Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
Ik ben met een project bezig waarbij ik een PMS kleur zoek bij een bestaande CMYK kleur. Of tenminste, kan zien hoe groot de afwijking tussen de CMYK voorkeurskleur is en de dichtstbijzijnde PMS kleur. Het is de eerste keer dat ik met PMS werk.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om tot deze vergelijk te komen, maar heb nog te weinig vertrouwen in de gekozen methodes.

1.In InDesign heb ik twee PDF bestanden gemaakt. Een met de oorspronkelijke kleur en een de PMS kleur met hetzelfde kleurprofiel ingesloten. Daarna ik Acrobat Pro op het oog vergeleken hoe groot de afwijking is.
2. Betreffende PDF bestanden geopend in Photoshop als CMYK om met de pipet de kleuren te vergelijken.
3. Een nieuw CMYK bestand aangemaakt in Photoshop met het gewenste kleurprofiel. Vervolgens de helft van een vlak met de CMYK kleur bedekt en de andere helft met de PMS kleur. Daarna opnieuw met de pipet de kleuren vergeleken.

Methode 1 geeft een iets grotere zichtbare afwijking dan methode 2 en 3. Wat is nu een goede manier om toch aan deze informatie te komen?

Bij Pantone zelf heb ik ook de kleurdata opgevraagd, maar zij tonen alleen de sRGB, HEX en LAB waarden, niet de CMYK waarden. De lab waarden zijn vervolgens weer in twee decimalen weergeven, waar Photoshop dan weer niet mee om kan gaan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
CMYK is niks, zonder dat je de context niet geeft. Je geeft netjes LAB en sRGB aan, dat zijn afgekaderde kleuren. CYMK waardes zonder profiel geven helemaal geen enkele informatie! Stel je komt in een onbekend land een bord tegen met een maximum snelheid, dan weet je nog steeds niet hoe hard je mag, 50 km/h, 50 miles/h, 50 m/s. Pantone heeft wel CYMK kleuren op de waaiers staan voor de dichtsbijzijnde lijkende (!) kleuren, vaak in SWOT en Euroscale.

Qua LAB: welke range zitten de waardes van die je hebt? Van 0 tot 1 of een andere verdeling? Photoshop accepteert alleen hele waardes tussen 0 en 255 volgens mij. Dus je kunt het omrekenen als je het bereik van je bron weet. LAB zijn in elk geval vaste waardes.

HEX heb je niks aan, dat is meestal web bases, dus werkt niet in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513622

Probeer eens "rgb.to".

Toen ik nog veel met drukwerk deed gebruikte ik deze tool.

Edit: Zie dat de tool alleen nog RAL doet en geen PMS meer 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 513622 op 18-07-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@PageFault

Wat specifieker. In InDesign heb ik aanvankelijk de specifieke kleur in RGB opgegeven (R77 / G89 / B49). Daarvan heb ik vervolgens een PDF gemaakt met het juiste kleurprofiel. Daarna heb ik de sRGB (R78 / G91 / B49) waarde gebruikt die Pantone heeft opgegeven (Solid Coated 574C) op hun website. Daaruit zie ik al dat de kleur 1 tint rood en 2 groen afwijkt. Hier opnieuw een PDF van gemaakt met het juiste kleurprofiel. Daarna in Acrobat Pro gekeken welke CMYK waarden dit zou moeten opleveren. Origineel geeft C54 / M32 / Y73 / K53 en de PMS kleur geeft op die manier C54 / M31 / Y73 / K52. Oftewel 1 tint cyaan en 1 tint key verschil.

Bij de andere test heb ik een document geopend in Photoshop. Kleurinstellingen op CMYK gezet en het juiste profiel toegewezen. De helft van het document heb ik gevuld met de oorspronkelijke RGB kleur. De andere helft met de PMS 574C kleur. Dat levert het volgende op.

Origineel: RGB: 77 / 89 / 49, LAB: 36 / -10 / 21
PMS: RGB: 77 / 90 / 49, LAB: 36 / -11 / 22

De LAB waarde die Pantone zelf opgeeft voor deze kleur is 36.51 / -10.53 / 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Wat ik bedoel is dat die kleur waardes die je opgeeft, niks zeggen zonder context. Dus je kunt ze sowieso nooit vergelijken, behalve je sRGB waardes.

