4K Game systeem tussen de 2000 en 3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nevitable
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:13
Goedenavond allen,

Deze zomervakantie ga ik mijzelf trakteren op een nieuwe PC.
Mijn huidige heb ik 7 jaar geleden in elkaar gezet, en ik vind dat het tijd is voor een nieuwe.

Antwoorden op de gewenste standaard vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 2000-3000 euro. Maar het hoeft niet nodeloos duur te worden. Een 3090 Ti presteert beter, maar vind ik de meerprijs niet waard bijvoorbeeld.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
LG 27GL850 Ultragear - QHD Nano IPS Gaming Monitor - 144hz - 27 inch. Tevens heb ik ook al 15 jaar een setje boxen + subwoofer van logitech die nog steeds aardig werken. En steelseries muis en corsair mechanisch toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt mij niet uit; wat "het beste" is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, sta er wel open voor als het daadwerkelijk merkbaar betere ervaring oplevert bij het algemeen gebruik van de PC en/of tijdens gamen.

Wat verwacht je van ons?
Advies of onderstaande lijst goed is, en compatibel. Ik heb alles nagelopen en denk van wel, maar een check op een systeem van deze prijs is altijd welkom. Tevens is er in diverse andere topics hier op dit forum, waaronder de BBG 4k desktop, altijd discussie over type RAM en CPU fan. Ook heb ik weinig verstand van de zin of onzin van een heatsink op je SSD. Ik begrijp de theorie dat het warmte wegvoert, maar kan mijn moederbord of de CPU fan dat niet ook al doen? Als laatste de vraag hoe jullie aankijken tegen nog een paar maanden afwachten met het oog op de vermeende prijsdalingen van de GPU's?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,90€ 199,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.278,99€ 1.278,99
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports Tower CPU Cooler with BioniX P-Fan Zwart/Wit€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingArctic Freezer 34 Intel LGA1700 Upgrade Kit€ 5,63€ 5,63
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 145,90€ 145,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 138,-€ 138,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink)€ 249,-€ 249,-
Totaal€ 2.441,32

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
De rtx 3080 ti is in mijn ogen aan de prijzige kant, zeker wanneer je kijkt wat voor verbeteringen hij brengt.
Ik zou zelf voor de rtx 3080 gaan voor 1440p gaming en een heatsink heb je niet nodig, er zit er al 1 op het mobo. Voor de rest ziet je lijstje er, vanuit mijn ogen, prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
In de titel staat 4K (2160p), maar je hebt een QHD (1440p) scherm dus ik ga uit van het laatste. Het wordt ook wel gekscherend 2K genoemd.

Ik vind de 3080 Ti overpriced. Voor dat geld heb je een RX6950XT die een stuk rapper is. Ik zou echter de RX6900XT pakken. Die gaan voor goede prijzen weg. Bijvoorbeeld de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 6900 XT Gaming OC 16G voor 850 euro De RTX3080 heeft ook een prima kwaliteit / prijs factor als raytracing je ding is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MPg9gyCBiLLW2QPqxWmzw-970-80.png.webp

pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2 is vrijwel net zo goed als de Corsair en stuk goedkoper.

Als je wil overklokken zou ik een nieuwe en betere koeler nemen. Voor stock settings is ie voldoende.

De pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed is slechts een tientje duurder. Voor dat geld altijd prettig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Qua koeling zou ik een waterblokje met radiator (closed loop) nemen. Liefst 3x120mm/360. De Intel 12 serie wordt flink warm en als ik de reviews van je koeler lees denk ik dat het niet een hele leuke combinatie is.
Lijstje in de PW: https://tweakers.net/wate...KdmOar-fUICe4JM1s74dV7_wI

Qua NVME ssd heb je geen heatsink nodig. Slot 1 van je moederbord heeft een heatsink waar die onder past. Als je slot 2 en 3 gaat gebruiken zou ik deze wél met heatsink bestellen (of een losse generieke heatsink gezien de prijzen). Wellicht kan het nog nuttig wezen om 2x1tb te nemen om de prijs mogelijk te drukken. Merken om naar te kijken: Seagate Firecuda, en de Samsung 980 pro serie: pricewatch: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB

Verder zoals gezegd hierboven, ga voor een RTX 3080. Die is rond de 800 euro steeds nu, dan heb je ruimte voor een betere koeler en totaal goedkoper uit. Succes met je build!
Edit:
Waf @Djarune zegt over de K versie van de processor voor een tientje verschil zeker doen!

[ Voor 34% gewijzigd door Kecin op 15-07-2022 20:16 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:04
Ik zou iets besparen op de videokaart met een RTX3080 12Gb, bijv. https://tweakers.net/vide...gb5CSHsR7KsxpU80mNCvfjOL4
De RTX3080-12Gb heeft niet alleen meer geheugen, maar ook meer cores dan de RTX3080-10Gb.

