Zoek feedback bij samenstellen NAS - SSD Cache / RAM upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Ik zoek een?
Een NAS voor grotendeels koude opslag en soms wat Plex mediastreams.

Wat is je budget?
Max 1700,-
Zit nu op de max en zou liever wat minder besteden als het mogelijk is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor 'tried en tested' onderdelen. Heb relatief goede ervaring met Synology.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Grotendeels koude opslag (grote bestanden van elk ~2-5GB).
Deze bestanden moeten (sporadisch) via internet gekopieerd/geplaatst worden.

Daarnaast zal deze soms voor Plex mediastream ingezet worden (local network).

Hieronder de lijst van onderdelen zoals ik ze momenteel voor me zie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 260,-€ 1.040,-
1Geheugen internCrucial CT4G4SFS8266€ 19,90€ 19,90
2Solid state drivesKingston NV1 500GB€ 39,90€ 79,80
1NetwerkopslagSynology DS920+ (zonder harde schijven)€ 559,-€ 559,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.698,70

Ik twijfel hierbij vooral over de (cache) SSD's. Ik lees nogal wisselende berichten over de toegevoegde waarde hiervan en dat dit juist voor problemen kan zorgen. Of dit exacte model supported wordt is me ook onduidelijk.

HDD's: Prijsverschil tussen bijv 10TB en 16TB is dusdanig klein dat dit me de extra kosten waard lijkt.

M.b.t. het RAM geheugen heb ik vernomen dat een 16GB stick mogelijk zou zijn naast de 4GB, maar dat ook dit voor problemen kan zorgen? Een risico neem ik liever niet hierin.

Verdere tips/ervaringen zijn zeer welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Kijkend naar je usecase (grote bestanden kopiëren) dan is cache zinloos. Cache is met name handig bij heel veel kleine schrijf en leesopdrachten. Daarbij zijn gekozen SSD’s zijn sowieso niet heel geschikt als cache. De Kingston heeft een TBW waarde van 120 TB. Dat is een beetje weinig. Voor een cache SSD heb je liever 5x zoveel of meer anders kun je zo’n schijf ieder jaar verwisselen. Bijvoorbeeld de pricewatch: Seagate FireCuda 510 500GB.

Wat wel praktisch is is een enkele SSD (bijvoorbeeld die Kingston) als losse volume. Deze kun je gebruiken voor Plex, Docker etc. Dan hoef je de schijven minder te gebruiken en daarmee bespaar je stroom.

pricewatch: Crucial CT16G4SFD8266 gaat werken. Er is slechts één site die suggestief problemen meldt zonder bron. Er zijn zat gebruikers die geen problemen ervaren. Genoeg over te vinden.

Waar ga je de NAS neerzetten? De schijven maken lawaai. Hou je rekening met het stroomverbruik? Dit gaat makkelijk 100+ euro per jaar kosten als je niet maatregelen treft. (‘s nachts uit, spindown tijdstippen etc)

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 15-07-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
@Djarune Helder! De cache vervang ik dan inderdaad best door een standalone SSD.

Heeft de 16GB een toegevoegde waarde in dit verhaal?
Ik ben niet echt op de hoogte waarvoor de NAS zoveel geheugen nodig zou hebben.

Goed punt m.b.t. stroomverbruik! Niet echt bij stil gestaan.
Plan was om de NAS in de kelder thuis te plaatsen, goedkopere optie is dan op kantoor (extern).
Heb daar 120Mbps up en thuis 200Mbps down. Hopelijk is dat voldoende voor het Plex verhaal?

Het overzetten van grote hoeveelheden data kan altijd fysiek nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Lijstje nog even aangepast (Kingston ook vervangen met Samsung)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenToshiba MG08 SATA (512e), 16TB€ 260,-€ 1.040,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 73,13€ 73,13
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
1NetwerkopslagSynology DS920+ (zonder harde schijven)€ 559,-€ 559,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.724,03

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Voor de cache SSDs is er een compatibiliteitslijst. Ook andere SSDs kom ik in reviews wel eens tegen. Wear valt best mee, bij de IronWolf 240GB (2 stuks) zo'n 6% na 1.5 jaar. Dus tegen die tijd dat die op zijn, dan is er wel een nieuwe NAS.

Performance winst van cache SSD is beperkt, maar je merkt dat de activiteiten op de disks minder zijn aangezien de meeste data uit de SSD cache komt(cache hit rate bij mij 99%). Ook lijkt de doorvoer wat hoger te zijn.

De (extra) NVME sloten zijn zover ik weet niet als volume te gebruiken, alleen als SSD cache. Een enkele SSD in een NVME slot (gewone sloten zijn al bezet in jouw geval) is dus alleen als read cache te gebruiken en dan is de 980 ook waarschijnlijk niet de meest optimale keuze.

De DS920+ uitbreiden met 8GB gaat prima. Met 16 GB extra lijken er wat meer problemen te zijn. Geheugen is fijn voor bijvoorbeeld Docker. Wat over is wordt vanzelf als cache geheugen ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Flitzer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:26:
De (extra) NVME sloten zijn zover ik weet niet als volume te gebruiken, alleen als SSD cache.
Officieel heb je gelijk, onofficieel kan het wel.

Use NVME SSD as storage volume instead of cache in DS920+
Synology: NVME SSD als Laufwerk/Volume verwenden
De DS920+ uitbreiden met 8GB gaat prima. Met 16 GB extra lijken er wat meer problemen te zijn.
Wederom officieel niet, maar onofficieel kan het wel.
Ik heb nog geen bron gezien die daadwerkelijk problemen ervaart met die Crucial dimm. Belangrijk is wel dat het persé die dual rank dimm moet zijn voor de 16GB dimm en single rank voor 4GB en 8GB.
Pagina: 1