Losmaken van dakpannen die met panhaken vastzitten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubii18
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Beste medetweakers.

Ik heb een kleine wellicht suffe vraag over het plaatsen van zonnepanelen. Mijn man en ik gaan zes zonnepanelen plaatsen. Dit willen we zelf doen. Helaas stuitten we op een kleine verrassing: onze dakpannen zijn vastgezet met panhaken. Het lukt ons niet om de dakpannen naar boven te schuiven of los te maken. Omdat er veel tweakers ook zelf panelen hebben geplaatst hoop ik dat er iemand is die ons advies kan geven. Wat is een (handige) manier om de dakpannen alsnog los te krijgen? Alzoekende op tweakers en daarbuiten hebben we geen oplossing gevonden.

Het lijkt er op dat de haken niet aan elke pan zitten, maar dat er een z.g.n. dambord-patroon is neergelegd. Helaas maakt dat het losmaken van individuele pannen niet eenvoudiger.

Bijgaand ook een foto van zo'n pannenhaak. Deze foto is genomen vanbovenaf uit het dakraam (de enige pan die we los hebben gekregen).

Alvast bedankt,

Eva

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoQWz5Vc0c0CSa5UtJo5-_LEztc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpxbNyYqVrytWH8GRRnpCkqT.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Zo te zien is het een soort spijker. Kun hem niet met een tang eruit trekken? Of er lijkt ook wel beetje speling in te zitten; omhoog trekken en van de pan af tillen lijkt me ook wel mogelijk.

Als dit echt de enige pan op het dak is die je zo los krijgt, dan zul je vanaf hier er naartoe moeten werken, maar dan kan ik me haast niet voorstellen. Denk eigenlijk dat je pan die je hier weg hebt gehaald normaal wel een klein beetje kunt optillen zelfs als hij vast zit en vanaf onderen die klem los klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:10
tegen de onderkant van de pan duwen/slaan en dan druk je het omhoog. Kost je wel een zere pols maar werkt het snelst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:28
Toevallig recent nog gedaan ook ivm zonnepanelen;

Dikke platte schroevendraaier nemen, naastgelegen pan optillen zodat je de panhaak ziet zitten. Met schroevendraaier panhaak weg drukken/wippen.

Tip: neem een 2de schroevendraaier en duw die met het handvat onder de naastgelegen pan. Vergeet niet de bovenliggende pannen ook los te maken, die moet je optillen om je pan over de panlat heen te krijgen.

Aanvulling:
Zijn dit toevallig Nelskamp H10 pannen? Ze lijken erg veel op wat wij hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Roeland op 16-07-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:58

martijn v o

Certified by Enphase.

Is een tikpanhaak.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubii18
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Morgen maar weer een nieuwe poging doen :)
Fijn dat het geen onmogelijke opdracht lijkt.
Roeland schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:25:
Aanvulling:
Zijn dit toevallig Nelskamp H10 pannen? Ze lijken erg veel op wat wij hebben.
Madura Koramic. Ze lijken inderdaad wel op elkaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubii18
  • Niet online
Roeland schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:25:
Toevallig recent nog gedaan ook ivm zonnepanelen;

Dikke platte schroevendraaier nemen, naastgelegen pan optillen zodat je de panhaak ziet zitten. Met schroevendraaier panhaak weg drukken/wippen.

Tip: neem een 2de schroevendraaier en duw die met het handvat onder de naastgelegen pan. Vergeet niet de bovenliggende pannen ook los te maken, die moet je optillen om je pan over de panlat heen te krijgen.
Bedankt. Het is op deze manier gelukt een pan los te maken en een haak te plaatsen! Per vastgezette pan zouden we twee panhaken moeten losmaken: de haak op de pan zelf, en de haak die de pan rechtsboven vastzet (deze zit in de weg bij het omhoogschuiven van de dakpan). Wel redelijk wat gepriegel, maar hopelijk gaat het na een paar keer wat geroutineerder. Is het je nog gelukt om de panhaken ook weer terug te plaatsen? Bij heel secuur werken denk ik dat ik de helft van de panhaken weer kan terugplaatsen (geen idee of dat nog de juiste bescherming geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:28
Fijn dat het lukt!

Panhaken heb ik op enkele plekken wel terug weten te haken, maar meestal niet de moeite genomen. Oudere daken hebben veelal geen dakhaken dus veel kwaad zal het waarschijnlijk niet kunnen (zelfs zonder dakhaak kostte het mij nog aardig wat moeite om ze te verwijderen). Onze dakgoot is behoorlijk breed dus ben ook niet bang dat ze op straat belanden.
Pagina: 1