Beoordeling offerte zonnepanelen + batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 11:59
Eerst alvast maar vermelden dat het om een installatie in België gaat.

Uit interesse hebben we een firma langs laten komen om eens wat meer uitleg te krijgen over zonnepanelen, batterijen en warmtepompen.
Nu was ik hiervoor even het verbruik gaan nakijken en met de huidige bedragen viel dit toch wel tegen |:( .
Verbruik:
- Elektriciteit: 5200 kWh
- Gas: 16000 kWh

Na een korte overlegronde met de vrouw des huize beslist om een prijsofferte op te laten stellen voor zonnepanelen welke ineens voldoende zijn voor een warmtepomp.
Volgende prijzen kregen we binnen en aangezien ik in deze materie nog een leek ben had ik graag wat deskundige meningen gehoord :9

Zonnepanelen:
- 28 zonnepanelen Hyundai Hie S 400 VG
- Hybride omvormer SMA tripower 10.0
- SMA home manager 2.0
- Prijs: € 15687,60

Thuisbatterij:
- BYD HVM 13.8
- Prijs: € 9017,00

Prijzen zijn excl. BTW en inclusief plaatsing en keuring.
Met eventuele subsidie is nog geen rekening gehouden.
Installatie is in voorraad en kan dus vrij snel geplaatst worden.

Ik vind het persoonlijk precies een stevig bedrag, maar het is ook weer geen kleine installatie.
Firma plaatst al +10jaar panelen en heb goede referenties van collega's, buren en vrienden dus betrouwbaarheid i.v.m. materiaal en levertermijnen moet in orde zijn.

Dak van de woning is O-W gericht, dus panelen komen op beide dakvlakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

De prijzen zijn wel op internet te vinden:

Hybride omvormer SMA tripower 10.0 -> € 3160,-- https://www.alma-solarsho...mvormer-tripower-100.html
SMA home manager 2.0 -> € 630,-- https://www.stralendgroen.nl/product/sma-smart-home-manager/
28 zonnepanelen Hyundai Hie S 400 VG -> € 269,-- per stuk. 28 stuks is dan € 7532,--
https://www.solar-bouwmarkt.nl/405wp-full-black.html

Totaal dus € 11.322,--. Er komen nog wat extra materiaalkosten bij en uurloon. Misschien is de prijs van € 15687,60 iets aan de hoge kant maar, niet extreem hoog.

Daarnaast zijn thuisbatterijen gewoon duur. Hoeveel kostenbesparing verwacht je met zo'n batterij?

[ Voor 197% gewijzigd door Onbekend op 15-07-2022 23:59 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:01
in die 15k zit vast ook montage materiaal die @Onbekend nu niet mee kan nemen in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:53

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoe is nu je gas bepaald dan op aardgas of op olie?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:45
Ik vraag me ook af of de investering in de batterij het nu al waard is en wel terug te verdienen is.
Alhoewel, het zal gaan om de warmtepomp in de winter aan te hebben, dus het (totale?) gasverbruik wordt nul? Dan is het wellicht wel rendabel.

Ik weet ook niet hoe de regels in BE zijn. Saldering is daar al afgeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
@Onbekend Batterij is aangeraden door leverancier en collega's. Ik weet er te weinig van en berichten die je online vind zijn wisselend.

@martijn v o Verbruik gas komt uit de afrekening van afgelopen jaar.

@Truus01 Het is inderdaad de bedoeling om ineens van het aardgas af te zijn. In België is saldering inderdaad afgeschaft en in de plek krijg je een vergoeding voor het aantal kWh die je teruglevert aan het net. Momenteel rond de 20cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:39
Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:15:
Ik vraag me ook af of de investering in de batterij het nu al waard is en wel terug te verdienen is.
Alhoewel, het zal gaan om de warmtepomp in de winter aan te hebben, dus het (totale?) gasverbruik wordt nul? Dan is het wellicht wel rendabel.

Ik weet ook niet hoe de regels in BE zijn. Saldering is daar al afgeschaft?
De saldering is in België afgeschaft en er zit een subsidie van 250 euro per kWh op een accupakket dus een accu is zeker wel rendabel in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
RobertV70 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:41:
[...]

De saldering is in België afgeschaft en er zit een subsidie van 250 euro per kWh op een accupakket dus een accu is zeker wel rendabel in België
Subsidie daalt wel naargelang de batterij groter wordt.
Maximum zit voor 2022 op 1725€.
Voorbeeld: (datum van indienstname (AREI-keuring) in 2022): thuisbatterijen met een bruikbare capaciteit groter dan 9 kWh komen in aanmerking voor een premie maar het toegekend premiebedrag stijgt niet meer boven de 9 kWh. Voor een thuisbatterij met een bruikbare capaciteit van 10 kWh, geldt de volgende maximale premiehoogte: 4 kWh x 225 euro/kWh + 2 kWh x 187,5 euro/kWh + 3 kWh x 150 euro/kWh + 1 kWh x 0 euro/kWh = 1725 euro

[ Voor 38% gewijzigd door proostyves op 18-07-2022 12:51 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
proostyves schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Subsidie daalt wel naargelang de batterij groter wordt.
Maximum zit voor 2022 op 1725€.
In een ander topic (draadje ben ik even kwijt) berekende een tweaker hoeveel je zelfverbruik stijgt naarmate je een grotere accu kiest. Conclusie: grote accu zorgt voor nauwelijks meer zelfverbruik, voornamelijk je nacht verbruik afdekken loont. Dat zou dus betekenen dat je met een batterij < 3 a 4 kWh afkan. Dat zijn ook de hoeveelheden waar nog subsidie op zit.

Daarnaast kan het lonen om je warmtepomp als batterij in te zetten. Dus SSW productie timen zodat deze plaats vindt wanneer je zonnepanelen het meest produceren. Stuurkracht vraagt echter wel opslagcapaciteit; oftewel een boilervat dat voldoende groot is / goed geisoleerd. Of je buffervat opwarmen loont hangt af van de isolatie van je huis. Is deze minder, dan moet je vroeger in het seizoen stoken op de momenten dat de zon nog aardig schijnt. Dan kan je overdag extra bufferen om het in de n8 / ochtend warm te houden /krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
De batterij is ondertussen dus afgevallen omdat we ook twijfelen of dit wel een meerwaarde is.
Op aanraden van de leverancier (en ook verschillende posts in dit forum) hebben we gekozen om het aantal panelen flink op te trekken om zoveel mogelijk eigen verbruikt te kunnen opvangen bij minder zon en vie de terugleveringsvergoeding ook wat te recupereren.

Volgende installatie is het geworden:

Orientatie: O-W
Totaal aantal zonnepanelen: 40 x Hyundai Hie S 400 VG (full black)
Omvormer SMA STP 10.0
Totaal vermogen panelen: 16.000 Wp
Kostprijs incl BTW, excl. subsidies: € 18.401,60
Alles geplaatst en gekeurd.
Kostprijs/kWhp: € 1,15
Verwachte terugverdientijd: 7 jaar
Levertermijn: oktober (materiaal voorradig)

Als ik dit vergelijk met andere offertes hier op het forum denk ik dat dit niet slecht is, maar wat denken jullie?

Heb ook snel een simulatie gemaakt met sunny design voor de plaatsing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92i5XNi2LWmrv8sHv3FjydmaWyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q5vmf4DNYoAoHnKMRdc1PrxV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-07 21:14
proostyves schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:44:
De batterij is ondertussen dus afgevallen omdat we ook twijfelen of dit wel een meerwaarde is.
Op aanraden van de leverancier (en ook verschillende posts in dit forum) hebben we gekozen om het aantal panelen flink op te trekken om zoveel mogelijk eigen verbruikt te kunnen opvangen bij minder zon en vie de terugleveringsvergoeding ook wat te recupereren.

Volgende installatie is het geworden:

Orientatie: O-W
Totaal aantal zonnepanelen: 40 x Hyundai Hie S 400 VG (full black)
Omvormer SMA STP 10.0
Totaal vermogen panelen: 16.000 Wp
Kostprijs incl BTW, excl. subsidies: € 18.401,60
Alles geplaatst en gekeurd.
Kostprijs/kWhp: € 1,15
Verwachte terugverdientijd: 7 jaar
Levertermijn: oktober (materiaal voorradig)

Als ik dit vergelijk met andere offertes hier op het forum denk ik dat dit niet slecht is, maar wat denken jullie?

Heb ook snel een simulatie gemaakt met sunny design voor de plaatsing:
[Afbeelding]
Prima prijs inderdaad. Wat kwam er uit de sunny simulatie, is de omvormer voldoende gedimensioneerd?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
Dat_Doc schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Prima prijs inderdaad. Wat kwam er uit de sunny simulatie, is de omvormer voldoende gedimensioneerd?
De omvormer heeft een lager vermogen dan wat de panelen kunnen opwekken, maar door de O-W oriëntatie wordt er ook niet zoveel ineens opgewekt en kunnen we het maximale vermogen zolang mogelijk aanhouden.
10 kW is trouwens ook het maximale vermogen dat een particulier mag zetten als omvormer zonder bijkomende studie van het distributienet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 14:22
Niet twijfelen, dit is een correcte prijs, voor grote installaties met alles inbegrepen kom je tegenwoordig uit op ~1.2 euro per kWp in België. Vertrouwen in de leverancier en effectief aan de materialen raken is tegenwoordig ook niet evident.

Ik heb exact dezelfde setup (Hyuandai HiE S395VG panelen) met een SMA STP10.0-3SE-40 en dezelfde Sunny Home Manager 2.0. Draait als een zonnetje, toen ik begin 2022 tekende kwam ik uit op 1.1 euro/kWp (alles inbegrepen, onderdelen, BTW etc.).

Het zijn de zonnepanelen die het meest rendabel zijn. Thuisbatterijen puur financieel zijn (nog) niet financieel interessant. Het is pas als je waarde hecht aan de component zelfvoorzienendheid, backup en toekomstige prijsstijgingen dat je financieel positief uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 15:34

GigaTexel_BE

AMD MP²

In België is een batterij per definitie nooit terug te verdienen binnen de levensduur van het toestel.
Met het capaciteitstarief (en de lagere netkosten/kWh) is het al helemaal een verloren zaak.

Siesteem Spekkies!

Pagina: 1