Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
iodé is een Frans bedrijf dat iodéOS ontwikkelt. Dit is een op privacy gerichte custom Android ROM waarbij de GApps standaard worden vervangen. Om de Google store te vervangend wordt standaard de Aurora Store en F-Droid meegeleverd. De google services zijn vervangen door MicroG.

Er zijn ROMs voor de Fairphone 3+ en 4, Samsung S9 plus en S10 (normaal , plus en s), Sony XA2, XZ1 en XZ3, Teracube 2E en Xiaomi M10 lite.

Je kan voorgeïnstalleerde telefoons kopen of zelf aan de slag gaan om iodéOS op een telefoon te installeren. Deze worden alleen in de EU verkocht, wat voor ons Nederlanders natuurlijk goed nieuws is. De oudere telefoons zijn gerefurbished, dat is iets waar je wel rekening mee moet houden.

Ik ben wel benieuwd of er meer tweakers zijn die deze ROM op het vizier hebben en wat jullie ervaringen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 15-07-2022 15:05 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfkoster
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 06:20
Goededag,

TLDR:
Het bevalt mij erg goed en ik heb ik op de camera na maar minimale problemen.
Ik gebruik deze ROM nu ongeveer 2 a 3 maand als daily driver op een Fairphone 4, en dit bevalt mij persoonlijk erg goed!

[h2]Achtergrond:[/h2] Na wat milde problemen met identiteitsfraude ben ik mij meer gaan verdiepen in privacy, met als gevolg dat ik onder andere mijn Xiaomi heb ingewisseld voor en Fairphone 4 met Iode. In eerste instantie heb ik eerst zelf geprobeerd mijn oude LG g6 te voorzien van LineageOS en die zonder google te gebruiken, maar dit was lastiger als gedacht. Na een maand lang bijna onbereikbaar te zijn geweest en me bont en blauw te ergeren aan deze combinatie heb ik de knoop doorgehakt en een Fairphone 4 gekocht.

[h2]Installatie/setup:[/h2]
Het installeren van de rom ging best eenvoudig en koste me een halve middag. Ik heb in tegenstelling tot mijn LG G6 alleen de bootloader ontgrendeld en de telefoon niet voorzien van TWRP/Magisk, dus een kale/minimale installatie van Iode. Tijdens de installatie liep ik tegen één probleem aan, namelijk dat ik een extra reboot had gedaan voor het laden van de 'avb_custom_key'. Hierdoor leek ik mijn bootloader te hebben gesloopt met het opnieuw vergrendelen van de bootloader. Ondanks dat er niks meer te zien was op het scherm (leek op een bootloop) kon ik hem nog wel benaderen via adb of fastboot, hierdoor kon ik hem weer opnieuw flashen 🥳.

[h2]Appstores:[/h2]
In eerste instantie was het mijn idee om geheel weg te blijven van alles wat met grote tech bedrijven te maken heeft, maar dit had een te grote impact op mijn dagelijkse gebruik. Hierdoor gebruik ik nu naast de F-Droid store ook Aurora, waar je alle Playstore apps kan downloaden via een soort van anoniem account.
Voordelen:
Zoals eerder gemeld gebruik ik dit op mijn dagelijkse telefoon, en gaat dit naar mijn idee erg goed. Dit heeft voor mij de volgende voordelen:
- Geen google login of wurgcontract/algemene voorwaarden die je moet accepteren.
- Privacy. De ingebouwde tracking protectie heeft bij mij al ruim 25.000 request geblokt en 150 ontvangers/trackers op de zwarte lijst gezet (via 36 apps). Voorheen gebruikte ik de beta tracking blocker van 'Duck Duck Go', maar die heeft na die tijd 0 requests geblokt omdat de Iode repository VEEEEL uitgebreider en zorgvuldiger is. Ook zie ik dat mijn Ghostery plugin van mijn firefox fork nog maar bijzonder weinig hoeft te doen.
- MicroG is out of the box goed geconfigureerd, dit scheelt een enorme bak uitzoekwerk en mogelijke fouten.
- Nog geen apps gevonden die niet werken. Bijvoorbeeld mijn bankapp (SNS) werkt gewoon goed, maar ik gebruik geen NFC. De enige app die niet geheel lekker loopt is SoundHound, daarvan moet ik geregeld het cache clearen omdat hij anders binnen een seconde zegt dat hij niks kan vinden. Voor de rest gebruik ik de volgend apps zonder problemen: Spotify, Carnet (notities) DDG browser, Fdroid, Aurora appstore (zie hier boven), Gameboy emulators, Geo Track, Flickr, KEXP, Lightmeter (betaalde versie niet bruikbaar want geen playstore account), Magic earth/Waze, Marktplaats, Newpipe (youtube app maar dan zonder alle limiten/rotzooi), PostNL, Protonmail, Signal, SNS bankieren, Too good to go, Transistor webradio, Volumio (ook niet betaald) en Twente Milieu (voor de afval kalender).

