Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte vergelijking zonnepanelen N00bi3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• N00bi3
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-11 21:09
Beste tweakers,

Ik ben van plan, zoals iedereen, om zonnepanelen te nemen. Ik heb wat offertes opgevraagd voor 6000 kWh per jaar en tot nu toe 2 binnen die heel verschillend zijn qua aantal/merk panelen en prijs. Ik loop me gek te lezen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Waar komen de verschillen in aantal panelen door voor ongeveer het zelfde opbrengst. Offerte 1 is 400 kwh meer dan offerte 2. zijn beide 400wp panelen toch? Kwaliteit verschil?

Wel zijn omvormers verschillend 1 fase offerte nr 2 vs 3 fase in offerte nr 1 dus dat zou een deel van prijs verschil kunnen verklaren

Zie hier onder de situatie schets.

Foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-EyjTyAdqgpROrgSXULu357BMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkCQzM816rVWWoxW39omqF99.jpg?f=fotoalbum_large

Beschikbare ruimte en schaduw
Al het dak oppervlakten richting zuid, oost en west. Helling dak 45 graden.

Wat schaduw betreft geen, anders dan van het huis zelf en natuurlijk dat daken op oost en west maar een gedeelte van de dag zon hebben

Jaar verbruik
5500 kwh in 2021 en verwacht dat het richting 6000 kWh gaat in 2022. Net paar maanden airco’s En gaan deels met airco’s ook verwarmen.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Voor zover ik weet 3 fase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS3ks6zQw8xUHkRL3HkhIlXbQIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XNQ0X6A6I9djDKDEBVa8Squ.jpg?f=fotoalbum_large

Budget en doel
Zo min mogelijk maar max rond 10k en wil graag zo veel panelen als mogelijk/zinvol

Wie gaat het project uitvoeren
Alles zal worden uitbesteed

Reeds verkregen offertes
Al 2 binnen

Offerte 1

22x DM400M10-54HBB/-V van merk DMEGC
1x Huawei SUN2000-3 / 4 / 5 / 6 / 8 / 10KTL-M1 optimized omvormer -> staat niet vermeld welke precies
18x SUN2000-450W-p optimizer -> panelen boven dakramen krijgen geen optimizers
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
10 jaar Serviceplan
Verwachte opbrengst 6.478kWh
Ex btw € 9939,00

Legplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep1z-zmOZfdv8xbVsUimuQmBkrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2X5P1XGselHRawOVDQMROAD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn1NaJn12L0mmPTN2rYoSsTBDdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXUUdW0fTglEDGkogVceXhEB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWISb7bMYWlsx9BdtHN4hPgCh7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM7HyGbk3YaF38gCeo2HE5AP.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2

16x Bauer energie konzepte 400 Wp BS-M10HBB 395 - 405 W
16x Optimizers SolarEdge S440
1x Omvormer Solaredge SE3500H
Solarconstruct Montagesysteem
10 jaar Servicegarantie
Verwachte opbrengst 6011,73 kWh
excl. BTW: € 7.074,38

Legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEA340kte7S0Uyk6YC7-kNHf2QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S40hPJ6NSsdCRD4WUmZ6TUzK.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via N00bi3 op 05-08-2022 06:59)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
N00bi3 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:35:
Dus dat aanbieder 2 met minder panelen ongeveer het zelfde opbrengst heeft ligt aan het feit dat ze daken op zuid beter benutten.
Het zijn ook nog simulaties uit verschillende software. Eigenlijk nooit onderling te vergelijken.
Toen ik aanbieder 1( grappig dat jullie gelijk wisten dat het om zonneplan ging 😂) aan de lijn had zei ze eerst dat het niet zou werken zoveel verschillende dak oppervlakten. Maar toch kwam ze hiermee.
De tekeningen van Zonneplan zijn erg herkenbaar. Grote partij, vaak nette prijs, meestal alles netjes afgehandeld (maar ook zij - of hun onderaannemers maken fouten, zoals altijd kan gebeuren)
Maar blijkbaar heeft solaredge ook fase 1 omvormers die krachtiger zijn zoals de SE5000H of SE6000H. Of heeft fase 3 omvormer de voorkeur bij deze opstelling?
Zeker. De SE6000H mag dan weer niet van de netcode (en zou ik ook echt niet doen: dat is 27A en dat is meer dan je hoofdzekering). 5kW kan en mag, maar ik ben heel terughoudend over 5kW op 1 fase (Je komt sneller bij de netspanning gerelateerde teruglever problematiek aan)
Wat legplannen betreft. De yield factor loss die je beschrijft zou ook bij legplan van zonneplan gelden toch? Want ook hier zouden de panelen op oosten hulp nodig hebben van panelen die nog in de schaduw staan. Of begrijp ik het niet goed.
Nee, het Huawei systeem werkt anders (en flexibeler) dan SolarEdge.
Maar als ik jullie reacties zo lees (en hopelijk goed begrijp) zou aanbieder 2 met beter legplan en omvormer wel een optie kunnen zijn. Zeker met ruimte in budget om wat meer panelen op oosten en westen te laten plaatsen?

