Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07-2022
Mijn vraag
Ik heb onlangs een Pioneer XDJ-RR (https://www.coolblue.nl/product/819083/pioneer-xdj-rr.html) aangeschaft en wil daarmee mijn mixen gaan opnemen. Er zit een rec functie op de Pioneer zelf, maar deze is erg basic en kan alleen .wav bestanden genereren. Ik wil graag bestanden kunnen inladen in programma's zoals Audacity, zodat je de audio kan bewerken, track ID's toevoegen, etc. Nu heb ik begrepen dat je daarvoor een audio interface nodig hebt. Mijn vraag is welke audio interface op mijn Pioneer XDJ-RR aangesloten kan worden? Ik zit nu bijvoorbeeld te kijken naar de Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen (https://www.coolblue.nl/p...carlett-solo-3rd-gen.html), maar het wordt mij niet duidelijk of en op welke manier ik deze kan aansluiten. Kan iemand mij adviseren? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Pioneer XDJ-RR
Desktop pc met Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Coolblue om advies gevraagd, maar daar hadden ze niet de juiste expertise beschikbaar.

Beste antwoord (via Mausie op 18-07-2022 13:27)

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 10:26
Ik denk dat je iets zoekt wat met dit apparaat niet mogelijk is (als het al überhaupt kan), snap de oplossing met de Focusrite al helemaal niet.

Wanneer je de Pioneer gebruikt, moet die met USB aan de computer aangesloten worden. Anders werkt Rekordbox toch niet? (Zelf gebruik ik af en toe Serato) De USB driver van de Pioneer moet het overnemen anders werkt het MIDI gebeuren niet, dus het aansturen van je DJ software met de knoppen op de controller.

Zelf heb ik een USB audio driver (oudere van Tascam), deze doet helemaal niet meer mee wanneer mijn DJ console wordt aangesloten.

Zover ik overigens weet, is er niet echt een mogelijkheid om automatisch track ID's in een audio bestand mee te laten schrijven.

Wat je wel zou kunnen doen, is in Rekordbox naar je history kijken. En vervolgens zelf je mixen taggen met Track ID's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik zit zo een beetje te zoeken op de Pioneer XDJ-RR en vind op de site van Pioneer zelf dat er een USB audio interface zou moeten zijn. Zie hier bij vraag 1

Kan je niet eens gewoon Audacity installeren (indien je dat nog niet hebt gedaan) en kijken in de settings van de interface of je de Pioneer kunt zien. Als dat niet het geval is, kijk dan even een apparaatbeheer of alle apparaten zijn geïnstalleerd. Indien dat niet het geval is, even de driver downloaden bij Pioneer en opnieuw installeren (bij vraag 1 kan je op the link klikken om rechtstreeks naar de driver download pagina te gaan).
Ik heb even mijn eigen Focusrite aan de computer gehangen als voorbeeld waar je kunt kijken in Audacity voor de Pioneer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c18nsTmFzA4Sj2d_7jovPgeIEkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Knn40GNnh6W1WpqtjEpxuHEz.jpg?f=user_large

Edit:
Mocht dit niet werken, laat maar weten dan kan ik je wel van advies voorzien om via een interface het geluid op te kunnen nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door MdBruin op 16-07-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die Focusrite dingen zijn USB-audio apparaten. Zowel voor inputs als outputs kun je die gebruiken. Instellingen kun je maken met een bijbehorend programma wat je van de website kunt downloaden van de fabrikant.

Kijk wel even naar het aantal ingangen en uitgangen die je graag wilt hebben. Beter heb je wat extra zodat je later nog wat kunt aansluiten en uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
Even samenvatten. Je Pioneer heeft een opnamefunctie, ik neem aan dat die rechtstreeks opneemt van wat je mixt (je maakt je mixen op de Pioneer?). Dus dan heb je een rechtstreekse digitale link, het enige nadeel is dat het .wav bestanden zijn.

