Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• santo999
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11-2022
Hallo,

Ik ben geen computerdeskundige maar ben graag bezig met mijn pc om dingen uit te proberen en aan de gang te krijgen.
Heb een zelf een pc'tje gebouwd met oudere componenten.
Op het moment een Asus P8P67 Pro Rev 3.1 moederbord met een i7 2600K cpu en 16gb, Windows 10.
Ik las een artikel over nvme drives en dat die via een adapter in een pcie 2.0 slot kunnen werken.
Heb een nvme naar pcie x1 adapter gekocht van Gelrhonr en een Samsung 980 nvme drive van 256gb.
De adapter in het tweede pcie 2.0 x16 (x8) slot gestoken, in het eerste 2.0 x16 slot zit mijn gpu.
Na een tijd bezig te zijn geweest draait de Samsung als opstartschijf, Windows 10, en draait alles goed.
Het enige wat me bezig blijft houden en wat ik niet op kan lossen is het feit dat de nvme drive ontzettend langzaam draait.
Samsung Magician en ook Crystalmark geven een bench van 420 mb/s.
Ik weet dat ik niet de snelheden kan halen die Samsung opgeeft, in deze configuratie maar de nvme drive zou toch wel een hogere snelheid moeten kunnen halen ?
Wat zie ik over het hoofd ?
De bios staat in EFI stand, AHCI. CSM uitgeschakeld.

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ten eerste "draait" je SSD niet ...

Maar 420mb/s is an sich een niets zeggende hoeveelheid, zonder de context te kennen. Post eens een screenshot van bijvoorbeeld CrystalDiskMark?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Je zegt het antwoord al jouw moederbord heeft pci-e 2.0 sloten, de Gelrhonr adapter is 1x pci-e 3.0 / pci-e 4.0

De bandbreedte van pci-e 2.0 x1 is 500 mb/s dus het klopt wel, jouw moederbord is het probleem.

Edit: om het op te lossen moet je kijken naar een 8x NVME adapter.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2022 13:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42

RnB

Ik denk dat je tegen de max van je pcie 1x adapter zit.

Volgens de specs van je moederbord, heb je een pcie versie 2 x1 slot, waarbij je maximaal 500MBps aan bandbreedte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

mr_evil08 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:56:

Edit: om het op te lossen moet je kijken naar een 8x NVME adapter.
x8 heeft natuurlijk weinig zin; er zijn geen NVME SSDs die meer dan 4 lanes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• santo999
Super bedankt voor de hulp !
Weer wat geleerd en nu weet ik waar ik het in moet zoeken.
Ik bleef maar aan de gang met de instellingen te veranderen maar kwam dus niet verder.
Nu weet ik dat het aan de hardware ligt.
Nogmaals dank iedereen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Croga schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:02:
[...]

x8 heeft natuurlijk weinig zin; er zijn geen NVME SSDs die meer dan 4 lanes gebruiken.
Ok, dan zou TS nooit de volle bandbreedte van zijn Samsung SSD kunnen gebruiken op deze moederbord en blijven hangen op 2000 mb/s bij een 4x adapter.

@santo999 Verwacht niet teveel van die hoge bandbreedte,s van 2000-3000 mb/s het staat leuk maar in praktijk gaat het vooral om iops tenzij je constant bestanden aan kopiëren bent maar dan zul je ook sneller netwerk dan gigabit nodig zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 17-07-2022 13:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Deze setup bevat ook max 20 pci-e lanes.
En als ik de online manual even snel door scan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8TyFNsZ.png

Dan deelt het tweede slot zijn lanes met de ander pci-e èn een usbcontroller.
Wanneer je het slot configureert voor x4, dan zullen het overige x1 slot èn de usb controller die ook via een PCI-E x1 lane lopen niet meer werken.

Voor een 11 jaar oude computer zou ik 't lekker zo laten. Een Sata-600 ssd had in dit systeem waarschijnlijk hetzelfde resultaat geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• santo999
@mr_evil08 Nee, dat verwacht ik ook niet hoor. Ik wilde alleen maar proberen om via een adapter een nvme drive aan de gang te krijgen op een oude pc, als opstartschijf.
Dat is gelukt maar ik bleef hangen op die hele lage snelheid.
Nu weet ik dus waar het probleem zit.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• santo999
@PROnline Bedankt voor de hulp. Ik heb in ieder geval weer iets bijgeleerd. Ik wilde proberen of ik de nvme drive aan de gang kon krijgen op dit moederbord. Nu snap ik dus waarom de snelheid zo laag ligt.
Pagina: 1