[...]

Ze bellen van de week terug ik zal het aan ze voor leggen.
Aanbieder 2 is een erg scherpe prijs. Als ze open staan om een goed ontwerp te maken.

Onderstaand is de Dmegc 400 ingetekend op een iets te grote versie van jouw huis (maakt weinig uit voor de simulatie)
SE7K of SE8K met s500b optimizers (Die zijn echt een harde eis voor dit legplan i.c.m. SolarEdge - er zit dan nog 0,3% optimizer clipping in, wat met s440 erger zou zijn.
100kWh maakt dat je met een jaar of 3 het prijsverschil van de optimizers al verdient.
SE8K geeft 20kWh meer per jaar... maar een half kWh minder in december ;-)

Als je het geld beschikbaar hebt zou ik voor dit legplan / paneel aantal gaan.
(Let wel op: dit is 10400Wp; net over de forfaitaire btw teruggave grens, en ik heb geen kennis hoe dat dan loopt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yahG9Om32d35LXFLgmYAGxISwDA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YCUDWsOz8MTB0h71xbI4tfjo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTGPwhXPxXElUaT7TH6CrPOB8eE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/975eTPab5X4slxGrHq8CmToq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjpLU_qgkFcQ8k7cqpl9lH7Pjb4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CknNhoqBZf0AtUl4SkAUak1R.png?f=fotoalbum_tile

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33
Kan je de eerste niet vragen of de panelen kunnen zoals bij optie 2, alleen dan ook onder het raam ook?

Bij de eerste, dit zijn niet 2 omvormers? Lukt dat wel met 1 omvormer op 3 dakdelen??

En een aanbieder die micro omvormers gebruikt? Dan lekker het dak vol leggen en maximaal binnenharken??

In jouw situatie met 3 dakvlakken met al zoveel optimizers, zou ik lekker zoeken naar een aanbieder met APS of Enphase micro omvormers. En dan lekker vol lekken dat dak.

[ Voor 92% gewijzigd door Whiskey48 op 16-07-2022 08:59 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Prijs:
Zonneplan: 9939 euro/ 8800 wp = 1.129
Aanbieder 2: 7074 euro / 6400 wp = 1.105

Zonneplan nog redelijk duur (ik had 1.03 voor 24x370wp 3fase omvormer) komt misschien door veel optimizers?
SolarEdge volgens mij scherpe prijs.

Ten aanzien van verschil in opbrengst:
- de ene aanbieder heeft 16 panelen, de ander 22. Dus met 22 heb je meer wattpiek op je dak liggen.
- Zonneplan heeft meer in Oost/west t.o.v. Zuid ten opzichte van de solar edge opstelling. Een oost west opstelling pakt de vroege ochtendzon en late avondzon beter mee dan alleen Zuid. Zuid piekt juist rond het middaguur.
- Schaduw werking van het dak speelt ook een rol in de opbrengst. Overal waar zonneplan optimizers heeft geplaatst verwachten ze schaduw. Ik vind in deze opstelling overigens bizar veel optimizers geplaatst. Die op Zuid snap ik niet helemaal.

Qua legplan:
Aanbieder 2 heeft de Zuid dakvlakken beter weten te benutten. Maar ik zou kijken of je daar ook naar 22 panelen kan (oost west uitbreiden), zo te zien heb je daar nog budget over. Of dat technisch haalbaar is laat ik aan anderen over, dat kan ik niet bepalen.

