Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Foto's
Het gaat om dit dak!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESJMziaqn7Zt6qguqFkDSxlrvd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/El4r0Y50ADWN7nWhi7cL9f2l.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals ook op de foto te zien is, zijn er 3 beschikbare dakvlakken.

Vanaf bovenaan zou ik spreken van vlak 1, de ruimte op het dakkapel is vlak 2, en onder het dakkapel vlak 3. De gemeten hellingshoek van vlak 1 is 46 graden, van vlak 2 21 graden, en van vlak 3 is dat ook 46 graden. 3DBAG schat de hellingshoeken op respectievelijk 45, 26 en 43 overigens.

De breedte van het huis is 4 meter 50. De dakpannen die je ziet zijn snelleggers (33 cm hoogte, 30 cm breed). In vlak 1 liggen er dakramen; boven de dakramen zijn 11 dakpannen aan ruimte beschikbaar (3 meter 60). Bovendien is daar een schoorsteen en een andere doorvoerpijp. Bij vlak 2 voor de knik in het dak is 3 meter 50 beschikbaar. In vlak 3 heb je het over zo'n 1 meter 40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04SgmWJOwFA2nTweVufJPlJKgrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByZ10X4ovYqFSrS7YxyM9itk.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Het dakkapel van de buren op de bovenste verdieping werpt een schaduw op ons dak. De oriëntatie van het huis is nagenoeg pal zuid.
Jaarverbruik
Vorig jaar verbruikten wij zo'n 2800 kWh. Ons verbruik zal dit jaar licht dalen (bijv. oude vaatwasser vervangen door volgens nieuwste labels een A-model); naar schatting komt dat uit rond de 2500 kWh. We willen echter een warmtepomp gaan aansluiten om veel minder gas te hoeven te verbruiken. Ik verwacht dat we zo'n 450 m3 kunnen besparen (4500kWh aan warmte, maar met een SCOP van 5 heb je het dan over zo'n 900 kWh stroom). Daarmee zouden we richting de 3400 kWh stijgen volgend jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting.
Budget en doel
Budget: €8.000 (ex BTW). Doel: het dak vol leggen om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is op te wekken, waarbij het in ieder geval dekkend moet zijn voor eigen gebruik. Niet alleen voor nu, maar ook over 10 jaar, dus rekening houdende met de degradatie.
Wie gaat het project uitvoeren
Gezien het voor fysiek onmogelijk is een dak op te klimmen, moet ik de aanleg laten doen. Een deel zelf doen zie ik niet zitten; ook omdat als zij 't doen binnen 'n dag gedaan is.
Bijhouden van data
Secundair belang, opbrengst is belangrijker.
Reeds verkregen offertes
Ik heb bij 7 partijen offertes aangevraagd, waarbij er 2 niet reageren (het zal druk zijn :+ ), en één vanaf afstand een offerte heeft aangeleverd. Er zijn 4 partijen langskomen. Van 1 wacht ik nog op de offerte.

Prijzen zijn ex BTW vermeld.
Aanbod 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs8UF-82dK-TK3CjjeqkRpWFPzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5MvBqb2sGuAZ345u0jyS7WRS.png?f=user_large
13 panelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Type zonnepaneel: Solarwatt GG Black 365 Wp
Aantal panelen: 13
Glas/Glas of Glas/Folie: GG
Wp/paneel: 365
Wp totaal: 4745
Omvormer: Enphase IQ7+
Levertijd: +/- 4 maanden
Prijs ex BTW: €7.850 
Prijs/Wp: €1,65

Alternatief dat ze geven is om naar DMEGC GF Black 370Wp panelen te gaan. Verder hetzelfde, prijs is dan €6.700 met Prijs/Wp: €1,40.
Aanbod 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Bjh5N4Nxt3pxC7esvCTOw_94A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hPBRcCuCGnCrUnoTumDuKKCg.png?f=user_large
11 panelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Type zonnepaneel: Solarwatt GG Black 365 Wp
Aantal panelen: 11
Glas/Glas of Glas/Folie: GG
Wp/paneel: 365
Wp totaal: 4015
Levertijd: +/- 4 maanden
Prijs ex BTW:  €6.800 
Prijs/Wp: €1,69