Verwacht niet teveel van het overklokken, dan zou ik eerder een 12700F kiezen: https://tweakers.net/pric...core-i7-12700f-boxed.html

Een goede cpu-koeler die leverbaar is en standaard met LGA1700 montage kit wordt geleverd is bijv. https://tweakers.net/pric...noctua-nh-u12s-redux.html

Een PCIe4.0 x4 SSD wordt duidelijk warmer dan een PCIe3.0 x4 SSD, dus een heatsink is aan te raden. De heatsink wordt echter meestal ook wel meegeleverd met het moederbord (bij de MSI 1 stuks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:30
Eens met alles wat ^^^ gezegd wordt, voor wat je wilt bereiken is de recente Desktop Best Buy Guide Juli 2022 1440p-game-pc afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 21:15
Een blonde vraag van mij, in de titel zeg je een 4K systeem te willen maar je hebt een 1440p beeldscherm. Ga je nog een 4K scherm aanschaffen of?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nevitable
Beste @Freaky Maus,

Terechte opmerking die ook al eerder is gemaakt. Bewijst direct, voor mij, het nut van dit forum en de kennis van andere mensen. Ik ben niet voornemens om direct ook een nieuw scherm aan te schaffen.Echter, ik sta niet onwelwillend tegenover twee schermen, als dat kan met een 3080 (Ti).

Is er zichtbaar verschil op mijn huidige scherm op maximale resolutie als je die aansluit op bijvoorbeeld een 3060 of 3090 Ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nevitable
Kleine bump; zou het onderstaande scherm in aanvulling op mijn huidige scherm kunnen draaien op een 3080 (Ti)?

pricewatch: LG UltraGear 27GP950-B Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 21:15
Dat scherm werkt gewoon op een RtX 3080 (Ti), maar het is dan de vraag waar je het beeldscherm voor wilt gebruiken. De resolutie is in ieder geval 4K en het ziet er verder netjes uit, maar voor elke toepassing moet je kijken wat past. Het mooie aan dit scherm is sowieso de Gsync wat voor vloeiend beeld zorgt tijdens gamen.

Zelf zou ik kijken nar een groter diagonaal dan 27", omdat ik dit zelf meer associeer met 1440p resoluties. Maar dit is persoonlijk, dus voor het bepalen van een goed scherm moet je jouw toepassing en voorkeuren weten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Wat is de reden voor een aanschaf van een nieuw scherm. In mijn ogen heb je met je huidige lg al een heel mooi scherm in handen, daarnaast is het resolutie verschil op een 27 inch niet echt merkbaar.

Ik zou het lekker bij je huidige scherm houden en een build maken met een 6900xt!
Wanneer je je huidige scherm op een 3060 aansluit zul je nieuwe spellen de settings wat omlaag moeten doen voor een hoger framerate, bij de 3060 ti kun je veel al op ultra zetten, misschien bij sommige spellen een paar dingetjes lager voor een soepele beleving. Bij 3070 (ti) en een 3080 kun je alles wel maxed out zetten en hoe hoger de kaart hoe meer frames je haalt.

Op 1440p is de rx6900xt sneller dan de 3080 ti en de 3090 en met een prijskaartje van 829 de beste aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nevitable
harold340 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 02:40:
Wat is de reden voor een aanschaf van een nieuw scherm. In mijn ogen heb je met je huidige lg al een heel mooi scherm in handen, daarnaast is het resolutie verschil op een 27 inch niet echt merkbaar.

Ik zou het lekker bij je huidige scherm houden en een build maken met een 6900xt!
Wanneer je je huidige scherm op een 3060 aansluit zul je nieuwe spellen de settings wat omlaag moeten doen voor een hoger framerate, bij de 3060 ti kun je veel al op ultra zetten, misschien bij sommige spellen een paar dingetjes lager voor een soepele beleving. Bij 3070 (ti) en een 3080 kun je alles wel maxed out zetten en hoe hoger de kaart hoe meer frames je haalt.

Op 1440p is de rx6900xt sneller dan de 3080 ti en de 3090 en met een prijskaartje van 829 de beste aankoop!
De reden is dat ik dan een setup heb met twee monitors. De nieuwe wordt dan gebruikt om op te gamen, mijn huidige blijft ook en wordt dan gebruikt als tweede scherm. Twee schermen kan altijd handig zijn tijdens andere multimedia of werkgerelateerde taken.

Daarnaast is het dus ook zo dat ik momenteel financieel wat beter erbij zit, en ik niet op iedere cent hoef te letten.

Dank voor jullie reacties wederom, ik houd de pricewatch nog tot eind volgende week in de gaten om de "beste" gpu te kopen.
Pagina: 1