Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-11 23:50
Ik heb een vraag over het plaatsen van een extra omvormer op een bestaande 2.5 kabel.

Wij hebben reeds 18 panelen op een 3 fase omvormer van sofar 5.5.

Vanuit deze omvormer loopt een 3fase kabel onder de grond naar de meterkast (15 meter).

Nu wil ik graag een extra omvormer plaatsen die maximaal 700 watt (3 panelen) verzorgd.

Kan ik op de zelfde 3fase kabel een 1 fase omvormer aansluiten?
Dat zou betekenen dat 2 van de 3 fase kabels maximaal 1833 watt 230volt te verwerken heeft en 1 fase kabel 2533 watt.

Is dit mogelijk? Of moet ik een extra 1 fase kabel trekken naar de nieuwe omvormer naar de meterkast op een eigen automaat?

Met vriendelijke groeten,
T de Zeeuw

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nog buiten de vraag of het mag moet je dit niet willen, die enkel fase omvormer gaat de andere verstoren en gaan er aardlek uit of foutmeldingen.

Beter een enkel fase naar de meterkast trekken en op eigen automaat of alamat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:28
Alles is mogelijk maar ik zou een nieuwe kabel trekken.

• Twan dz
Duidelijk. Bedankt voor de snelle reacties.

Had een bult graafwerk en kabel gescheeld haha.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:18:
Nog buiten de vraag of het mag moet je dit niet willen, die enkel fase omvormer gaat de andere verstoren en gaan er aardlek uit of foutmeldingen.
Ik zeg er meteen bij dat het mijn vak niet is, maar het grootste probleem lijkt mij dat je geen 1-fase apparatuur behoort aan te sluiten achter een 3-fase installatie-automaat (zegt de NEN1010 dat ook echt? Want het werkt verder natuurlijk prima.) De vermogens zijn ook zeker niet te hoog voor 2.5mm^2 kabel, en dat de ene fase wat meer belast is dan de ander en/of een net iets ander voltage heeft is sowieso aan de orde van de dag (meestal de andere kant op dan, maar ik zie niet in hoe dat uitmaakt). Ook als dit via een eigen kabel en alamat zou gaan, dan 'zien' die twee omvormers toch nog steeds elkaars invloed op de netspanning en synchronisatie daarmee? Dat is toch precies zo als je buren toevallig op dezelfde fase zitten bij een 1-fase omvormer?

Dus dat er dingen uit gaan slaan volg ik nog niet zo, ik zou op zijn hoogst het bestaan van voorschriften kunnen raden (aangezien werkelijk inzien veel geld kost) die menen dat dit echt niet de bedoeling is. Wat overigens een uitmuntende reden is om het niet te doen, maar zo glashelder is mij dat niet onmiddelijk.

Bv. dat er geen splitsingen horen te zijn op de kabel tussen installatieautomaat en omvormer - maar is dat werkelijk een NEN1010 eis? En er mogen geen verbruikers op een PV-groep, maar daar is hier dus ook geen sprake van. Nu ja, 1 Watt ofzo als de omvormer geen stroom levert maar wel zijn electronica nog heeft draaien. Maar dat gaat wel richting 'roomser dan de paus' dan. En is met micro-omvormers eigenlijk per definitie het geval (als ze net niet tegelijk starten, en sowieso ook splitsingen in je kabels). Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit eisen zijn.

Doel van mijn post is dat ik hoop dat iemand de voorschriften weet te posten waar in staat waarom het niet mag :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Wilke

Ik zeg niet dat het gebeurd maar de kans is groot, de omvormers zitten dan bij elkaar waar het bij het opstarten mis kan gaan.
Verder mag er inderdaad geen aftakkingen zijn met andere verbruikers hebben op een pv kabel.
Beter is gewoon een extra kabel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:28
We krijgen vrij weinig informatie hoeveel werk een extra kabel leggen is, Maar dat is altijd de mooiste oplossing.

Als dat echt niet kan zou je er een PV verdeler tussen kunnen zetten maar ik denk dat TS de aanleg niet zelf gedaan heeft dus dan is ook de vraag of de leverancier dan nog garantie wil leveren.

• Twan dz
alwind schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:45:
We krijgen vrij weinig informatie hoeveel werk een extra kabel leggen is, Maar dat is altijd de mooiste oplossing.