Alternatief dat ze geven is om naar DMEGC GF Black 370Wp panelen te gaan. Verder hetzelfde, prijs is dan €5.850 met Prijs/Wp: €1,40.
Aanbod 3 was zonder schouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPmNvcx-BsxnygTpHIdffMiZB7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pUulypkLBxthPsSJTtoRJuco.png?f=user_large
12 panelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Type zonnepaneel: AEG 370Wp Full Black Half Cell
Aantal panelen: 12
Wp/paneel: 370
Wp totaal: 4440
Levertijd: niet vermeld
Prijs ex BTW: €6.450,00 
Prijs/Wp: €1,45
Aanbod 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IsIsfzjy5koOmG50zxzS0m3GcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/naGWiJa68a6bPwyWN3uQzCu7.png?f=user_large
12 panelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Type zonnepaneel: DMEGC 370Wp full black
Aantal panelen: 12
Wp totaal: 4440
Omvormer: Solax 4.2 Boost 1-fase
Levertijd: 4-5 weken
Prijs ex BTW: €4.490
Prijs/Wp: €1,01
Aanbod 5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhkbZdrzpjHmnWlKY6l3uDhWSmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hjaJWbFfmD64FWTMneZhEqTN.png?f=user_large
11 panelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Type zonnepaneel: DMEGC DM370M6
Aantal panelen: 11
Wp totaal: 4070
Levertijd: december week 2
Prijs ex BTW: €6.300 
Prijs/Wp: €1,55
Regio
Gelderland-midden
Vragen
- Wat vinden jullie van bovenstaande offertes? Wat zouden jullie in overweging nemen?
- Is een Enphase IQ7+ wel nodig?
- Hoeveel last ga ik hebben van de schaduw van het dakkapel van de buren?
- Hebben jullie nog andere ideeën/aanbevelingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
De SolarWatt glas-glas panelen zijn een luxe die doorgaans overbodig is. Dmegc zijn prima.

Enphase offertes op €1,4/Wp zijn redelijk te noemen, maar je krijgt meer opbrengst voor minder geld met een combi van 3 en 4, en dan uitgevoerd door 4: Die prijs is echt heel goed.

Volgens 3 kunnen er 6 hoog op je dak. Dan 6 op je vlakkere dak en 2 onderop.
De 6 hoog en 2 onder vormen 1 string. de 6 op het vlakkere dak ook.

Geschikte omvormer is waarschijnlijk een 4,6kW

Meerwaarde van IQ7+ acht ik onvoldoende voor bijna 40% extra geld. Heb je dat geld te besteden... gooi dan je noord dak vol van dat geld (Zal een extra omvormer nodig hebben, de Solax is niet geschikt voor Polystring als noord en zuid een gelijk aantal zou krijgen).

Een paneel op string omvormer vlak naast dakkapel zal 60-70% bijdragen. Dat is veel meer dan de dakpannen er onder en financieel met gemak rendabel.

Wat is de staat van je meterkast :)?
Maximaalstroom beveiliging is een deftige aanrader: anders kun je je aardlekbeveiliging buiten specificatie gebruiken: Dat wil je niet. ABB's kennisdocument is technisch, maar ik verwacht van iemand die meterkast werk verricht dat hij dat begrijpt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Voor de zekerheid heb ik de breedte en hoogte van dakvlak 1 zojuist nog eens opgemeten. Breedte is 3,40, dus daar passen inderdaad DMEG-panelen in portrait tussen. En de hoogte is 3,60 (zonder nokpan), dus daar passen er inderdaad 2 hoog op.

Dakvlak 2 meet ik net op 4,30 breed. Daar zouden er dan nét 4 naast elkaar kunnen, in principe, en dan hou je zo'n 10 cm over. Je zou er daarmee nóg twee extra kwijt kunnen, en kom je zelfs uit op 16 panelen... of is dat niet aan te raden omdat we het nog steeds over een 1-fase aansluiting hebben?

De meterkast ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJTa0Tns-SH4d4YUyg90bcOpo5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rYdc2JBQSkWPmDgjOwF1encZ.jpg?f=user_large

Nuttige info over de maximaalstroombeveiliging... dat zal ik nog even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@YouKnow Prima kast :Y

Je geeft in de TS aan dat je een 1 fase aansluiting hebt. Maar dat is wel een kast die (voorbereid is op) 3 fase (is).

Wat voor meter hangt er onder ;-)? (1x230? 3x230 / 400V / foto?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
YouKnow schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:41:
Voor de zekerheid heb ik de breedte en hoogte van dakvlak 1 zojuist nog eens opgemeten. Breedte is 3,40, dus daar passen inderdaad DMEG-panelen in portrait tussen. En de hoogte is 3,60 (zonder nokpan), dus daar passen er inderdaad 2 hoog op.

Dakvlak 2 meet ik net op 4,30 breed. Daar zouden er dan nét 4 naast elkaar kunnen, in principe, en dan hou je zo'n 10 cm over. Je zou er daarmee nóg twee extra kwijt kunnen, en kom je zelfs uit op 16 panelen... of is dat niet aan te raden omdat we het nog steeds over een 1-fase aansluiting hebben?