[h2]Nadelen:[/h2]
-Camera werkt niet optimaal, wat ik als fotograaf erg jammer vind. De groothoekcamera is niet beschikbaar omdat volgens mij de cam2api ofzo niet goed is, en als je de originele app van Fairphone wil gebruiken je de app als system app moet installeren (kan ik nu niet zonder Magisk). De meegeleverde 'Open camera' app werkt naar mijn idee niet goed vanwege: focus problemen, slechte kwaliteit (heel veel chromatische aberratie/ paarse randjes), en als het licht wat minder ideaal is kan je gewoon geen foto maken. Vanochtend heb ik een Gcam poort geïnstalleerd en die lijkt een stuk stabieler te werken, al heb ik hier nog weinig 'echte' foto's mee gemaakt.
- Batterijduur is volgens mij niet optimaal. Ik kan nu redelijk ruim een dag halen op een volle batterij (nog 20-40% over), maar dit moet volgens mij een stuk beter kunnen.
- Na een OTA update is een goede werking niet automatisch gegarandeerd. Na de update van Android 11 naar 12 oftewel Iode 2.4 naar 3.0, had ik zoals velen problemen met een crashende bluetooth, maar dat was eenvoudig verholpen. Ook had MicroG een probleem waardoor ik niet altijd notificaties kreeg van bijvoorbeeld Signal, maar wel van bellen of SMS. Dit laatste probleem heeft wat langer geduurd voordat ik de oplossing had gevonden, maar 8 Juli stond gelukkig de oplossing in de Iode nieuwsbrief en was dit vrij eenvoudig verholpen. Door dit soort problemen kan ik het persoonlijk niet aanraden om te installeren op oma's telefoon, maar is het iets meer gericht op de tweakers in mij ogen.
-Aurora store doet geen automatische updates van apps en geeft hier ook geen meldingen van, dit moet je handmatig triggeren. Hierdoor vergeet ik geregeld om bepaalde apps te updaten en loop ik mogelijk wat beveiligingsrisico’s. Omdat ik bepaalde apps het liefst gebruik in prehistorische versies (bijvoorbeeld Spotify 8.4/8.5 vanwege alle clutter), moet ik handmatig de lijst door omdat je geen apps kan uitzonderen voor de ‘update all’ knop zoals in de gewone playstore.
- Microfoon doet soms raar tijdens het bellen. Soms kan de andere kant mij ineens niet meer goed verstaan en moet ik even switchen naar de luidspreker of bluetooth koptelefoon om dit op te lossen. Dit heeft weinig impact voor mij omdat toch thuis veel op de luidspreker bel. Ik heb hier nog geen anderen over gehoord dus mogelijk hebben zij hier geen last van en is dit gewoon mijn hardware.

Hopelijk gaan meer mensen dit gebruiken zodat er wat groei komt in de ontwikkeling, het lijkt nu vooral door echte tweakers te worden gebruikt terwijl dit in mijn ogen echt voor veel meer mensen interessant is. Populairdere alternatieven zoals /E-OS hebben in mijn ogen ook een redelijke insteek, maar hebben nog wel redelijke security/privacy holes, maar daar wil ik hier niet op in gaan aangezien het al een aardig lang verhaal is.

Ik ben helaas niet heel actief op het tweakers forum, dus reactie op vragen zijn niet gegarandeerd, maar ik zal het een beetje in de gaten houden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik zit hier met een schuin oog naar te kijken. Aangezien BlackBerry officieel dood is, zal ik genoegen moeten nemen met een glazen plankje formfactor. Dan wil ik in ieder geval dat deze niet in de Google botnet hangt en ook veilig is.

Mijn twijfels hangen tussen iodé, GrapheneOS en Sailfish. iodé lijkt namelijk erg bereikbaar - met toestellen die direct op de site verkocht worden - maar de inhoud van de website roept niet direct vertrouwen op. Zo verkopen ze o.a. toestellen met MTK chipset en zie ik meer advertised security dan écht security (zoals bijvoorbeeld GrapheneOS).