Als dat echt niet kan zou je er een PV verdeler tussen kunnen zetten maar ik denk dat TS de aanleg niet zelf gedaan heeft dus dan is ook de vraag of de leverancier dan nog garantie wil leveren.
De extra zonnepanelen zijn 2e hands en leggen deze zelf aan

Meerwerk is 15 meter oprit open breken en grondkabel ingraven. Gat door muur naar meterkast En garag. Een extra werkschakelaar om alles in 1 keer uit te kunnen schakelen.

Een pv verdeler wordt lastig. Reden hiervoor is dat de dichtsbijzijnde groep de was/droger combinatie is. We kunnen dan niet de droger en wasmachine tegelijkertijd aanhebben staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Twan dz op 15-07-2022 23:06 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Je kunt toch tussen de nu bestaande kabel en omvormer een onderverdeler plaatsen.

Kabel-->kastje met driefasen en enkelfase automaat--> omvormer bestaand en omvormer nieuw.

Ik ga met een 5x6 kabel naar boven en heb daar een onderverdeler met drie groepen welke elk een omvormer bedienen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Twan dz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Een pv verdeler wordt lastig. Reden hiervoor is dat de dichtsbijzijnde groep de was/droger combinatie is. We kunnen dan niet de droger en wasmachine tegelijkertijd aanhebben staan.
Een wasmachine en niet-warmtepomp-droger kunnen gezamelijk al meer dan 16A trekken... Dus als het een gedeelde groep is loop je nu al op eieren.

De PV verdeler is om te voorkomen dat je meer dan 16A beschikbaar maakt op die groep, waar de bedrading niet op berekend is. PV voegt echter geen belasting toe!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
Wat een merkwaardige adviezen. Volgens mij kan dit prima, mits je het maximale vermogen per fase nooit overschrijdt. Fasen hoeven niet gelijk belast te worden. Het is 100% in orde als je achter een driefasen installatieautomaat de fasen opsplitst en er verschillende dingen mee doet. Ongebruikelijk misschien, maar niet fout. Houd er wel rekening mee dat ALS een van de fasen een overbelasting veroorzaakt, ze er alle 3 uit vliegen. Maar zolang het totaal van het vermogen op elke fase niet het maximum van de automaat overschrijdt, moet dit volgens mij gewoon kunnen.

Dan het deel van de kabel. Over 2,5mm2 mag maximaal 25A. Lijkt me dat je, zolang je dat niet overschrijdt, je geen zorgen hoeft te maken over de kabel. Het hangt er dus vanaf hoeveel vermogen de al bestaande panelen door die kabel jassen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
2533W / 230V is 11A. dat is minder dan 16A en dus geen enkel probleem.

De PV-verdeler met 3 groepen erin (omvormer, wasmachine en droger) is een optie als je de wasmachine en droger tegelijk wil laten draaien als de zon schijnt. Als de groep er nu niet uit gaat is dat echter niet noodzakelijk.
PhilipsFan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:24:
Dan het deel van de kabel. Over 2,5mm2 mag maximaal 25A. Lijkt me dat je, zolang je dat niet overschrijdt, je geen zorgen hoeft te maken over de kabel. Het hangt er dus vanaf hoeveel vermogen de al bestaande panelen door die kabel jassen.
Dit is slecht advies. 25A op 2,5mm2 is alleen voor korte pieken. Een zonnepanelen omvormer is dat absoluut niet. Die kabel wordt 70 tot 90 graden. Dat kan voor brand zorgen als het geen hoge temperatuur kabel is. Plastic dat tegen die kabel zit smelt sowieso.

Daarnaast zakt de spanning dan teveel en slaat de omvormer af omdat die meer dan 253V erop moet drukken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ricko1 op 16-07-2022 08:52 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
Ricko1 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:49:
2533W / 230V is 11A. dat is minder dan 16A en dus geen enkel probleem.

De PV-verdeler met 3 groepen erin (omvormer, wasmachine en droger) is een optie als je de wasmachine en droger tegelijk wil laten draaien als de zon schijnt. Als de groep er nu niet uit gaat is dat echter niet noodzakelijk.

[...]

Dit is slecht advies. 25A op 2,5mm2 is alleen voor korte pieken. Een zonnepanelen omvormer is dat absoluut niet. Die kabel wordt 70 tot 90 graden. Dat kan voor brand zorgen als het geen hoge temperatuur kabel is. Plastic dat tegen die kabel zit smelt sowieso.

