Kleurentester op nieuwbouw muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwillem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
Hoi Tweakers!

In ons nieuwbouwhuis hebben we op een gestucte muur van die Flexa verftesters gesmeerd om te zien welke kleur we willen gebruiken.

Nou gaan we binnenkort de muren verven, maar daarvoor moet er eerst een voorstrijk op. Hoe om te gaan met de vlakken waar de testverf op zit?

1. Kunnen we de voorstrijk daar overheen smeren?

2. Als dit niet kan, als we hier nu een 'goede' verf overheen sauzen gaat dit dan geen problemen geven omdat de tester niet goed hecht aan de ondergrond?

Alvast bedankt!

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:21
Voor de hechting zou het niet moeten uitmaken. Voorstrijk is bedoeld om de zuigende werking van de (nieuwe) muur te beperken. Je voorkomt ermee dat de helft van je eerste laag verf in de muur verdwijnt en je daardoor meerdere lagen met dure verf moet aanbrengen. Op de plaatsen waar je de verf al hebt aangebracht, is die zuigende werking al iets verminderd en die zou in je in theorie kunnen overslaan, maar dat is waarschijnlijk alleen maar omslachtig en geef misschien juist wel wat verschil.
Ik zou de voorstrijk er dus gewoon overheen aanbrengen. Dan zit er overal dezelfde laag onder en heb je de meeste kans op een mooi egaal geverfde muur. Mocht je toch een kleurverschil zien, bijvoorbeeld doordat je met een lichte kleur over donkere testvlakken gaat, dan is een tweede laag nodig. Bij een donkere verfkleur zou ik dat sowieso doen, omdat een eerste laag vaak wel dekkend is, maar een tweede laag de kleur voller maakt.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Lolletje is goed, maar wil je de volgende keer iets constructiever reageren zoals Oon in "Kleurentester op nieuwbouw muur"?

[ Voor 71% gewijzigd door Señor Sjon op 18-07-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:35
Gewoon voorstrijk eroverheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Eens met @doomtech, dit ga je nooit meer weg krijgen :+

Nee, gewoon overheen. Voorstrijk is er zodat de verf een ideale ondergrond krijgt en je geen rekening hoeft te houden met evt. intrekken van de verf, waar je al wat hebt zitten is dat eigenlijk niet meer nodig maar kan het ook geen kwaad. Je krijgt hooguit dat daar tijdens het drogen wat verschil te zien is omdat er al verf de muur is in getrokken, maar achteraf zou je niks moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pwillem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
Mooi dat jullie mijn gevoel bevestigen, gewoon alles voorstrijken. Er gaan daarna sowieso nog twee lagen verf overheen.

Dank voor de snelle reacties allen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:21
Pwillem schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:50:
Mooi dat jullie mijn gevoel bevestigen, gewoon alles voorstrijken. Er gaan daarna sowieso nog twee lagen verf overheen.

Dank voor de snelle reacties allen!
Aanvullende tip: je kunt de voorstrijk ook laten mengen in de kleur van je verf. Scheelt je een dure laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:07
Ik heb indertijd een aantal platen triplex eerst in de grondverf gezet en daar vervolgens de kleurentesters op gedaan. Zo kon ik met één enkel potje het effect van de lichtval op meerdere muren bekijken.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:52
Nog simpeler: koop een rol wit behang en knip er wat lappen van. Geen grondverf nodig. Kun je zo een stapeltje stalen oprollen en meenemen. En inderdaad in meerdere ruimtes en hoeken bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 17:13
eerst stucen dan voorstrijk en sausen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1