie kan natuurlijk altijd als je meer wilt op het geluidsvlak. Deze staat bovenaan details als GPU/CPU zelf, omdat de kast isolatie en betere kast koeling beiden beïnvloed. Isolatie maakt beide stiller bij gelijke belasting, en goede koeling zorgt dat beide fans minder belast worden en dus stiller zijn. Let wel: bij een nieuwe kast komen namelijk ook nieuwe ventilatoren en (bij de meer budget hoek) temperatuur huishouding. Het is zonde op 2x geld aan hetzelfde uit te geven, dus ga ofwel eerst voor nieuwe kast, ofwel blijft bij de Fractal Meshify en verbeter deze zo ver mogelijk.

4a is zodoende overwegen de ventilatoren te vervangen door iets als de Scythe Kaze Flex, Artic P12/P14, BeQuiet silent wings of de Noctua NF-A12/14 lijn. Eventueel ook 1-2 fans bijplaatsen als daar ruimte voor is. Betere koeling én stiller dan de stock ventilatoren, wat doorwerkt in de andere componenten. Moet erbij zeggen dat Noctua's een aardige reputatie hebben en ditto premium prijskaartje uit prestaties van 5-10 jaar geleden die niet per se altijd meer terecht zijn. Vooral wanneer je de fancurve goed instelt zijn veel fans in staat net zo goed te zijn als de Noctua's. Dus voor prijs/prestatie echt even rondkijken.
Hierna natuurlijk je fancurve ook weer beetje tweaken om er het meeste uit te halen.

4b is overwegen eerst de kast te vervangen voor een 'stille' kast zoals de BeQuit Silent/Pro lijn of iets als de Phanteks P600s. Ja, zijn vrij prijzige upgrades, maar je krijgt dan kasten die nog altijd goed koelen én best hardcore gericht zijn op geluid met o.a. geluidsisolatie standaard ingebouwd. Dan kun je samen met een stillere fancurve bizar ver komen - geschikt voor nachtelijk gamen in de slaapkamer terwijl je vrouw letterlijk ernaast ligt te slapen zegmaar.

Stap 5 wordt beide opties van 4 combineren. Dus premium kast inclusief de premium fans met een zorgvuldig opgezetten fancurve. Waar je natuurlijk ondertussen geen HDD meer in hebt zitten en reeds een goede CPU koeler in hebt zitten.

Volgorde is dan ongeveer:
- gratis bios fancurve
- gratis goede bios instellingen
- 30,- over naar SSD
- 30,- over naar stillere CPU koeler
- 100-200,- voor stillere behuizing danwel alle fans vervangen&fans bijplaatsen.

offtopic:
Zelf voor 1 van deze meer premium cases gegaan én premium fans, en dezelfde premium fans ook op mn CPU koeling gezet. Mooie fancurve erop, en hoor gewoon niks meer. Hooguit tijdens zware belasting als gamen *kan* ik iets horen, maar niet noemenswaardig anders dan bijvoorbeeld mn Silent K60 toetsenbord; gerommel in de marge als je er fysiek bovenop zit en game geluid uit staat echter niet merkbaar voor anderen

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 18-07-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:15

_Apache_

For life.

Wat hoor je vooral als de PC aan staat?

Harde schijf (a-ritmisch getikt)
Ventilatoren? Constant? Dat zijn case fans. Alleen bij hoge load? Dat is dan CPU / GPU.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 20:31
Zoals @Uszka al aangaf, de eerste prio zijn de BSOD’s oplossen. Ik vind het geheugen verdacht. Kun je eens een DIMM eruit halen en het versienummer aan ons doorgeven. Het is iets in de trant van x.3x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Dank voor al jullie tips en trucks! Ik moet er vanavond mee aan de slag! Super.

Dank voor het stappenplan, xanaroth.
Djarune schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:50:
Zoals @Uszka al aangaf, de eerste prio zijn de BSOD’s oplossen. Ik vind het geheugen verdacht. Kun je eens een DIMM eruit halen en het versienummer aan ons doorgeven. Het is iets in de trant van x.3x.
Ik denk dit ook! Ik geef je de nummers als ik thuiskom. Dank je wel!

Helaas moet ik na het werk eerst mijn eigen stofwisseling op gang brengen en overtollig materiaal verwijderen in de sportschool. Dat gaat iets langer duren dan de oplossingen hierboven. Nieuwe "kast" is helaas nog niet mogelijk. Maar daarna kom ik erop terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
PeterGamer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:50:
Zie hieronder voor idle , hoe kom ik aan load?
MSI Afterburner installeren en een log laten maken terwijl je aan het gamen bent. Dan hebben we alle relevante gegevens bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Uszka schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:29:
[...]

