Waarom geeft wasmachine niet gewicht van kleding aan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 13:33
Ik heb net een nieuwe luxe Siemens IQ700 wasmachine gekocht van tegen de 1000 euro.
Deze wasmachine geeft (in tegenstelling tot mijn vorige Siemens wasmachine) aan hoeveel KG was er bij een bepaald programma in de machine was.

Bij een kort programma of wolwas is dat 2KG bij katoenprogramma is dat 9KG
De machine geeft nergens aan hoeveel was er in de machine wordt gedaan (geen weegsensor?)

Ik heb net een 15 min programma ingesteld
Met dit programma mag je maar 2KG was erin doen.
Heb er vervolgens 6KG was in gedaan.
De wasmachine geeft nergens aan dat deze is overladen en gaat gewoon in de standaard tijd wassen.

Ik heb de fabrikant gebeld met de vraag "wat heb ik aan een wasmachine die aangeeft hoeveel KG was ik er max in mag doen, als de wasmachine niet aangeeft dat er teveel was in zit"
Kon de fabrikant geen antwoord op geven, nemen ze mee voor de wensenlijst.

klacht: Je kan wel leuk op een display aangeven hoeveel KG was er in de machine mag, maar als de machine niet aangeeft als je er teveel in hebt gedaan, is dit een totaal zinloos getal.

Beste antwoord (via Gabriel_Knight op 17-07-2022 18:18)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:06:
Om nauwkeurig te wegen hoe veel was er in de machine zit, heb je een rigide systeem nodig.
Om de wasmachine soepel te laten draaien zonder te veel lawaai heb je een flexibel systeem nodig.

Je kan in een wasmachine niet goedkoop/makkelijk een weegfunctie inbouwen zonder een slechte wasmachine te maken.

Je kan wél meten of de motor te zwaar belast wordt, en daarop het programma terug laten schakelen naar een andere wasmodus.

De functie die jij graag wil is technisch gezien erg lastig te implementeren. Het is alsof je een autoband probeert te maken die niet slijt. Leuk als functie, maar dan doe je wel af aan de belangrijkere functionaliteit: grip op het wegdek.
Als je geen verstand van rubber hebt kan je makkelijk zeggen "waarom maken fabrikanten niet gewoon een autoband die voor eeuwig mee gaat", maar technisch is dit onhaalbaar zonder andere functies te niet te doen.
Ondertussen heeft mijn (vrij prijzige) Bosch machine die weegfunctie al jaren dus ze zullen toch een handigheidje hebben gevonden.

Er zitten wat haken en ogen aan: je moet de machine uit en aan zetten met een lege trommel om een weging te starten en het is niet op de gram nauwkeurig (sterker nog het is een schaal met iets van 6 stappen die pas kan meten als de trommel klaar is met schudden), maar het werkt wel voor wat het moet doen.

Verder weigert ie ook geen dienst als hij overladen wordt 😎

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op de bagagedrager van mijn fiets staat "MAX 25kg", er zit geen weegschaal in om dit te controleren.

Toch vind ik het wel handig dat het er staat, het voorkomt dat ik de bagagedrager overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Het belangrijkste is natuurlijk het wasresultaat en of de machine er tegen kan. Het is misschien wel leuk al die gadgets , sensoren en ai maar hoe werkt het optimaal in de praktijk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
Als de wasmachine wel een melding geeft krijgt de fabrikant 35 klachten dat de wasmachine moeilijk doet en dat ze daar geen €1000 voor hebben betaald.

Het gewicht is vooral een richtlijn. Wol moet voorzichtig gewassen worden en dat gaat lastig als de trommel vol zit. En een kort programma is waarschijnlijk niet zo efficiënt met een volle machine. Maar uiteindelijk is de klant zelf verantwoordelijk voor juist gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Om nauwkeurig te wegen hoe veel was er in de machine zit, heb je een rigide systeem nodig.
Om de wasmachine soepel te laten draaien zonder te veel lawaai heb je een flexibel systeem nodig.

Je kan in een wasmachine niet goedkoop/makkelijk een weegfunctie inbouwen zonder een slechte wasmachine te maken.

Je kan wél meten of de motor te zwaar belast wordt, en daarop het programma terug laten schakelen naar een andere wasmodus.

De functie die jij graag wil is technisch gezien erg lastig te implementeren. Het is alsof je een autoband probeert te maken die niet slijt. Leuk als functie, maar dan doe je wel af aan de belangrijkere functionaliteit: grip op het wegdek.
Als je geen verstand van rubber hebt kan je makkelijk zeggen "waarom maken fabrikanten niet gewoon een autoband die voor eeuwig mee gaat", maar technisch is dit onhaalbaar zonder andere functies te niet te doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Een gewichtsensor in één (of alle) pootjes is toch voldoende? Lijkt mij niet dat daardoor je machine ineens de Polka danst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 06:45
In mijn geval geeft de wasmachine het gewicht wél aan.
Ik kwam hierachter door voorheen de was erin te dien en dan de wasmachine aan te zetten en lopen met de gap.
Nu zet ik eerst de wasmachine aan, selecteer programma en die de was erin. Dan geeft hij wel gewicht aan.

