Laptop start niet op na bios update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porsche924turbo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-11-2022
Op dit moment heb ik een Lenovo Ideapad 5 15ALC05. Eergister kreeg ik via Lenovo Vantage het bericht dat er een BIOS en wat driver updates klaar stonden. Normaal ben ik altijd terughoudend, maar dit keer toch gedaan.

Na de BIOS update in Windows herstartte mijn laptop. Witte tekst (waar stond dat de update in progress was) op zwart scherm, met wat beeps. Na de beeps voorbij waren een soort success melding, waarnaar de laptop probeerde te herstarten. Direct na die herstart zag ik al dat er iets fout was.

Het beeldscherm blijft op zwart. Kort na het opstarten gaan de lichtjes van mijn keyboard uit. De lampjes van de capslock, esc en numlock blijven branden. De Lenovo Novo Recovery button aan de zijkant ook geprobeerd, dit doet ook niks.

Ook uiteraard F2, F12 etc. geprobeerd, maar alles zonder resultaat. Wel merkte ik dat als ik opstart en FN + R ingedrukt houd, de lampjes bij de capslock, esc en numlock niet branden.

Ik heb geprobeerd een externe monitor via HDMI te verbinden, ook dat zonder resultaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik hem toesturen naar Lenovo of valt hij zelf nog te redden? Ik zit nu op mijn oude Intel NUC, maar dat ding is inmiddels ook bagger sloom geworden. Vandaar dat ik hoop dat ik zelf iets kan doen (bios recovery?), zodat hij niet voor 17 dagen weg is naar Lenovo.

Alvast hartelijk dank voor alle tips en wellicht hét verlossende antwoord!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Is dat niet hetzelfde wat in deze topic gaande is https://forums.lenovo.com...CN25WW-update/m-p/5111890 omtrent corrupte bios.

Misschien dat je hiermee nog wat mee kan.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Fractal Design Pop mini air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
Hier ook nog een zelfde geval?
Superuser: Lenovo Ideapad 5 15ALC05 - Black screen after bios update

Misschien een recovery mogelijk door deze procedure te gebruiken?
Lenovo forums: [Y540] BIOS Recovery Mode [Flash BIOS from USB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porsche924turbo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-11-2022
Inmiddels de laptop ter garantie opgestuurd. Gezien Lenovo niet aan een 'bios-reparatie' doet, zal het hele moederbord worden vervangen. Die hebben ze bij dit service center niet op voorraad, dus... maandje wachten. Moreel van het verhaal: nooit zomaar een bios update doen en al helemaal niet van Lenovo :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 03:05
Lenovo :)

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram