Kan ik een boom (betekenisvol) water geven tijdens droogte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Topicstarter
Hier in de straat staan bomen in de stoepen op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MmlL_RrmJp6TFG7sytuTnHvl3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVs8qADpg0jaI03riUic66Ed.jpg?f=fotoalbum_large

Nou ziet de boom voor ons huis er lekker vol, gezond en groen uit. Maar de boom 12 meter verder is wat kleiner (aan de takken te zien heeft hij al eens wat moeite gehad?) en de kruin begint behoorlijk geel te worden en de bladeren hangen wat slap naar beneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZNRKdEiStcjnAT8JWJuwr9zk3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFU3tSTnlgu5tn4kVrFtfy7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbudtFYvhSbI9bGemrf2nmrwHtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFQgNvkgrgKAJp53GZTSCHxu.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeleken de dichtstbijzijnde boom die gewoon vol groen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKiQVMdzKMFW1-BDZLLApKRKw-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66bnYQXtIyDcrfssiilEJrGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het een en ander komt niet geweldig over ivm automatische kleurbalans enzo, maar een aantal bomen verder op slaan ze duidelijk geel uit aan de randen van het blad.

De ergste droogte en hitte moet nog komen deze zomer, dus nu vroeg ik me als niet-groene-vinger techneut af of het nou nog nut heeft om bij te wateren. Of is dit simpelweg een blijvend probleem (ziekte / wortelsysteem) en dient de boom vervangen te worden als hij het niet red zonder hulp.

En zo ja, hoeveel dan (3 emmers van 5L ofzo?) en hoe laat (‘s avonds)?

Als ik zelf zoek vind ik vooral informatie over nieuw aangeplante bomen (de eerste 2 jaar bijwateren), en niks over bestaande bomen. Maar deze bomen staan al decennia als het goed is.

Ik weet bijvoorbeeld ook niet hoeveel water deze bomen dichtbij de stam opnemen, het lijkt erop dat ze geen penwortel hebben maar wortels die zich breder spreiden (gezien de stoep die vaak omhoog komt).

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 18-07-2022 10:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Beste antwoord (via _eLMo_ op 18-07-2022 13:45)

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Ik ben jarenlang verantwoordelijk geweest voor ongeveer 25.000 bomen van een gemeente. Een boom van dit formaat water geven heeft niet veel zin, zoals al beschreven moet die boom inmiddels zelf een voldoende groot wortelstelsel hebben. Ik denk eerder dat de gefotografeerde boom last heeft van een sterk verdichte ondergrond (logisch onder een weg) en waarschijnlijk heeft hij inmiddels ook een groot deel van de ondergrondse voedselvoorraad opgemaakt. Enige oplossing ter plaatse zou de grond ploffen zijn, waarbij direct ook voedsel de grond in wordt geschoten. Dat kost per boom echter ca 1200 euro (paar jaar geleden).
Kleine bomen, korter dan 2 jaar gepland kregen per waterbeurt ca 400 liter. En wij gebruikte gietranden, of aarden walletjes om het water de grond in te krijgen.
Die buizen uit de grond zijn meestal niet om water in te geven (helaas wordt dat wel vaak gedaan). Ze zijn bedoelt om zuurstof in de grond te krijgen. Persoonlijk heb ik nooit zo in die buizen geloofd, maar de meeste collega's zweren er bij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als die bomen daadwerkelijk slecht onderhouden worden, dien je toch gewoon bij de gemeente te klagen? Die hebben hun eigen groenvoorziening die voor het gemeente groen onderhoud pleegt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Deze bomen zouden hun wortels diep genoeg moeten hebben dat ze hun water daarvandaan halen. Dan zouden ze een periode van droogte prima moeten kunnen doorstaan.

Kleine jonge boompjes hebben nog niet zulke vertakte wortels, daarom moet je die veel bijwateren.

Het kan in ieder geval geen kwaad er water op te mikken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SmurfLink schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:20:
Deze bomen zouden hun wortels diep genoeg moeten hebben dat ze hun water daarvandaan halen. Dan zouden ze een periode van droogte prima moeten kunnen doorstaan.

Kleine jonge boompjes hebben nog niet zulke vertakte wortels, daarom moet je die veel bijwateren.