Daarnaast zakt de spanning dan teveel en slaat de omvormer af omdat die meer dan 253V erop moet drukken.
Ik heb gewoon gegoogled en dan kom je tegen dat 2,5mm2 25A mag voeren, maar ik wist niet dat dit slechts voor korte periodes mag. In dat geval is het inderdaad slecht advies. Mits de situatie ook daadwerkelijk optreedt natuurlijk. Zelfs omvormers van zonnepanelen draaien meestal niet op maximaal vermogen, dat doen ze alleen als de zon op z'n hoogst staat. Maar dat kan best een paar uur duren, dus beter niet dimensioneren op 25A. Ik zou dan maximaal 20A doen, voor de veiligheid.

• Ronald
  • Nu online
De TS wil 700W aan panelen... 3A.
De 5kW 3 fase omvormer doet een hele 8A per fase...

Wat is het probleem?

Gewoon de grondkabel op 16A afzekeren in de centrale kast. Onderverdelen in de schuur... gaan met de banaan... Niks overbelasting nergens niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Twan dz
Ronald schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:42:
De TS wil 700W aan panelen... 3A.
De 5kW 3 fase omvormer doet een hele 8A per fase...

Wat is het probleem?

Gewoon de grondkabel op 16A afzekeren in de centrale kast. Onderverdelen in de schuur... gaan met de banaan... Niks overbelasting nergens niet.
Dit leek mij ook, zou zelfs nog tussen die splitsing van de kabel en de omvormer een 10A automaat kunnen hangen. Puur uit veiligheid

• Twan dz
Zonnepanelen liggen ondertussen. Ik heb nog een simpel vraag. Draden getrokken van zonnepanelen naar omvormer.

Moet het mannetje aansluiting van het zonnepaneel perse in het vrouwtje aansluiting van de omvormer? ( Plus en min)

Lees: draad tussen zonnepanelen en omvormer moet nog mannetje vrouwtje stekker aan gemaakt worden.

Anders word het 25 meter overbruggen met een multimeter

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Polariteit maakt wel uit. Rood = plus en Zwart = min.

Zonnepanelen onderling staan in serie met rood aan zwart gekoppeld. Je houdt dan een rode draad en een zwarte draad over. Die moeten naar de omvormer.

Waarom 25 meter met multimeter overbruggen? Je hebt toch niet 2 zwarte draden gelegd?

Maak anders foto's van beide zijden. Dan is het duidelijker wat het probleem is.

• Twan dz
Ricko1 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:54:
Polariteit maakt wel uit. Rood = plus en Zwart = min.

Zonnepanelen onderling staan in serie met rood aan zwart gekoppeld. Je houdt dan een rode draad en een zwarte draad over. Die moeten naar de omvormer.

Waarom 25 meter met multimeter overbruggen? Je hebt toch niet 2 zwarte draden gelegd?

Maak anders foto's van beide zijden. Dan is het duidelijker wat het probleem is.
Het is al gelukt. Ik heb inderdaad zowel voor de plus als de min een zwarte kabel. Maar even snel door meten en het systeem werkt naar behoren. Nu heb ik nog 1 vraag over mppt icm met mijn goodwe 1500-ns omvormer.

Ik de handleiding staat:
MPPT-functie in geval van schaduw:
de standaardinstelling voor schaduwoptimalisatie is uitgeschakeld.
Schakel de schaduwoptimalisatie in als er een schaduw over het PV-paneel ligt. Deze functie
helpt het systeem bij het opwekken van meer energie in een schaduwrijke omgeving. Schakel de
functie niet in als er geen schaduw over het paneel ligt. Dit zorgt er namelijk voor dat er minder
energie wordt opgewekt.

Nu heb ik tussen 15 en 18 uur schaduw.

Waarom zou mppt rendement kosten met schaduw?

• Twan dz
Ondertussen draaien mijn 3 extra zonnepanelen perfect en wil ik er graag 3 bij leggen. Ivm het huis en bomen (lees schaduw) zullen de extra panelen iets vroeger zon krijgen maar ook eerder op de dag schaduw ivm bomen.

Is het een idee om de 3 extra te plaatst zonne panelen in serie te leggen en dan met een y kabeltje ze parallel aan de 3 reeds geïnstalleerde zonnepanelen te hangen?

• Ronald
  • Nu online
@Twan dz Dat kan zelden... maar om iets te kunnen zeggen zijn 100% van de gegevens nodig... Nu geeft je bijna 0 ;-)

Pagina: 1