Wellicht is dat bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 13:33
Boomster schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:11:
In mijn geval geeft de wasmachine het gewicht wél aan.
Ik kwam hierachter door voorheen de was erin te dien en dan de wasmachine aan te zetten en lopen met de gap.
Nu zet ik eerst de wasmachine aan, selecteer programma en die de was erin. Dan geeft hij wel gewicht aan.

Wellicht is dat bij jou ook zo?
Bij mij niet (of ik heb het niet kunnen vinden)
Ik heb een Siemens WM16XMM0FG (recent model)
Ik zet de machine eerst aan, dan kies ik het programma.
Helemaal rechts in het display geeft ie dan aan 9KG (op de plek waar staat (klaar in 03:47))
Maar als je er dan kleding in doet gebeurd er verder niks op het display
Je doet er dan maar op de gok een hoeveelheid was in.

Waar op he display zie jij dan de hoeveelheid was die jij erin hebt gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVK8xFq5UH2RKPNnIX3W3McaQiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/USFCvJOUugpnOiExwlbWR8II.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:50

Je kan met b.v. een laser meten hoeveel de trommel naar beneden gaat of hoeveel druk er op de dempers komt als je er wat in stopt. :? Dan hoef je enkel uit te zoeken wat de correlatie is met het gewicht en de wasmachine kan het (bij benadering) aangeven. Zolang hij kan aangeven dat het voor het wasprogramma "ok" is, is het prima.

Ik snap die vraag wel, ik heb hem zelf ook. Als je vorige wasmachine kapot is gegaan door de lagers, wil je daar met je volgende wel extra op letten. Als de fabrikant aangeeft dat hij het gewicht aangeeft, dan gaat de consument er vanuit dat die wasmachine erop controleert en dat het niet enkel "het tonen van een nummertje bij een wasprogramma" is. En je dus over 3 jaar niet weer een stukke wasmachine hebt.
Want voor dat nummertje weergeven, heb ik geen €€ extra over.
Ik was ook onaangenaam verrast dat de mijne geen melding gaf. Of had ik er toch meer in kunnen doen? :-(
Waarvoor heb je anders een "Beladingssensor" voor nodig?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 06:45
Gabriel_Knight schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Bij mij niet (of ik heb het niet kunnen vinden)
Ik heb een Siemens WM16XMM0FG (recent model)
Ik zet de machine eerst aan, dan kies ik het programma.
Helemaal rechts in het display geeft ie dan aan 9KG (op de plek waar staat (klaar in 03:47))
Maar als je er dan kleding in doet gebeurd er verder niks op het display
Je doet er dan maar op de gok een hoeveelheid was in.

Waar op he display zie jij dan de hoeveelheid was die jij erin hebt gedaan?
[Afbeelding]
siemens IQ800 hier, wanneer ik de was erin doe, wordt de 'hele display' een weegschaal. Iedere keer wnneer er iets bij komt, geeft hij aan hoeveel procent de belading is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:17
Wat is nu het doel van dit topic?

Klachten kan je kwijt bij de fabrikant of klacht.nl

Review over product kan je kwijt bij reviews.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online

Ondertussen heeft mijn (vrij prijzige) Bosch machine die weegfunctie al jaren dus ze zullen toch een handigheidje hebben gevonden.

Er zitten wat haken en ogen aan: je moet de machine uit en aan zetten met een lege trommel om een weging te starten en het is niet op de gram nauwkeurig (sterker nog het is een schaal met iets van 6 stappen die pas kan meten als de trommel klaar is met schudden), maar het werkt wel voor wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Wolly schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:10:
[...]

Een gewichtsensor in één (of alle) pootjes is toch voldoende? Lijkt mij niet dat daardoor je machine ineens de Polka danst.
Ja dat kan, als je het in alle 4 de poten doet, en als je niks erboven op zet als je de machine aan het laden bent. Niet heel betrouwbaar dus.
SPee schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Je kan met b.v. een laser meten hoeveel de trommel naar beneden gaat of hoeveel druk er op de dempers komt als je er wat in stopt. :? Dan hoef je enkel uit te zoeken wat de correlatie is met het gewicht en de wasmachine kan het (bij benadering) aangeven. Zolang hij kan aangeven dat het voor het wasprogramma "ok" is, is het prima.
Is ook een mogelijkheid.
Bigs schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat het lastig is en/of duur is. Er zijn vast machines die het wel doen, en er zijn machines die het niet doen. Ik geef alleen een reden waarom een machine wel overbelading zou kunnen zien, zonder een functie om nauwkeurig totale belading te kunnen meten/weergeven.

Zoals je zelf zegt, er zitten nogal wat haken en ogen aan.

In ieder geval betekent het dat de wasmachine van TS die funtie niet heeft terwijl hij wél overbelading kan meten tijdens het programma. WIl je deze mooie feature wel hebben zal je een ander model moeten kiezen.
Het is niet een kwestie van 'kleine softwareupdate' om even het gewicht weer te geven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1