MSI Afterburner installeren en een log laten maken terwijl je aan het gamen bent. Dan hebben we alle relevante gegevens bij de hand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdV8XNk8On3qEDAwnHyJFVTBzl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dO1kfQYaVIZ06E4NZxh6QH2Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39mGAgAfTII-WeCBctvSmOnCMws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xy1XCd4qNfuL4wnMDSB2jMsI.jpg?f=user_large

Game 1 en 2. De hoge load is WoT de andere is Entropia Universe.
_Apache_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:59:
Wat hoor je vooral als de PC aan staat?

Harde schijf (a-ritmisch getikt)
Ventilatoren? Constant? Dat zijn case fans. Alleen bij hoge load? Dat is dan CPU / GPU.
Constante basis geluid, luider bij gamen. Ik denk een combinatie.
Xanaroth schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:55:
Het eerste wat me opvalt aan je plaatjes, is een hele aparte fan curve. Zou daar eens mee beginnen; als je een stiller programma gebruikt, of dat niet al je probleem oplost. Denk aan preset 'silent' of iets in die richting. Als dat er niet is zelf instellen, denk aan iets van 20-40% tot pakweg 40-50 graden, beetje spelen met hoe stil je kan gaan in idle/webbrowse niveau zegmaar. Dan een 50% vanaf die 40-50 graden en 70% vanaf 60 graden; vaak prima te doen met gamen en gezien je geluid dan aan staat merk je het niet als de ventilatoren oplopen.
Vanaf 70 graden op 90%, soort safety dat dingen niet gaan oververhitten maar alsnog geen 100% (hoeveelheid extra geluid vs extra koeling is verwaarloosbaar - bij sommige fan modellen loopt de koeling zelfs terug bij 100%).
Verder natuurlijk het stofgehalte nalopen in je kast en voorzichtig schoonmaken/schoonblazen. Hoe meer stof in je kast, hoe slechter componenten koelen en hoe warmer e.e.a. wordt waardoor de ventilatoren van kast, CPU en GPU elk harder staan te draaien dan misschien nodig is.
Aangepast naar silent, kwam niet in de buurt van wat jij hierboven schreef. Heb het aangepast zoals hierboven voor alle fans. Geluid komt nog altijd boven de tv uit. Ook nu ik dit zit te schrijven. Ik kan natuurlijk gewoon de TV harder zetten... :)

Nieuwe curve voor alle fans dezelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsVNMZWRbUsFPC-H___ZDZlC45Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjvKrTJlrwuKtuR3HblIaOgB.jpg?f=fotoalbum_large
Andere wat me opvalt is dat je zegt dat de processor ingesteld staat op maximum prestaties. Vaak betekend dit dat de processor constant 'maximaal' geforceerd wordt met bijbehorende warmte productie, en terugschakelen bij minder intensief gebruik geen optie is. Dat betekend dat je systeem en CPU fans óók non-stop harder moeten werken wat extra geluidsbelasting betekend. Zou deze dan ook terugzetten naar default instelling, laat de computer doen waar het goed in is en dat kan je snel merken in het geluid.
Aangepast.
Het laatste wat opvalt is je opmerking over een hele oude HDD. Die dingen zijn notoire kabaal makers, dus haal die eens uit je PC en kijk of dat het geluid verminderd. Zo ja -> extra SSD kopen, data overzetten, HDD dumpen.
Data overgezet naar een van de ssd's stekkers eruit gehaald.
Daarna nog steeds last van geluid, wordt het tijd componenten zelf te bekijken.

Stap 3 is verdere tweaks op onderdeel niveau. Denk aan vooral andere CPU koeler. Eentje die beter koelt én stiller is, is bij dezelfde cpu temperatuur (= lagere toeren van fan = minder geluid) heel veel stiller.

Stap 4 wordt wat ingrijpender. Zo is de meshify C is op zich een prima kast, maar betere ventilatoren en betere geluidsisolatie kan natuurlijk altijd als je meer wilt op het geluidsvlak. Deze staat bovenaan details als GPU/CPU zelf, omdat de kast isolatie en betere kast koeling beiden beïnvloed. Isolatie maakt beide stiller bij gelijke belasting, en goede koeling zorgt dat beide fans minder belast worden en dus stiller zijn. Let wel: bij een nieuwe kast komen namelijk ook nieuwe ventilatoren en (bij de meer budget hoek) temperatuur huishouding. Het is zonde op 2x geld aan hetzelfde uit te geven, dus ga ofwel eerst voor nieuwe kast, ofwel blijft bij de Fractal Meshify en verbeter deze zo ver mogelijk.

