Beste Tweakers. Zoals heel Nederland, willen wij nu ook graag zonnepanelen laten aanleggen. Nu ben ik vrij handig, maar heb hoogtevrees dus ik wil dit graag laten uitvoeren.
Verschillende offertes opgevraagd, echter komt er steeds iets anders uit.
Ons huis kent 3 niveaus waar wij zonnepanelen op willen plaatsen. Blijkbaar is dit nogal lastig voor de generieke aanbieder. Feenstra heeft afgewezen omdat "ze het druk hebben en dat dit dak te complex is voor de monteur". (Kost waarschijnlijk te veel tijd..)
Van verschillende aanbieders (zie hieronder) verschillende adviezen en offertes ontvangen. Ergens bekruipt mij het gevoel dat deze telefonische adviezen gewoon door studenten met een standaard oplossing wordt beschreven. Echt maatwerk zit er niet bij. Snel de kabels buitenom ipv netjes via een bestaande loze leidingen laten lopen (Enie). Het voelt allemaal als knip en plak en zo snel mogelijk de panelen op het dak plempen. De een krijgt 8 panelen op het hoogste dak, de anders 6 stuks. Geen creative oplossing; geen echt maatwerk.
Ik begrijp dat er een NO-GO zone is, dat panelen op een bepaalde graden geïnstalleerd moeten worden en dus niet tegen elkaar aan gelegen kunnen worden. Maar er kan toch meer uit deze oppervlakte gehaald worden?
Hopelijk zijn hier wat experts die mij kunnen helpen met écht daadwerkelijk advies.
Voornamelijk vraag: hoeveel panelen kunnen er volgens jullie op? En wat zou een goede samenstelling zijn van omvormers etc.
Here we go:
/f/image/6cfo5tpYeJTSH8ipEi1aS97L.png?f=fotoalbum_large)
- De bovenste (2de) etage is 6,70 bij 4,5 meter breed en grenst aan de buurman.
- De eerste etage is 5,50 bij 2,70, grenst ook aan de buurman.
- Dak van de serre is ongeveer 3,20 bij 4,20. Is een uitbouw.
Kinderen zullen in de toekomst ook meer gaan verbruiken ben ik bang...
Verschillende offertes opgevraagd, echter komt er steeds iets anders uit.
Ons huis kent 3 niveaus waar wij zonnepanelen op willen plaatsen. Blijkbaar is dit nogal lastig voor de generieke aanbieder. Feenstra heeft afgewezen omdat "ze het druk hebben en dat dit dak te complex is voor de monteur". (Kost waarschijnlijk te veel tijd..)
Van verschillende aanbieders (zie hieronder) verschillende adviezen en offertes ontvangen. Ergens bekruipt mij het gevoel dat deze telefonische adviezen gewoon door studenten met een standaard oplossing wordt beschreven. Echt maatwerk zit er niet bij. Snel de kabels buitenom ipv netjes via een bestaande loze leidingen laten lopen (Enie). Het voelt allemaal als knip en plak en zo snel mogelijk de panelen op het dak plempen. De een krijgt 8 panelen op het hoogste dak, de anders 6 stuks. Geen creative oplossing; geen echt maatwerk.
Ik begrijp dat er een NO-GO zone is, dat panelen op een bepaalde graden geïnstalleerd moeten worden en dus niet tegen elkaar aan gelegen kunnen worden. Maar er kan toch meer uit deze oppervlakte gehaald worden?
Hopelijk zijn hier wat experts die mij kunnen helpen met écht daadwerkelijk advies.
Voornamelijk vraag: hoeveel panelen kunnen er volgens jullie op? En wat zou een goede samenstelling zijn van omvormers etc.
Here we go:
Foto's
Het huis bestaat uit 3 platte daken. In de afbeelding de maten aangegeven. Wij willen deze daken met panelen uitrusten./f/image/6cfo5tpYeJTSH8ipEi1aS97L.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het zijn dus 3 dakdelen.- De bovenste (2de) etage is 6,70 bij 4,5 meter breed en grenst aan de buurman.
- De eerste etage is 5,50 bij 2,70, grenst ook aan de buurman.
- Dak van de serre is ongeveer 3,20 bij 4,20. Is een uitbouw.
Schaduw
Het bovenste dak kent geen schaduw. De overige twee tegen de avond. Ongeveer vanaf 5 uur.Jaarverbruik
4200 KWH (2 kleine kinderen 1,5 jaar en 3 jaar) de wens om 4 airco's en een warmtepomp toe te voegen binnen 2 a 3 jaar.Kinderen zullen in de toekomst ook meer gaan verbruiken ben ik bang...
Huidige elektriciteitsaansluiting
Wij hebben een 3fase aansluiting destijds voor de inductie kookplaat.Budget en doel
Geen beperkt budget. Doel is energie neutraal te worden en overcapaciteit - als saldering is gestopt - op te slaan in een thuisbatterij.Wie gaat het project uitvoeren
Dit wil ik het liefste laten doen. De onderste daken durf ik nog wel zelf. Maar de 2de etage niet.Bijhouden van data
Home AssistantReeds verkregen offertes
Hieronder de verschillende offertes. Er staan er nog meer uit, maar daar nog geen reactie op gekregen.BEDRIJF | PANEEL TYPE | TOTAAL AANTAL | AANTAL DAK 2DE ETAGE | AANTAL DAK 1STE ETAGE | AANTAL DAK SERRE | TYPE OMVORMER | EXTRA | PRIJS INCL BTW | LEVERTIJD | [B]OPMERKING[B] |
Enie | 390 WP Trina Solar | 8 | 6 | 2 | 0 *niet uitgevraagd | SolarEdge SE3500H HD-Wave | SolarEdge S440 Optimizer | Euro 5913 | 12-16 weken | De buren hebben 6 panelen, ons dak is groter (1,4 meter langer), bijzonder |
GoVolt | 400 WP Trina Solar | 11 | 8 | 3 | 0 *niet uitgevraagd | Growatt 4000TL3-S 3-fase | x | Euro 5970 | 8 Weken | 3 Fase wel verstandig voor dit aantal (opstart tijd)? Ik mis optimizers voor de schaduw op de 1ste etage. |
Zonneplan | 400WP Zonneplan | 11 | 6 | 3 | 2 | Zonneplan One | Onduidelijk | Euro 6563 | 32-36 weken | Duurder, veel duurder. Levertijd 36 weken(?!). Weinig op de serre, weinig op 2de etage. |
Regio
Noord-Holland (Hoofddorp)AMD Ryzen 5800x | Macbook Pro 14 m1 | iPhone 14 Pro Max | Apple Watch gen 5