Daarnaast vergelijk je een string omvormer systeem (weliswaar met optimizers) met een SolarEdge systeem (ook met optimizers) en de ervaring leert dat de tweede over het algemeen duurder is. In dit geval vergelijk je appels met peren met een verschillend aantal appels en peren, voor een eerlijk vergelijk zou ik het aantal panelen gelijk houden. Laat maar eens een offerte maken om die 10k budget te benutten en kijk eens wat dat oplevert in kWh.

Als je de solar edge opstelling (aanbieder 2) verder laat uitbreiden zal je ook op een 3 fase over moeten gok ik (maar dat kunnen anderen beter beoordelen) en je opbrengst (kWh) zal hoger zijn. Is niet erg want 500kWh speling voor de airco om te verwarmen klinkt vrij krap.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33
Ik heb ook zonneplan op Oost-Zuid en Enphase bij een lokale boer op West.

Wel leuk hoor een O-Z-W opstelling, helemaal als de salderingsregeling dadelijk weg is.
... Ik zou als ik jou was oriënteren op micro-omvormers. Niet elke aanbieder doet deze, maar veel ook weer wel.

Mocht je in regio Utrecht wonen weet ik wel iemand.
Maar mocht je op de kosten willen letten zou ik voor optie B gaan ... Of liever even doorsparen voor een O-Z-W opstelling icm micro-omvormers!
Zal niet veel duurder zijn dan wat je nu hebt verwacht ik. Zeg 1,50 maar als je de opbrengst stimuleert in Sunny Design wel weer de snelste terugverdientijd!

[ Voor 43% gewijzigd door Whiskey48 op 16-07-2022 09:08 ]

• blackd
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:53:

Bij de eerste, dit zijn niet 2 omvormers? Lukt dat wel met 1 omvormer op 3 dakdelen??
Volgens mij is dat de reden dat zonneplan overal (paar vergeten ;-)) optimizers plaatst.

• Ronald
Ik snap niet hoe Zonneplan dat ontwerp gaat aansluiten. O+W als polystring en Z als 2e string heb je al die optimizers niet nodig. Als 1 string moeten er ook optimizers onder die laatste 4, anders zijn er momenten dat het niet optimaal werkt.

Ontwerp 2 is ondeugdelijk en moet je niet op deze manier laten leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VCIaS1DwrxNKd4Q5zQMhX3dRTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTXMIZRi0jO3FpyUBUo7Rpea.png?f=fotoalbum_large

0,47% Yield factor loss komt door die 4 panelen: die hebben in de ochtend hulp nodig van panelen in schaduw die dat onvoldoende bieden waardoor er opbrengstbeperking is. (Case study tuinhuisje in SolarEdge topic start post)
De omvormer is heel erg veel te licht, daardoor 3,8% aftop verlies.
Dat zou een 5kW moeten zijn. 5kW zou over 3 fasen moeten; maar dit systeem kan alleen correct werken op SE5K-RWB 'voor korte strings'

De prijs is echter ongelooflijk laag, maar de technische kennis helaas ook.

Op een SMA of Huawei imvormer kunnen de 3 daken op 1 omvormer.
Exact gelijke aantallen (identieke) panelen op de O en W daken aangesloten als polystring.
En dan zoveel als er past op zuid.
Dit heeft geen optimizers nodig.
Zonneplan zou dit moeten kunnen uitvoeren voor een prijs die iets lager is dan aanbieder 2.
Geld over? Meer panelen altijd nuttig.

GoodWe en Growatt kunnen de hoge ingangsstroom van polystring niet aan dus zijn geen optie.

@blackd Onderdelen zijn echt heel veel duurder geworden.

@Whiskey48 Ga eens uiltleggen wat de meerwaarde van Enphase is? Geen schaduw van bomen, geen lastig dak, dus alleen maar heel veel extra kosten en een onnodig beetje aftoppen. Zelfs de webshops konden Enphase nooit aanbieden tegen de prijzen van Zonneplan en Aanbieder 2... en dat was voor de prijsstijgingen.
€1,5/Wp is in mijn boekje VEEL duurder. Niet een beetje duurder. Dat betekend duizenden euro's meer... Extreem slecht advies, en dan ook nog zonder onderbouwing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:28:
Ik snap niet hoe Zonneplan dat ontwerp gaat aansluiten. O+W als polystring en Z als 2e string heb je al die optimizers niet nodig. Als 1 string moeten er ook optimizers onder die laatste 4, anders zijn er momenten dat het niet optimaal werkt.
Ik vermoed dat ze er nog 4 optimizers op hadden moeten zetten. Toen ik het over 'meer dan twee dakvlakken' had, gaf de adviseur aan dat ze dan overal optimizers plaatsen.
@blackd Onderdelen zijn echt heel veel duurder geworden.
Eens.