Jouw CMYK waardes: ik welk profiel zijn die? SWOT of Euroscale is al een wereld van verschil! Rood kan bij de ander ineens oranje zijn!

Wat betreft LAB moet je ze dus afronden lijkt het, al is een verschil van 0.5 natuurlijk wel een beetje zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:44:
Wat ik bedoel is dat die kleur waardes die je opgeeft, niks zeggen zonder context. Dus je kunt ze sowieso nooit vergelijken, behalve je sRGB waardes.
Ik snap de invloed van een kleurprofiel. Precies daarom geef ik al aan dat ik ervoor zorg dat het kleurprofiel in alle gevallen hetzelfde is. Daarom check ik ook de CMYK waardes in Acrobat Pro. Die compenseert voor de invloed van het kleurprofiel.
Wat betreft LAB moet je ze dus afronden lijkt het, al is een verschil van 0.5 natuurlijk wel een beetje zichtbaar.
Onzichtbaarheid verwacht ik ook niet. Maar ik verwacht ook niet dat het verschil erg groot zal zijn (als mijn aanpak klopt). In de zin dat wanneer je een van de twee losse prints zou zien je niet direct zou weten welke het is. Dat je dat verschil pas echt ziet als je de prints naast elkaar legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:15
https://www.pantone.com/a...ls/color-models-explained
The original PANTONE MATCHING SYSTEM included 504 colors and has since been expanded to include 2,161 colors along with their printing ink formulations. For four-color (CMYK) printing, the PANTONE Process Color System® specifies 2,868 colors and shows the screen percentages for printing.
Als ik het zo lees dan hebben ze de "Process Color System" welke wel een CMYK waarde hebben.
Wellicht kun je wat met deze informatie.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocwil schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:00:
https://www.pantone.com/a...ls/color-models-explained

[...]

Als ik het zo lees dan hebben ze de "Process Color System" welke wel een CMYK waarde hebben.
Wellicht kun je wat met deze informatie.
Dan ga ik toch herhalen wat @PageFault zegt. Dat de CMYK waardes weinig zeggen zonder context :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Welk profiel bekijk je de CMYK waardes? Als je Acrobat Pro hebt, kun je het daarin zien en als je dat niet hebt, raad ik je de Enfocus Pitstop plugin aan, die heeft een hele goede eyedropper functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:16:
Welk profiel bekijk je de CMYK waardes? Als je Acrobat Pro hebt, kun je het daarin zien en als je dat niet hebt, raad ik je de Enfocus Pitstop plugin aan, die heeft een hele goede eyedropper functie.
Maar het uit welk profiel ik specifiek gebruik? Het enige dat uitmaakt is toch dat het in alle gevallen hetzelfde profiel is?

De CMYK informatie haal ik uit Acrobat Pro via Afdrukproductie > Uitvoervoorbeeld > Scheidingen. Waarbij ik voor de zekerheid even het simulatieprofiel check om te zien of de "Uitvoerintentie" klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Maar het uit welk profiel ik specifiek gebruik? Het enige dat uitmaakt is toch dat het in alle gevallen hetzelfde profiel is?

De CMYK informatie haal ik uit Acrobat Pro via Afdrukproductie > Uitvoervoorbeeld > Scheidingen. Waarbij ik voor de zekerheid even het simulatieprofiel check om te zien of de "Uitvoerintentie" klopt.
Nogal ja, zoals ik aangaf is het verschil tussen bijv. SWOT en Euroscale best aanzienlijk. Nou zijn er veel meer CMYK profielen, zeker als je een device specifeke van bijv. je eigen printer kiest, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuis komen.

Zolang de OP niet weet waar hij mee bezig bent en dus ons ook niet kunt vertellen waar hij naar kijkt, heeft vergelijk geen enkele zin.

