Ver-engelsing van Nederlandse woorden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Topicstarter
Het gaat me daarbij om dit artikel: nieuws: Bug in Fall Guys zorgt voor vanzelf 'accidenteel aanschaffen' van skins (door @YannickSpinner).

Ik snap dat taal arbitrair is en verbasterd, maar toen ik 'accidentele' zag staan betrapte ik mezelf wel op een frons. Dit had ik in het verleden ook bij 'encrypteren'. Gelukkig zie ik laatstgenoemde niet meer in artikels terugkomen.

Voor zover ik begreep was de verbastering ooit ontstaan omdat de Nederlandse taal in de technische IT termen tekort schiet. Begrijpelijk, maar het is dan toch niet nodig om voor doorsnee termen dit ook te gaan doen? Dit improveert de readabiliteit van het artikel niet naar mijn opinie ;)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-09 19:00

YannickSpinner

Redacteur
Haha die laatste zin was leuk! Ik snap je feedback goed. Hier komt mijn arbitraire redenering: accidenteel staat ondertussen in veel (online) woordenboeken (alles behalve de Van Dale zo lijkt) en daarom zie ik het als een ingeburgerd begrip. Dit zijn daarentegen vaker discussies op Tweakers en het blijft altijd lastig welke begrippen wel en niet als ingeburgerd worden beschouwd.

Gezien ik meer critici in de comments zie edit ik het woord wel even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

nst6ldr schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:25:
Ik snap dat taal arbitrair is en verbasterd, maar toen ik 'accidentele' zag staan betrapte ik mezelf wel op een frons. Dit had ik in het verleden ook bij 'encrypteren'. Gelukkig zie ik laatstgenoemde niet meer in artikels terugkomen.
https://woordenlijst.org/#/?q=accidenteel
https://woordenlijst.org/#/?q=encrypteren

Zijn allebei gewoon officieel Nederlands. Woordenlijst.org is het Groene Boekje, van de Taalunie. Die hebben de wettelijke taak om te bepalen wat Nederlands is en wat niet. Engelse woorden veranderen in een niet-bestaand Nederlands woord, daar heb ik ook een hekel aan. Maar als het correct Nederlands is, waarom maak je je er dan druk om? :)

Cunning linguist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

In principe heb je wel gelijk @Bart ®..

Maar laten we (en nu wordt het enorm arbitrair hoor) niet dit soort rare woorden gaan gebruiken voor iets waar een prima en gangbaar Nederlands woord voor is..

Accidenteel kan prima met onopzettelijk of per ongeluk
Encrypteren kan prima met versleutelen

Kijk, als er geen gangbaar equivalent (pun intended :+ ) is in de Nederlandse taal (zoals bij paraplu, cheque, sowieso, airbag, computer, ballon, enzovoort ), prima.. Maar accidenteel? Ik hoor het niemand zeggen :)

Is verder geen aanval hoor. En hulde dat jullie het aangepast hebben :)

We hebben een prachtige taal.

/disclaimer
arbitrair en equivalent vind ik dan weer wel kunnen en veel mooier en passender (in bovenstaande context) dan de puur Nederlandse tegenhangers (willekeurig en "gelijkwaardig iets").. Maar het blijft altijd persoonlijk natuurlijk en er is niet per se een goed of fout, zolang het grammaticaal gewoon klopt :) En da's ook het mooie van taal, de evolutie.. Als we er met zijn alleen over eens zijn dat 'oké' een prima woord is om dagelijks te gebruiken komt dat vanzelf goed. :) Maar laten we het dan vooral doen bij woorden waar geen goed Nederlands alternatief voor is :) (IMHO)

/disclaimer2
Context is ook zo lekker Nederlands :+ Net als disclaimer, per se en grammatica _O-

Taal.. Zo leuk! :)

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 18-07-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Oh nee @FreakNL, ik zie het ook niet als aanval hoor :). Gewoon een interessante discussie. Het zijn ook niet de mooiste woorden hoor, encrypteren en accidenteel. Maar imo nog lang niet zo erg als cancelen :'(. Alhoewel dat blijkbaar tegenwoordig ook gewoon Nederlands is: https://woordenlijst.org/#/?q=cancelen

Maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer mooi om zo nu en dan wat minder gebruikte woorden voorbij te zien komen. Taal is divers, laten we het ook divers houden, denk ik dan :P. Ik denk dan ook eerder 'wat een grappig zeldzaam woord', dan 'waarom wordt hier niet de meest gangbare term gebruikt'.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:55

Nox

Noxiuz

FreakNL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:53:
In principe heb je wel gelijk @Bart ®..

Accidenteel kan prima met onopzettelijk of per ongeluk
Encrypteren kan prima met versleutelen
Accidenteel heeft een andere lading dan onopzettelijk (impliceert een door de gebruiker verrichte handeling) en idem voor per ongeluk. Accidenteel impliceert dat het om een ongelukkige handeling gaat. Maar dat terzijde, ik vind accidenteel wel een mooi woord, het heeft wel iets Vlaams.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1