Het kan in ieder geval geen kwaad er water op te mikken.
Ik verwacht dat wanneer het droog is dat 90% v.h. water de wortels niet eens bereikt. Dat loopt door de droge grond zo via het trottoir naar de hemelwaterputten in de straat.
Bij de jonge boompjes zie je ook vaak of een plastic koepel/scherm om het boompje heen en/of een buis die de grond in gaat waar de gemeentelijke groenvoorziening mee kan bewateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
True schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Ik verwacht dat wanneer het droog is dat 90% v.h. water de wortels niet eens bereikt. Dat loopt door de droge grond zo via het trottoir naar de hemelwaterputten in de straat.
Bij de jonge boompjes zie je ook vaak of een plastic koepel/scherm om het boompje heen en/of een buis die de grond in gaat waar de gemeentelijke groenvoorziening mee kan bewateren.
Klopt. Het kan geen kwaad maar heeft ook geen nut. :+ Als de TS zich er beter door voelt, ach ga je gang.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Het heeft geen nut en is dus waterverspilling. Beter niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Reinier schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:37:
Eens, zeker met droogte. Is het gewoon zonde van je tijd en van het water.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die boom is zichzelf al aan het 'redden' door middel van het afstoten van, voor nú, overtollig blad. Daar hoef je in principe niets aan te doen en alles wát je zelf doet is eigenlijk ook zonde van het drink/leidingwater wat je er voor gaat gebruiken. Ik kan niet echt goed zien wát voor een boom het is maar het lijkt er op dat deze boom al eerder een probleem gehad heeft (gezien de grote kale vlakken) en/of dat er ooit al iets te grof in gesnoeid is?

Hier in de wijk staan veel zogenaamde 'Moeraseiken' welke in een groot gebied aan de oppervlakte wortelen, die bomen krijgen het nu ook zwaar. Ik kan het echter niet héél erg vinden, die bomen horen hier helemaal niet thuis in de EU (én ze vernielen met de oppervlakkige manier van wortelen ook funderingen van de huizen in woonwijken plus ontnemen alle voedingstoffen uit de grond welke de aanplant in de tuinen ook heel hard kan gebruiken).

edit:
Postieve punt van die bomen: Schaduw .... Althans Nú :+

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 17-07-2022 20:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

De groenvoorziening hier in de stad denkt iets anders.

Maar als je je planten water wilt geven, doe dat dan in de avond, als de zon er niet meer op staat en het afkoelt, en bij de wortels. Doordat het dan aan het afkoelen is, is er minder verdamping, en omdat je het bij de wortels doet i.p.v. ook over de bladeren gaat er minder water verloren.

Bewateren midden op de dag in de volle zon is geen goed idee wegens de verdamping. Het besproeien van de bladeren is eigenlijk ook nutteloos, en in de volle zon kunnen waterdruppels ook als vergrootglazen werken en voor schade aan de bladeren zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Dat laatste is wel een beetje een urban legend hoor.

En over het tijdstip: je kunt ook juist kiezen voor 's ochtends water geven, dan verdampt het water niet en krijgt het de kans om in de grond te trekken.
Maar goed, het blijft de vraag of dit bij een (oudere) boom nuttig is.

Een recent aangeplante boom moet je wel veel water geven. Dan gaat het niet om driemaal 5 liter zoals TS voorstelt. Maar om ietsje meer. Vraag maar aan @Teijgetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

D4NG3R

kiwi

:)

Reinier schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:03:
offtopic:
Niet helemaal, het grappig is dat wanneer de zon hoog staat (en het dus op z'n warmst is) het minder kwaad kan dan wanneer de zon laag staat. Onder lage hoeken kunnen waterdruppels daadwerkelijk als een soort vergrootglas werken en het blad beschadigen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Jurgen Smit zegt dat het niet zo is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

D4NG3R schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:08:
[...]

offtopic:
Niet helemaal, het grappig is dat wanneer de zon hoog staat (en het dus op z'n warmst is) het minder kwaad kan dan wanneer de zon laag staat. Onder lage hoeken kunnen waterdruppels daadwerkelijk als een soort vergrootglas werken en het blad beschadigen.
Hoe wil je die bladeren die metershoog boven zo'n oude boom hangen nat maken bij het water geven?

Ik denk ook dat deze boom geen extra water nodig heeft, zelfs de struiken van de gemeente voor mijn deur geef ik nooit water en die regelen dat ook gewoon zelf. Ook in periodes van droogtes (als het gras al lang hooi is, maar zelfs dat gras gaat niet dood trouwens).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00

Roozzz

Plus ultra

Als je niet de hele avond heen en weer gaat slepen met emmers water kan je je de moeite wel besparen :+

Zoals al genoemd, je hebt heel veel water nodig voor waarschijnlijk een zeer beperkt effect. De boom is nu gewoon bezig met zijn droogte-strategie, dwz overleven met zo min mogelijk schade.

Voor de langere termijn zou je dit wel bij de gemeente kunnen aangeven. Mogelijk is het wortelpakket is onderontwikkeld. Maar naar alle waarschijnlijkheid infiltreert er gewoon heel erg weinig water in de bodem en wordt alles afgevoerd via de bestrating en het riool. Dat laatste kan de gemeente iets aan doen.
Überhaupt ziet deze Esdoorn (?) er niet helemaal jofel uit. Daar mogen ze wel een keer een blik op werpen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

D4NG3R

kiwi

:)

Reinier schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:10:
Jurgen Smit zegt dat het niet zo is :D
Ach, ongeacht wat de waarheid is; er is weinig reden om bladeren zelf te besproeien, zeker onder de brandende zon. Dat water verdampt in no time.. :')
Marzman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Hoe wil je die bladeren die metershoog boven zo'n oude boom hangen nat maken bij het water geven?
Vraag dat aan @Amphiebietje, ik heb geen idee. :D

Anway:
Ik ben het zelf niet helemaal eens met het statement van sommigen dat 'omdat het van de gemeente is' je het maar moet negeren, bomen zorgen voor schaduw en koelere straten in de zomer. Daar wil ik best een paar liter water overheen gieten voor m'n eigen (geringe) profijt. Maar dat gaat zonder pijp de grond in niet veel nut hebben met die droge aarde..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat die grond te hard is om het water er in te laten doordringen. Zie ook die wortel die aan de oppervlakte komt. Je zou al moeten beginnen die grond los te maken.
Tegenwoordig wordt bij nieuwe aanplant vaak een buis in de grond gelegd waardoor het water wel de grond in gaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 16:42
Onze nieuwe bomen krijgen momenteel elke dag 300 liter slootwater in een daarvoor rond de boom aangelegde rand/wal aarde (gietrand), hierdoor zakt het water recht door de kluit naar beneden.

"Jouw" boom zou inmiddels zelf water moeten kunnen vinden, ook als je op een hoog punt in Nederland woont.
Zoals al gezegd regelt de boom zelf zijn blad als hij te weinig water heeft, maar water geven heeft alleen zin als je eerst een gietrand maakt.
De plastic gietrand zoals @Maasluip aanhaalt krijg je niet meer de grond in, je zult dan een rand zandzakjes moeten neerleggen of iets dergelijks op de rand van de tegels om het water boven de kluit te houden.

Wil je gewoon water geven dan zal eerst de grond die nu uitgedroogd is nat moeten worden, om daarna langzaam er nog 30 emmertjes in te laten zakken elke dag.
En hopen dat het niet uitvloeit naar de zijkant.
Maar alle beetjes helpen natuurlijk met dit weer. ;)
Of je de bomen daadwerkelijk er mee gaat redden is de vraag, ze zijn zo oud dat ze dat zelf prima kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2022 09:54 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Het heeft wel degelijk (veel) nut om een boom te behouden. Waar het water vandaan komt en of het dan verspilling is, is niet de vraag.

In Italië worden oude hoge olijfbomen bewaterd in juli en augustus.

Zorg wel dat grond vochtig blijft. Dus beter dagelijks (avond of ochtend) kleinere hoeveelheden dan minder vaak een grote hoeveelheid. Bewerk de bovenkant van de grond even met een hark eerst voor de doorlatendheid.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 18-07-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Reinier schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:03:
Zeker niet, je blad verschrompelt soms waar je bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

pennywiser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Zeker niet, je blad verschrompelt soms waar je bij staat.
Het ging om brandgaatjes door de zon plus regendruppels. Daar geloof ik niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 18:24

_Apache_

For life.

..

nvmd

[ Voor 102% gewijzigd door _Apache_ op 18-07-2022 10:11 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Reinier schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Het ging om brandgaatjes door de zon plus regendruppels. Daar geloof ik niet in.
Nu verdraai je het geloof ik, ik heb dit hierboven niet gelezen. In de volle zon alleen water bij de wortel, niet op het blad. Sommige planten doen er niets op uit, andere worden meteen bruin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Mocht je twijfelen; je kan altijd een paar emmers regenwater bij de boom gooien; dan kost het enkel jezelf wat moeite zonder dat het drinkwater kost. Doe dit dan aan het eind van de dag zodat er geen water verdampt.
Ik heb een paar kleinere bomen in de tuin staan, en deze krijgen ook gewoon met dit weer af en toe een emmertje regenwater uit de ton.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
_eLMo_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:57:

En zo ja, hoeveel dan (3 emmers van 5L ofzo?) en hoe laat (‘s avonds)?
Zoiets, kijk even hoeveel je er tegelijk in de grond kunt laten zakken. Als het af begint te koelen en de zon weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een boom van die grootte na een paar weken droogte dood is gegaan. Ze kunnen denk ik wel wat hebben. Ik zou je tijd en water proberen nuttiger te besteden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

pennywiser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Nu verdraai je het geloof ik, ik heb dit hierboven niet gelezen. In de volle zon alleen water bij de wortel, niet op het blad. Sommige planten doen er niets op uit, andere worden meteen bruin.
Okee, nou, ik dacht dat @Amphiebietje het over het vergrootglaseffect van waterdruppels had (met "brandgaten" tot gevolg). Maakt niet uit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:18
Gezien hoe droog de grond is moet je heel langzaam water geven, anders neemt de grond het sowieso niet op en loopt het er gewoon af, de straat op en de put in.

Denk dat het weinig zinvol is, en voornamelijk verspilling van water.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 18:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Waterzak voor boomirrigatie:

bv
https://www.bol.com/be/nl...tie-76l/9300000007416435/

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/79MWL35v8n4B/993x1200.jpg

zak wordt gevuld met water en dit loopt heel langzaam en geleidelijk uit, terwijl het tegen erdamping beschut is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RM-rf schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:41:
Waterzak voor boomirrigatie:

bv
https://www.bol.com/be/nl...tie-76l/9300000007416435/

[Afbeelding]

zak wordt gevuld met water en dit loopt heel langzaam en geleidelijk uit, terwijl het tegen erdamping beschut is
Maar om nu kosten te gaan maken voor een boom die de verantwoordelijkheid van de gemeente is (en je dus voor het onderhoud aan de boom al betaald) is imo ook wat overkill.

@_eLMo_ Ik zou dus gewoon de plantsoendienst bellen en zeggen dat er bomen bij jou in de straat zijn die wel wat aandacht/onderhoud/liefde kunnen gebruiken. Dan komt men vast wel kijken en waar nodig te hulp schieten.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Een of twee volle emmers neerzetten met wat kleine gaten in de bodem. (Bij)vullen met je tuingieter.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 18-07-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
migchiell schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:38:
Gezien hoe droog de grond is moet je heel langzaam water geven, anders neemt de grond het sowieso niet op en loopt het er gewoon af, de straat op en de put in.

Denk dat het weinig zinvol is, en voornamelijk verspilling van water.
dat heet voorwateren, doe je met potten en bv moestuin ook, in twee ronden water geven, eerst een beetje dan bij de tweede ronde kan het water wel opgenomen worden ipv dat het eraf loopt.

Water op bladeren is niet erg, anders zouden planten na een kort regenbuitje in de zomer problemen krijgen en dan hebben ze niet.
Er zijn youtube videos waar men dit test en geen enkel probleem.
Je wil onder de bladeren water geven omdat het dan bij die plant komt, via bladeren weet je niet waar het terecht komt en wat er op blad blijft liggen verdampt zonder zijn rol te hebben vervuld dus zonde en op dagen dat het niet warm is kan vocht zorgen voor groei van schimmels etc en dat wil je ook niet, verbranden nee, maar genoeg redenen om het niet te doen dus.

Nieuw geplante boompjes krijgen hier eerste jaar 10 l per week (uit de rivier) 1e jaar, 10L elke twee weken 2e jaar en 10L per maand derde jaar dan moeten ze het zelf kunnen of plant ik wel iets anders. (graaf een fles zonder bodem in zodat je diep water geeft niet oppervlakte, dat helpt alleen onkruid)