4a is zodoende overwegen de ventilatoren te vervangen door iets als de Scythe Kaze Flex, Artic P12/P14, BeQuiet silent wings of de Noctua NF-A12/14 lijn. Eventueel ook 1-2 fans bijplaatsen als daar ruimte voor is. Betere koeling én stiller dan de stock ventilatoren, wat doorwerkt in de andere componenten. Moet erbij zeggen dat Noctua's een aardige reputatie hebben en ditto premium prijskaartje uit prestaties van 5-10 jaar geleden die niet per se altijd meer terecht zijn. Vooral wanneer je de fancurve goed instelt zijn veel fans in staat net zo goed te zijn als de Noctua's. Dus voor prijs/prestatie echt even rondkijken.
Hierna natuurlijk je fancurve ook weer beetje tweaken om er het meeste uit te halen.

4b is overwegen eerst de kast te vervangen voor een 'stille' kast zoals de BeQuit Silent/Pro lijn of iets als de Phanteks P600s. Ja, zijn vrij prijzige upgrades, maar je krijgt dan kasten die nog altijd goed koelen én best hardcore gericht zijn op geluid met o.a. geluidsisolatie standaard ingebouwd. Dan kun je samen met een stillere fancurve bizar ver komen - geschikt voor nachtelijk gamen in de slaapkamer terwijl je vrouw letterlijk ernaast ligt te slapen zegmaar.

Stap 5 wordt beide opties van 4 combineren. Dus premium kast inclusief de premium fans met een zorgvuldig opgezetten fancurve. Waar je natuurlijk ondertussen geen HDD meer in hebt zitten en reeds een goede CPU koeler in hebt zitten.
Ik dacht nieuwe kast, andere processor fan, wellicht andere fans voor de nieuwe kast. Vooral ook omdat het nog steeds luid is. Ik heb ook weleens gedacht dat ik niet de kast heb, die ik dacht te hebben. Ik vind die Be Quiet Silent 802 wel wat. Heeft namelijk usb aan de voorkant, die gebruik ik nu continue in mijn kast. Die Phanteks lijkt dat niet te hebben.
Volgorde is dan ongeveer:
- gratis bios fancurve
- gratis goede bios instellingen
- 30,- over naar SSD
- 30,- over naar stillere CPU koeler
- 100-200,- voor stillere behuizing danwel alle fans vervangen&fans bijplaatsen.

offtopic:
Zelf voor 1 van deze meer premium cases gegaan én premium fans, en dezelfde premium fans ook op mn CPU koeling gezet. Mooie fancurve erop, en hoor gewoon niks meer. Hooguit tijdens zware belasting als gamen *kan* ik iets horen, maar niet noemenswaardig anders dan bijvoorbeeld mn Silent K60 toetsenbord; gerommel in de marge als je er fysiek bovenop zit en game geluid uit staat echter niet merkbaar voor anderen
En dus een andere CPU cooler.

*edit: nieuwe fan curve plaatje toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterGamer op 18-07-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
PeterGamer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Game 1 en 2. De hoge load is WoT de andere is Entropia Universe.
En de log van de cpu? Belasting van core 0 t/m 11 en de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Djarune schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luO4sjY-bOmlPXwq29JqHWp04z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrZd6q7F5EUMumWc6eT976ZI.jpg?f=fotoalbum_large

1 van deze nummers? Ik heb er dus 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Uszka schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:27:
[...]

En de log van de cpu? Belasting van core 0 t/m 11 en de temperatuur.
Hoe kom ik daar aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat zit in dezelfde grafieken dan als je net gepost hebben. Alleen wat verder naar beneden scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Uszka schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Dat zit in dezelfde grafieken dan als je net gepost hebben. Alleen wat verder naar beneden scrollen.
hahahahaha okee, gewoon nog een keer doen. Maar dat wordt morgen avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 20:31
PeterGamer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:29:
[...]

