Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-07-2022
Ik kreeg een mobo-upgrade, van een x470-pro naar een b550 vision D. Op mijn oude moederbord vroeg het moederbord net voor het opstarten om het wachtwoord van de vergrendelde ssd. Ik ken het wachtwoord en ik vulde het elke keer in en het werkte prima. Mijn nieuwe moederbord geeft me niet meer de mogelijkheid om mijn wachtwoord in te voeren en nu kan ik de SSD niet gebruiken. Het moederbord herkent de SSD en deze verschijnt in Drive Manager, maar ik kan hem gewoon niet gebruiken, hij is niet toegewezen en niet geïnitialiseerd. Het is niet mijn opstartschijf, maar ik heb daar veel bestanden en games en het is mijn enige SSD (de rest zijn HDD's). Weet iemand hoe ik mijn wachtwoord moet invoeren? Ik heb geprobeerd de bios bij te werken, met Samsung Magician enz. Maar niks werkt.

Specs:

CPU: Ryzen 7 5800x

GPU: rtx2060

SSD: Samsung 860 EVO (locked)

Motherboard: Gigabyte B550 Vision D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:00
Ik denk dat je oude moederbord en ssd middels encryptie door het wachtwoord aan elkaar gekoppeld zijn en je ssd daarom niet zondermeer een nieuw moederbord accepteert (anders zou het wel heel makkelijk zijn bij diefstal om je ssd te ontgrendelen, hetgeen je met een wachtwoord juist wilt voorkomen).
Wat je denk ik moet doen is het volgende: sluit je ssd aan op je oude moederbord en verwijder het wachtwoord van de ssd.
Sluit daarna de ssd weer aan op je nieuwe moederbord en stel een nieuw wachtwoord in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bitlocker? De key is opgeslagen in je bios, dus om te ontgrendelen moet je hem weer aan het oude moederbord hangen.

Of de recovery key gebruiken. Bij het inschakelen van de encryptie heb je een bestand of USB-stick gemaakt waarmee de encryptie is terug te draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 17-07-2022 12:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
Ik heb zelf de encryptie niet gemaakt, dat heeft m'n broer gedaan. Ik heb de ssd overgenomen met het wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dus werk aan de winkel het staat hierboven hoe: CodeCaster in "Nieuwe mobo vraagt niet om SSD wachtwoord"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
Ik heb de encryptie niet gedaan, dus ook niet op het oude moederbord. Het oude moederbord heeft tevens een mankement dat ik de bios niet inkom, vandaar dat ik een nieuwe had gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja we zullen wel (flink) wat meer informatie moeten hebben om te weten wat voor encryptie je gebruikt en wat je doet ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@kevinho Als het mankement v/h bios opgelost kan worden, ben je mogelijk spekkoper als we daar mee kunnen denken.....
Met alleen een kristallen bol wordt het niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
Ik heb de encryptie alleen niet zelf gedaan. Wel weet ik dat dit middels de bios is gebeurd. De moederbord die vroeg om het wachtwoord heeft een fout waardoor ik de bios niet inkom, anders had ik misschien de encryptie al kunnen wijzigen. Ik heb daarom een nieuwe moederbord aangeschaft die wel de bios in kan. Die vraag alleen niet om het wachtwoord, waardoor de SSD ontoegankelijk blijft en ik de encryptie er niet af kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:42
@kevinho Heb je de encryptie zelf gedaan of niet? :+

Geintje, je gaf al aan dat je broer dat had gedaan. Klinkt alsof je broer meer kaas heeft gegeten hiervan en hij zal weten wat hij gedaan heeft. Begin bij je broer om te vragen wat hij heeft gedaan, plaats dan hier het resultaat en dan zijn er vast wel weer welwillende Tweakers die je verder helpen.