De meterkast ziet er nu als volgt uit:

[Afbeelding]

Nuttige info over de maximaalstroombeveiliging... dat zal ik nog even navragen.
16 panelen is een prima plan. Gaat alleen niet als 1 string op de omvormer passen. Solax X1-Boost 4.6 gaat tot 600V en de panelen zijn:
41,96V + (35K * 0,27%) = 45,9V bij -10C
16 stuks maakt dan 735V, dus dat past niet helaas.
13 is de max in serie voor deze panelen en deze omvormer. Parallel gaat ook niet passen, want dan ga je over de max stroom heen. 2x een 3.0 omvormer uit deze serie kan wel, maar is overkill qua vermogen. Hangt even er vanaf wat er leverbaar is voor wat de best oplossing is hiervoor. 2st X1-Air of 2st X1-Mini als je bij Solax wil blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Paul C Even goed de TS lezen.

TS denkt dat 8 net op het dak met ~20 graden helling gaat (6 in TS, 6 in offertes). Die 10cm over mag van de wet ;-) Misschien hakje extra gebruiken want wel wat gevoeliger voor wind.

Dan blijven er ook 6 + 2 (onder) in een 2e string van 8. Geen enkel probleem voor 1 fase omvormers.
Je mag gewoon 5kW op die 1e fase gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
@Ronald Ik dacht dat het niet zou gaan vanwege de Isc, maar ik heb verkeerd gekeken; Imax is 16A per MPPT. Ik dacht dat dat totaal was, maar hij heeft 2 MPPT's, dus dan gaat het inderdaad prima en is zo'n X1-Boost 4.6 ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:30:
@YouKnow Prima kast :Y

Je geeft in de TS aan dat je een 1 fase aansluiting hebt. Maar dat is wel een kast die (voorbereid is op) 3 fase (is).

Wat voor meter hangt er onder ;-)? (1x230? 3x230 / 400V / foto?)
Gelukkig dat dat prima is :)

Wat eronder hangt is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mdaPkqU8GM3m8eORHrpCXpza7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wcxniBIZP8UenPIz9XzZjyDQ.png?f=user_large

Eigen research heeft ertoe geleid dat ik snapte wáár staat of het 1 danwel 3 fase is. In het stuk waar de knopjes en opdruk staan, zie je rechtsonder een viertal icoontjes. Het icoontje aan de linkerbovenkant is een streepje met een punt. Daaruit blijkt dat het een 1-fase aansluiting is.
Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:22:
@Paul C Even goed de TS lezen.

TS denkt dat 8 net op het dak met ~20 graden helling gaat (6 in TS, 6 in offertes). Die 10cm over mag van de wet ;-) Misschien hakje extra gebruiken want wel wat gevoeliger voor wind.

Dan blijven er ook 6 + 2 (onder) in een 2e string van 8. Geen enkel probleem voor 1 fase omvormers.
Je mag gewoon 5kW op die 1e fase gooien.
Die 10 cm over mag van de wet zeg je... wat mág eigenlijk, van de wet? Toch nog een extra vraag, want je triggert me wel met dat 'extra haakje' ... :+ Maakt het uit dat er meteen naast, maar met 'n tussenruimte, de andere buren óók een dakkapel hebben, ook al loopt deze niet exact gelijk?

Morgen ga ik even contact opnemen met Aanbod 4! Van wat ik hieruit meeneem, daarin de volgende vragen:

- Ik denk dat er 2 danwel 4 panelen extra bij zouden passen; zien zij dat ook zo?
- Kunnen dakvlak 1 en 3 in één string worden gelegd, en dakvlak 2 in een aparte string?
- Wat moet ik vragen m.b.t. maximaalstroombeveiliging?
Paul C schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:06:
@Ronald Ik dacht dat het niet zou gaan vanwege de Isc, maar ik heb verkeerd gekeken; Imax is 16A per MPPT. Ik dacht dat dat totaal was, maar hij heeft 2 MPPT's, dus dan gaat het inderdaad prima en is zo'n X1-Boost 4.6 ideaal.
@Paul C Je maakt een paar berekeningen die ik niet snap, waar wel interessant vind. Begrijp ik goed dat ik 16 panelen voor de X1-Boost 4.6 zou moeten gaan, ipv de 4.2?

Kun je mij uitleggen (of doorverwijzen naar een goede bron) wat die Isc, Imax zijn, en hoe zich dat verhoudt tot die MPPT's?

[ Voor 52% gewijzigd door YouKnow op 17-07-2022 21:58 . Reden: Samenvoegen reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je mag op schuin dak tot de rand. Het wordt niet vaak gedaan vanwege wind gevoeligheid.

Dat is zeker een 1 fase meter. Prima. Je bent gewoon helemaal voorbereid om over te gaan naar 3 als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
YouKnow schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:40:

[...]

