Mijn verzonden pakket kwijt bij postnl

Pagina: 1
Acties:
  • 4.238 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-04 10:46
Ik heb recent via marktplaats iets verkocht.
Ik neem altijd in mijn advertenties mee dat de prijs zonder verzendkosten is en verzending op risico van de koper is.

De koper wilde graag verzenden en via marktplaats betaalverzoek.
Dat heb ik gedaan. Markplaats bied geen mogelijkheid om het pakket verzekerd te versturen.
Omdat ik altijd verkoop op risico van de koper heb ik geen kopers bescherming.

Nu blijft het pakket al een hele tijd hangen op wegens drukte vertraagd en nu is er zelfs helemaal geen update meer.
Aangezien het NIET aangetekend is zal postnl geen echt onderzoek instellen.

Mijn vraag is nu wat mijn plichten zijn als particuliere verkoper rekening houdend met het feit dat ik heb aangegeven dat het verzenden op risico van de koper is?

Moet ik het bedrag terug storten of is het zijn juridisch ook zijn risico nu?
Misschien uit coulance 50/50?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Beste antwoord (via madmaus op 17-07-2022 19:35)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Zie https://blog.iusmentis.co...ordt-op-risico-verzonden/

Conclusie: Hoewel het risico, bij koop van een webwinkel, in principe bij de verkoper ligt, wordt dat bij particuliere koop omgedraaid: Het risico ligt in principe bij de koper tenzij anders afgesproken. Jij hebt niet ander afgesproken.

Het zou wel netjes zijn om een onderzoek bij PostNL te laten doen. Dat kan alleen de verzender dus de koper heeft die mogelijkheid simpelweg niet. Maar je hebt, puur juridisch gezien, geen verplichtingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Je plicht? Niets.
Netjes? Onderzoek bij Postnl laten instellen.

50/50 is volledig aan jou of je dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aangetekend met PostNL is tot 250 euro verzekerd, maar hoe dat precies zit zou je even in de voorwaarden na moeten lezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Zie https://blog.iusmentis.co...ordt-op-risico-verzonden/

Conclusie: Hoewel het risico, bij koop van een webwinkel, in principe bij de verkoper ligt, wordt dat bij particuliere koop omgedraaid: Het risico ligt in principe bij de koper tenzij anders afgesproken. Jij hebt niet ander afgesproken.

Het zou wel netjes zijn om een onderzoek bij PostNL te laten doen. Dat kan alleen de verzender dus de koper heeft die mogelijkheid simpelweg niet. Maar je hebt, puur juridisch gezien, geen verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Ernemmer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:17:
Aangetekend met PostNL is tot 250 euro verzekerd, maar hoe dat precies zit zou je even in de voorwaarden na moeten lezen.
Ik heb niet aangetekend verzonden omdat marktplaats dat niet aanbied via betaalverzoek.

Het is erg sneu voor die persoon maar ik heb volgens mij de risico's voldoende afgedekt?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je haalt aan dat je aangetekend verstuurd hebt, klopt dat?

Als de verkoper deze extra kosten bovenop normale verzending betaald heeft zou ik de verzekerde vergoeding aan hem uitkeren. Als je zelf extra betaald hebt voor aangetekend zou ik zelf het geld houden.

Je laatste post verduidelijkt dat er niet aangetekend verzonden is.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 17-07-2022 10:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
madmaus schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Ik heb niet aangetekend verzonden omdat marktplaats dat niet aanbied via betaalverzoek.

Het is erg sneu voor die persoon maar ik heb volgens mij de risico's voldoende afgedekt?
Misschien je OP even aanpassen dan.
madmaus schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:14:

Aangezien het aangetekend is zal postnl geen echt onderzoek instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55

Reinier

\o/

Aangezien het aangetekend is zal postnl geen echt onderzoek instellen.
Zinnen als deze maken het er altijd zo'n warrig verhaal van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
_eLMo_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:20:
Je haalt aan dat je aangetekend verstuurd hebt, klopt dat?

Als de verkoper deze extra kosten bovenop normale verzending betaald heeft zou ik de verzekerde vergoeding aan hem uitkeren. Als je zelf extra betaald hebt voor aangetekend zou ik zelf het geld houden.

Je laatste post verduidelijkt dat er niet aangetekend verzonden is.
Née juist niet omdat dat niet kan via marktplaats betaalverzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Reinier schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Zinnen als deze maken het er altijd zo'n warrig verhaal van.
Klopt foutje van mij ik pas het aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
.

[ Voor 99% gewijzigd door madmaus op 17-07-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:02

St@m

@ Your Service

Als de koper het aangetekend of verzekerd had gewild had ie daar prima voor kunnen betalen.

Wat netjes is, is dat jij informeert bij PostNL en een onderzoek laat openen. Hiervoor zul je gegevens moeten aanleveren en het gaat je tijd, energie en frustratie kosten want de aftersales van PostNL bestaat niet en de koper zal in je nek hijgen.