[Afbeelding]

1 van deze nummers? Ik heb er dus 2.
SK Hynix AFR 8Gbit IC’s. Die zijn niet top, maar het is wel compatible met Zen+. Het staat tevens op de QVL van jouw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
PeterGamer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Aangepast naar silent, kwam niet in de buurt van wat jij hierboven schreef. Heb het aangepast zoals hierboven voor alle fans. Geluid komt nog altijd boven de tv uit. Ook nu ik dit zit te schrijven. Ik kan natuurlijk gewoon de TV harder zetten... :)

Nieuwe curve voor alle fans dezelfde.
[Afbeelding]
Geluid is een gevolg van temperatuur. Dat volgt uit de prestaties van je fans. Welke afhankelijk is van jouw specifieke case, ventilatoren, cpu koeler, GPU koeler. So far so good. Maar ook de CPU zelf (i7 wordt warmer dan i5 bijvoorbeeld) en GPU zelf (3090 wordt warmer dan 3060). En daarbij hoe warmer de hardware, hoe meer 'kou' fans verzorgen bij dezelfde snelheid.

Dus op welke temperatuuren zat je systeem eerst tijdens gamen? En waar zit het nu? Bij welk percentage fan snelheid was dat beide keten?

Daar moet je dan een beetje mee gaan spelen voor jouw eigen setup. Wat doet geluid en wat doen de temperaturen bij verschillende snelheden. Je wilt geen temperatuur die schade aanricht, maar mag best hoog zijn (60-70-80 graden) op sommige componenten als dat het geluid helpt.

Zo kan prima zijn dat je nu bij 50 graden CPU en 60 graden GPU ziet op 50% snelheid, daar dus een soort balans vindt in je systeem... in deze specifieke curve voor jouw specifieke systeem. Maar dat op 40% snelheid je cpu 55 graden zou worden en hou 75 graden. Niks mis mee als je geluid belangrijk vindt, geen last van thermal throttling of andere problemen. Dus huppa gratis geluidswinst.
Misschien heb je ze straks gewoon altijd op 100% staan omdat je cpu koeler de boeman is nu, en dit ervoor zorgt dat je luidste component minder hard werkt.....

Zo (paar) uur tweaken tot je denkt dat het niet beter kan - je het systeem een beetje begrijpt. Is het succesvol fan is/was je kast zelf het probleem. Wordt het nooit beter, dan weet je dat het probleem elders gezocht moet worden zoals cpu/GPU. En kun je gericht geld gaan investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 18-07-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Ik zit dus even naar processor coolers te kijken en kwam dit artikel tegen. reviews: Andere ventilator op je cpu-koeler - Voegt het wat toe?

Zou een Mugen 5 Black Edition wat voor mij zijn, die nemen ze toch niet voor niets mee in de test.

Ik dacht dat ik eerder al de log had geplaatst met ook de processor items enzo erbij, maar dat is blijkbaar niet goed gegaan. Die komt dus alsnog vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Uszka schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Hier zijn ze! Wat zegt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2or4XCaS59vE4hSojLgymCbDrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhreTNOSx3GRp2XnLriE3OH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqd5TDmEqj141TGQ9Z5tKfVC9AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaEZAKV1hhJFFhiV9r86onab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRg56dsIJJJxlBaIHqXxuv9T3xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mxdRVdCYmSYAEW9jyNtAU1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzjo-_XSMowzi5DT3lnw1IfE4tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STLu2dVQK6nuEcdsk01bCOwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9kMRaodh7Fo6xrmAIytIfjJlYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTD4ZqyJ5SoWybOO04bwogjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYQIq6qg4kh-FGOvEAet6IBZFM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XpCGkQK69wtjVq09T2VBhav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:17
Conclusie van je plaatjes:
  1. CPU wordt zo rond de 85C warm bij belasting.
  2. Je RAM (ik denk max 6 GB) wordt goed benut (lees, 5.5 GB als ik het goed aflees).
  3. Zo te zien wordt je RPM rond de 2.200 (met een belasting van 54% RPM?)
  4. Je GPU zie ik op 77C warm worden.
De definitieve conclusies van deze waardes laat ik aan andere over, maar zelf zou ik zeggen dat:
  • CPU wordt wel flink heet, te heet naar mijn smaak. Coolpasta vervangen of een nieuwe CPU Cooler zou dit kunnen verbeteren. Ik dacht dat als je confortabel wilt zitten max 75C wilt zitten,
    offtopic:
    maar dat weet ik niet zeker meer
  • Je RAM vermoed ik niet dat een aandeel is voor het luider zijn van je systeem. Hij wordt volledig benut met de percentage die je laat ziet.
  • GPU < 90C is tegenwoordig prima (en volgens mij de norm dat ze heter mogen zijn dan CPU)
offtopic:
Ik lurk mee voor mogelijke optimalisaties van geluid van de kast, en vond de plaatjes nog niet heel veel zeggen, vandaar dat ik de samenvatting deed in wat ik potentieel zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Ik zie bij de eerste grafiek die TS heeft gepost een max GPU temperatuur van 94 graden en CPU cores die allemaal 90 graden max temps registreren.
Allebei aan de hoge kant IMO.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Raar verloop van de cpu temperatuur. Lijkt op thermal throtteling en dat bij een core usage van maar max 45%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Uszka schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:17:
Raar verloop van de cpu temperatuur. Lijkt op thermal throtteling en dat bij een core usage van maar max 45%.
Stock cooler, hete videokaart vlak onder de cpu, en onderbezetting wat betreft de fans in de behuizing.
PeterGamer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:47:

...

Zou een Mugen 5 Black Edition wat voor mij zijn, die nemen ze toch niet voor niets mee in de test.

...
De Mugen 5 wordt als goed (en lekker stil!) beoordeeld, zie bijv. de reviews van de niet-black editie op: pricewatch: Scythe Mugen 5

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 22-07-2022 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Hele hoge temperaturen voor de CPU en GPU, had je ze tijdens de tropische dinsdag gemeten? Anders zou je met iets als HWiNFO de temperaturen tijdens gamen kunnen meten. Ik vermoed dat de lucht in de kast zelf enorm warm wordt. Ik heb dezelfde videokaart en die van mij blijft een stuk koeler onder veel lagere fan speed. Een aftermarktet CPU-koeler is altijd aan te raden als je je systeem stiller wilt maken. Verder is een extra ventilator toevoegen aan de meshify ook de moeite waard, die heeft er standaard maar 1 aan de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 16:20
Zelf heb ik dezelfde kast, maar heb ik de standaard fans vervangen aan de voorkant voor 2 140mm fans en in de achterkant voor 1 120mm fan.
De fans heb ik van be-quiet gekocht omdat die op dat moment relatief goedkoop waren en een laag aantal decibel hebben in de spec-sheet.

Onder hoge GPU load is de pc nog wel wat lawaaiig, maar dat komt door de GPU en niet door de case fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
P-Storm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:19:
Conclusie van je plaatjes:
  1. CPU wordt zo rond de 85C warm bij belasting.
  2. Je RAM (ik denk max 6 GB) wordt goed benut (lees, 5.5 GB als ik het goed aflees).
  3. Zo te zien wordt je RPM rond de 2.200 (met een belasting van 54% RPM?)
  4. Je GPU zie ik op 77C warm worden.
De definitieve conclusies van deze waardes laat ik aan andere over, maar zelf zou ik zeggen dat:
  • CPU wordt wel flink heet, te heet naar mijn smaak. Coolpasta vervangen of een nieuwe CPU Cooler zou dit kunnen verbeteren. Ik dacht dat als je confortabel wilt zitten max 75C wilt zitten,
    offtopic:
    maar dat weet ik niet zeker meer
  • Je RAM vermoed ik niet dat een aandeel is voor het luider zijn van je systeem. Hij wordt volledig benut met de percentage die je laat ziet.
  • GPU < 90C is tegenwoordig prima (en volgens mij de norm dat ze heter mogen zijn dan CPU)
offtopic:
Ik lurk mee voor mogelijke optimalisaties van geluid van de kast, en vond de plaatjes nog niet heel veel zeggen, vandaar dat ik de samenvatting deed in wat ik potentieel zag.
offtopic:
Lurkers zijn belangrijk, dat weet elke streamer!

Thanks! Ik heb dus inmiddels de CPU vervangen en de kast vervangen. Het lijkt te helpen, daarover straks meer.
Uszka schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:17:
Ik weet nog niet wat thermal throttling is, maar google is mijn vriend.
Anoniem: 57411 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:23:
[...]

Stock cooler, hete videokaart vlak onder de cpu, en onderbezetting wat betreft de fans in de behuizing.

[...]

De Mugen 5 wordt als goed (en lekker stil!) beoordeeld, zie bijv. de reviews van de niet-black editie op: pricewatch: Scythe Mugen 5
Ik heb het allemaal toch een beetje anders gedaan. Ik heb gekozen voor de Silent Base 802 case (wit) en de Dark Rock Pro 4 CPU koeler van Be Quiet! Waarom? De 1 stond boven aan een lijstje uit 2021 van stille koelers en de andere is .. nou ja van een merk dat Be Quiet! heet. Wellicht niet de goedkoopste oplossing, maar wel een oplossing.

De temperatuur van zowel de processor als de GPU is nu flink lager. De processor loopt tussen de 55-65 graden bij 30-50% belasting. De GPU loopt op tot ongeveer 70-75 graden bij minimale en hoge belasting.

Zoals iemand eerder al opmerkte kan je best alles uitzetten tot 35-40 graden en dan is ie super stil bij het browsen enzo. Helaas.

Er is nog een dingetje waar ik vandaag naar moet kijken. De PSU maakt nu (alleen browser en mail staan open) een rot kabaal. Ik heb gelezen dat die een aparte fan (die fan heb ik inmiddels natuurlijk gezien) en filter heeft. Dus dat ga ik vandaag eens controleren. Krijg ik dat niet voor elkaar, dan koop ik daar ook gewoon een nieuwe voor. Wellicht van .... juist Be Quiet! omdat het Be Quiet! heet. Verder heb ik de fans uit de meshify gehaald, daar ga ik er 1 van boven in de kast installeren en 1 onder in de kast (naar de PSU koeler). Misschien helpt het.

Daarnaast heb ik met de fan curves getweaked (web ik altijd al eens willen zeggen). Wat een ongelooflijke rot klus is dat. Maar binnenkort heb ik nieuwe plaatjes, jullie zullen trots op me zijn. Hoop ik. Ik zie dat de CPU varrieert van 50-55 en weer terug. Dat is ook ongeveer het moment dat die fan wat harder zijn best gaat doen. Ik ga op die termperatuur, blijkbaar is dat een tuimel punt, de fan curve wat vlakker maken, wellicht dat het dan wat stabieler kan worden.

Verder kan ik in de kast nu ook echt de luchtstroom voelen (mijn hand past er nu tussen) en voel ik daadwerkelijk de verschillen in temperatuur op de verschillende plekken. Over het algeheel is het een stuk koeler dan in de oude kast.
gevulde koek schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:13:
Hele hoge temperaturen voor de CPU en GPU, had je ze tijdens de tropische dinsdag gemeten? Anders zou je met iets als HWiNFO de temperaturen tijdens gamen kunnen meten. Ik vermoed dat de lucht in de kast zelf enorm warm wordt. Ik heb dezelfde videokaart en die van mij blijft een stuk koeler onder veel lagere fan speed. Een aftermarktet CPU-koeler is altijd aan te raden als je je systeem stiller wilt maken. Verder is een extra ventilator toevoegen aan de meshify ook de moeite waard, die heeft er standaard maar 1 aan de voorkant.
Zie hiervoor :) Nou, het is hier in huis 25.5 graad momenteel. Heerlijk geïsoleerd, maar het wordt hier niet echt kouder of warmer. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Maar inderdaad, dat is waarschijnlijk ook de reden dat de "idle" stand vrij hoog is in mijn kast.

offtopic:
Ik ben hardstikke goed bezig met afvallen (richting de 100 is winst) ... je inderdaad. Zo'n gevulde koek klinkt best lekker nu. Verleiding op een website over computers, wie had dat gedacht. :p.
joost00719 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:53:
Zelf heb ik dezelfde kast, maar heb ik de standaard fans vervangen aan de voorkant voor 2 140mm fans en in de achterkant voor 1 120mm fan.
De fans heb ik van be-quiet gekocht omdat die op dat moment relatief goedkoop waren en een laag aantal decibel hebben in de spec-sheet.

Onder hoge GPU load is de pc nog wel wat lawaaiig, maar dat komt door de GPU en niet door de case fans.
Mijn GPU lijkt vrij stil. Eerlijk gezegd is die meshify een rammelkast met die dunne metalen platen. Vooral de CPU fan en de PSU (fan?) maken een hoop herrie.

Nee, de kast is dus in het geheel nog niet stil. Vaag, maar het lijkt erop dat de fans in de kast op "auto" (schakelaar boven aan de kast) auto op fullspeed staan. Toch niet wat je zou verwachten van "auto". Ook nog even naar kijken.

Dames en Heren van het goede leven, hartelijk dank voor de support dusver! Ik ga nog even verder spelen met de CPU fan curve en de PSU. Volgens mij valt bij de laatste nu de meeste winst te behalen.