De bomen op de foto's zouden het aan moeten kunnen en met extreme droogte kunnen ze net als in de winter hun bald beginnen te verliezen om waterverlies via blad te vermijden, daar is weinig mis mee, we hebben hier vaker flinke droogte en ik heb grote essen schijnbaar door gezien aan het einde zomer maar gewoon terug zien komen alsof er niets gebeurd was.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +17 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Ik ben jarenlang verantwoordelijk geweest voor ongeveer 25.000 bomen van een gemeente. Een boom van dit formaat water geven heeft niet veel zin, zoals al beschreven moet die boom inmiddels zelf een voldoende groot wortelstelsel hebben. Ik denk eerder dat de gefotografeerde boom last heeft van een sterk verdichte ondergrond (logisch onder een weg) en waarschijnlijk heeft hij inmiddels ook een groot deel van de ondergrondse voedselvoorraad opgemaakt. Enige oplossing ter plaatse zou de grond ploffen zijn, waarbij direct ook voedsel de grond in wordt geschoten. Dat kost per boom echter ca 1200 euro (paar jaar geleden).
Kleine bomen, korter dan 2 jaar gepland kregen per waterbeurt ca 400 liter. En wij gebruikte gietranden, of aarden walletjes om het water de grond in te krijgen.
Die buizen uit de grond zijn meestal niet om water in te geven (helaas wordt dat wel vaak gedaan). Ze zijn bedoelt om zuurstof in de grond te krijgen. Persoonlijk heb ik nooit zo in die buizen geloofd, maar de meeste collega's zweren er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 16:42
CH4OS schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:45:

@_eLMo_ Ik zou dus gewoon de plantsoendienst bellen en zeggen dat er bomen bij jou in de straat zijn die wel wat aandacht/onderhoud/liefde kunnen gebruiken. Dan komt men vast wel kijken en waar nodig te hulp schieten.
Bij ons stonden juist grote borden dat bv de afvalstortlocatie morgen vanaf 12 uur gesloten is vanwege het hitteplan....... :?
Ambtenaren........... :X
Ik verwacht dat de plantsoenendienst als gemeentedienst ook lekker vrij is met dit weer, naar het zwembad gaat, en niet komt kijken. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

Tsja 1 dag vroeger of later gaat het verschil niet maken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Marzman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Wel, je neemt een tuinslang (dat is zo'n ding waar water doorheen stroomt, niet een reptiel dat in je tuin rondkruipt), draait de kraan flink open zodat het water er met redelijk hoge druk uitkomt, en mikt omhoog in de richting van de kruin van de boom.

Als je boom dan nog te hoog is, of je waterdruk te laag, dan kan je de brandweer lief aankijken en ze vragen of ze een demonstratie van hun uitrusting kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Reinier schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Okee, nou, ik dacht dat @Amphiebietje het over het vergrootglaseffect van waterdruppels had (met "brandgaten" tot gevolg). Maakt niet uit verder.
Niet alle planten hebben even stevige bladeren, en niet alle planten kunnen even goed tegen fel licht.

Afijn, het is enkel advies dat ik uit warmere contreien vandaan heb, waar het al langer vaker tegen de 40 aanloopt kwa temperatuur. Als je als NL'er denkt het beter te weten, dan is dat ook goed.
Het is vergelijkbaar met al die mafklappers hier die met 40 graden naar het strand gaan om een zonnesteek en huidkanker op te lopen in plaats van gewoon binnen te blijven met alles dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Amphiebietje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Wel, je neemt een tuinslang (dat is zo'n ding waar water doorheen stroomt, niet een reptiel dat in je tuin rondkruipt), draait de kraan flink open zodat het water er met redelijk hoge druk uitkomt, en mikt omhoog in de richting van de kruin van de boom.

Als je boom dan nog te hoog is, of je waterdruk te laag, dan kan je de brandweer lief aankijken en ze vragen of ze een demonstratie van hun uitrusting kunnen geven.
Ik heb nog nooit iemand op die manieren een boom water zien geven. Maar als je denkt dat dit een veel gebruikte methodes zijn dan is het inderdaad een nuttige waarschuwing :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
breadje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:43:
interessante input, dank!
Een zuurztofbuis zou toch een ideale manier zijn om water bij de diepere wortels te krijgen?
Onlangs heb ik na dagen regen eens een stukje gegraven (een kitten moest begraven worden, erg triest) en het was schokkend hoe dun de vochtige laag aarde was. Elke voorzienigheid die water dieper krijgt lijkt mij zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Die bomen laten hun bladeren vallen om niet dood te gaan. Via de bladeren verbruikt een boom het meeste water. Als de bladeren weg zijn, heeft de boom meer kans om te overleven.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Silent7 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:35:
[...]

interessante input, dank!
Een zuurztofbuis zou toch een ideale manier zijn om water bij de diepere wortels te krijgen?
Maar waarom? Bomen bestaan al vele miljoenen jaren. Veel bomen zijn dusdanig sterk, dat de potentie er is om honderden tot zelfs duizenden jaren oud te worden.