Die 10 cm over mag van de wet zeg je... wat mág eigenlijk, van de wet? Toch nog een extra vraag, want je triggert me wel met dat 'extra haakje' ... :+ Maakt het uit dat er meteen naast, maar met 'n tussenruimte, de andere buren óók een dakkapel hebben, ook al loopt deze niet exact gelijk?

Morgen ga ik even contact opnemen met Aanbod 4! Van wat ik hieruit meeneem, daarin de volgende vragen:

- Ik denk dat er 2 danwel 4 panelen extra bij zouden passen; zien zij dat ook zo?
- Kunnen dakvlak 1 en 3 in één string worden gelegd, en dakvlak 2 in een aparte string?
- Wat moet ik vragen m.b.t. maximaalstroombeveiliging?

[...]

@Paul C Je maakt een paar berekeningen die ik niet snap, waar wel interessant vind. Begrijp ik goed dat ik 16 panelen voor de X1-Boost 4.6 zou moeten gaan, ipv de 4.2?

Kun je mij uitleggen (of doorverwijzen naar een goede bron) wat die Isc, Imax zijn, en hoe zich dat verhoudt tot die MPPT's?
Dat extra haakje slaat op de windgevoeligheid als je de panelen zo dicht bij de rand plaatst. De wind kan als het ware onder het paneel grijpen. Het "extra haakje" slaat op het toepassen van extra dakhaken bij de randen om de bevestiging sterker te maken.

V.w.b. je vraag over de maximaalstroombeveiliging: Die moet er komen als je je meterkast netjes binnen specificatie wil gebruiken. Gebeurt best vaak niet, maar het hoort wel. Het document wat Ronald linkte legt het goed uit.

De specs van de DMEGC 370Wp full black heb ik gevonden door te googlen op de naam en bij de eerste webshop door te klikken naar de datasheet onder downloads:
https://res.cloudinary.co...x1038-NL_-_1060603370.pdf

De specificaties van die X1-Boost vind je gewoon bij Solax:
https://www.solaxpower.co...oads/2022/03/X1-BOOST.pdf

De ingangsparameters van alle omvormers in die serie zijn trouwens hetzelfde, dus daarvoor maakt het niet uit of je een 4.2, een 4.6 of een 5.0 pakt, maar een omvormer die ~80% van het vermogen van de panelen aan kan is meestal een goed optimum. Je topt dan een klein beetje af op heel zonnige dagen, maar vele uren dat je niet op de max zit ben je net wat efficiënter en dat maakt het kleine beetje verlies op de heel zonnig uren weer goed. Een 4.6 en een 5.0 passen wat dat betreft allebei mooi bij 16*370Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Dank voor de uitleg beiden! Even een korte update. Ik heb met de aanbieder gesproken.
Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:01:
[...] e krijgt meer opbrengst voor minder geld met een combi van 3 en 4, en dan uitgevoerd door 4: Die prijs is echt heel goed.
Dit heb ik voorgelegd aan 4 -- en die is akkoord. Ik heb gemeten dat er 4 naast elkaar op het dakkapel kunnen zoals gezegd, maar hij heeft daar toch tegen geadviseerd, omdat het wel érg op het randje wordt, dus liever veilig binnen de marge dan gokken op het extra haakje.

Resultaat is dus exact wat je hier voorstelde @Ronald!
Geschikte omvormer is waarschijnlijk een 4,6kW
Het wordt uiteindelijk een 5,0 kW omvormer.
Maximaalstroom beveiliging is een deftige aanrader: anders kun je je aardlekbeveiliging buiten specificatie gebruiken: Dat wil je niet. ABB's kennisdocument is technisch, maar ik verwacht van iemand die meterkast werk verricht dat hij dat begrijpt.
Hier houdt hij rekening mee. Hij gaf aan dat het vaak niet gebeurde maar dat het wel nodig is om veilig binnen de specificatie te blijven werken.

Meerprijs is uiteindelijk zodanig dat de prijs per Wp naar iets onder de €1 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@YouKnow Dat is een heeeel goede prijs. Ga je echt geen spijt van krijgen.

En netjes dat hij de maximaalstroombeveiliging voor je doet, zoals hij eigenlijk altijd zou moeten doen :D

(Foto's na montage worden gewaardeerd!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Hierbij dan ook een 'na' foto! @Ronald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_ZhuFwC0m95qHkiaiIsCkKDVDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bU3yJuZmjpu9CqoTAgwtFCx9.png?f=fotoalbum_large

Het is uiteindelijk een andere omvormer geworden door leverproblemen. Ik had al 'n maand gewacht, maar toen gaf de leverancier een verlengde wachttijd van nog minstens 2 maanden erbij. Toen voor een Soliscloud omvormer gegaan.

Al met al zeer tevreden, alles voor 'n héle nette prijs en 't wekt lekker op :)

Dank voor alle tips!
Pagina: 1