Mochten jullie nog tips en tricks hebben voor mijn laatste uitdagingen, dan lees ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Gezien de BSOD's zou ik toch eens de xmp uitzetten in de bios als dat aan staat. Ryzen, Gigabyte en Corsair RAM gaat slecht samen. Ik had ook dit soort problemen waarbij je denkt dat het aan hitte ligt. Baat het niet dan schaadt het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 24-07-2022 08:09 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
PeterGamer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:39:
De PSU maakt nu (alleen browser en mail staan open) een rot kabaal. Ik heb gelezen dat die een aparte fan (die fan heb ik inmiddels natuurlijk gezien) en filter heeft. Dus dat ga ik vandaag eens controleren.
Kan zijn dat de fanregeling last heeft van het kwaaltje dat meer analoge fanregelingen hebben, het op en neer gaan van het toerental. Staat de hybrid mode (knop aan de achterkant van de voeding) aan?
Krijg ik dat niet voor elkaar, dan koop ik daar ook gewoon een nieuwe voor. Wellicht van .... juist Be Quiet! omdat het Be Quiet! heet.
be quiet! heeft ook niet stille voedingen en met de huidige videokaarten is be quiet! door de 12v multi rail platforms niet de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PeterGamer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:39:
[...]

offtopic:
Lurkers zijn belangrijk, dat weet elke streamer!

Thanks! Ik heb dus inmiddels de CPU vervangen en de kast vervangen. Het lijkt te helpen, daarover straks meer.

[...]

Ik weet nog niet wat thermal throttling is, maar google is mijn vriend.

[...]

Ik heb het allemaal toch een beetje anders gedaan. Ik heb gekozen voor de Silent Base 802 case (wit) en de Dark Rock Pro 4 CPU koeler van Be Quiet! Waarom? De 1 stond boven aan een lijstje uit 2021 van stille koelers en de andere is .. nou ja van een merk dat Be Quiet! heet. Wellicht niet de goedkoopste oplossing, maar wel een oplossing.

De temperatuur van zowel de processor als de GPU is nu flink lager. De processor loopt tussen de 55-65 graden bij 30-50% belasting. De GPU loopt op tot ongeveer 70-75 graden bij minimale en hoge belasting.

Zoals iemand eerder al opmerkte kan je best alles uitzetten tot 35-40 graden en dan is ie super stil bij het browsen enzo. Helaas.

Er is nog een dingetje waar ik vandaag naar moet kijken. De PSU maakt nu (alleen browser en mail staan open) een rot kabaal. Ik heb gelezen dat die een aparte fan (die fan heb ik inmiddels natuurlijk gezien) en filter heeft. Dus dat ga ik vandaag eens controleren. Krijg ik dat niet voor elkaar, dan koop ik daar ook gewoon een nieuwe voor. Wellicht van .... juist Be Quiet! omdat het Be Quiet! heet. Verder heb ik de fans uit de meshify gehaald, daar ga ik er 1 van boven in de kast installeren en 1 onder in de kast (naar de PSU koeler). Misschien helpt het.

Daarnaast heb ik met de fan curves getweaked (web ik altijd al eens willen zeggen). Wat een ongelooflijke rot klus is dat. Maar binnenkort heb ik nieuwe plaatjes, jullie zullen trots op me zijn. Hoop ik. Ik zie dat de CPU varrieert van 50-55 en weer terug. Dat is ook ongeveer het moment dat die fan wat harder zijn best gaat doen. Ik ga op die termperatuur, blijkbaar is dat een tuimel punt, de fan curve wat vlakker maken, wellicht dat het dan wat stabieler kan worden.

Verder kan ik in de kast nu ook echt de luchtstroom voelen (mijn hand past er nu tussen) en voel ik daadwerkelijk de verschillen in temperatuur op de verschillende plekken. Over het algeheel is het een stuk koeler dan in de oude kast.

[...]

Zie hiervoor :) Nou, het is hier in huis 25.5 graad momenteel. Heerlijk geïsoleerd, maar het wordt hier niet echt kouder of warmer. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Maar inderdaad, dat is waarschijnlijk ook de reden dat de "idle" stand vrij hoog is in mijn kast.

offtopic:
Ik ben hardstikke goed bezig met afvallen (richting de 100 is winst) ... je inderdaad. Zo'n gevulde koek klinkt best lekker nu. Verleiding op een website over computers, wie had dat gedacht. :p.

[...]

Mijn GPU lijkt vrij stil. Eerlijk gezegd is die meshify een rammelkast met die dunne metalen platen. Vooral de CPU fan en de PSU (fan?) maken een hoop herrie.