Die dingen zijn dusdanig goed door geëvolueerd dat ze prima in staat zijn om periodes van zowel droogte als overmatige periodes van nattigheid te weerstaan. Iedere boom komt met een gigantisch netwerk aan wortels waar het water mee opneemt. Dit netwerk aan wortels is vaak alleen al zo breed als een boom lang is, laat staan te beginnen over de diepte.

Daarnaast kunnen bomen binnen een enkele dag ook grote hoeveelheden water tot zich nemen, waarmee het weerstaan van periodes van droogte prima mogelijk is. En zelfs indien het iets te veel van het goede lijkt te worden voor dit jaar, kan de boom zijn bladeren afstoten.

Als je het mij vraagt is de enige reden om een boom betekenis water te geven, om te voorkomen dat deze bij extreme droogte een brandgevaar voor zichzelf en andere bomen vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

Omdat er met dit extreme weer daadwerkelijk bomen dood gaan, en we dat liever niet willen in de wijk.

Denk ook aan de hittegolf van enkele jaren terug. Toen is er echt veel dood gegaan.

Maargoed het is kiezen tussen veel moeite doen of accepteren dat ze dood gaan en er iets anders voor terug plaatsen, dat misschien bestendiger is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 11:12
Hier kun je zien hoe de regenverdeling is geweest dit jaar. Denk dat het nog vroeg is om je zorgen te maken, ook omdat er regen gepland staat en het geen super droge zomer is.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/droogtemonitor

Af en toe savonds een gieter omkeren is zowiezo een goed plan. Houd de grond vochtig en als het echt regent dan zakt er tenmiste nog iets in de grond. 10x een volle regenton van 200liter is nog geen 3 euro, bijna voor niets.

[ Voor 32% gewijzigd door enermax op 18-07-2022 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
psychodude schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Maar waarom? Bomen bestaan al vele miljoenen jaren. Veel bomen zijn dusdanig sterk, dat de potentie er is om honderden tot zelfs duizenden jaren oud te worden.

Die dingen zijn dusdanig goed door geëvolueerd dat ze prima in staat zijn om periodes van zowel droogte als overmatige periodes van nattigheid te weerstaan. Iedere boom komt met een gigantisch netwerk aan wortels waar het water mee opneemt. Dit netwerk aan wortels is vaak alleen al zo breed als een boom lang is, laat staan te beginnen over de diepte.

Daarnaast kunnen bomen binnen een enkele dag ook grote hoeveelheden water tot zich nemen, waarmee het weerstaan van periodes van droogte prima mogelijk is. En zelfs indien het iets te veel van het goede lijkt te worden voor dit jaar, kan de boom zijn bladeren afstoten.

Als je het mij vraagt is de enige reden om een boom betekenis water te geven, om te voorkomen dat deze bij extreme droogte een brandgevaar voor zichzelf en andere bomen vormt.
De meeste bomen zijn maar 'enkele' jaren oud en hebben dus nog niet dat 'gigantisch netwerk aan wortels waar het water mee opneemt'...
En hoewel ik eerlijk moet bekennen er niet zelf bij te zijn geweest heb ik het idee dat 'miljoenen jaren' geleden er nog geen asfalt, bestrating en riolering was zoals nu waardoor sommige, vooral nieuwe jonge bomen, niet genoeg water krijgen. Ook schijnt het klimaat iets veranderd te zijn, hoewel dat varieert van aan wie je het vraagt tegenwoordig :+

Een brandgevaar van een boom in een woonwijk? Tenzij je 'm 'water' geeft door er benzine overheen te gieten kan ik mij daar niets bij voorstellen, in het allerergste geval sterft een boom en een jaar of langer later is deze een keer zo droog tijdens een volgende hittegolf dat 'ie in de brand kan vliegen, dan brand er 1 dode boom af... Tenzij het vuur dan een paar meter door springt door weinig brandbare lucht is er niets aan de hand...

Heeft het nut om '3 keer 5 liter' water op een boompje te gooien? Nope. Heeft het nut om jonge net geplaatste bomen te helpen met zuurstof, voeding en water? Ja natuurlijk, daarom doet de gemeente dit ook.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

psychodude schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Het probleem met bomen in een versteende stadsomgeving is dat er weinig water de grond in gaat. Het hemelwater gaat bijna allemaal linea recta het riool in.
Dus die grond is droog, blijft droog en wordt in de zomer nog droger. En men vindt het vreemd dat "bomen slechter tegen droogte kunnen tegenwoordig".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Topicstarter
Wij hebben wel een gescheiden hemelwaterafvoer bij ons in de week, dus ik weet niet in hoeverre dat water lokaal blijft of afgevoerd word.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1