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Ik snap die offerte verschillen niet zo goed.

Ik heb ook pas een offerte aangevraagd, ook bauer panelen, 10 stuks, maar wat een prijsverschil:

Aantal Omschrijving Prijs
10 Bauer 385Wp | N-type | Glas-Glas
10 Enphase IQ7 Plus Micro omvormer
1 Van der Valk montagesysteem

Ex btw: € 6.640,86

Bijna zelfde bedrag voor 6 panelen minder.

Iemand een idee?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Paroal schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:33:

Ik heb ook pas een offerte aangevraagd, ook bauer panelen, 10 stuks, maar wat een prijsverschil:

Iemand een idee?
Jij hebt micro-omvormers, de andere offertes zijn optimizers.

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Jij hebt micro-omvormers, de andere offertes zijn optimizers.
Ah. Ik zie dat ik er nog niet heel veel verstand van heb. Thx.

• N00bi3
Dank voor de reacties mensen.

Micro omvormers zijn bij geen enkel aanbieder tot nu toe een optie. Bovendien zijn die duurder en ook niet nodig in mijn situatie heb ik me laten wijs maken.
blackd schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:59:
Prijs:
Zonneplan: 9939 euro/ 8800 wp = 1.129
Aanbieder 2: 7074 euro / 6400 wp = 1.105

Zonneplan nog redelijk duur (ik had 1.03 voor 24x370wp 3fase omvormer) komt misschien door veel optimizers?
SolarEdge volgens mij scherpe prijs.

Ten aanzien van verschil in opbrengst:
- de ene aanbieder heeft 16 panelen, de ander 22. Dus met 22 heb je meer wattpiek op je dak liggen.
- Zonneplan heeft meer in Oost/west t.o.v. Zuid ten opzichte van de solar edge opstelling. Een oost west opstelling pakt de vroege ochtendzon en late avondzon beter mee dan alleen Zuid. Zuid piekt juist rond het middaguur.
- Schaduw werking van het dak speelt ook een rol in de opbrengst. Overal waar zonneplan optimizers heeft geplaatst verwachten ze schaduw. Ik vind in deze opstelling overigens bizar veel optimizers geplaatst. Die op Zuid snap ik niet helemaal.

Qua legplan:
Aanbieder 2 heeft de Zuid dakvlakken beter weten te benutten. Maar ik zou kijken of je daar ook naar 22 panelen kan (oost west uitbreiden), zo te zien heb je daar nog budget over. Of dat technisch haalbaar is laat ik aan anderen over, dat kan ik niet bepalen.

Daarnaast vergelijk je een string omvormer systeem (weliswaar met optimizers) met een SolarEdge systeem (ook met optimizers) en de ervaring leert dat de tweede over het algemeen duurder is. In dit geval vergelijk je appels met peren met een verschillend aantal appels en peren, voor een eerlijk vergelijk zou ik het aantal panelen gelijk houden. Laat maar eens een offerte maken om die 10k budget te benutten en kijk eens wat dat oplevert in kWh.

Als je de solar edge opstelling (aanbieder 2) verder laat uitbreiden zal je ook op een 3 fase over moeten gok ik (maar dat kunnen anderen beter beoordelen) en je opbrengst (kWh) zal hoger zijn. Is niet erg want 500kWh speling voor de airco om te verwarmen klinkt vrij krap.
Dus dat aanbieder 2 met minder panelen ongeveer het zelfde opbrengst heeft ligt aan het feit dat ze daken op zuid beter benutten.

Wat de omvormer betreft: ik dacht dat bij gebruik van optimizers geen streng omvormer wordt gebruikt. Wel dus.