Nee, de kast is dus in het geheel nog niet stil. Vaag, maar het lijkt erop dat de fans in de kast op "auto" (schakelaar boven aan de kast) auto op fullspeed staan. Toch niet wat je zou verwachten van "auto". Ook nog even naar kijken.

Dames en Heren van het goede leven, hartelijk dank voor de support dusver! Ik ga nog even verder spelen met de CPU fan curve en de PSU. Volgens mij valt bij de laatste nu de meeste winst te behalen.

Mochten jullie nog tips en tricks hebben voor mijn laatste uitdagingen, dan lees ik dat graag!
De auto instelling voor de fans in de Silent Base 802 volgt de aansturing door het moederbord. De fan hub moet dan wel aangesloten zijn op een case-fan-header op het moederbord, en in de bios moet de aansturing van die fan-header bij de fancurve instellingen mbv pwm zijn (niet voltage), als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Waren de case fans inmiddels vervangen? Zijn deze dan ook PWN fans? Die zijn namelijk beter te regelen met de fan speeds.

Ik zou persoonlijk lekker houden bij een mesh case zoals je nu hebt. Die ventilatoren zijn er om de warmte eruit te krijgen, die case is gemaakt om zoveel mogelijk warmte afvoer te bevorderen. Wat weer inhoudt dat je ventilatoren minder hard hoeven te draaien.

Een stille case heeft demping, wat die demping ook doet is warmte vasthouden... En daar gaan je fans weer van in "overdrive".

Verder als je cpu nog steeds te warm wordt wellicht nog een ventilator bovenin plaatsen en relatief zachtjes laten zuigen (dus als exhaust), ik meen dat jouw case bovenin nog 2 optionele fans kan hebben.

Verder ga je niet te blind staren om een pc op full-load stil te krijgen. Dan had je beter waterkoeling kunnen overwegen. Ik neem aan dat je pc stil moet zijn tijdens idle en/of browsing.

Hoe zit je cable management eruit? Als de voorkant vol zit met hdds en de kabelspagettie voor je intake fans zitten is je airflow natuurlijk ook non-existent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Anoniem: 57411 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:33:
[...]

De auto instelling voor de fans in de Silent Base 802 volgt de aansturing door het moederbord. De fan hub moet dan wel aangesloten zijn op een case-fan-header op het moederbord, en in de bios moet de aansturing van die fan-header bij de fancurve instellingen mbv pwm zijn (niet voltage), als ik het me goed herinner.
Dank je, dat lees ik ook. Zijn case fan headers hetzelfde als fan_1 tot 6 (oid)? Of zijn dat nog andere dingen? Ik denk het dan dus niet, want dan had het gewerkt. 🤔🤭😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PeterGamer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Dank je, dat lees ik ook. Zijn case fan headers hetzelfde als fan_1 tot 6 (oid)? Of zijn dat nog andere dingen? Ik denk het dan dus niet, want dan had het gewerkt. 🤔🤭😥
Dat zijn idd de case fan headers, staat de aansturing van die header in de bios op auto, voltage, of pwm? Het kan zijn dat de auto-detectie van het moederbord niet herkent dat het pwm moet zijn.

Voor extra verwarring: als het niet werkt en je de fansnelheden per se via de bios wilt aansturen kan je de fans ook direct op het moederbord aansluiten in plaats van via de hub (met bijkomend voordeel dat je voor iedere fan apart een curve kan instellen, maar nadeel dat het niet meer via de kast kan). In dat geval is de kans groot dat de aansturing via voltage moet, omdat veel meegeleverde fans helaas nog steeds niet-pwm versies zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 25-07-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Anoniem: 57411 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Dat zijn idd de case fan headers, staat de aansturing van die header in de bios op auto, voltage, of pwm? Het kan zijn dat de auto-detectie van het moederbord niet herkent dat het pwm moet zijn.

Voor extra verwarring: als het niet werkt en je de fansnelheden per se via de bios wilt aansturen kan je de fans ook direct op het moederbord aansluiten in plaats van via de hub (met bijkomend voordeel dat je voor iedere fan apart een curve kan instellen, maar nadeel dat het niet meer via de kast kan). In dat geval is de kans groot dat de aansturing via voltage moet, omdat veel meegeleverde fans helaas nog steeds niet-pwm versies zijn.
Staat op pwm. Dus wellicht komt de kast met de verkeerde fans? Het lijkt erop dat de kast op standje 1 koel genoeg blijft, ik vind dit wel even okee. Kwestie van trial and error.
Pagina: 1