Excel poule WK 2022

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVrijhoeven
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Hallo,

Ik heb van mijn vrienden de vraag gekregen of ik een WK poule kan maken waarin zij kunnen voorspellen wat de uitslagen van het aankomende WK word, ik heb op het internet een formule gevonden, maar deze is optellend, maar moet voor mij afzonderlijk van elkaar werken. de formule die ik heb is:

=ALS(OF(EN(Blad1!D4>Blad1!E4;Blad1!$A$4>Blad1!$B$4);EN(Blad1!D4=Blad1!E4;Blad1!$A$4=Blad1!$B$4);EN(Blad1!D4<Blad1!E4;Blad1!$A$4<Blad1!$B$4));1;0)+ALS(EN(Blad1!F4=Blad1!$A$4;Blad1!G4=Blad1!$B$4);3;0)

Je hoort 3 punten te krijgen als je de uitslag perfect voorspelt(dus als je 3-1 voorspelt en de wedstrijd word ook 3-1) en 1 punt als je de winnaar correct voorspelt of gelijkspel correct voorspelt, het is echter NIET de bedoeling dat als je 2-2 voorspelt en het word 2-2 dat je dan een punt krijgt voor gelijkspel, dan hoor je alleen 3 punten te krijgen.

Ik gebruik zelf excel 2019, de uitslagen van de wedstrijden staan in A4 en B4 t/m A51 en B51 en de voorspellingen staan in D4 en E4 t/m D51 en E51(dit is alleen voor 1 deelnemer!)

Alvast bedankt,

Tim Vrijhoeven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:45
Beste Tim,

Leuk initiatief wat je opgepakt hebt. Om te bereiken wat je wilt kan je het beste een tussenstapje maken door aan te geven dat men 1 punt verdient voor het juist voorspellen van de TOTO en 2 extra punten krijgt voor het juist voorspellen van de gehele uitslag. Heeft men de TOTO goed maar niet de uitslag goed dan krijgt met 1 punt en heeft men beide goed dan krijgt men dus 3 punten. Zie ook onderstaand voorbeeld.

https://1drv.ms/x/s!Ap3maf0D0eyAt1YxKOHzo_a9LBq1?e=scytIw

Nog een paar tips van een ervaringsdeskundige wat betreft het opzetten van een pool in excel (excel-pool.nl):
Probeer de formules zo kort mogelijk te houden en gebruik eventueel extra cellen/kolommen voor het maken van een tussenstap. Dit voorkomt fouten en maakt het overzichtelijker.
De punten voor het juist voorspellen van een onderdeel laten ophalen uit een cel in plaats van invullen in de formule. Dit maakt achteraf aanpassen makkelijker.
Reserveer vrije regels bovenin en eventueel ook kolommen om laten nog dingen kunnen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimVrijhoeven
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Heel erg bedankt, heb gezien wat ik mis en heb het nu werkend!

[ Voor 82% gewijzigd door TimVrijhoeven op 22-07-2022 14:34 ]