Toen ik aanbieder 1( grappig dat jullie gelijk wisten dat het om zonneplan ging 😂) aan de lijn had zei ze eerst dat het niet zou werken zoveel verschillende dak oppervlakten. Maar toch kwam ze hiermee.

De 4 panelen boven het raam zouden idd geen optimizers krijgen. Dat zou niet nodig zijn. Al begreep ik niet zo veel van haar uitleg waarom dat zo was.

Ontwerp 2 is ondeugdelijk en moet je niet op deze manier laten leggen.
[Afbeelding]

0,47% Yield factor loss komt door die 4 panelen: die hebben in de ochtend hulp nodig van panelen in schaduw die dat onvoldoende bieden waardoor er opbrengstbeperking is. (Case study tuinhuisje in SolarEdge topic start post)
De omvormer is heel erg veel te licht, daardoor 3,8% aftop verlies.
Dat zou een 5kW moeten zijn. 5kW zou over 3 fasen moeten; maar dit systeem kan alleen correct werken op SE5K-RWB 'voor korte strings'

De prijs is echter ongelooflijk laag, maar de technische kennis helaas ook.
De omvormer bij aanbieder 2 is idd niet de juiste. Ik hoop ergens dat het oversight is ivm met drukte en niet gebrek aan technische kennis. Ik had eerst een offerte voor 4500 kwh en later deze laten maken. Ze hebben alleen extra panelen toegevoegd aan de oude offerte. Misschien wishful thinking 🤔

Maar blijkbaar heeft solaredge ook fase 1 omvormers die krachtiger zijn zoals de SE5000H of SE6000H. Of heeft fase 3 omvormer de voorkeur bij deze opstelling?

Wat legplannen betreft. De yield factor loss die je beschrijft zou ook bij legplan van zonneplan gelden toch? Want ook hier zouden de panelen op oosten hulp nodig hebben van panelen die nog in de schaduw staan. Of begrijp ik het niet goed.

Maar als ik jullie reacties zo lees (en hopelijk goed begrijp) zou aanbieder 2 met beter legplan en omvormer wel een optie kunnen zijn. Zeker met ruimte in budget om wat meer panelen op oosten en westen te laten plaatsen?

Op een SMA of Huawei imvormer kunnen de 3 daken op 1 omvormer.
Exact gelijke aantallen (identieke) panelen op de O en W daken aangesloten als polystring.
En dan zoveel als er past op zuid.
Dit heeft geen optimizers nodig.
Zonneplan zou dit moeten kunnen uitvoeren voor een prijs die iets lager is dan aanbieder 2.
Geld over? Meer panelen altijd nuttig.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
N00bi3 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:35:
Het zijn ook nog simulaties uit verschillende software. Eigenlijk nooit onderling te vergelijken.
De tekeningen van Zonneplan zijn erg herkenbaar. Grote partij, vaak nette prijs, meestal alles netjes afgehandeld (maar ook zij - of hun onderaannemers maken fouten, zoals altijd kan gebeuren)
Zeker. De SE6000H mag dan weer niet van de netcode (en zou ik ook echt niet doen: dat is 27A en dat is meer dan je hoofdzekering). 5kW kan en mag, maar ik ben heel terughoudend over 5kW op 1 fase (Je komt sneller bij de netspanning gerelateerde teruglever problematiek aan)
Nee, het Huawei systeem werkt anders (en flexibeler) dan SolarEdge.

[...]

Aanbieder 2 is een erg scherpe prijs. Als ze open staan om een goed ontwerp te maken.

Onderstaand is de Dmegc 400 ingetekend op een iets te grote versie van jouw huis (maakt weinig uit voor de simulatie)
SE7K of SE8K met s500b optimizers (Die zijn echt een harde eis voor dit legplan i.c.m. SolarEdge - er zit dan nog 0,3% optimizer clipping in, wat met s440 erger zou zijn.
100kWh maakt dat je met een jaar of 3 het prijsverschil van de optimizers al verdient.

(Let wel op: dit is 10400Wp; net over de forfaitaire btw teruggave grens, en ik heb geen kennis hoe dat dan loopt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yahG9Om32d35LXFLgmYAGxISwDA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YCUDWsOz8MTB0h71xbI4tfjo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTGPwhXPxXElUaT7TH6CrPOB8eE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/975eTPab5X4slxGrHq8CmToq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjpLU_qgkFcQ8k7cqpl9lH7Pjb4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CknNhoqBZf0AtUl4SkAUak1R.png?f=fotoalbum_tile

• Ronald
Paroal schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:33:

Iemand een idee?
Bauer glas-glas zijn duur (en meestal een luxe). Enphase is duur (en vaak een luxe)

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 21:48
Wie is aanbieder 2?