Je moet niets.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als je verzonden hebt met track & trace kun je wel degelijk een onderzoek door PostNL in laten stellen (zoals hierboven ook al vermeldt). De uitkomst is dan waarschijnlijk dat je pakket niet meer terug te vinden is en dat er geen vergoeding plaats zal vinden omdat er niet verzekerd verzonden is. Maar je kunt dan wel een gratis pakketzegel krijgen voor je volgende zending, maar of je daar op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Het verhaal wordt nog leuker.
PostNL kan voor mij als verzender geen onderzoek starten omdat dit schijnbaar al door de ontvanger is verzocht.
Ik kan daarom niet op de hoogte gehouden worden.

Ze gaan volledig voorbij aan het feit dat ik een overeenkomst heb met PostNL.

PostNL chat:

'Sorry, maar ik kan niets voor je betekenen omdat de ontvanger al een onderzoek is gestart, volgens de verzendwijze mag dit. Als er iets bekend is dient de ontvanger jou op de hoogte te houden."

Ze hebben het nog iets verduidelijkt:

" Het gaat in dit geval om een marktplaats zending. Bij deze zendingen loopt het net wat anders, aangezien de ontvanger het verzendlabel betaald. Hierdoor is de ontvanger de opdrachtgever. Op het moment is er ook nog niks uit het onderzoek gekomen. Ze zijn nog bezig met het achterhalen wat er gebeurd is. Ik kan je op dit moment helaas niet meer informatie bieden, omdat deze er niet is. Mijn excuses voor het ongemak!"

[ Voor 60% gewijzigd door madmaus op 19-07-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

" Het gaat in dit geval om een marktplaats zending. Bij deze zendingen loopt het net wat anders, aangezien de ontvanger het verzendlabel betaald. Hierdoor is de ontvanger de opdrachtgever. Op het moment is er ook nog niks uit het onderzoek gekomen. Ze zijn nog bezig met het achterhalen wat er gebeurd is. Ik kan je op dit moment helaas niet meer informatie bieden, omdat deze er niet is. Mijn excuses voor het ongemak!"

staat toch duidelijk dat ontvanger betaald, en wie betaald = opdrachtgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

En helemaal prima toch?
Kosten van de koper, risico van de koper, en dus onderzoek van de koper. Wat maakt jou het uit?
Verhalen op jou gaat / kan niet gebeuren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

madmaus schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:51:
Het verhaal wordt nog leuker.
PostNL kan voor mij als verzender geen onderzoek starten omdat dit schijnbaar al door de ontvanger is verzocht.
Ik kan daarom niet op de hoogte gehouden worden.

Ze gaan volledig voorbij aan het feit dat ik een overeenkomst heb met PostNL.

PostNL chat:

'Sorry, maar ik kan niets voor je betekenen omdat de ontvanger al een onderzoek is gestart, volgens de verzendwijze mag dit. Als er iets bekend is dient de ontvanger jou op de hoogte te houden."

Ze hebben het nog iets verduidelijkt:

Dan is dat voor jou mooi, toch? Als de ontvanger het label heeft aangemaakt dan heb jij hierbij 100% aan je plicht voldaan en hoef je je er niet meer druk om te maken. Bezorger heeft in feite geregeld dat het pakket vanaf een pakketpunt werd opgehaald, jij hebt bewijs dat je het pakket hebt gebracht, de rest is tussen de koper en PostNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Ja uiteindelijk voor mij mooi ja.
Ik heb wel te doen met de ontvanger.
Maar goed er is nu echt niets meer wat ik kan doen.

Wel vreemde constructies hoor van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Heb eenzelfde probleem met een via marktplaats betaalverzoek verzonden pakketje aan koper.
PostNL (via de chat) weet waar het pakketje is en weet ook hoe het alsnog (ligt in een bij hun bekend depot) verder verzonden kan worden maar doet dat niet omdat er niet aangetekend is verzonden ondanks het feit dat dit via een aan koper verzonden betaalverzoek niet kan.
Moet gewoon wachten totdat het eventueel alsnog verder het bezorg traject in gaat maar dat weten ze niet zeker of dat het geval is en terug sturen naar verzender kan alleen als ontvanger pakketje weigert maar als die het niet ontvangt kan er niks geweigerd worden.
Pakketje ligt nu 1 week op dat depot.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
madmaus schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:43:
Ja uiteindelijk voor mij mooi ja.
Ik heb wel te doen met de ontvanger.
Maar goed er is nu echt niets meer wat ik kan doen.

Wel vreemde constructies hoor van marktplaats.
Kan nog goed komen voor koper.

Had hetzelfde paar maanden terug met markplaats verkoop alleen dan via DHL. Koper zaak aangemaakt en uiteindelijk gehele bedrag teruggekregen via marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na een jaar kicken om het topic te kapen voor een eigen probleem is niet de bedoeling. Dit topic gaat dan ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.