Even heel bot: is iodé niet gewoon AOSP met vooraf geïnstalleerde packages? Een beetje zoals iedere relatief jonge Linux enthousiasteling z'n eigen distro in elkaar draait en aanbied als een geweldig iets?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfkoster
He,
Ik begrijp dat de inhoud van die site weinig vertrouwen wekt, deze spreekt mij ook totaal niet aan. Ik heb ook liever een duidelijk overzicht en geen marketing onzin (en die lijken ze genoeg te hebben).
Voor de rest kan je inderdaad het meeste ook zelf wel namaken als je LineageOS als basis neemt, en zelf alles aanpast en configureert. Zoals in mijn eerste reactie had geschreven heb ik dit voorheen ook geprobeerd, maar hierdoor moet je er wel redelijk diep induiken. Dit vooral omdat lineage van zichzelf nog op vier plekken info lekt naar ome Google, via dns request enzo (kan hier de details ff niet zo snel van vinden). Hier meer info: https://iode.tech/en/iodeos-installation/
Doordat zij de gehele configuratie al hebben gedaan scheelt dit mij zelf veel (uitzoek)werk en hoef ik niet te kloten met brakke Magisk modules om locatie services werkend te krijgen bijvoorbeeld, en zij doen dit waarschijnlijk beter en grondiger als ik dat zelf kan.

En daarbij is hun DNS request blocker en internet toegang voor specifieke apps block app erg handig en van hogere kwaliteit als wat ik verder gezien heb.

[ Voor 7% gewijzigd door rolfkoster op 17-07-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@rolfkoster Bedankt voor je bijdrage. Fijn om te zien dat het niet geheel obscuur is. Weet jij ook of ze de AOSP hebben aangepast om de google invloeden eruit te halen? Dat zie ik namelijk niet terug op de website. Het lijkt vooral een laag over AOSP te zijn, en geen aangepaste AOSP met alle google dingen eruit gesloopt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfkoster
He,
Ik kon het eerst niet vinden op hun site wat ze precies veranderen tegenover AOSP/LineageOS, vanwege alle marketing.
Maar hier heb ik het gevonden: https://github.com/iodeOS/ota
Ik had het destijds ergens gelezen dus ik wist dat het er moest zijn.
[/quote]
Changes in LineageOS to prevent data leaks:

Default DNS server: Google's DNS replaced by Quad9's 'unblocked' servers in all parts of the system.
A-GPS: patches to avoid leaking personnal information like IMSI to supl server.
Captive portal login: connectivitycheck.gstatic.com replaced by captiveportal.kuketz.de for connectivity check.
Dialer: Google default option replaced by OpenStreetMap for phone number lookup.
[quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Techlore heeft een review gedaan van Iodé. wel interessant om te bekijken als je meer over dit OS wil weten.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 10-02-2023 08:50 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 14:19
Hoi tweakers,

Kleine voorgeschiedenis:

Mijn moto G5S plus is 3 jaar en 3 maand oud en heeft al veel meegemaakt, maar de batterij/scherm en bepaalde knoppen begonnen voor problemen te zorgen. Ik ben al enkele jaren een fan van de-googlen. Maar zoals in dit forum ook aangegeven wordt, doe je dit best stapje voor stapje (veel stapjes had ik nog niet gezet). Mijn initieel idee was de G5S te flashen met lineageos om er nog 3 jaar mee te doen, maar groot was mijn ontgoocheling te ontdekken dat er geen ondersteuning meer was voor de laatste android versies. Na een kleine search kwam ik bij iodeos terecht. Toch al een jaartje+ oud denk ik, maar verrassend nog niet veel info op tweakers.

Ik tweak graag, maar moet keuzes maken in mijn projectjes

Ik vind het iodeos concept (met refurbished phones) een goed idee ; maar de average smartphone user in mij kan hier geen grof geld aan geven (budget 250 euro max). Omdat ik geen goesting had om lang te zoeken, heb ik op zondagavond een hardware-vergelijk op pricewatch gehouden en kwam ik uiteindelijk uit bij een samsung S10-refurbished (niet-iodeos) phone. Ik heb nog even getwijfeld, maar na 3 uur vergelijken was ik het beu en heb ik de sprong gewaagd. De video gepost door ocf81 heeft me ook over de streep getrokken.

Zelf flashen op een maandagavond

Het apparaatje werd relatief snel geleverd en met de korte uitleg op de webpagina van iode vloog ik natuurlijk veel te snel in het flashen. Ik diende mijn ADB-skills weer wat op te frissen en na een twee/drie-tal uur had ik iodeos geinstalleerd.