En jouw oplossing is om je mix af te spelen op de Pioneer, ANALOOG naar de audio-interface te brengen en daar weer te digitaliseren, met als enige reden dat je dan een ander bestandsformaat kunt gebruiken? Dat lijkt mij een bijzonder omslachtige oplossing die ook nog eens nadelig kan zijn voor de geluidskwaliteit.

Je kunt een .wav bestand toch gewoon op je pc omzetten naar een ander formaat? Met bv Audacity? Volgens mij is dat verreweg de eenvoudigste oplossing met de beste geluidskwaliteit. Of mis ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mausie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:42:
Mijn vraag
Ik heb onlangs een Pioneer XDJ-RR (https://www.coolblue.nl/product/819083/pioneer-xdj-rr.html) aangeschaft en wil daarmee mijn mixen gaan opnemen. Er zit een rec functie op de Pioneer zelf, maar deze is erg basic en kan alleen .wav bestanden genereren. Ik wil graag bestanden kunnen inladen in programma's zoals Audacity, zodat je de audio kan bewerken, track ID's toevoegen, etc. Nu heb ik begrepen dat je daarvoor een audio interface nodig hebt. Mijn vraag is welke audio interface op mijn Pioneer XDJ-RR aangesloten kan worden? Ik zit nu bijvoorbeeld te kijken naar de Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen (https://www.coolblue.nl/p...carlett-solo-3rd-gen.html), maar het wordt mij niet duidelijk of en op welke manier ik deze kan aansluiten. Kan iemand mij adviseren? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Pioneer XDJ-RR
Desktop pc met Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Coolblue om advies gevraagd, maar daar hadden ze niet de juiste expertise beschikbaar.
wat is nu precies het probleem dat hij in wav opneemt :? audacity werkt prima op wav bestanden

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausie
Door de antwoorden besef ik dat ik een en ander wat duidelijker uiteen had moeten zetten :)

@PhilipsFan en @heuveltje, het probleem daarmee is dat er geen enkele metadata wordt opgeslagen naar mijn weten. Een .wav bestand wordt ook niet als recording ingeladen in Rekordbox, maar komt gewoon tussen je tracks te staan. Idealiter wil ik deze data uit de mix kunnen weergeven: waveforms (dat moet geen probleem zijn bij zowel Audacity als Rekordbox lijkt mij?) en track ID's. De vraag is of Audacity of Rekordbox dat laatste kunnen en zo ja, op welke manier de recording dan gedaan/verbinding gelegd moet worden. Of wellicht is er een ander programma nodig? Het uiteindelijke doel is dat ik mixen op Soundcloud kan zetten met de bijbehorende track ID's op de juiste tijdstippen.

@MdBruin, dit kan ik nog niet testen, omdat ik de Focusrite nog niet heb aangeschaft. Een vriend van mij heeft er eentje die ik binnenkort kan lenen, dus dan kan ik jouw input gaan uitproberen. Dank daarvoor!

@sypie, die vriend van mij begon over de Focusrite verbinden met mijn KRK speakers, maar rechtstreeks vanaf de Pioneer console d.m.v. USB lijkt mij ook veel logischer. Op de Pioneer heb ik twee USB aansluitingen, dus dat zou moeten werken. Eentje voor mijn USB met muziek en de ander dan voor een USB kabel naar de audio interface/pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@Mausie dat een focusrite werkt kan ik je wel vertellen. Het gaat mij erom als je de Pioneer via USB aansluit, of je dan in Audacity een pioneer interface kan zien. Volgens de specs zou deze namelijk een audio to USB interface moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
MdBruin schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:30:
@Mausie dat een focusrite werkt kan ik je wel vertellen. Het gaat mij erom als je de Pioneer via USB aansluit, of je dan in Audacity een pioneer interface kan zien. Volgens de specs zou deze namelijk een audio to USB interface moeten hebben.
Als ik de handleiding bekijk, is de Pioneer alleen te gebruiken als uitgangs apparaat en kun je de DJ Software bedienen via de knoppen op het apparaat (onder water MIDI). Dus het lijkt erop dat het geluid niet op de computer is op te nemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Ik denk dat je iets zoekt wat met dit apparaat niet mogelijk is (als het al überhaupt kan), snap de oplossing met de Focusrite al helemaal niet.