Je geeft heel weinig info waarmee Tweakers je kunnen helpen en die info kan je halen bij je broer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02
Klinkt mij als een harddisk password, geen idee of je nieuwe BIOS daar ondersteuning voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
@bazzemans Bedankt voor de reply, wat voor informatie wil je? M'n broer heeft eens in zn moederbord bios per ongeluk een wachtwoord erop gezet, zonder het echt te weten. Hij heeft kort daarna die moederbord verkocht en toen kon hij er niet meer bij. Hij achtte de SSD onbruikbaar en gaf hem aan mij. Ik had toen kort success met mijn oude moederbord maar dat is voorbij met mijn nieuwe moederbord.

Ik kan om de specificaties vragen van de moederborden als dat helpt? Ik zou niet echt weten wat voor informatie ik kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
@Archie_T Bedankt voor uw reactie. Ik heb even opgezocht en vond in een reddit thread iemand met een vergelijkbaar probleem en die had gigabyte (waar mijn moederbord ook van is) geen harddisk password ondersteunt: " Gigabyte motherboard do not support HDD password function." Dit zou wel een antwoord kunnen zijn gezien mijn broer en ik allebei nu Gigabyte moederborden hebben en beiden er niet bij kunnen.

Dit lijkt inderdaad alsof het een gigabyte moederbord issue is. Gelukkig hebben mijn broer en ik ook andere pc's liggen. Hij heeft dit eens geprobeerd op een andere pc maar toen kon die alleen het wachtwoord wijzigen, niet verwijderen. Ik zal de ssd eens meenemen en opnieuw proberen, maar het kan dus zijn dat we weer tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Is het formatteren een optie? Ik heb wat games en documenten op de SSD maar in principe mag alles gewipet worden. Ik weet alleen niet of dit wel kan oof werkt met een harddisk password

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
Een harddisk password zit volgens mij in de HD zelf. Het is lang geleden dat ik er voor het laatst mee gespeeld heb eerlijk gezegd dus weet het niet zeker. Formatteren zal dus niet helpen want als de BIOS hem niet vrij geeft zal Windows/ Linux/ etc.. hem ook niet zien. Je moet dus inderdaad een moederbord vinden met HD password ondersteuning. Meeste laptops hadden het vroeger.

@kevinho Verwijderen was vroeger gewoon leeg wachtwoord enteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Archie_T op 30-07-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
@Archie_T Dat klinkt wel logisch, dit ga ik zeker proberen. Laptops zouden handig zijn maar hoe verbind ik een interne ssd met een laptop? Zover ik weet hebben de meeste moderne laptops geen sata ingangen, tenminste die van mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
kevinho schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:13:
@Archie_T Dat klinkt wel logisch, dit ga ik zeker proberen. Laptops zouden handig zijn maar hoe verbind ik een interne ssd met een laptop? Zover ik weet hebben de meeste moderne laptops geen sata ingangen, tenminste die van mij niet.
Nee. Dat wordt schroeven. Maar als je ergens het wachtwoord kan wijzigen kan je hem dus ook verwijderen en dan ben je er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
Oke ik zal het gaan proberen, dit kan even duren gezien de ssd ergens anders is. Ik zal een update geven als ik het geprobeerd heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

kevinho schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:09:
@Archie_T Bedankt voor uw reactie. Ik heb even opgezocht en vond in een reddit thread iemand met een vergelijkbaar probleem en die had gigabyte (waar mijn moederbord ook van is) geen harddisk password ondersteunt: " Gigabyte motherboard do not support HDD password function."
Dat betekent alleen dat het geen ingebouwde ondersteuning heeft om vanuit je bios een wachtwoord op de schijf te zetten.

Bitlocker werkt anders.
Is het formatteren een optie? Ik heb wat games en documenten op de SSD maar in principe mag alles gewipet worden. Ik weet alleen niet of dit wel kan oof werkt met een harddisk password
Dat zou gewoon vanuit het bios moeten kunnen, of anders met een USB-bootdisk.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 30-07-2022 13:28 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinho
Ik denk dat een leeg password enteren het misschien wel kan oplossen, dit heeft mijn broer niet geprobeerd zei die. Bedankt @Archie_T
Pagina: 1