Simulatieprofiel moet je alleen aanzetten als je de uiteindelijke uitvoer wilt vergelijken. Meestal doe je dat niet, tenzij je een drukker bent of een designer die vooraf al weet waar z'n spullen op gedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:22:
[...]
Simulatieprofiel moet je alleen aanzetten als je de uiteindelijke uitvoer wilt vergelijken. Meestal doe je dat niet, tenzij je een drukker bent of een designer die vooraf al weet waar z'n spullen op gedrukt worden.
Dat dus. Ik weet welk profiel de drukker van me vraagt en dat is ook de reden dat ik specifiek in dat profiel werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Dat dus. Ik weet welk profiel de drukker van me vraagt en dat is ook de reden dat ik specifiek in dat profiel werk :)
Ja snap ik.

Ik werk vaak niet in specifieke profielen omdat ik vaak nog niet weet waar het heen gaat voor de uitvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Ja snap ik.

Ik werk vaak niet in specifieke profielen omdat ik vaak nog niet weet waar het heen gaat voor de uitvoer :)
Oftewel, de context is dan dus telkens hetzelfde waardoor ik de CMYK uitvoerwaardes wel kan vergelijken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Oftewel, de context is dan dus telkens hetzelfde waardoor ik de CMYK uitvoerwaardes wel kan vergelijken of niet?
Soms komt het voor dat ik 1 reeks ergens afdruk en de volgende reeks jaren later elders. De uitvoerapparaten zijn dan vrijwel altijd verschillend, dus dat zijn de CMYK uitvoerwaardes alles behalve vergelijkbaar. Vandaar dat ik nooit in CMYK werk, omdat ik de gamut dan ook niet zo beperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Soms komt het voor dat ik 1 reeks ergens afdruk en de volgende reeks jaren later elders. De uitvoerapparaten zijn dan vrijwel altijd verschillend, dus dat zijn de CMYK uitvoerwaardes alles behalve vergelijkbaar. Vandaar dat ik nooit in CMYK werk, omdat ik de gamut dan ook niet zo beperk.
Dat was dan ook de vraag niet. De vraag was hoe ik het best kan bepalen hoe dicht een PMS kleur de huidige kleur kan vervangen binnen dezelfde context :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Welk profiel vraagt je drukker?

In InDesign kun je color swatches van diverse pantone waaiers bekijken en toekennen aan objecten. Je ziet dan ook de CYMK equivalenten en met een druk op de knop converteer je ze naar de CMYK alternatieven. Afhankelijk van de afstand tussen de PMS kleur en het doelprofiel zie je geen/weinig verschil tot een enorm verschil. Maar dat is wel de dichts gelijkende kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:13:
Welk profiel vraagt je drukker?

In InDesign kun je color swatches van diverse pantone waaiers bekijken en toekennen aan objecten. Je ziet dan ook de CYMK equivalenten en met een druk op de knop converteer je ze naar de CMYK alternatieven. Afhankelijk van de afstand tussen de PMS kleur en het doelprofiel zie je geen/weinig verschil tot een enorm verschil. Maar dat is wel de dichts gelijkende kleur.
InDesign vind dat het CMYK C54 / M26 / Y79 / K47 moet zijn wat nogal afwijkt van wat Photoshop vind. Als je vervolgens de CMYK vertaling van InDesign in Acrobat vergelijkt met de PMS versie, dan is de afwijking ook erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
CurlyMo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:23:
[...]

InDesign vind dat het CMYK C54 / M26 / Y79 / K47 moet zijn wat nogal afwijkt van wat Photoshop vind. Als je vervolgens de CMYK vertaling van InDesign in Acrobat vergelijkt met de PMS versie, dan is de afwijking ook erg groot.
Check de color settings van alle drie de applicaties en ook wel proofing profile gekozen is en de rendering intents. En check black point compensation en simulate paper white.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Check de color settings van alle drie de applicaties en ook wel proofing profile gekozen is en de rendering intents. En check black point compensation en simulate paper white.
Als ik de PMS kleur door "Overdruk simuleren" laat omzetten naar CMYK, dan krijg ik exact dezelfde waarden als in de test eerder beschreven: CurlyMo in "PMS kleur vergelijken met CMYK kleur"

Pagina: 1