• N00bi3
Ronald schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:02:

Aanbieder 2 kwam met het volgende:

24 panelen (12 op zuiden, 6 op oosten en 6 op westen. Hetzelfde als jou voorbeeld alleen minder panelen)
S500 optimizers en SE7k omvormer
Opbrengst 8000kwh
Voor 9954 ex btw

Alleen de SE7k is blijkbaar pas in december leverbaar. De SE6k wel op voorraad. Is dat een optie?

[ Voor 4% gewijzigd door N00bi3 op 22-07-2022 23:07 ]

• Ronald
Installateurs leren het ook nooit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbeInE3PCAAExoxnTf5e8hyopmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VtHWRmedTDwBqKm49OX5xZkd.png?f=fotoalbum_large

Met s500b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws1q22YGNBxLngJqM-SHSjotiRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYx1cEvBVn5fhDuqyEnaFWlL.png?f=fotoalbum_large

SE6K verlies je nog eens 0,4% (ook met s500) aan aftop.

Wanneer zou je met het met de SE6K geïnstallerd krijgen?
Als het richting Oktober gaat dan boeit uitstel naar december nog amper.

Heeft hij een reden gegeven dat mijn plan niet kon? Zonneplan tekent heel conservatief, dus die 7+7 zou moeten kunnen. Indien BTW forfait: 1 paneel op aparte factuur... tralalalala

• N00bi3
De 24 panelen was mijn voorstel met oog op budget. 7x7 heb ik niet besproken maar moet geen probleem zijn verwacht ik.

6k zouden ze eind augustus al kunnen installeren. Maar als het echt uitmaakt kan ik tot december wachten, doorsparen en idd voor maximaal aantal panelen gaan.

En s500b heeft voorkeur boven s500 begrijp ik.

• Ronald
Het verschil tussen installatie eind augustus en eind december is 1500kWh voor dit systeem.

Mijn voorstel was een SE8K, is die beter leverbaar?

• N00bi3
Ronald schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:37:
Het verschil tussen installatie eind augustus en eind december is 1500kWh voor dit systeem.

Mijn voorstel was een SE8K, is die beter leverbaar?
Nee ook pas in December leverbaar

• Ronald
20-30kWh * levensduur is minder dan 1500kWh, dan ben je beter af met de SE6K.

7+7+12 zeurt designer over teveel vermogen op de SE6K - dus mogelijk garantie vanuit SE probleem - maar aftop is nog altijd niet meer dan 0,88%. Mijn suggestie is voorleggen aan SE Support.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 22-07-2022 23:43 ]

• N00bi3
12+6+6 met SE6K ga ik morgen aan ze voorleggen kijken wat ze zeggen.

• Ronald
Maar dan wel met s500b ;-)

• N00bi3
En met Bauer BS-M10HBB panelen 😊

• N00bi3
Nieuwe offerte ontvangen:

24 Bauer energie konzepte 400 Wp
24 Optimizers SolarEdge S500b
1 Omvormer Solaredge SE6K

11.239,67 ex btw

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 12:17
Bij offerte 1 heb je 2x zonnepaneel nummer 8

Maar 22 klopt dan weer wel.

[ Voor 26% gewijzigd door dark_angel1969 op 04-08-2022 17:30 ]

• Ronald
@N00bi3 Lijkt me redelijk voor een SE systeem, wanneer kunnen ze leggen?

• N00bi3
Ronald schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:35:
@N00bi3 Lijkt me redelijk voor een SE systeem, wanneer kunnen ze leggen?
Over 2 weken al.

• N00bi3
Het duurde even maar hier het resultaat.

Allen nog bedankt voor de genomen moeite en bijdrage :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gitxpunqU9KRXwX5pv6Q_jTNzcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paMi0DDN4XCktInOxxwFZIIu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYYMoi6p9LbKWpL2FFrXh_dq_OQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSORTiIRmlLElWBfGckYZ9Di.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1