Eerste ervaringen

• Zeer aangenaam verrast over het OS. Ik heb denk ik een vijftal jaar terug lineageos eens geinstalleerd had en toen werkte meer dan de helft van de apps niet. Ik heb quasi alle apps out of the box gebruikt (behalve P=P of hoe je het ook schrijft) en die werken verrassend vlot.
  • Ik heb deze aangevuld met apps uit f-droid die ik al gebruikte op mijn vorige GSM. Ik heb van het de-google moment ook gebruik gemaakt om sommige play store apps te vervangen door privacy vriendelijke alternatieven (bijv Gkeep door een todo app)
  • Maar dan kwam mijn gevreesd moment: banking apps en overheidsauthenticatie appz. Tot mijn grote verrassing werkten ze allemaal (opmerking: gsm is niet geroot). Ik heb alles geinstalleerd via de aurora store en microg (geen gapps geinstalleerd)
  • Werken nog altijd niet of nog todo:
  • [list]
  • Contacts: aangezien mijn gmail niet gekoppeld is, moet ik dus een andere methode voor contact beheer zoeken. Verrassend genoeg is het geen groot gemis, blijkbaar bellen we niet al te veel meer met de GSM. Ik kijk nu naar een oplossing met nextcloud (ik weet het: andere projectjes zullen moeten sneuvelen, maar ik wou een long term solution)
  • agenda: idem, nog niet de-googled :/ Ik heb er dus momenteel geen, oplossing idem via nextcloud
  • MS outlook + company portal is de enige app die echt niet werkt (krijg error: geen internet connection). Ik vermoed dat dat met iodé's blocking app te maken heeft. Nog niet verder kunnen zoeken.
  • Casten (naar chromecast): ik heb verschillende streaming appjes en niets werkt met chromecast. Enkele met de cast van LG TV. Ik vind echter niet veel info over microG en chromecast. Ik heb een LG smart tv, dus de courante streaming apps worden rechtstreeks ondersteund (zonder chromecast). Dat is een goed alternatief, maar ik had toch graag chromecast werkend gezien.
  • [/list]
Voorlopig zeer tevreden. Er zal zeker een update volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik ben benieuwd!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louiskist
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-04-2023
de contacten kan je van google overzetten via je hamburger menu expoteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Interessante review: YouTube: Degoogled, Private Custom Android ROM: how does IODÉ OS compare?

Ik zie dat iodé OS nu naast een gratis versie ook een abonnementsmodel biedt. Wel vrij duur, vanaf €4 per maand: https://iode.tech/en/iodeos-en/
Je kunt ook refurbished of nieuwe toestellen kopen met iodé voorgeïnstalleerd: https://iode.tech/en/shop-en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Tot 30 november geeft Iodé tijdens de Black Friday actieperiode €50 korting op alle iodé telefoons (en zelfs in totaal €100 korting op de Fairphone 4). Ook op een levenslang abonnementsgeld voor iodé premium krijg je 50% korting. Beide acties gelden na het invullen van de twee speciale kortingscodes (verschijnen tijdelijk onderaan de website).
https://iode.tech/shop/
https://iode.tech/shop/iodeos-premium/

[ Voor 18% gewijzigd door choogen op 22-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 20:33
Sinds enkele maanden in bezit van een Fairphone 5 met Fairphone OS. Ik wil mijn telefoon DeGooglen en denk aan CalyxOS of IodéOS.
Een handige feature die ik wil gebruiken in CalyxOS is Workprofile wat standaard aanwezig is in het OS. Heeft IodéOS ook zoiets of moet dan de Cometin App geinatalleerd worden.

Verder, wat zijn jullie algemene ervaringen met deze telefoon i.s.m. de beide OS'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Templar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:34:
Sinds enkele maanden in bezit van een Fairphone 5 met Fairphone OS. Ik wil mijn telefoon DeGooglen en denk aan CalyxOS of IodéOS.
Een handige feature die ik wil gebruiken in CalyxOS is Workprofile wat standaard aanwezig is in het OS. Heeft IodéOS ook zoiets of moet dan de Cometin App geinatalleerd worden.

Verder, wat zijn jullie algemene ervaringen met deze telefoon i.s.m. de beide OS'en?
Work Profile is een standaard Android feature en zit ook in LineageOS, waar zowel CalyxOS als iodéOS op gebasseerd zijn. De feature zou dus ook gewoon in iodéOS beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dezorian
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-07 00:59
Ik gebruik nu zo'n 4 jaar iodéOS met Fairphone 4. Ik ben er best tevreden over. In het eerste jaar wel een keer opnieuw moeten flashen ivm issues met siging van de versie, maar daarna geen problemen meer gehad. Updates verlopen goed en regelmatig. Soms wel wat issues gehad met gps/geluid met bellen. Maat een restart wertke dan altijd.

Echter wil ik voor mijn kids ook een ungoogled telefoon met betere parental features (apps installeren, screentime etc). Nu zag ik dat /e/OS wel betere parental features heeft en die nu ook standaard wordt verkocht met de FP6.

IodéOS is OK, maar is /e/OS net zo goed of beter? Heeft iemand daar ervaring mee? Of waarom kiezen jullie eerder voor iodéOS dan /e/OS? Uiterlijk van de launcher en apps daar gelaten (die kan je veranderen).
Pagina: 1