Wanneer je de Pioneer gebruikt, moet die met USB aan de computer aangesloten worden. Anders werkt Rekordbox toch niet? (Zelf gebruik ik af en toe Serato) De USB driver van de Pioneer moet het overnemen anders werkt het MIDI gebeuren niet, dus het aansturen van je DJ software met de knoppen op de controller.

Zelf heb ik een USB audio driver (oudere van Tascam), deze doet helemaal niet meer mee wanneer mijn DJ console wordt aangesloten.

Zover ik overigens weet, is er niet echt een mogelijkheid om automatisch track ID's in een audio bestand mee te laten schrijven.

Wat je wel zou kunnen doen, is in Rekordbox naar je history kijken. En vervolgens zelf je mixen taggen met Track ID's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausie
Dave1989 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:53:

Dank voor de verduidelijking, dit heldert wel een en ander op. History optie had ik over het hoofd gezien, ik zie nu idd dat alles netjes geregisteerd wordt, top! Momenteel gebruik ik Rekordbox en de Pioneer console nog los van elkaar, en sync ik gewoon steeds met de USB stick zodat bewerkingen (play count, cue point, etc.) van beide locaties worden meegenomen. Als ik gewoon met een USB kabel zonder audio interface zou kunnen verbinden zou dat perfect zijn, dan wordt een opname hopelijk vanuit Rekordbox gedaan en komt het onder de recordings te staan i.p.v. de tracks. Ik ga weer aan de slag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
Mausie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Dank voor de verduidelijking, dit heldert wel een en ander op. History optie had ik over het hoofd gezien, ik zie nu idd dat alles netjes geregisteerd wordt, top! Momenteel gebruik ik Rekordbox en de Pioneer console nog los van elkaar, en sync ik gewoon steeds met de USB stick zodat bewerkingen (play count, cue point, etc.) van beide locaties worden meegenomen. Als ik gewoon met een USB kabel zonder audio interface zou kunnen verbinden zou dat perfect zijn, dan wordt een opname hopelijk vanuit Rekordbox gedaan en komt het onder de recordings te staan i.p.v. de tracks. Ik ga weer aan de slag :)
Je kan inderdaad gewoon een USB kabel aansluiten en je speakers aansluiten op de Pioneer (al dan niet met een mixertje ertussen). Dit is de makkelijkste oplossing volgens mij.

Nabewerking kan goed met Audacity, om het eventueel van .wav naar .mp3 om te zetten.

Veel mixplezier! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
PageFault schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:39:
[...]

Als ik de handleiding bekijk, is de Pioneer alleen te gebruiken als uitgangs apparaat en kun je de DJ Software bedienen via de knoppen op het apparaat (onder water MIDI). Dus het lijkt erop dat het geluid niet op de computer is op te nemen.
Je kan deze als standalone gebruiken, maar als je alle opties willen kunnen gebruiken dan heb je de USB interface nodig. Het opname pakket recordbox (welke meegeleverd wordt) maakt gebruik van de audio to USB interface om de mix op te nemen, wel alleen volgens de TS naar .wav als enige mogelijkheid.

@Dave1989 zie mijn bovenstaande reactie, de Pioneer is als standalone te gebruiken.
YouTube: Pioneer XDJ RR - Demo & Review
De vraag om automatisch de tracks te laten labelen is volgens mij niet gesteld, of ik moet er vol overheen lezen ;).
Natuurlijk is de optie om de USB te gebruiken de voorkeursoptie, zie ook mijn reacties om te kijken of de interface te vinden is. De TS gaf zelf aan om met Audacity te willen werken, en tevens de Focusrite interface. Met DJ'en en deze mixer ben ik niet bekent, met de interfaces van Focusrite daarin tegen wel. Ja het opnemen kan zonder veel problemen worden geregeld, maar waarom iets kopen als het al in de mixer zit.
Pagina: 1